Teo Bradu: Mă atrage tot ce este analog, perspectiva care adoptă imperfecțiunea ca element uman în design

Teo Bradu: Mă atrage tot ce este analog, perspectiva care adoptă imperfecțiunea ca element uman în design

Teo Bradu este grafic designer cu o experiență de 18 ani, a absolvit UNArte, secția Foto-Video, a lucrat în agenții și, de câțiva ani, a pornit Studio Fluid, unde colaborează cu mai multe asociații și instituții culturale. Din 2020, Teo s-a implicat în realizarea identității vizuale BIEFF, Festivalul Internațional de Film Experimental București. 

"Prefer zona aceasta și nu cea comercială pentru că îmi oferă mai multă libertate de expresie și am ocazia să cunosc oameni interesanți care fac lucruri cu care rezonez", spune Teo.

Cea de-a 14-a ediție BIEFF se desfășoară până pe 29 septembrie, sub tema "Serious Games" și aduce proiecții în premieră ale unora dintre cele mai curajoase experimente cinematografice ale anului. 

Care sunt sensibilitățile și provocările de design când lucrezi pentru un festival de film experimental, despre jocuri serioase, avangardă și parcursul lui profesional, povestește Teo în rândurile de mai jos. 

 

Momente cheie în parcursul tău

Salut, sunt un graphic designer din București. La bază sunt artist vizual, absolvent al UNArte din București, secția Foto-Video, dar profesez ca graphic designer cam de 18 ani (sau de la 18 ani, nu mai știu exact haha). De când eram mic am fost atras de imagine, desen, tot ce era vizual. Obișnuiam să desenez toate caietele pe ultima pagină și nu m-aș fi gândit pe-atunci că o să ajung să trăiesc din asta.

Prima mea interacțiune cu graphic designul a fost la un centru de imprimat tricouri. Am fost nevoit să învăț foarte repede Corel :)) dar și să lucrez fizic cu aparatele de imprimat.

Ulterior am urmat niște cursuri acreditate de advertising și graphic design și m-am angajat într-o mică agenție de publicitate. A urmat o perioadă în care am lucrat în mai multe agenții și am realizat că nu mi se potrivește. Astfel am decis în 2019 împreună cu partenera mea Ioana să pornim un mic studio de creație pe care l-am numit Studio Fluid. Am plecat de la ideea că deși facem lucruri diferite (Ioana este peisagistă), împărtășim aceleași valori și pasiuni, și chiar și un cod CAEN :D.

 

Proiecte culturale & sociale

Deși nu apar foarte multe ocazii să lucrăm la aceleași proiecte, de multe ori discutăm și venim cu idei interesante împreună. Am avut și ocazii să lucrăm împreună, fie la un proiect de peisagistică unde am integrat și partea de design grafic. Am mai avut o colaborare în cadrul unui proiect cultural la HEI Timișoara (proiect British Council coordonat de Cristiana Tăutu) unde ne-am ocupat de identitatea vizuală a proiectului, panotare, design de expoziție și unde Ioana a făcut niște instalații din plante uscate pentru a crea o experiență multisenzorială.

La Studio Fluid experimentez cu diverse forme de ale designului, de la graphic design la ilustrație, animație sau motion design. Pentru că sunt genul căruia îi place să facă singur tot, am fost nevoit să acumulez o plajă largă de skill-uri pentru a face față nevoilor oricărui proiect.

Am proiecte de identitate vizuală în sectorul cultural, unde am lucrat cu diferite asociații și instituții culturale (Bloc Zero, Mai Mult Verde, BIEFF, Citizenit, Sexul vs Barza, CNDB, AMAIS, One World România, Anca Poterașu Gallery, Contur). Prefer zona aceasta și nu cea comercială pentru că îmi oferă mai multă libertate de expresie și am ocazia să cunosc oameni interesanți care fac lucruri cu care rezonez.

De doi ani lucrez cu Platforma Wolff, un bar/ club de muzică electronică din București, unde mă ocup de partea de comunicarea vizuală a localului. Este un mediu stimulant pentru că trebuie să vin constant cu idei noi și am libertatea de a experimenta diverse stiluri și tehnici (digitale și analog).

 

Inspirație

Ca designer autodidact pot spune că am o listă foarte lungă de artiști care mă inspiră și de la care am început să văd designul “altfel”. Adică artiști care au arătat că nu trebuie să fie totul perfect, imaculat. Că poți să greșești și să te folosești de asta.

Mă atrage tot ce este mai analog, care adoptă imperfecțiunea ca element uman în design. Sunt inspirat de colajele lui Ivan Chermayeff (mai mult decât de logo-urile lui) sau de libertatea simțită în posterele lui David Carson, dar pe de altă parte apreciez și precizia din design-urile lui Wim Crouwel.

 

Întâlnirea lumea festivalurilor de film

Primul contact a fost în timpul facultății, când am avut ocazia să îl am profesor pe directorul festivalului BIEFF Copel Moscu. Acesta ne-a făcut cunoștință cu lumea filmului experimental și ne-a arătat că există o mare libertate de expresie și în lumea filmului, că nu e totul “hollywoodian”. Lucrând cu diverse asociații culturale, în 2020 am primit invitația de a colabora cu BIEFF pentru ediția a 10a-a A Brave New World.

 

Colaborarea cu BIEFF

Din 2020 colaborez cu BIEFF la fiecare ediție. Pot spune că identitatea BIEFF s-a dezvoltat și maturizat de la o ediție la alta. Dar a ajutat și colaborarea bună dintre noi. Lucrând de la o ediție la alta, ne ajută să vedem ce a funcționat și ce putem îmbunătăți pe viitor. Am avut ocazia să lucrăm la proiectul Ioanei Mischie “Tangible Utopias” unde am realizat o serie de afișe.

Alte colaborări în lumea filmului am mai avut și în afara țării: am realizat afișul unui film documentar “Changes în the Field” produs în Myanmar de Tomas Derville și Beatrice Manole. Un alt proiect a fost pentru European Short Pitch unde am realizat grafica și dtp-ul ediției din 2023.

 

Identitatea vizuală a unui festival

Identitatea vizuală a unui festival se manifestă prin comunicarea dinaintea festivalului dar și din timpul lui, prin transmiterea unui mood care să seteze atmosfera.

La BIEFF este foarte important pentru mine să surprind tema ediției în timp ce creez o experiență vizuală atât înaintea festivalului cât și în timpul lui, prin diverse materiale de promovare, de la flyere, postere video la animații pe ecranul de cinema (sau chiar pe magazinul Cocor). Astfel mi se pare că e o ocazie bună ca oamenii să interacționeze fizic cu design-ul grafic prin materialele care creează un “peisaj” al festivalului. 

 

Discuțiile cu echipa festivalului

Încă de la început am lucrat la identitatea BIEFF cu directorul artistic Oana Gherea cu care am o colaborare foarte bună. Ea îmi spune care este tema și conceptul ediției și câteva referințe vizuale ca să înțeleg cum ar vedea tradus un astfel de concept, dar de cele mai multe ori mă lasă să-mi fac de cap. Eu mă documentez despre tema dată și răspund la rândul meu cu o altă serie de referințe vizuale care să exprime viziunea mea.

În prima parte a procesului, scopul este de a genera cât mai multe idei din care să pot alege o direcție, o rută. Plec de la un concept simplu care poate fi folosit ca o rețetă în generarea unor diverse materiale de comunicare pt festival. 

 

Tema Serious Games

Ideea din spate pentru Identitatea BIEFF de anul aceasta a venit destul de intuitiv, fiind puternic influențată de numele ediției și de discursul curatorial al acesteia.

Filmele alese pentru a 14-a ediție a festivalului “explorează experiențe cinematografice care lucrează cu mijloace digitale interactive, de la estetica jocurilor video la iterațiile acesteia în plan cinematografic, la realitatea virtuală și tipul de imagistică produsă prin intermediul programelor de inteligență artificială.”

Pentru vizualul general, am încercat să pun în balanță printr-o lentilă optimistă violența aparent normalizată regăsită în jocurile video (pușca) și “cuteness ul” ce ia forma unui obiect totem – simbol al inocenței (rața de cauciuc). Alăturate precum cadrele unui montaj cinematic, aceste două elemente capătă un nou sens, care invită la reflexie asupra tensiunii dintre real și imaginar în producția contemporană de imagini.

Identitatea vizuală a festivalului BIEFF este o traducere a temei curatoriale combinată cu atmosfera dezvoltată de la an la an în comunitatea festivalului.

Nu mă inspir din estetica unui film anume din festival. Astfel că nu mă inspir neapărat din filmele selectate, ci încerc să surprind tematică generală. 

 

Un festival internațional de film care ți-a atras atenția prin felul în care comunică vizual

O identitate care foarte versatilă și care mi-a plăcut foarte mult țin minte că a fost cea realizată de Studio Lowrie pentru Sundance Festival ediția 2020. Un exemplu perfect de event identity care s-a dezvoltat într-un întreg sistem gata să acomodeze cât mai multe formate și medii de comunicare.

Îmi place neutralitatea elementelor, tipul de literă folosit dar și efectul overall al design-ului.  Simplu, practic totodată fun și relevant. Also fun fact: logo-ul pentru Sundance Festival gândit de cei de la Lowrie devenea efectiv posterul festivalului printr-o simplă scalare. Țin minte că mi-a spart creierii când am auzit-o pe asta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related