[Creativitatea de zi cu zi] Maria Matei: Atunci când apelezi la scurtături, riscul de a ajunge în locuri unde a ajuns toată lumea e destul de mare

[Creativitatea de zi cu zi] Maria Matei: Atunci când apelezi la scurtături, riscul de a ajunge în locuri unde a ajuns toată lumea e destul de mare

Pentru Maria Matei, Group Creative Director DDB Romania, creativitatea începe mereu cu "Nu știu". Continuă, apoi, cu documentare serioasă. Nu crede în rețete creative de invocat inspirația, ci în antrenament. Creativitatea de zi cu zi nu are luxul de a depinde de altceva. Perspectiva ei asupra creativității s-a schimbat odată cu experiența.

"Dacă la început credeam că e un talent înnăscut, ceva magic la care au acces doar cei norocoși, acum o privesc ca pe o abilitate. Și, ca orice abilitate, poate fi învățată, antrenată și perfecționată", spune Maria.

Cum își antrenează ea creativitatea? Încercând să iasă din bula digitală, să afle cât mai multe lucruri, să folosească orice experiență drept inspirație. Mai multe despre fitnessul creativ al Mariei, în rândurile de mai jos:

 

Definiția personală a creativității

Cred că pentru mine, creativitatea înseamnă să combini elemente vechi într-un mod neașteptat, astfel încât să ia viață ceva nou. Fie că elementele astea sunt cuvinte, forme, culori, imagini, sunete. Ce vrei tu. În momentul în care le-ai alăturat într-un fel în care nu au mai fost alăturate și funcționează… ai creat ceva nou.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității

De-a lungul timpului, cel mai mult s-a schimbat modul în care privesc ‘sursa’ creativității. Dacă la început credeam că e un talent înnăscut, ceva magic la care au acces doar cei norocoși, acum o privesc ca pe o abilitate. Și, ca orice abilitate, poate fi învățată, antrenată și perfecționată. Cred că toți suntem creativi și putem deveni și mai creativi. Ține doar de antrenament.

 

Ce a intervenit odată cu experiența

Uneori e mai ușor, alteori e mai greu. E mai ușor în măsura în care sunt puține briefuri care mă mai sperie, am mai multe referințe și idei decât aveam acum cinci sau 15 ani, iar dacă nu le am, am mai multe resurse să le găsesc. E mai greu pentru că fix experiența asta vine uneori cu niște voci (prea) critice – “s-a mai făcut”, “nu e suficient de wow”…

 

De ce depinde creativitatea

Cred că atunci când trebuie să fii creativ zi de zi, nu prea ai luxul să depinzi de ceva anume. Totuși, există lucruri care pot face procesul mai ușor sau mai dificil. De exemplu, un brief clar și la obiect este o adevărată muză pentru mine. În același timp, am remarcat că starea mea interioară are puterea să facă drumul spre idei lin și plăcut sau plin de ocolișuri și blocaje.

 

Tabieturi, shortcut-uri, rețete

Sincer, nu prea cred în scurtături. Cineva mi-a spus cândva: “mediocre minds think alike” –  cred că atunci când apelezi la scurtături, riscul de a ajunge în locuri unde a ajuns toată lumea e destul de mare.

Ca rețetă, pentru mine creativitatea începe cu “nu știu”. Apoi continuă cu mult research. După aceea vine partea de generat idei. La capitolul ăsta, încă mai cred în brainstorming și în puterea lui de a debloca creativitatea sau de a face o idee bună și mai bună. Se întâmplă ceva magic atunci când scoți o idee din capul tău sau din ppt și o povestești cuiva.

 

Cum îți antrenezi tu creativitatea

Încerc lucruri noi, mă plimb în locuri noi, vorbesc cu oameni noi, privesc, ascult, mă joc, fac sport (cred că mintea mea nu poate fi brici dacă nici corpul nu e cât de cât în formă) și, cel mai important, încerc să ies din zona de confort.

 

Surse de inspirație

Tot ce văd și trăiesc. Știu că nu e un răspuns neașteptat, dar cred că inspirația poate veni de oriunde. Și nu mă refer doar la inspirația pentru un brief punctual, ci pentru orice în viață. Tot ce experimentez se pune la păstrare undeva, într-un sertar, iar când am nevoie de ceva de acolo, mintea mea accesează acele lucruri fără să-mi dau seama.

 

Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire

Din păcate, în ultimul timp nu am apucat, dar de-a lungul anilor am făcut cursuri de tot felul – de la scenaristică la cursuri de fitness. Cred că toate m-au ajutat.

Mai arunc un ochi pe LinkedIn Learning când am nevoie de ceva specific, iar când sunt mai liberă, merg la expoziții, filme, piese de teatru, concerte, ascult dezbateri.

 

Ce te inspiră în online

Tot :) Îmi place să văd cât mai multe lucruri, cât mai diferite. Cred că cel mai mare pericol în online este să ne transformăm bula proprie într-o fortăreață. Algoritmii o să ne ofere mereu conținut pe baza preferințelor, convingerilor și valorilor noastre. Așa că încerc să ies cât mai mult din bula mea digitală și să văd lucruri cât mai diferite și chiar contradictorii.

 

Ce te-a inspirat pe recent

Jodie Foster, care într-un episod din Roundtable a spus că mantra ei este “relax and allow”. Mi-a plăcut mult pentru că a exprimat atât de simplu un lucru pe care îl uit deseori – să mă relaxez și să las lucrurile să se întâmple, să-mi las mintea să-și facă treaba.

 

Obstacolele creativității

Timpul și frica. Cred că timpul e foarte important. Și nu mă refer doar la timpul alocat pentru un proiect, ci la timpul dintre proiecte, dintre sprinturi – timpul meu, timpul în care îmi odihnesc și hrănesc mintea. Apoi, e frica – de eșec, de succes, de ce vor spune alții, de propriile judecăți etc. Dar atunci când reușesc să mă eliberez de ele, totul devine mult mai ușor. Cele mai bune idei mi-au venit când m-am simțit liberă, am avut curaj și am fost încrezătoare în mine.

 

Cum treci de perioadele de blocaj

Depinde mult de moment. Cel mai des, o discuție cu cineva din afara subiectului poate face minuni. Alteori, un pas înapoi funcționează – o pauză de la proiectul care mă blochează. Dar sunt și cazuri în care o vacanță este cel mai bun medicament.

 

Creativitatea e pe buzele tuturor. Ce s-a pierdut, ce am câștigat

Cred că noi, oamenii, am fost mereu creativi – ce s-a schimbat este modul în care ne exprimăm creativitatea. Acum avem atât de multe instrumente și platforme pentru asta. Ce simt că am câștigat este exact multitudinea de idei care, altfel, fie nu ar fi prins viață, fie nu ar fi ajuns la noi.

Pericolul pe care-l văd este că uităm că, deși creativitatea este valoroasă, nu este un panaceu – nu poate rezolva orice problemă și nu poate face imposibilul posibil.

 

Presiunea de a fi nonstop "creativă"

Da, există presiunea asta și cred că e inevitabilă. De-a lungul timpului, m-am luptat cu ea în multe feluri. Acum încerc să mă împrietenesc cu ea. Am învățat să accept că e normal să am zile cu idei bune și zile cu idei meh, și că asta e OK – după o zi proastă, va veni și una bună. Și am norocul să fiu înconjurată de oameni mișto, care îmi amintesc să nu iau lucrurile atât de în serios :).

 

Cum influențează AI și Social Media creativitatea

Cred că ambele ne pot ajuta foarte mult, dacă învățăm să le folosim. Poate sunt naivă, dar nu cred că AI-ul îmi va lua jobul. Nu foarte curând, oricum. Dimpotrivă, AI-ul îmi e prieten, și la job, și în afara lui. Mă ajută să fiu mai eficientă, să fac research mai rapid și să am mai mult timp pentru creativitate.

Social Media, pentru mine, are două tăișuri – poate fi un izvor de inspirație, dar la fel de ușor poate deveni o rețetă pentru procrastinare. E o linie fină între cele două.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related