Tania Cezara: România mi-a oferit rădăcini, iar Statele Unite mi-au dat aripi. Fiecare pas pe care îl fac îmbină lecțiile învățate din ambele culturi

Tania Cezara: România mi-a oferit rădăcini, iar Statele Unite mi-au dat aripi. Fiecare pas pe care îl fac îmbină lecțiile învățate din ambele culturi

Creativitatea înseamnă muncă și explorare constantă, spune Tania Cezara, Creative Director la un startup AI din New York. În 2017, Cezara a plecat în SUA, pentru a urma cursurile de la California College of Arts, cu specializarea fotografie. S-a transferat ulterior la University of California, Santa Cruz, unde a finalizat studiile în 2023, cu o specializare în istoria artei și cultura vizuală. A lucrat la proiecte pentru Kanye West, casa de modă Vetements, scriitorul lui Beyonce și Takashi Murakami.

În prezent lucrează la o aplicație disponibilă momentan doar în LA și NYC, care folosește un algoritm dezvoltat in-house pentru a trimite utilizatorii la evenimente și activități alături de necunoscuți, cu scopul de a facilita întâlnirile în persoană și de a sublinia importanța conexiunilor reale.

"În fiecare proiect, încerc să îmi împing limitele, să îmi dezvolt o viziune clară și să o traduc într-o experiență autentică și memorabilă. Creativitatea în acest context poate fi înțeleasă ca o căutare a unor lumi neobișnuite în care să locuim", spune Tania.

Cum este industria creativă din SUA, care au fost provocările și cum s-a adaptat la diferențele culturale, povestește Tania Cezara în rândurile de mai jos. 

 

Decizia de a pleca în SUA

Când mă gândesc la România, îmi vin în minte toate momentele care m-au format: liceul, prima cameră foto, primele încercări de a-mi exprima creativitatea. Am crescut într-un mediu în care, deși poate nu exista o infrastructură culturală la fel de dezvoltată ca în alte părți, am găsit inspirație în tot ce mă înconjura – de la apusurile din Sibiu la micile detalii din viața de zi cu zi. Totuși, odată ce am început să-mi explorez pasiunile, am simțit nevoia de a merge mai departe, de a ieși din această zonă familială și de a căuta noi perspective.

La 18 ani, am făcut pasul decisiv și am plecat în Statele Unite. În 2017, am fost admisă la California College of the Arts în San Francisco, un oraș unde creativitatea pulsează în fiecare colț. Contrastul dintre România și Statele Unite a fost uriaș – de la dinamismul cultural și diversitatea ideilor, până la resursele pe care le aveam la dispoziție. Dar, deși am primit o bursă, realitatea costurilor unui colegiu privat a devenit rapid o provocare prea mare. După un an, am realizat că trebuie să fac o schimbare și am decis să mă întorc în Europa.

 

Ce a urmat 

România m-a primit din nou, dar de data aceasta cu o nouă perspectivă. În anul petrecut acasă, am început să-mi rafinez portofoliul și să încerc să-mi extind cariera, mai departe de granițele României. De aici a început o etapă crucială: căutarea oportunităților în Paris. Am trimis peste 100 de emailuri către case de modă și agenții, iar într-o lună m-am trezit în mijlocul industriei modei, având oportunitatea de a fotografia parada de moda in Paris pentru Vetements. Această experiență mi-a deschis noi orizonturi și m-a conectat cu oameni ca Takashi Murakami, care m-a ghidat și mai târziu a devenit și unul dintre mentorii mei și mi-a oferit o platformă pentru a-mi dezvolta creativitatea.

Întoarcerea în Statele Unite și continuarea studiilor la University of California, Santa Cruz, a însemnat un nou început. În 2019, pandemia a schimbat totul. În perioada de izolare, am compilat toate fotografiile mele într-o carte, care printr-o serie de întâmplări neașteptate - fiind vocală despre apariția ei foarte mult în mediul online - a ajuns la fotograful personal al lui Kanye West. Acesta a fost punctul de cotitură care mi-a adus recunoaștere și oportunități neașteptate.

 

Experiența din facultate

Categoric a deschis uși care nu ar fi fost accesibile din România. Din cauză că facultatea îmi oferea opțiunea de a lua orele online, m-am mutat la Los Angeles, unde oportunitățile în cultura vizuală sunt mult mai mari decat în San Francisco. Acolo am reușit să îl cunosc pe Kanye West, am fost invitată la petreceri după premiile Oscar, am colaborat cu scriitorul lui Beyonce și am lucrat la proiecte cu J. Cole și Digga D.

 

Momente cheie din parcursul tău 

Cel mai important aspect din cariera mea au fost oamenii care m-au ajutat – oameni la care am ajuns datorită locului și contextului în care m-am aflat în SUA. Nu cred că aș fi putut să ajung în aceste poziții fără comunitatea pe care am avut-o lângă mine. Vreau să evidențiez importanța și dependența pe care o avem unul de celălalt. Nu am ajuns aici singură; a fost o alegere constantă a oamenilor din jurul meu să mă ajute. În schimbul oportunităților, am muncit din greu.

 

La ce proiecte lucrezi acum

În acest moment lucrez în New York în calitate de Creative Director pentru un startup AI. Simt că am revenit la esența a ceea ce mă motivează: conectarea oamenilor. Platforma pe care lucrăm, 222, reflectă dorința mea de a facilita întâlnirile în persoană, de a reconstrui legături reale într-o lume digitalizată.

Privind înapoi, apreciez atât simplitatea și profunzimea culturală a României, cât și dinamismul și oportunitățile oferite de Statele Unite. Dacă ar fi să trag o concluzie, aș spune că ambele lumi au jucat un rol esențial în formarea mea. România mi-a oferit rădăcini, iar Statele Unite mi-au dat aripi. Iar acum, fiecare pas pe care îl fac îmbină lecțiile învățate din ambele culturi, cu speranța că voi putea, într-o zi, să aduc o parte din această experiență înapoi acasă.

 

Un sfat pentru tinerii care vor să lucreze în industria creativă din SUA

Dacă ar fi să mă întorc în timp și să vorbesc cu mine la 13 ani, i-aș spune cât de important este să asculte de cei care o încurajează mai mult decât de oricine. I-aș spune să aibă mai multă încredere în ea și să pășească cu încredere în darurile care i s-au dat. Pentru generația următoare, care nu știe de unde să înceapă, eu m-aș uita în jurul meu și aș începe să număr pe degete persoanele care mă susțin. Începe de acolo și construiește împreună cu ei.

 

Procesul creativ în SUA

Amintirile anului 2022, anul în care m-am mutat în Los Angeles, sunt pline de satisfacție. Nu știam exact unde mă va duce viața, dar aveam încredere că decizia de a mă muta a fost una bună. Proiectul meu preferat din acel an este când l-am fotografiat pe Dixon, scriitorul lui Beyonce, care este semnat la RocNation și a fost nominalizat la un premiu Oscar. Îmi amintesc când i-am trimis portofoliul meu agentului lui și acesta a răspuns cu “your portfolio is crazy, he wants the shoot tomorrow.” Ședința foto urma să aibă loc a doua zi, așa că, nepregătită, am început să mă gândesc la idei.

Fiind în Los Angeles, am început să mă plimb și am observat foarte multe lucrări de street art cu Kobe Bryant, care murise într-un accident tragic cu patru ani în urmă. M-am gândit imediat la influența pe care baschetul o are asupra orașului. Am fugit repede spre casă și am început să pun ideea finală împreună - cum ar fi să îl pun pe Dixon în postura unui jucător NBA. I-am trimis ideea agentului lui Dixon și acesta a fost foarte încântat.

Procesul de creație pentru orice proiect creativ, fie video sau foto, implică mai multe etape esențiale, fiecare contribuind la succesul final. Prima etapă este brainstorming-ul, unde îmi adun toate ideile și inspirațiile. Mă inspir din mediul înconjurător, din artă, cultură pop și din poveștile oamenilor pe care îi fotografiez. În cazul lui Dixon, inspirația a venit de la arta stradală cu Kobe Bryant, încercând să conectez istoria premiilor Oscar cu orașul și pasiunea pe care el o are pentru modă. Simbolizând puterea și influența sportului asupra comunității din Los Angeles, dar și culturile diferite care formează orașul și îi dau influență în lume. Această etapă este crucială pentru a stabili tema și tonul ședinței foto.

După ce am stabilit conceptul, următorul pas este crearea unui pitch deck. Un pitch deck eficient trebuie să fie clar și concis, oferind o viziune detaliată a proiectului. Include imagini de referință, palete de culori, locații propuse și exemple de styling. Scopul este de a transmite viziunea mea într-un mod care să entuziasmeze și să convingă clientul. În cazul proiectului cu Dixon, am creat un pitch deck care prezenta ideea de a-l portretiza ca un jucător NBA, evidențiind legătura sa cu cultura baschetului din Los Angeles care dă orașului culoare, dar în același timp și cu cultura pop care s-a ridicat odată cu baschetul - baschetbalisti și rapperi colaborând, baschetbalisti având propria lor linie de haine etc. Pitch deck-ul este esențial pentru a-ți exprima concis viziunea. Cu cât sunt mai puține imagini și cu atât mai multe invocări de senzații, cu atât mai bine. Când creez un pitch deck mă gândesc: “Ce aș dori ca persoana care nu are habar despre ce vorbesc, să simtă ceea ce vreau să transmit?”

A doua zi eram în DTLA, unde sunt majoritatea studiourilor majore din Los Angeles, așteptându-l pe Dixon si echipa lui. În 3-4 ore am reușit să terminăm ședința foto. I-a plăcut rezultatul atât de mult încât am fost invitată la petrecerea de după premiile Oscar pentru a-i cunoaște echipa. Îmi amintesc că în acea seară eram incapabilă să reacționez - credeam că totul este un vis. În lumina difuză am reușit să o văd pe Beyonce, care fusese nominalizată la premiile Oscar și toată lumea o felicita. Se simțea confortabil pentru că era înconjurată de prieteni și familie. Simțeam că nu ar trebui să fiu acolo, dar cumva am ajuns să fac parte din grupul de prieteni apropiați ai lui Beyonce.

 

Cum îți antrenezi creativitatea

Creativitatea este un proces continuu, un exercițiu zilnic care necesită atât disciplină, cât și deschidere către noi perspective. Esențial, creativitatea este o stare pe care o intrăm de fiecare data cand pasim afara. Este un ritual pe care nu il creezi - ci îl implementezi în viața de zi cu zi. Exersez creativitatea în mod constant, provocându-mă să găsesc perspective unice în lucruri aparent banale.

Un exercițiu care mă ajută este să combin elemente din diferite domenii – modă, sport, muzică – și să creez legături între ele. Tot ceea ce vedem si consumam este cultura vizuala, a fost creata pentru un scop. Fie pentru a ne face sa consumam / cumparam acel ceva, fie a ne face să simțim ceva. Oricum ai privi lucrurile, nu există o claritate asupra semnificației și limitelor culturii vizuale. Dorința de a înțelege fiecare imagine, de a vedea totul clar, de a aduna controlul cognitiv necesar pentru a depăși constrângerile vizuale este o iluzie.

Frumusețea creativității este faptul ca niciun obiect vizual nu există în izolare. Atunci când privim ceva, vedem și ceea ce este în jurul acelui lucru, ceea ce ne amintește de ceea ce am văzut înainte. Creativitatea nu este doar un talent înnăscut, ci un proces care necesită muncă și explorare constantă. E ca și atunci cand mergi la sala, nu te aștepți sa arăți cum îți imaginezi din prima zi. În fiecare proiect, încerc să îmi împing limitele, să îmi dezvolt o viziune clară și să o traduc într-o experiență autentică și memorabilă. Creativitatea în acest context poate fi înțeleasă ca o căutare a unor lumi neobișnuite în care să locuim. Ceea ce avem acum poate să nu fie ceea ce ne dorim, dar poate fi transformat și perceput dintr-o perspectivă nouă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related