George Pandrea: Nu mai trebuie să ai un întreg label în spate ca să fii artist, ci doar un telefon mobil. Îți poți forma o intreaga comunitate folosind doar TikTok-ul

George Pandrea: Nu mai trebuie să ai un întreg label în spate ca să fii artist, ci doar un telefon mobil. Îți poți forma o intreaga comunitate folosind doar TikTok-ul

George Pandrea e unul din producătorii tineri de la noi, implicat în prezent în trei proiecte proprii, proaspătul Saint Bruj - pop dance, George Pandrea - lofi și beats și Mezzin - deep house. Totul a pornit de la o chitară Hora în clasa a zecea și a continuat cu trupe de coveruri. Recent, a compus și coloana sonoră pentru jocul Simpler Times, lansat în luna iulie.

"AI - ul, deși mai nou intrat în joc, începe să își lase amprenta. Ca să stăm cu un pas în fața “lui” cât de cât, trebuie să nu renunțăm la a ne lucra mușchiul creativ și a căuta noi înșine idei fresh, neexistente, de preferință, în nicio bază de date", spune George.

Am vrut să aflăm de la el cum va arăta muzica în viitorul apropiat, cum e ascultătorul român în general și cum va influența AI-ul muzica. Și bineînțeles, ce i-a plăcut lui în 2024 și care mai e rolul și locul unui producer în industria actuală.
P.S. Pe George îl puteți vedea vinerea aceasta live alături de Mezzin, în clubul Echoes din București, cu începere de la ora 8.

 

Debutul în muzică

Treaba a început în clasa a 10-a, când am primit de Crăciun o chitară acustică, Hora.
I-am făcut rodajul în corul liceului.

A urmat apoi chitara electrică și câteva cover bands pentru ca în final să descopăr producția muzicală și să încep să compun propriile piese.

 

Cum e să fii producător muzical în România

O aventură haha!

Sunt doua variabile aici: genul sau genurile în care scrii și dacă activezi la un label sau ești un producător independent. Asta o să influențeze într-o oarecare măsură ușurința cu care găsești proiecte și numărul lor.

Indiferent însă de zonă, trebuie să te zbați la început sa îți formezi un stil propriu, pe care apoi sa îl promovezi. Să răspunzi la întrebarea, de ce un artist ar vrea să lucreze cu tine și nu cu altcineva, similar ție.

Dacă bifezi toate astea și încă câteva ( vezi networking), lucrurile încep să se lege.

 

Unde te simți cel mai bine, pe electro, hip hop sau soundtracks?

Depinde la ce lucrez la momentul respectiv. Tocmai am început un nou proiect de pop - Saint Bruj, și asta mă entuziasmează momentan.

Pentru mine însă, miza ca și producător este tocmai să pot lucra și compune simultan în mai multe genuri. Să mă simt bine și inspirat în fiecare din ele.

 

Rolul unui producător

Rolul unui producător e sa se asigure că ideea inițială a unei piese prinde viață, în cea mai bună formă posibilă.

Și aici intră calitatea instrumentalului, a vocii și a hook-ului în sine.

 

Ce înseamnă un hook bun 

"Mai dă-i play odată!". Cam asta înseamnă un hook bun. Lista ta de Shazam - de-asemenea, o colecție de hook-uri bune. În esență, o melodie ușor de fredonat, care-ți rămâne în cap după doar câteva ascultări.

Pentru mine, hook-ul bun vine repede și natural. Dacă ajung să trag de el, mai bine las piesa o vreme și mai încerc din nou mai târziu. Îmi mai place să dau drumul piesei când sunt cu prietenii, fără să zic nimic și să văd reacția. Așa îmi dau seama dacă hook-ul chiar e bun sau mai am de lucru la el.

 

Colaborările tale muzicale

Momentan, desfășor trei proiecte: George Pandrea - lofi și beats, Mezzin - deep house și Saint Bruj - pop dance.

Ca și producător, petrec o mare parte a timpului scriind singur. De asta mă bucur mult când am ocazia să lucrez cu cineva în echipă.

Printre colaborările dragi mie, se numără:

Pe hiphop cu Vali Umbră. Până să ne vedem față-n față făcuserăm deja 4 piese împreună. Asta e una din ele și poate cea mai dragă mie:

 

Pe soundtrack cu Maeve Kroeger. A fost prima oară cand am lucrat cu un artist din afară.

 

Pe deep house cu Yarra, împreună cu care am proiectul Mezzin. Este cea mai lungă colaborare de până acum. Ce mi-a plăcut la Yarra, a fost instinctul melodic pe care îl are.

A sucker for melodies myself, am rezonat repede cu ideile ei și astfel au luat naștere piesele noastre.

 

Muzică pentru jocuri

E foarte fain să faci muzică de joc! Lucrul cu imaginea cere să gândești puțin altfel structura unei piese, instrumentația și tipul de hook.

Simpler Times a luat naștere în Brașov la Stone Skip Studio. Este un joc cozy, chill, fără mari drame și cu un arc narativ foarte plăcut. Taina, personajul principal, își retrăiește copilăria prin intermediul muzicii din joc, înainte de a pleca la universitate și de a lăsa în urmă camera ei, cu toate momentele faine trăite acolo.

Eu aveam proiectul meu de lofi și adunasem ceva piese până atunci. Cineva m-a recomandat lui Dragoș Matkowski (creatoul jocului), lui i-a plăcut ce a auzit și de acolo a început totul. În doi ani am realizat soundtrack-ul, iar anul acesta pe 7 iulie jocul a ieșit pe piață. Piesele se găsesc separat și ca OST, pe toate platformele de streaming.

Că esti gamer vechi, nou sau mai deloc, îți recomand Simpler Times! E ușor de jucat și e pe nostalgie (din aia bună din anii 90), deci fără teamă!

 

Industria muzicală din România

Doi factori modelatori ai industriei muzicale de azi, sunt AI și social media.

Deocamdată, mai cu impact este social media. Azi, nu mai trebuie să ai un întreg label în spate ca să fii artist, ci doar un telefon mobil. Îți poți forma o intreaga comunitate, folosind doar TikTok-ul. Și nici nu trebuie sa dai concerte. Vezi Nic D.

Ajunge să scoți piese într-un ritm constant (și des). Asta e partea bună, ca totul e foarte accesibil și DIY. Partea "rea" e că saturația și competiția au crescut ca urmare, destul de mult. Cuplezi asta cu intervalul de atenție tot mai scurt pe care îl avem și treaba se complică.

Ai tot mai puțin timp ca artist să îți expui produsul unui public deja bombardat de alte sute de produse, în fiecare zi. De asta piesele care explodează pe net peste noapte, dau speranță. Ele apar ca o scurtătură în joc, o parolă care te sare câteva nivele.

 

Influența Social Media și AI în muzică

AI - ul, deși mai nou intrat în joc, începe și el să își lase amprenta. Și din nou e “una caldă, una rece”. Una caldă - căci ne putem folosi de el atât ca inspirație, cât și pentru a eficientiza și sări peste anumiți pași creativi.

Una rece - pentru că AI - ul poate face și “el” toată treaba, fără noi în peisaj. Se vede asta de exemplu, în muzica sync, care e mai ușor de replicat. Sunt multe platforme astăzi, care generează muzică de fundal pentru creatorii de conținut. E o chestiune de timp până când AI o să fie perfectat și în restul genurilor.

Ca să stăm însă cu un pas în fața “lui” cât de cât, trebuie să nu renunțăm la a ne lucra mușchiul creativ, și a căuta noi înșine idei fresh, neexistente, de preferință, în nicio bază de date.

 

Genuri la modă, genuri pe cale de dispariție

Văd o ciclicitate a genurilor vechi și nu neapărat o dispariție totală a lor. De exemplu, uite, acum în muzica pop, se aud influențe drum and bass pe unele piese. Genurile interacționează mult între ele zilele astea și formează nișe tot mai interesante.

Pe plan mare, cred că dance-ul, reggaetonul si trap-ul vor continua să domine, cel puțin  în următorii ani.

 

3 piese care te-au impresionat anul acesta. Și 3 albume.

Piese
Tiesto - Drifting
Vanotek - Where the wild things are
Meduza - Bad memories

La albume recente, nu mă pot pronunța. Nu am mai dat unul cap coadă, de ceva vreme.
Dar recomand orice album Bonobo, oricui, oricând.

 

Ascultătorul de muzică din România

Cred că ne aflăm la intersecția dintre influențele geografice (și istorice) și cele venite de afară (odată cu globalizarea). E greu de conturat un singur profil, dar ca popor, cred că avem într-adevar o predilecție spre sonoritățile balcanice și latino.

Apoi, alte genuri care se bucură de popularitate la noi ar fi minimal house-ul, hip-hop-ul și indie-ul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related