Asteptarea a luat sfarsit. Foote Cone and Belding a gasit antidotul. Cine mai vrea sa vada personaje fantastice va trebui sa le caute intr-o carte cu povesti.
Totul a plecat de la zanul de la Banca Transilvania, care apare ca prin minune si-ti indeplineste orice dorinta, indiferent de ce produs e vorba. Ultima minune pe care a facut-o a fost sa-l ia la suturi pe nesuferitul domn Dobanda, care se tinea scai de clientii bancii. Deci zanul e 3 in 1: functionar, zan si bodyguard. Daca ma urmarea totusi dobanda pentru un depozit, cred ca nu ma suparam chiar asa de tare. Apoi au venit piticii la HVB si la Tiriac, "si acolo, si acolo", sa ia un credit pentru "orse, orse". ING a trecut pe langa pitici si a furat oglinda fermecata, (ma mir ca n-a luat-o si pe Alba ca Zapada), a furat mana din Familia Adams si tot circul lui Barnum. Deduc ca e incredibil de usor de luat un credit personal in Romania. La toate bancile, la fel de incredibil. Atat de incredibil, incat pana si un copil poate lua un credit. Ma si miram, daca tot s-a mutat publicitatea pentru banci pe taramul povestilor, unde sunt copiii? M-am linistit cand am vazut-o la BCR pe de acum celebra Irina Ionascu straduindu-se sa pronunte "zece mii de e-u-r-o".
Nici daca trecem la lucruri mai serioase, adica la credite imobiliare, nu scapam de umorul bancar. "Nu esti obisnuit sa ai o casa numai a ta?", te intreaba BCR. Atunci poate o sa te trezesti urandu-le noapte buna hotilor din casa. Noroc cu nevasta, care nu uita niciodata ca nu mai stati cu ai tai si iese cu lampa sa-i snopeasca pe nenorociti. Inteleg ca e la fel de incredibil cat de usor poti lua un credit imobiliar de la BCR. Atat de usor incat n-o sa ai timp sa te obisnuiesti cu ideea ca te-ai mutat in casa noua.
Sa fii incredibil nu mai e iesit din comun, e banal. Cu adevarat remarcabil a fost spotul "Ghidul", pentru Banca Romaneasca, premiat cu Gold Effie la categoria David vs. Goliath. A dovedit ca te poti diferentia si fara sa aduci femeia-dulau in spot.
Mai mult totusi decat sa repete ceea ce publicul stia deja, anume ca e minunat sa ai o casa noua, ca "De-abia astepti sa ajungi acasa cand ai casa ta", a facut campania pentru Piraeus Bank, semnata FCB.
Un credit imobiliar nu trebuie sa fie incredibil de usor de luat, ci trebuie sa fie usor de dus la capat. Insight-ul e memorabil. E fantastic cum exploateaza anticiparile negative, cum enumera pana la cel mai mic neajuns pe care il aduce cu el un asemenea credit. Ce gandesc tinerele ca o sa se intample dupa ce-si fac creditul pentru locuinta? "Si o sa ma imbrac de la reduceri? Si unghiutele mele sala cafelutele prietenele si vacanta noastra exotica ". Baietii sunt mai seriosi, cel putin asa vrem sa credem si sa vedem in spoturi, asa ca el se gandeste la "planuri de viitor", dupa cum anunta voice-overul. Temerile tanarului sunt: "Mobila? Cu timpul. Cumparaturile - la promotii, prietenii - cand sunt urgente, nunta noi sa fim sanatosi."
Acesta este primul pas al demersului psihologic: constientizarea si verbalizarea temerilor, indiferent cat de penibile ar fi. Apoi urmeaza ridiculizarea lor: tanara isi termina discursul cu "putem macar sa mergem in parc sa hranim veveritele?", iar el spune: "Copiii e bun si un caine maidanez". Ultimul pas: solutia. "Rata la casa nu e o tragedie/Rata la casa nu trebuie sa-ti schimbe planurile. Fa-ti un credit de casa noua la Piraeus Bank si 6 luni nu platesti nimic".
E greu sa-i dai curaj cuiva sa treaca la actiune. N-ai putea sa ai asemenea pretentii de la un spot. Si totusi, FCB a reusit. Campania pentru Piraeus Bank e memorabila pentru ca iti spune exact ce vrei sa stii despre o banca. Nu vrei sa te distreze, nu vrei s-o tii minte ca pe banca aia cu cadane, nu vrei sa-ti fie prieten, ci partener de afaceri. Tot ce trebuie sa transmita o banca este ca e demna de incredere, ca are solutia cea mai buna pentru nevoile clientilor si ca economiile lor sunt in siguranta. Cu un mesaj bine construit, poti sa iesi in evidenta si prin simplitate. Mai ales in plina epidemie de umor.
Comentarii
Bancile nu sunt nici parcuri de distractii nici
De acord, campania pentru Piraeus Bank este cea mai inspirata. "sa mergem in parc sa hranim veveritele" mi s-a parut chiar amuzant, singurul lucru amuzant din campaniile astea. Suprarealismul si atmosfera de basm nu se potrivesc cu bancile.
"Un credit imobiliar nu trebuie sa fie incredibil de usor de luat, ci trebuie sa fie usor de dus la capat." Foarte adevarat!
spre deosebire de ziaristi nu pun etichete. nu consider ca unii sunt victime pentru ca nu le cunosc problema. nu consider ca altii sunt smecheri din aceleasi motive. cred insa ca sunt foarte multi oameni care habar n-au despre ce vorbesc dar fac pe priceputii.
este si cazul tau. nu ai inteles nimic si nu te-a interesat nimic sa aflii. voi nu faceti analize pentru ca n-aveti date. nu va pacaliti in iluzia ca sunteti profi. sunteri doar niste dudui care sunt inca suparate ca n-au castigat tabara la romana.
Daca asta a fost ideea spotului ea e foarte buna.
Mai departe insa ma despart de autoarea articolului.
Cele 2 spoturi Piraeus sunt realizate sub-mediocru, ca sa nu spun execrabil.
Atmosfera trista, sumbra, ma duce cu gandul la un spot social ieftin, nicidecum la unul pentru o banca. Cei doi actori, tristi si trasi la fata, sunt prost alesi, am tot timpul impresia ca se tanguie, ca cersesc ceva. Prima data cand am vazut spotul eram convins ca la sfarsit o sa-mi ceara ceva, nu ca o sa-mi ofere.
Piata bancilor in Romania este foarte foarte aglomerata. Marea majoritate a acestor banci au o comunicare foarte scortoasa, corporatista, si deci foarte BORING! Incercarile de a iesi din tipar sunt binevenite, si culmea, vand! Curajul e rasplatit. Vezi campaniile cu Zanul si Piticii!
Restul sunt tot o apa si-un pamant.
si ca sa revenim la ceea ce numeste autoarea profesionalism: rezultatele campaniilor hulite. toate stau foarte bine: hvb si banca transilvania au demonstrat (vezi effieurile de care duduia ana nu zice nimic) iar ing nu a devenit degeaba un model de comunicare pentru celelalte banci. daca autoarea s-ar fi gandit macar pentru o secunda sa fie ziarista si nu trompeta, ar fi putut sa dea un telefon la ing si sa ceara lamuriri.
Mai mult, cunosc cifrele de pana acum si campania chiar vinde! Vinde foarte bine. Ceea ce inseamna ca isi face treaba. Sincer? Nu-mi displace campania ING si imi place la nebunie spotul "Ghidul"! Chiar as vrea sa felicit autorii. Cat despre spoturile noastre, nu vreau sa intru in polemici, ci doar sa va anunt cum stau lucrurile in realitate. Consider ca am gasit un insight bun, pe care l-am exploatat cum am putut mai bine. Daca nu va place, nu trebuie sa va uitati la el si nici sa mergeti la Piraeus. In fond, aveti atatea optiuni, incat chiar ar fi indicat sa verificati piata inainte. Insa, daca v-a placut spotul si va regasiti cat de cat in personaje, iata oferta Piraeus: primele 6 luni chiar nu platesti nimic! Dupa primele 6 luni, platesti doar dobanda aferenta creditului, timp de 3 ani. Dupa astia 3 ani si 6 luni, platesti restul: rata+dobanda. Nu e caterinca!Daca aveti intrebari, just ask!
Si mi-am regasit opiniile in articolul Anei Militaru, de la prima pina pina la ultima fraza.
" de 10 ani te-am obisnuit cu cele mai bune servicii"- acum s-a terminat..."ceva dulce pt copii? da..un concasor mobil..." pe langa faptul ca nu are nicio logica, sau cel putin in creierul meu sinapsele merg mai greu...reclama asta mie imi bate a anti-reclama.am impresia ca isi dau singuri cu firma'n cap.
Ei..ce sa zic..mai patesti!