Radu Rățoi: Vin oameni după concert să-mi spună „wow, ce fain sună, n-am știut ce poate face acordeonul" și eu zic „ok, mi-a reușit”

Radu Rățoi: Vin oameni după concert să-mi spună „wow, ce fain sună, n-am știut ce poate face acordeonul" și eu zic „ok, mi-a reușit”

S-a născut în Republica Moldova, are pașaport de România, a făcut studii în Danemarca, iar acum e mereu pe drumuri, participând la concursuri și susținând concerte cu acordeonul. Asta înseamnă viața de muzician, spune Radu Rățoi, campion mondial la acordeon, câștigător a peste 40 de concursuri naționale și internaționale la acest instrument.

Radu a fost invitat la Classix Lab anul acesta și a susținut concerte la Cetatea de Scaun a Sucevei și la Bojdeuca lui Ion Creangă din Iași, imediat după ce a primit trofeul și premiul întâi al imensului concurs ATG World Championship.

"Acordeonul se dezvoltă cu pași foarte, foarte mari. Eu promovez acordeonul clasic de mult timp și cred că acest instrument va schimba percepția oamenilor asupra muzicii clasice", spune Radu Rățoi. 

Povestim cu Radu în continuare despre parcursul său, experiența de la concursuri, călătoriile sale și cum a evoluat muzica de acordeon în ultimii ani. 

 

Experiența la ATG

Am ajuns la Classix Lab imediat după ATG, e un concurs foarte important din America. Eu sunt deja obișnuit să concurez la un astfel de nivel, a fost un fel de „another day at the office”, acesta este job-ul meu aș putea spune, din asta mă alimentez, concursurile mă motivează foarte mult să mă dezvolt, să muncesc. Este un alt premiu, însă este special pentru că probabil a fost ultimul meu concurs între acordeoniști - am mai câștigat concursuri între alți instrumentiști, între toate instrumentele, însă probabil cu concursurile de acordeoniști am terminat, deoarece ele nu mai există.

Așadar, acest concurs încununează toate concursurile pe care le-am câștigat, fiind singurul acordeonist din istorie care a câștigat cele mai importante concursuri de acordeon și deja continui cu alt pas al carierei mele.

 

Concertele din România de la Classix Lab

Imediat după Statele Unite am revenit în România, au fost două concerte foarte frumoase la Suceava și la Iași, chiar m-am simțit foarte bine, locațiile au fost foarte interesante și speciale, chiar dacă au fost în aer liber s-a auzit totul perfect, iar publicul a fost încântat. Cred că este foarte important să aduci muzică de calitate peste tot. În Iași și Suceava presupun că nu există atât de multă muzică de calitate, iar inițiativele acestea aduc un plus valoare regiunii și țării, aș putea spune. Eu cred că trebuie să existe cât mai mult idei și festivaluri de gen.

 

Cum ai reușit să promovezi acordeonul clasic 

Acordeonul este un instrument mai deosebit - eu îi spun că are posibilități practic nemărginite. În toate țările din lume acordeonul este un instrument tradițional, se cântă foarte multă muzică tradițională inclusiv în spațiul românesc, inclusiv în țările europene, Scandinavia, America Latină și așa mai departe. Este un instrument foarte, foarte popular, însă mai puțin popular clasic, în ultimii 30-40 de ani cred că a luat avânt foarte mult acordeonul clasic. Sunt de asemenea și școli vechi de acordeon care au peste 50-60 de ani istorie în Europa. Acordeonul se dezvoltă cu pași foarte, foarte mari. Eu promovez acordeonul clasic de mult timp și cred că acest instrument va schimba percepția oamenilor asupra muzicii clasice.

Aș mai putea spune că eu pun tot timpul acordeonul pe primul plan, nu pun ego-ul sau numele meu de solist pe primul plan, vreau să arăt tuturor ceea ce poate și când vine cineva după concert și-mi spune „ce fain e, ce poate face acordeonul” eu zic „ok, mi-a reușit”. Nu e vorba doar despre mine, însă chiar vreau să schimb această percepție, inclusiv în România, unde lumea totuși cunoaște acordeonul tradițional și practic deloc clasic, știu sigur că poate fi cercetat și cunoscut mult mai mult decât este în acest moment și acesta este job-ul meu, asta este ceea ce trebuie eu să fac.

 

Provocări

Provocări sunt mereu într-o carieră de muzician, nu doar ca acordeonist - ca acordeonist extra mai ai ideea de a schimba percepția despre acordeon. E un instrument atât de complex și cu atâtea caracteristici noi - în special muzica contemporană, ce se scrie - acordeonul poate imita ce se poate scrie pentru alte instrumente: pian, vioară, chiar și orchestră, însă alte instrumente nu pot imita exact ceea ce face acordeonul.

Ca provocări, poate au fost să găsesc bani pentru un instrument bun - fără un instrument bun nu reușești. Vin dintr-o țară ceva mai săracă, dintr-o familie ceva mai săracă, acordeoanele sunt foarte scumpe și mereu a fost complicat să adun buget pentru a-mi moderniza instrumentul. Pas cu pas din clasa a șaptea, a opta, zi de zi mă rugam, credeam, munceam și spuneam că poate o să am un instrument mai bun. În timp am avut și noroc, am câștigat concursuri, m-a cunoscut lumea, am început să am concerte, am început să am ceva mai multe finanțe și tot ce am avut am investit în acordeon.

De asemenea, să ieși peste hotare, să schimbi și percepția acordeonului la tine în țară, să inovezi, să aduci ceea ce este peste hotare la tine în țară -  fost, aș putea spune, o provocare. Eu nu am avut un drum care a fost parcurs de altcineva înainte, chiar și ideea de a pleca în Danemarca - am fost primul acordeonist din spațiul românesc care a ajuns în Danemarca - nu știam pe absolut nimeni, nu știam nimic despre școală - știam că am un profesor foarte, foarte bun și cu profesorul am zis că pentru asta merită toate încercările. Așadar, o carieră de muzician mereu întâmpină provocări.

 

Ce urmează

Nu de mult am înregistrat toate studiile transcendentale, a fost o provocare foarte mare să le aranjez în primul rând pentru acordeon, deoarece sunt scrise pentru pian în original și se face o transcripție a unei piese - poate una dintre cele mai complicate scrise în istorie pentru pian, a fost așa o provocare.

Ca proiecte de viitor, am foarte multe idei să prezint acordeonul din cât mai multe perspective, colaborez cu compozitori, cânt cu orchestre, înregistrez - de curând am înregistrat un alt CD cu Bach, suitele engleze, plănuiesc de asemenea să fac alte transcripții și să le înregistrez, poate de la un cvartet de coarde, poate chiar de la orchestre simfonice aranjate toate pentru un instrument, da, este posibil, și să schimb cât mai mult percepția și să fac lucruri noi, inovative, cam acestea sunt gândurile mele de viitor.

 

Cum te pregătești pentru concursuri

Am primit unele distincții, aș putea spune, în special în Republica Moldova, am luat și în China, sunt profesor invitat în Chengdu, sunt președintele Comitetului Muzical din Asociația Internațională de Acordeoniști, am reușit câte ceva. Depinde unde plec, depinde în ce țară cânt, mereu aleg repertoriul în dependență de unde anume ajung - mereu, mereu încerc să balansez ideea de a arăta cât mai mult nou și de a fi și interesant, dar să fie și comod, și să împace toate părțile - este ceva mai complicat, însă cu experiența știi că în Germania știi că lumea iubește mai mult așa sau în China ar trebui să cânți mai mult asta, nu poți să fii rigid, trebuie cât de cât să te adaptezi însă să nu trădezi valorile și să faci exact ceea ce îți dorești.

 

Artist moldovean cu studii în Danemarca & carieră internațională. Unde este acasă?

Da, sunt un artist moldovean, însă când spun moldovean mereu spun și român - pentru mine este una și aceeași. Am locuit și în Republica Moldova, și în Danemarca, și în Germania, în momentul acesta nu am o casă - deci n-aș putea spune că aici vin acasă, însă asta înseamnă câteodată viață de muzician - să fii mereu pe drumuri, mereu să călătorești - unora li se pare ceva foarte interesant, foarte frumos, însă nu este mereu chiar așa.

Eu tot văd o diferență mare între a călători cu scop de odihnă sau să vizitezi ceva și a călători în scop de serviciu, cum e cazul meu foarte des. Când n-ai o casă, e cumva foarte greu deoarece niciodată nu știi unde te întorci, mereu ești pe drumuri, casa mea e o valiză - deci vă imaginați că nu e cea mai frumoasă casă, însă sper cu timpul să-mi găsesc și eu locul meu, să mă simt bine - sunt în căutări, am ceva idei, și când voi ști mai multe sigur voi face asta public.

 

De ce ai ales acordeonul clasic

Promovez repertoriul, promovez muzica contemporană pentru acordeon deoarece orice instrument are nevoie de muzică originală pentru acest instrument, nu doar de transcripții - deși acordeonul este un instrument destul de tânăr, deja avem foarte mult scris original pentru acordeon.

Sunt 2 tipuri în Europa, acordeon cu clape și acordeon cu butoane, în Moldova i se mai spune acordeon și bayan, deci nu este o diferență în Europa, singura diferență e vizuală, la mâna dreaptă, mecanismul sau tastatura de la mâna dreaptă este diferită. Acordeonul cu butoane are ceva mai multe posibilități decât acordeonul cu clape, însă eu fix asta încerc să arăt, că este posibil tot și la acordeonul cu clape sau acordeonul clasic. Colaborez cu compozitori pentru că asta vreau să arăt - că are posibilități practic nemărginite, cum am spus și mai sus, și acordeonul este cu adevărat un instrument care poate revoluționa.

 

Evoluția muzicii pentru acordeon

Sunt sigur că instrumentul va deveni mai popular deoarece văd o tendință foarte foarte pozitivă, apar și interpreți tot mai buni și mai buni, ce se cânta cu 20 de ani în urmă pe scene de acordeoniști acum cântă elevii de la colegiu, de la liceu, poate la început de conservator, deci este o mișcare foarte bună.

Sunt sigur că acordeonul peste 20, 30 de ani poate va fi poate nu la același nivel, însă foarte aproape de pian - vioară - violoncel, va fi un instrument cu adevărat solistic clasic și cred că avem nevoie de cât mai mulți interpreți buni, iar cei buni să facă cât mai multe pentru acest instrument, să se gândească cât mai mult cum pot lăsa o moștenire cât mai mare în urma lor, asta înseamnă colaborări cu compozitorii, să cânți cu cât mai multe orchestre, în cele mai importante săli de concerte din toată lumea, nu doar pentru tine, însă iarăși, pentru acordeon, pentru a arăta tuturor ce poate acest instrument.

Eu câteodată mă duc în același oraș după ani și ani, și tot ajung să vină lume după concert și să-mi spună „wow, ce fain sună, n-am știut că acordeonul poate așa”. Deci, este loc de foarte mult pentru acordeon și sunt sigur că va avea un viitor strălucit.

 

Sfaturi pentru tinerii muzicieni care doresc să urmeze o carieră în muzică

Pentru tinerii muzicieni aș putea recomanda să creadă în ei, să muncească foarte mult, deoarece 5% e talent, 95% e muncă. O carieră în muzică este ceva mai mult decât un job obișnuit, este practic o dedicare, o chemare: ori trăiești cu muzica, ori nu trăiești. Nu-ți iese așa să îmbini foarte multe lucruri - încerci să le reușești pe toate, însă muzica cere foarte mult și trebuie să i te dedici.

Iar pentru cei interesați de acordeon, să fie cât mai deschiși la minte aș putea spune, să se dezvolte, să studieze cât mai mult, să vadă ce se face și în alte țări, nu doar în spațiul unde ei sunt, indiferent din orice țară vin, sunt foarte multe școli de acordeon în lume. În Europa sunt 2-3 școli, cam așa le văd eu, deci peste tot ai ce unde învăța și cu cât mai mult mergi la un schimb de experiență, te interesezi, asculți un video, mergi la un masterclass, cu atât mai bun devii. Pentru că din nou, acordeonul este un instrument foarte tânăr și are încă mult de crescut, deci prin schimbul acesteia de experiență și workshopurile sau întâlnirile între acordeoniști sau acordeoniști și alți muzicieni, acordeonul și interpreții la acordeon pot crește împreună.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related