Cristina Uruc: Femeile sunt adesea subestimate și privite prin prisma unor stereotipuri de gen

Cristina Uruc: Femeile sunt adesea subestimate și privite prin prisma unor stereotipuri de gen

Pentru Cristina Uruc, manager interimar Artexim – organizatorul Festivalului și Concursului Internațional George Enescu / mentor Women in Music, discriminarea pe criterii de gen va păli întotdeauna atunci când calitățile de profesionist sunt demonstrate prin acțiuni.

"Cred cu tărie că figura feminină în industria muzicală din România este din ce în ce mai respectată și mai reprezentată cu profesionalism, exemplu fiind acest program minunat", spune Cristina.

De-a lungul carierei a avut momente când unele persoane nu înțelegeau efectiv de ce trebuie ea, ca femeie, să se ocupe de anumite aspecte tehnice, considerate exclusiv masculine. Despre participarea ei la programul de mentorship Women in Music de anul acesta și cum se poate lărgi puntea perceptivă dintre sexe, în cele de mai jos.

 

Parcursul profesional și principalele landmarks din carieră

Am început studiul muzicii la vârsta de 6 ani și m-am specializat în pian, teorie muzicală, finalizând studiile de licență, masterat și doctorat în compoziție muzicală clasică la Universitatea Națională de Muzică din București, sub îndrumarea profesorilor și compozitorilor Livia Teodorescu Ciocănea și Dan Dediu.

În perioada studiilor universitare, în 2007 – la numai 19 ani, am început colaborarea cu Artexim, instituția subordonată Ministerului Culturii, care organizează Concursul și Festivalul Enescu. Atunci mi-am descoperit adevărata pasiune: aceea de a lucra în echipă, de a lucra cu muzicieni și impresari la nivel internațional, și de a contribui la organizarea unui eveniment de înaltă ținută pentru România.

Datorită experienței pe care am acumulat-o în echipa de organizare a Festivalului și Concursului Enescu, am avut oportunitatea și curajul să încerc diferite colaborări atât în România cât și în străinătate, fapt ce a ajutat la dezvoltarea mea profesională și personală. Contactul cu diferite culturi, diferite moduri de lucru și perspective asupra conceptelor și direcțiilor artistice m-au îmbogățit la nivel spiritual, reprezentând astăzi fundamentul activității mele de manager al unuia dintre cele mai mari Festivaluri de muzică clasică din lume.

 

Programul Women in Music 

Am primit invitația de la Carina Sava în anul 2023 și am fost bucuroasă să pot să împărtășesc din experiența mea tinerelor care aspiră să lucreze în industria muzicală.

Cred că în urma întâlnirilor din cadrul programului, atât cele individuale cu mentorii cât și cele de grup, participantele învață cum să se organizeze mai bine, află metode prin care să își eficientizeze activitatea și realizează dacă sunt sau nu făcute pentru o astfel de carieră.

 

Principalele probleme pe care le întâmpină femeile în industria muzicală

Femeile sunt adesea subestimate și privite prin prisma unor stereotipuri de gen. Într-o echipă, există posibilitatea să li se atribuie roluri secundare sau limitate în ceea ce privește puterea de decizie sau genurile de activități de coordonat. Ele pot fi percepute ca fiind mai puțin competente în comparație cu omologii lor bărbați, atât în ceea ce privește performanța, cât și producția muzicală.

Cred cu tărie că figura feminină în industria muzicală din România este din ce în ce mai respectată și mai reprezentată cu profesionalism, exemplu fiind acest program minunat.

 

Au fost momente în cariera ta când ai simțit că ai fost nedreptățită?

Am avut și roluri considerate „feminine” dar și pe cele considerate „masculine” în meseria pe care am făcut-o dealungul timpului: stage management, management de producție sau turneu – roluri în care este nevoie și de forță fizică, nu doar de caracter. Am avut o experiență cu un director al unui festival în Franța care nu înțelegea de ce trebuie să vorbească cu mine – femeie –  despre cum trebuie construită și montată scena, amplasate pupitrele și scaunele. Cerea mereu opinia dirijorului și pr-ul orchestrei, reprezentanți ai genului masculin, care îl redirecționau constant spre mine. Pur și simplu nu accepta că o femeie poate avea acest rol pe care el îl considera bărbătesc.

A fost un moment despre care îmi aduc și îmi voi aduce întotdeauna aminte, pentru că m-a făcut să înțeleg că diferența de gen în anumite job-uri constă doar în felul în care oamenii cu care interacționezi o percep – lucru pe care nu îl poți controla. Niciodată discriminarea pe criterii de gen nu va avea câștig atunci când calitățile pe care tu ca profesionist le ai – fie femeie, fie bărbat – sunt demonstrate de ceea ce faci.

 

Mentee-ul de anul trecut

Experiența pe care am avut-o în întâlnirile cu Ioana a fost extrem de formativă pentru mine, sper că și pentru ea. Deși venim din medii diferite – eu din industria de muzică clasică iar ea din cea pop – cred că am reușit să îi împărtășesc din experiența mea și să o determin să vadă lucrurile din mai multe perspective la care, poate, uneori nu s-a gând de la început. Sunt foarte mândră de ea și de realizările ei personale și profesionale.

Uneori este mai dificil să îndrumi o persoană care are deja o anumită experiență în domeniu, pentru că paradigma în care a activat până în momentul intrării în program poate să creeze automatisme și percepții greu de remodelat în direcția pe care mentorul o trasează după analiza obiectivelor pe care mentee-ul și le propune. Pe de altă parte, poziția profesională vine și cu un bagaj de cunoștințe și experiențe pe care mentee-ul le poate împărtăși cu celelalte participante în program și cu mentorii, de asemenea.

 

Ce așteptări ai de la ediția de anul acesta

Să putem face proiecte frumoase împreună, în echipa WMB, oferind participantelor posibilitatea să pună în practică ceea ce discutăm în cadrul întâlnirilor. Iar în specific, de la mentee-ul meu, îmi doresc să găsim calea prin care să dezvoltăm o relație de colaborare care să ne ajute să creștem împreună.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related