Corina Ciuplea: Mi-ar plăcea să văd mai multe femei care să aibă curajul să facă acest pas și să își asume roluri la instrumentale vizibile

Corina Ciuplea: Mi-ar plăcea să văd mai multe femei care să aibă curajul să facă acest pas și să își asume roluri la instrumentale vizibile

Corina Ciuplea-Țurcan a studiat violoncel la Universitatea de Muzică București și încă din timpul facultății a înființat Muse Quartet, din dorința de a crea un string-quartet nonconformist pe piața românească, care să colaboreze cu scena alternativă. 

Printre multe alte proiecte în care este implicată, Corina a fondat și Bucharest Film Orchestra – un proiect care interpretează și înregistrează coloane sonore de teatru și film, muzica filmului România Sălbatică fiind premiată cu Premiul Gopo pentru cel mai bun soundtrack original.

"Mi-aș dori să vedem mai multe inițiative precum acestea, care să promoveze muzicienele și proiectele lor, fie prin festivaluri dedicate, fie prin campanii de promovare. Reprezentarea echitabilă nu se va întâmpla peste noapte, dar cu pași mici și consistenți, putem construi o industrie muzicală mai diversă și echitabilă", spune Corina.

 Despre experiențele ei în muzică dar și în programul Women in Music, povestește mai multe Corina în rândurile de mai jos:

 

Etape importante

Parcursul meu profesional a fost mereu ghidat de trei mari pasiuni: muzica, managementul creativ și editarea de partituri. Am început prin a urma Conservatorul de Muzică din București, la secția de violoncel la prof. Razvan Suma, dar am știut întotdeauna că vreau să combin acest background muzical cu abilitatea mea de a rezolva probleme și de a organiza proiecte.

Unul dintre momentele definitorii din cariera mea a fost perioada petrecută la Home Mătăsari. A fost un spațiu vibrant și plin de energie, unde locuiam alături de aproximativ cinci artiști. Împreună organizam evenimente pentru a ne susține în perioada studenției. Această experiență nu doar că a fost extrem de formativă, dar mi-a oferit și ocazia să colaborez cu mulți artiști și să ajut la organizarea festivalului Femei pe Mătăsari. Acolo am avut responsabilitatea de a coordona scena artistică, ceea ce mi-a permis să învăț foarte multe despre organizarea de evenimente și managementul artistic.

Tot în acea perioadă, mi-a venit ideea de a fonda Muse Quartet, un cvartet alternativ care avea ca scop îmbinarea instrumentelor clasice cu trupele alternative din Romania.

 Ușor ușor, am ajuns să fiu un liant între muzicienii de muzică clasică și trupele din România, recomandam mereu instrumentiști pentru înregistrări sau concerte etc.

Nu a durat mult până când am început să mă ocup de organizarea de orchestre pentru artiști, fie că era vorba de artiști români sau străini, sesiuni de înregistrări, turnee, practic orice aveau ei nevoie în materie de suport muzical.

În paralel, fiind o persoană căreia nu-i place să se limiteze la un singur proiect, am căutat și alte oportunități. Astfel, am început să lucrez ca editor de partituri pentru o companie din Berlin. Să scriu partituri a fost pasiunea mea din liceu :)

Acest lucru m-a condus către poziția actuală, unde sunt editor de partituri în industria muzicii de film, colaborând cu Europäische Film Philharmonie (Berlin), una dintre cele mai prestigioase companii din acest domeniu din Europa. Datorită acestei experiențe, am avut ocazia să asist și să colaborez cu numeroase filarmonici europene, ceea ce a fost o adevărată împlinire profesională pentru mine.

 

Cum ai ajuns în programul Women in Music 

Este amuzant că în urmă cu 2 ani o sunasem pe Iulia Pop și i-am spus ca aș vrea să mă înscriu și eu în acest program ca mentee. Vedeam poze de la întrunirile din edițiile trecute și îmi doream mult să fiu și eu acolo, să cunosc aceste femei minunate care par că mută munții din loc la câte lucruri faine fac!

Îmi amintesc că Iulia a fost așa surprinsă în telefon și mi-a zis „să te înscrii ca mentee? Poate vrei să zici mentor!” eu am rămas surprinsă și am început să râd, încă consideram că am multe de învățat (încă cred asta) și nu am ajuns la acel nivel în care sa zic „ok, acum sunt pregătită sa învăț pe cineva”. Mi-a luat ceva timp să realizez că niciodată nu ajungi să te crezi suficient de bun încât sa zici „gata, acum sunt pregătită”

Un an mai târziu chiar am primit acest telefon de la Carina Sava în care mă invita să fiu mentor. Am fost extrem de fericită dar și speriată, că nu știam ce să fac, o să fac bine? Am suficiente cunoștințe în domeniu oare?

Încerc să accept cât mai multe provocări și să fac tot ce pot eu mai bine și tare mă bucur că am avut curaj să zic DA. A fost o experiență minunată și m-am bucurat ca un copil mic când am fost invitată și anul acesta din nou! Abia aștept!

 

Învățături

Urmărind discuțiile de la întâlniri anul trecut, am realizat că înveți mult mai repede ce așteptări și skilluri au nevoie oamenii din jurul tău în domeniul acesta pentru ca tu sa te faci mare. Când eu eram mică a trebuit să învăț din propriile greșeli însă aici poți învăța ceva din toate poveștile spuse, poți înțelege cum gândește un organizator mare de evenimente și cum poți ajunge să lucrezi pentru el, sau cum gândește un artist și asupra căror skill-uri ar trebui să te concentrezi pentru a-l ajuta să crească etc.

Tot aici realizezi cât de important este networkingul, iar acest program este magnific pentru așa ceva! Am văzut o grămada de tinere care au ajuns să aibă parte de diverse colaborări minunate în urma acestui program!

 

Principalele probleme pe care le întâmpină femeile în industria muzicală

Deși mă consider o feministă convinsă, cred că în acest domeniu, dacă îți faci treaba cu excelență, nu te vei confrunta cu atitudini dificile doar pentru că ești femeie. Recunosc că vorbesc din propria mea experiență, care a fost una pozitivă din acest punct de vedere, sunt sigură ca există și povești mai puțin plăcute.

Un aspect esențial, este reprezentarea instrumentală. Din păcate, în muzica alternativă nu vedem suficient de multe femei care să cânte la tobe, bass, chitară etc... Deși există câteva instrumentiste foarte bune, acestea sunt prea puține. Mi-ar plăcea să văd mai multe femei care să aibă curajul să facă acest pas și să își asume roluri la instrumentale vizibile, pentru că avem nevoie de diversitate și aici.

 

Au fost momente în cariera ta când ai simțit că ai fost nedreptățită?

Da, au fost câteva, dar foarte puține. Am avut sute de concerte de-a lungul carierei mele și cred că am avut parte de 2-3 situații în care unii tehnici de scenă mi-au desconsiderat părerea sau abilitățile tehnice și au aruncat câteva comentarii răutăcioase crezând că mă vor răni.

Ca să vă spun o poveste amuzantă, chiar recent pregăteam scena pentru orhestră la o gală importantă, iar un sunetist de la TVR se prefăcea că nu înțelege ce îi spun, iritat de comportamentul lui, colegul meu care era lângă mine i-a repetat omului respectiv exact același lucru pe care i-l spusesem eu, la care el răspunde:

Aaaa acum am înțeles, uite, vezi? Dacă vine un bărbat să explice am priceput!

Recunosc că nu am știut să reacționez și am rămas blocată câteva secunde, că nu îmi venea să cred că a zis așa ceva :))

Nu mai pățisem asta până atunci, așa că pun accent pe faptul că aceste situații, în cazul meu, au fost foarte rare iar asta mă bucură foarte mult.

Din fericire, am reușit să mă poziționez în această industrie în așa fel încât am putut să-mi aleg colaboratorii sau clienții. Astfel, m-am înconjurat de oameni frumoși, buni și mereu alături de mine. Acesta a fost scopul meu: să creez și să lucrez într-un mediu sănătos, alături de oameni care împărtășesc aceleași valori, și îmi doresc din tot sufletul ca toate femeile din această industrie să aibă parte de o astfel de experiență, în care să fie respectate și susținute de cei din jur.

Cu toate acestea, am întâlnit ocazional situații în care persoane din jur au încercat să-mi submineze credibilitatea, poate din invidie sau din dorința de a părea interesanți, nici nu știu. Aceste momente, însă, m-au întărit și mi-au confirmat că mă aflu pe drumul cel bun. Așa cum se spune: Nu accepta critica de la oamenii de la care nu ai cere niciodată sfatul . În fond, astfel de probleme nu sunt specifice doar industriei muzicale, ci se regăsesc în orice domeniu din păcate.

 

Mentee-ul de anul trecut

Andra Andriucă este un om atât de minunat și sunt tare norocoasă că am ajuns să o cunosc. Eu am văzut-o așa cum a crescut mult, iar acum am observat că ea colaborează cu Women in Music. Sper că zic bine! A venit draga de ea la toate întâlnirile cu trenul din Iași, a făcut naveta constant iar ăsta este un efort de admirat! Și a absorbit toate informațiile ca un burete, iar acum văd că aplica foarte multe strategii atât în proiectele ei muzicale cât și în colaborările ei cu alți oameni din domeniu. O ador!

 

Soluții pentru o mai bună reprezentare

Pentru a asigura o mai bună reprezentare și echitate în industria muzicală, în primul rând, este esențial să promovăm și să susținem femeile din industrie prin crearea de rețele de mentorat și sprijin reciproc (precum Women în Music). Experiențele personale, schimbul de idei și încurajarea tinerelor artiste să își urmeze pasiunile pot avea un impact major.

Mi-aș dori să vedem mai multe inițiative precum acestea, care să promoveze muzicienele și proiectele lor, fie prin festivaluri dedicate, fie prin campanii de promovare. Reprezentarea echitabilă nu se va întâmpla peste noapte, dar cu pași mici și consistenți, putem construi o industrie muzicală mai diversă și echitabilă.

Eu una nu cred că este importantă experiența! Îmi aduc aminte de Andra care spunea anul trecut: vreau să fac parte din industria asta, dar nu știu exact ce să fac, în ce direcție să o iau!

Cred că până la final a reușit să-și găsească un răspuns, un drum pe care să meargă. Aici întâlnești mentori din multe domenii, de la publicitate la organizare de festivaluri, management de artiști etc. Ascultând poveștile lor și provocările lor, cred că ajungi ușor ușor să realizezi care drum ți s-ar potrivi cel mai bine și încotro să o iei.

 

Ce așteptări ai de la ediția de anul acesta 

Ediția trecută mi-a oferit o prietenă draga. Sper ca și anul acesta să se întâmple la fel și abia aștept să cunosc toți oamenii noi din această ediție pentru că eu una am de învățat câte puțin de la fiecare și abia aștept să îi ascult.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related