Printre "click aici" și "nu o să îți vină să crezi", reel-uri despre nimic care creează dependență, titluri apocaliptice și anunțuri despre posibile sfârșituri ale lumii așa cum o știm, se mai găsesc, în online-ul din România, și spații media de refugiu. Unul dintre ele este Urban.ro, creat de Cristina Bazavan, care sărbătorește zilele acestea 5 ani de la lansare. Cristina Bazavan scrie despre cultură și artă de 25 de ani. Pe blogul ei, în publicațiile pe care le-a coordonat, în Social Media.
Când a gândit conceptul Urban.ro, Cristina a plecat de la o deviză după care se conduce și în viață: “Fiecare zi în care învățăm ceva e o zi bună”.
"Sunt de mulți ani în presă și, ca multă lume, sufăr că există o degradare a informației, și ca structura, și ca unghi de abordare. Am avut în minte că putem pune în spațiu public informații de lifestyle cultural din care oamenii să învețe lucruri, să descopere noi activități care să le înfrumusețeze viața, să citească mai multe cărți, să vadă teatru sau balet și filme mai profunde", spune Cristina.
Cum s-a dezvoltat Urban.ro în cei 5 ani de la apariție, prin ce schimbări a trecut și cum arată un bilanț personal, dar și în cifre, povestește mai multe Cristina Bazavan în rândurile de mai jos.
Cum a început Urban.ro
Site-ul exista cu un alt format, mai muzical și mai lejer, orientat cumva și spre bârfe. Orlando Nicoară mi-a propus să-l preiau și să facem un business în parteneriat, acum 5 ani.
Orlando a vrut acum mulți ani să cumpere Tabu, revista pe care eu am condus-o, dar nu s-a realizat asta din chestiuni administrativ-legale. Atunci îmi propusese să lucrăm împreună.
M-a convins acum cu Urban.ro pentru că mi-a dat mai mult de jumătate de acțiuni din proiect și mi-a asigurat independența de management și editorială. Și în acest 5 ani, nu “s-a amestecat” decât atunci când ne-a fost greu (mai ales în primul an, care a fost și anul cu pandemia) ca să ne sprijine financiar.
Altfel, beneficiem de sprijinul logistic pentru vânzări al EAD, dar și de sprijin pentru programare și contabilitate care sunt din echipele coordonate de Orlando, iar asta înseamnă un ajutor foarte important pentru noi care suntem un business mic.
Premise de start
La momentul în care am scris proiectul de reformatare am avut o idee descriptivă care e valabilă și astăzi, și e cumva parte din crezul meu de viață “Fiecare zi în care învățăm ceva e o zi bună”.
Sunt de mulți ani în presă și, ca multă lume, sufăr că există o degradare a informației, și ca structura, și ca unghi de abordare. În zona de divertisment, lifestyle cultural e și mai grav pentru că se urmărește senzaționalul, scandalul, forma fără fond. Însă lifestyle-ul cultural făcut bine jurnalistic poate fi o formă de educație pentru că te poate convinge să vezi filme, spectacole de teatru/ dans, muzee, să citeșți cărți.
Mereu îmi spun că nu ajută pe nimeni dacă doar critic ceva ce cred că nu e bine, e mai util să și fac ceva oricât de mic ca să îndrept situația cum pot eu. Și am avut în minte că putem pune în spațiu public informații de lifestyle cultural din care oamenii să învețe lucruri, să descopere noi activități care să le înfrumusețeze viața, să citească mai multe cărți, să vadă teatru sau balet și filme mai profunde.
Am vorbit cu prietenul meu de mai bine de 15 ani, Eduard Enache, care a fost art director în publicitate și e absolvent de Istoria Artei, că să fie parte cu mine din proiect, am făcut o listă de lucruri pe care o să le urmărim mereu (să informăm publicul curat și corect, să oferim informații din care să înveți ceva, fie și informal, să fim un sprijin pentru artiștii din orice domeniu), apoi Eduard a creat o identitate vizuală și ne-am apucat de muncă.
Experiența de a "simți" arta
În septembrie 2019 când am relansat urban.ro identificasem un trend: turismul cultural și dorința oamenilor de a avea experiențe care sunt legate de filme, de teatru pe alte meleaguri. Am început ducând, pe banii mei, un cititor pe platourile de filmare de la Downtown Abbey, apoi în culisele unor producții de teatru locale. După aceea a venit pandemia și nu se mai putea călători, așa că am încercat să oferim un sprijin emoțional, și experiențe online.
Oricât de greu a fost atunci, și cumva debusolant pentru noi, am învățat multe din acea perioadă. Trend-ul turismului cultural e acum aproape mass market și rețelele de streaming organizează ele vizite pe platourile de filmare sau comunică locurile de filmare ca să fie vizitate de turiști, iar experiența online de a vedea și “simți” artă a devenit un business în sine.
Banii au fost evident un stres și o provocare la început, și ne-a susținut Orlando pentru primul an, că să putem plăti cele trei persoane din redacție, de la vremea respectivă. Eu am muncit gratis aproape doi ani până am început să ne stabilizăm financiar.
Cum v-ați dezvoltat comunitatea
Ne-am folosit în prima fază de comunitatea mea din online pentru că eu, de când există internetul, nu am pus în spațiul public decât informații culturale. Apoi, am avut mereu în minte că trebuie să oferim informații culturale utile, din care cititorii să învețe ceva, să le aducă o bucurie. Iar pandemia a fost, surprinzător, o oportunitate să arătăm cine suntem și să oferim experiențe culturale plăcute, chiar și de acasă, din fața calculatorului: ne-am concentrat pe a arata muzee care au expoziții online, muzicaluri sau spectacole de teatru online gratuite, fragmente din cărți importante care ar fi motivat cititorii aflați în lockdown sau cu restricții de călătorit.
Am încercat să ajutăm artiștii și să le prezentăm proiectele pe care le făceau online, dar și producătorii locali de bunuri alimentare care abia dezvoltau un sistem de vânzare online. Am avut și avantaje pentru că avem background serios pe subiectele pe care le abordăm, eu sunt conectată la lumea filmului și a teatrului de aproape 20 de ani, colegul Eduard Enache înțelege foarte bine tot ce se întâmplă în zona de expoziții, muzee și new arts.
Apoi au început să ne susțină artiștii români din multe domenii care au share-uit conținutul nostru și ne-au ajutat să afle cât mai multă lume de noi.
Acea perioadă, în care am muncit foarte mult, ne-a arătat nevoia oamenilor de a găsi alinare și refugiu în spectacole, divertisment, nevoia de a călători virtual când le e greu emoțional. Și păstrez asta în minte pentru fiecare zi de atunci. Dacă autoritățile ar înțelege cât de mult bine pot face pentru societate susținând și punând în spațiu public cât mai multe evenimente culturale motivaționale, am fi o națiune mai fericită.
Atunci am atins unele recorduri, cu peste 120.000 vizualizări cu un articol care permitea un tur spectaculos al muzeului Ermitaj sau 80.000 de vizualizări pentru articol care promova transmisia live a unui musical londonez. Vorbim de texte de forma lunga, nu de un produs video.
După pandemie am crescut cu excusivități internaționale. De exemplu, am fost singurii care am făcut interviu cu Tim Burton despre muncă sa în România, în contextul în care la Wednesday a acordat doar 3 interviuri internațional. Tot noi scrisesem primii că va filma în țara noastră, cum am scris primii despre multe producții care s-au filmat aici sau despre români care au lucrat în mari producții internaționale.
Acum, recent, am făcut 25.000 viualizări cu un articol care anunță o transmisie de la Londra a unui spectacol excepțional cu Andrew Scott și avem câteva zeci de mesaje de la oameni care și-au luat bilet online.
Schimbări
Ne-am ajustat formatul pentru că nu ne putem “lupta” cu marile studiouri care acum fac și ele excursii pe platourile de film. Am învățat mai bine ce își doresc românii din perspectiva culturală și am încercat să facem un mix dintre nevoile lor și ceea ce vrem noi să punem în spațiu public ca să-i provocăm la noi descoperiri.
Astăzi curatoriem și știri internaționale pe lângă interviurile noastre, locale sau internaționale, dar facem și serii de mini interviuri chestionar în care artiștii răspund la aceleași întrebări pe o temă educațională, cu influență asupra vieții lor.
5 ani de Urban.ro: bilanț personal
Cred că a fost un sacrificiu personal destul de mare, și de timp și financiar, dar nu mă mai gândesc la asta; știu că am o bucurie teribilă când facem interviuri faine, când – după un articol – primim mesaje că oameni și-au cumpărat bilete la Londra, Paris, Berlin etc că să vadă un spectacol promovat de noi. Nu o să ne facă nimeni o statuie și nici nu o să fim în vreo carte de istorie, dar nu asta e miza. Practicăm un jurnalism care face bine altora și ne putem și plăti facturile din asta.
Și în cifre
Peste 3 milioane de cititori unici (și peste 6 milioane de vizualizări) care au auzit de urban.ro și s-au întâlnit cu știrile și interviurile noastre, multe cărți și multe bilete la spectacole vândute (conform mărturisirilor cititorilor). Nu e mult în comparație cu un site generalist, dar e o rotiță mică într-un mecanism care mișcă ceva, cât de puțin, în media.
După ce am început să publicăm fragmente din cărți, site-uri ca Libertatea și Adevărul au început și ele să publice pentru cărțile mult așteptate în România. Între timp ei au renunțat, noi perseverăm, publicând în fiecare sâmbătă un fragment de carte ca să influențăm un obicei de lectură.
Învățături, surprize, frustrări
E greu să-ți faci o echipă serioasă pentru că, pentru un neavizat, domeniul de lifestyle cultural pare superficial și tendința celor care vor să facă meseria asta e să caute scurtături și să facă treaba pe repede înainte. Sunt bucuroasă că am un coleg ca Eduard Enache care e serios, super educat și care muncește cu răspundere, nu ca să bifeze un articol, și am acest confort că, grație lui, avem interviuri spectaculoase despre modă, artă, parfumuri, design.
Spun mereu că nu facem operații pe creier, dar trebuie să tratăm cu maximă seriozitate orice scriem, cu disciplină zilnică.
Ce ai vrea să știe oamenii despre Urban.ro, la 5 ani de la lansare
Că găsiți pe Urban.ro câteva sute de interviuri naționale și internaționale cu cei mai cool și mai smart oameni de cultură, cu mulți dintre actorii mari pe care îi vedeți pe platformele de streaming. Și că întotdeauna, în câteva minute de lectură, sigur învățați ceva nou care să vă facă viață mai bună și mai frumoasă, fie și pentru câteva clipe.
Publicul
La urban.ro avem public 30+ ca vârstă, 60% femei din totalul cititorilor, foarte educați și cu un nivel de viață premium, gata să meargă în altă țară pentru un spectacol de teatru cu un mare actor sau pentru un spectacol de operă. Știu, vă imaginați că oamenii aceștia nu mai există, dar sunt mulți printre noi.
Altfel, simt că oamenii sunt tot mai alienați emoțional de avalanșa de știri zilnice și își caută refugii informaționale în care să primească puțin bine. Și sunt tot mai singuri, cu nevoia de a aparține unui grup cu care împart aceleași valori.
Lupta cu boala senzaționalismului
Doar site-urile boutique au posibilitatea să facă lucruri curate, fără senzațional. Un trust media care vinde volum de vizualizări va face tot ce ține de el să facă trafic, iar asta înseamnă măscări cu senzațional.
Noi suntem recunoscători clienților de publicitate care înțeleg calitatea publicului nostru și investesc în noi, sprijinindu-ne să mergem mai departe. Cum ziceam, la prima vedere, domeniul nostru nu e vital – nu facem super anchete care să schimbe vieți – dar poate deschide minți și poate face educație, fie și informală.
Nu ne interesează să vorbim despre ceea ce eu numesc ”lenjerie intimă”, omorâm timpul cititorilor. Și nu am presiunea unui trust care să mă oblige la mai mult și mai mult trafic, deși ne stabilim la fiecare început de an să creștem audiența și ne iese de fiecare dată. Facem lucrurile cu grijă, ca într-un boutique media în care găsești calitate. Și cei care vor să afle chestiuni culturale curate vin direct la noi. Nu suntem pentru toată lumea, dar vrem să știe și să ”testeze” cât mai multă lume munca noastră.
Cum ar începe ghidul tău de supraviețuire în media
Scrie cu gândul la nevoile cititorilor și nu le irosi timpul. Le va face plăcere să învețe ceva din ce citesc, dar nu face caz că tu știi mai multe (e treaba ta să știi mai mult ca să poți scrie corect pentru ei), fii generos cu tinerii și sprijnă-i – cu spațiu de publicare, cu sfaturi pentru ca să-și facă un business personal pe baze solide și corecte.
Nu banii trebuie să fie ținta primordială, ci lucrurile bune, frumoase și utile pe care le pui în spațiu public.