S-a gasit antidotul pentru epidemia de umor bancar

Asteptarea a luat sfarsit. Foote Cone and Belding a gasit antidotul. Cine mai vrea sa vada personaje fantastice va trebui sa le caute intr-o carte cu povesti.

Totul a plecat de la zanul de la Banca Transilvania, care apare ca prin minune si-ti indeplineste orice dorinta, indiferent de ce produs e vorba. Ultima minune pe care a facut-o a fost sa-l ia la suturi pe nesuferitul domn Dobanda, care se tinea scai de clientii bancii. Deci zanul e 3 in 1: functionar, zan si bodyguard. Daca ma urmarea totusi dobanda pentru un depozit, cred ca nu ma suparam chiar asa de tare. Apoi au venit piticii la HVB si la Tiriac, "si acolo, si acolo", sa ia un credit pentru "orse, orse". ING a trecut pe langa pitici si a furat oglinda fermecata, (ma mir ca n-a luat-o si pe Alba ca Zapada), a furat mana din Familia Adams si tot circul lui Barnum. Deduc ca e incredibil de usor de luat un credit personal in Romania. La toate bancile, la fel de incredibil. Atat de incredibil, incat pana si un copil poate lua un credit. Ma si miram, daca tot s-a mutat publicitatea pentru banci pe taramul povestilor, unde sunt copiii? M-am linistit cand am vazut-o la BCR pe de acum celebra Irina Ionascu straduindu-se sa pronunte "zece mii de e-u-r-o".

Nici daca trecem la lucruri mai serioase, adica la credite imobiliare, nu scapam de umorul bancar. "Nu esti obisnuit sa ai o casa numai a ta?", te intreaba BCR. Atunci poate o sa te trezesti urandu-le noapte buna hotilor din casa. Noroc cu nevasta, care nu uita niciodata ca nu mai stati cu ai tai si iese cu lampa sa-i snopeasca pe nenorociti. Inteleg ca e la fel de incredibil cat de usor poti lua un credit imobiliar de la BCR. Atat de usor incat n-o sa ai timp sa te obisnuiesti cu ideea ca te-ai mutat in casa noua.

Sa fii incredibil nu mai e iesit din comun, e banal. Cu adevarat remarcabil a fost spotul "Ghidul", pentru Banca Romaneasca, premiat cu Gold Effie la categoria David vs. Goliath. A dovedit ca te poti diferentia si fara sa aduci femeia-dulau in spot.

Mai mult totusi decat sa repete ceea ce publicul stia deja, anume ca e minunat sa ai o casa noua, ca "De-abia astepti sa ajungi acasa cand ai casa ta", a facut campania pentru Piraeus Bank, semnata FCB.

Un credit imobiliar nu trebuie sa fie incredibil de usor de luat, ci trebuie sa fie usor de dus la capat. Insight-ul e memorabil. E fantastic cum exploateaza anticiparile negative, cum enumera pana la cel mai mic neajuns pe care il aduce cu el un asemenea credit. Ce gandesc tinerele ca o sa se intample dupa ce-si fac creditul pentru locuinta? "Si o sa ma imbrac de la reduceri? Si unghiutele mele…sala…cafelutele…prietenele…si vacanta noastra exotica…". Baietii sunt mai seriosi, cel putin asa vrem sa credem si sa vedem in spoturi, asa ca el se gandeste la "planuri de viitor", dupa cum anunta voice-overul. Temerile tanarului sunt: "Mobila? Cu timpul. Cumparaturile - la promotii, prietenii - cand sunt urgente, nunta…noi sa fim sanatosi."

Acesta este primul pas al demersului psihologic: constientizarea si verbalizarea temerilor, indiferent cat de penibile ar fi. Apoi urmeaza ridiculizarea lor: tanara isi termina discursul cu "putem macar sa mergem in parc sa hranim veveritele?", iar el spune: "Copiii…e bun si un caine…maidanez". Ultimul pas: solutia. "Rata la casa nu e o tragedie/Rata la casa nu trebuie sa-ti schimbe planurile. Fa-ti un credit de casa noua la Piraeus Bank si 6 luni nu platesti nimic".

E greu sa-i dai curaj cuiva sa treaca la actiune. N-ai putea sa ai asemenea pretentii de la un spot. Si totusi, FCB a reusit. Campania pentru Piraeus Bank e memorabila pentru ca iti spune exact ce vrei sa stii despre o banca. Nu vrei sa te distreze, nu vrei s-o tii minte ca pe banca aia cu cadane, nu vrei sa-ti fie prieten, ci partener de afaceri. Tot ce trebuie sa transmita o banca este ca e demna de incredere, ca are solutia cea mai buna pentru nevoile clientilor si ca economiile lor sunt in siguranta. Cu un mesaj bine construit, poti sa iesi in evidenta si prin simplitate. Mai ales in plina epidemie de umor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


FCB Bucharest

Cu o istorie si o experienta de peste 140 de ani in domeniul comunicarii, reteaua globala FCB include 150 de agentii in 90 de tari, avand peste 8.000 de angajati si este parte a Interpublic Group of Companies. In... vezi detalii »

Oameni

Festivaluri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Alina Oprescu
acum 17 ani
autoarea acestui articol este foarte diplomata; reclama cu cadane, doamne-dulau si viziri care iti dau inghetata mi s-a parut de-a dreptul penibila, nicidecum amuzanta. Au vrut sa socheze, sa se fixeze in memoria publicului larg, dar unde e iamginea de institutie serioasa? Era canda, acum cativa ani, o reclama la o alta institutie bancara care prezenta niste angajati foarte relaxati ce lucrau sub deviza"tot mai simplu". A fost o idee buna, parerea mea :) . Intre timp insa, ce au devenit bancile? Spatii de joaca? Arene de circ? Pai nu se gandesc si ei un pic la ce imagine isi face "targetul"lor asupra institutiei respective?
Vlad Bercean
acum 17 ani
excelent articol! imi place sa ma trezesc si sa citesc o analiza pertinenta completa pe un domeniu.

Bancile nu sunt nici parcuri de distractii nici

De acord, campania pentru Piraeus Bank este cea mai inspirata. "sa mergem in parc sa hranim veveritele" mi s-a parut chiar amuzant, singurul lucru amuzant din campaniile astea. Suprarealismul si atmosfera de basm nu se potrivesc cu bancile.

"Un credit imobiliar nu trebuie sa fie incredibil de usor de luat, ci trebuie sa fie usor de dus la capat." Foarte adevarat!

bogdana marian
acum 17 ani
de unde stiti voi ce vrea clientul? ati vazut vreun studiu despre asta? si de ce autoarea comentariului face abstractie de cele 2 effie castigate de 2 spoturi in care arunca cu noroi? vorbesc de hvb si banca transilvania. sunt niste pareri personale care nu se bazeaza pe absolut nimic. habar nu aveti care a fost brieful ing sau brieful hvb sau brieful bancii transilvania si va apucati sa comparati mere cu veverite. unele vorbesc strict de produse, altele sunt campanii de imagine complexe. dar de unde sa stie niste copilasi despre ce e vorba?
Ana Militaru
acum 17 ani
@bogdana26:Multumesc. Imi amintesc cu placere comentariile tale de la analiza Alinei Stanciu despre ING. Apoi ti-ai luat o pauza, nu stiu de ce. Ma bucur ca luptam impreuna dezinteresat pentru progresul domeniului. Mai avem si alte "victime" la rubrica asta. Sunt curioasa de ce nu le aperi.
bogdana marian
acum 17 ani
spre deosebire de restul lumii nu apreciez fanfaronii si impostorii.

spre deosebire de ziaristi nu pun etichete. nu consider ca unii sunt victime pentru ca nu le cunosc problema. nu consider ca altii sunt smecheri din aceleasi motive. cred insa ca sunt foarte multi oameni care habar n-au despre ce vorbesc dar fac pe priceputii.

este si cazul tau. nu ai inteles nimic si nu te-a interesat nimic sa aflii. voi nu faceti analize pentru ca n-aveti date. nu va pacaliti in iluzia ca sunteti profi. sunteri doar niste dudui care sunt inca suparate ca n-au castigat tabara la romana.

Ana Militaru
acum 17 ani
Eu nu vad nici o eticheta pe aici. Am vorbit despre spoturi, n-am spus nici ca respectivele agentii sunt in vreun fel pentru ca le-au facut, nici ca respectivii clienti sunt cumva pentru ca le-au scris briefurile care au generat rezultatele acestea. Compromisurile dintre agentii si clientii lor nu intereseaza. Publicul vede o reclama semnata de agentia X si o judeca, nu se gandeste ca agentia a urmat intocmai brieful si ca a trebuit sa tina cont de mofturile clientului. PS: nu ma astept ca vreodata vreun om care a semnat o campanie criticata intr-un articol de oriunde sa lase un comment cu "da, ai dreptate". Consumatorii, pe de alta parte, au pareri care uneori coincid cu ale jurnalistului. Nu-mi explic cum se intampla asta, daca agentiile nu gresesc niciodata.
Luke Skywalker
acum 17 ani
Articolul e pertinent, ca si ideea ca "Un credit imobiliar nu trebuie sa fie incredibil de usor de luat, ci trebuie sa fie usor de dus la capat"

Daca asta a fost ideea spotului ea e foarte buna.

Mai departe insa ma despart de autoarea articolului.

Cele 2 spoturi Piraeus sunt realizate sub-mediocru, ca sa nu spun execrabil.

Atmosfera trista, sumbra, ma duce cu gandul la un spot social ieftin, nicidecum la unul pentru o banca. Cei doi actori, tristi si trasi la fata, sunt prost alesi, am tot timpul impresia ca se tanguie, ca cersesc ceva. Prima data cand am vazut spotul eram convins ca la sfarsit o sa-mi ceara ceva, nu ca o sa-mi ofere.

Piata bancilor in Romania este foarte foarte aglomerata. Marea majoritate a acestor banci au o comunicare foarte scortoasa, corporatista, si deci foarte BORING! Incercarile de a iesi din tipar sunt binevenite, si culmea, vand! Curajul e rasplatit. Vezi campaniile cu Zanul si Piticii!

Restul sunt tot o apa si-un pamant.

Ana Militaru
acum 17 ani
@Alter_Ego: inteleg ca primul care a venit cu ideea de fun in campaniile pentru produse bancare a fost iesit din comun, pentru ca era "BORING" comunicarea in segmentul asta,dar apoi s-a extins ca o epidemie. Toate sunt la fel de iesite din comun, toate sunt incredibile,toate au personaje fantastice. Ajunsese BCR-ul sa fie disruptive in categorie pentru ca pastrase tonul scortos in comunicare. Apoi au inceput sa fie si ei amuzanti. Campania Piraues este singura care iese in evidenta pentru ca e de o franchete brutala. Oamenii care se gandesc sa-si faca un credit imobiliar chiar asa arata si chiar asa gandesc, ca in spot. Se transmite mai mult decat mesajul promotional cu scutitul de rata 6 luni. E prima reclama care pune pe tapet fricile oamenilor asa cum sunt ele si incearca sa-i lamureasca despre realitatea actuala a creditelor: nu mai e imposibil ca alta data; produsele bancare s-au imbunatatit.
bogdana marian
acum 17 ani
spotul pireus se bazeaza pe un insight pe care autoarea articolului il gaseste veridic. puerilitatea acestuia se dovedeste intr-una din replicile reclamei respective-celor 2 le este frica sa mai faca un copil dar noroc cu pireus banc care iti da amanare cu 6 luni la plata creditului. trecand peste absurdul situatiei-(6 luni vs. 9 luni, cum ai da-o n-ai scapat), autoarea articolului nu stie un lucru pe care orice om care a incercat sa-si ia un imobiliar il stie-fiecare amanare de plata nu se face spre binele clientului ci spre binele bancii.

si ca sa revenim la ceea ce numeste autoarea profesionalism: rezultatele campaniilor hulite. toate stau foarte bine: hvb si banca transilvania au demonstrat (vezi effieurile de care duduia ana nu zice nimic) iar ing nu a devenit degeaba un model de comunicare pentru celelalte banci. daca autoarea s-ar fi gandit macar pentru o secunda sa fie ziarista si nu trompeta, ar fi putut sa dea un telefon la ing si sa ceara lamuriri.

Ana Militaru
acum 17 ani
Draga mea bogdana26, nu stiu cum ai ramas tu cu impresia ca in rubrica asta vorbim despre produse/servicii. Nu am scris in text nimic despre promotie, pentru ca nu despre asta era vorba. Eu am apreciat realismul situatiilor reproduse si faptul ca te ajuta sa-ti depasesti teama in cazul in care te gandesti la un credit imobiliar. De ce traiesti cu impresia ca omul obisnuit inainte sa mearga la banca da un telefon sa intrebe "cum merg afacerile? S-au dat multe credite d-astea, domnule? Agentia cate EFFIE-uri a luat?". Oamenii vad reclamele si isi fac pareri. Am spus eu ca ING nu sta bine cu afacerile? Sau HVB sau vreo alta banca? Eu apreciam campania de la Piraeus. Nu trebuie sa te superi doar pentru ca reusesc unii sa fie creativi fara sa aduca pitici in spot. Si nu, n-o sa dau niciodata un telefon la o banca s-o intreb daca nu cumva a devenit "un model in comunicare" pentru celelalte.
andreea paun
acum 17 ani
Salut! Eu sunt copywriter-ul care s-a ocupat de acest proiect. Normal, imi place ce a iesit.

Mai mult, cunosc cifrele de pana acum si campania chiar vinde! Vinde foarte bine. Ceea ce inseamna ca isi face treaba. Sincer? Nu-mi displace campania ING si imi place la nebunie spotul "Ghidul"! Chiar as vrea sa felicit autorii. Cat despre spoturile noastre, nu vreau sa intru in polemici, ci doar sa va anunt cum stau lucrurile in realitate. Consider ca am gasit un insight bun, pe care l-am exploatat cum am putut mai bine. Daca nu va place, nu trebuie sa va uitati la el si nici sa mergeti la Piraeus. In fond, aveti atatea optiuni, incat chiar ar fi indicat sa verificati piata inainte. Insa, daca v-a placut spotul si va regasiti cat de cat in personaje, iata oferta Piraeus: primele 6 luni chiar nu platesti nimic! Dupa primele 6 luni, platesti doar dobanda aferenta creditului, timp de 3 ani. Dupa astia 3 ani si 6 luni, platesti restul: rata+dobanda. Nu e caterinca!Daca aveti intrebari, just ask!

Silvia Parvu
acum 17 ani
Mie actorii din spoturile Piraeus mi s-au parut excelent alesi, iar atmosfera pe masura. Realizarea nu cred ca e execrabila, eu am simtit-o in perfecta concordanta cu ceea ce urmareste spotul respectiv sa transmita.

Si mi-am regasit opiniile in articolul Anei Militaru, de la prima pina pina la ultima fraza.

Ioana Bogdan
acum 16 ani
dar de concasorul mobil ce ziceti?

" de 10 ani te-am obisnuit cu cele mai bune servicii"- acum s-a terminat..."ceva dulce pt copii? da..un concasor mobil..." pe langa faptul ca nu are nicio logica, sau cel putin in creierul meu sinapsele merg mai greu...reclama asta mie imi bate a anti-reclama.am impresia ca isi dau singuri cu firma'n cap.

Ei..ce sa zic..mai patesti!



Branded


Related