Nicoleta Rădăcină, editor al platformei Unfinished Love, și mărturisește abia spre finalul interviului că nu este adepta device-urilor creative, fiind mai old school. Depășește blocajele inspiraționale prin a se forța să facă ceva ce nu are chef în acel moment, practic, să-și dea voie să gândească pe direcția înainte, orice ar fi.
"Știu că nu mai inventează nimeni roata, așa că încerc să rămân conectată la domeniile care mă fascinează și la oamenii care fac lucrurile mai bine sau de mai mult timp decât mine sau schimbând eu însămi barca sau pur și simplu stând în compania celor cu energie molipsitoare", spune Nicoleta.
Dacă are de editat ceva dificil sau de rescris o bucată de text, apelează la pasaje „didactice” din Telling True Stories, de Mark Kramer sau din The New New Journalism, de Robert S. Boynton. Pentru ea, unul din domeniile cele mai creative din ultimii ani este gastronomia. Cât despre idei, se folosește și de cele slabe, pentru că pe ele fixează ulterior grăsimea celor bune.
Definiția personală a creativității
„Creativitatea începe când ți-a amorțit fundul pe scaun și îți vine să-ți bagi picioarele, dar totuși mai stai – în plictiseală, în dubii, în ochi dați peste cap – până la primul EVRIKA!” sau cam așa ceva. Cred că creativitatea e un cocktail concentrat al unor lucrurilor improbabile, la care ajungi cu nerv și răbdare. Nu cred în creativitatea pogorâtă din ceruri – mai crede cineva? –, cât mai degrabă în ceea ce apare după ce stai cu nasul în hârțogăraie și în conversații cu alți oameni și ai luat suficiente pauze menite să te scoată din propriul cap.
Cum s-a schimbat perspectiva asupra creativității
O dată cu jurnalismul. Când am devenit reporter și am început să documentez subiecte pentru long-form, am înțeles că, așa cum scrisul bun (despre realitate) vine din întrebările corecte puse concret, așa și creativitatea apare când faci conexiunile potrivite sau, mai bine zis, diferite, la care nu s-au mai gândit prea mulți până atunci.
Acum, de când sunt editor pentru UNFINISHED LOVE STORIES și stau la intersecția dintre editorial, design, social media, PR și sunet (WINK!), mi-e și mai clar că backgroundurile diferite ajută creativitatea. O văd și în editarea propriu-zisă. Cele mai surprinzătoare voci sunt ale oamenilor care nu scriu for a living.
De ce depinde creativitatea, în ce te privește
De o minte limpede și, pe cât posibil, fără biasuri și prejudecăți. Asta mă ajută să nu ignor ideile proaste; să le pun pe hârtie și să le las să evolueze odată cu mine. Cele mai bune idei mi-au venit construind pe prime idei slabe.
Tabieturi, shortcut-uri, rețete
Nu le-aș numi rețete, dar am observat niște patternuri de-a lungul timpului. Mă trezesc dis-de-dimineață și „stau cu incertitudinea” până se trezește lumea. Scot mereu telefonul dacă mă trăsnește o idee și nu mă păcălesc cu „țin eu minte”. Când sunt acasă sau la birou, scriu mereu de mână pentru că mă conectează mai bine la orice proiect încerc să descifrez. Și, dacă am de editat ceva dificil sau de rescris o bucată de text, uneori recitesc pasaje „didactice” din Telling True Stories, de Mark Kramer, sau din The New New Journalism, de Robert S. Boynton, ca să mă pun in the mood.
Ce a intervenit odată cu experiența
E mai ușor, pentru că știu ce funcționează pentru mine și sunt mai puțin încăpățânată când trebuie să accept căi noi, nebătătorite. Am mai multă încredere să mă arunc orbește pe ele.
Surse de inspirație
Știu că nu mai inventează nimeni roata, așa că încerc să rămân conectată la domeniile care mă fascinează și la oamenii care fac lucrurile mai bine sau de mai mult timp decât mine sau schimbând eu însămi barca sau pur și simplu stând în compania celor cu energie molipsitoare. Pentru munca de editare de la UNFINISHED LOVE STORIES, spre exemplu, mă ajută s-o citesc pe Anne Helen Petersen pentru că scrie despre cultură în sens larg și mereu îmi provoacă gândirea, dar și pe Rachel Phipps de la Ingredient, pentru că deși subiectul principal este mâncarea, granițele sunt poroase și ne arată de ce deseori mesele fac și desfac relații. Dincolo de asta, pentru că amândouă scriu superb, indiferent de subiect.
Cursuri, ateliere, evenimente care să te inspire
Cred că tot ce facem ne influențează, într-un fel sau altul, fie că alegem să ascultăm un podcast ca Modern Love, să ne uităm la Jocurile Olimpice sau la Insula Iubirii. În plus, nu cred în surse de inspirație bune sau rele. Cred că trebuie să ne expunem la cât mai multe contexte și experiențe ca să facem ulterior cât mai multe conexiuni (hopefully!) neașteptate între ele.
Obstacolele creativității
Factorii interiori, întotdeauna. Dacă nu sunt bine – orice ar însemna asta – nu o să ardă niciun foc creativ în mine. Excludem de aici wannabe-poeziile prin care mă miaun eu cu mine pe fondul diverselor suferințe.
Cum treci peste blocaje
Pun corpul în mișcare. Ies la plimbare, la alergare, la sală sau mă extrag din orice stare de confort în care m-am cufundat prea tare. Practic, tratez blocajul ca pe o stare de stres de care deseori scap prin mișcare sau auto forțare – să mă duc la o piesă de teatru de care n-am niciun chef, să gătesc o chestie complexă; practic, să pun un picior în fața altuia când tot ce vreau e să dorm.
AI, Social Media și creativitatea
Dacă știi să le folosești – adică să nu le iei ca pe niște mici Dumnezei care știu de 10 ori mai bine, ci ca pe niște parteneri oglinzi pentru lumea din jur – cred că și social media, și AI-ul pot fi niște ajutoare binevenite. Momentul de EVRIKA vine însă din altă sursă – creierul tău nu ți-l poate lua nimeni.
Domeniile creative din ultimii ani
Dintre cele la care sunt eu atentă, gastronomia, cu siguranță. Se întâmplă atât eforturi de scormonire în trecut și documentare a tehnicilor vechi, cât și inovații constante în ceea ce privește cultivarea soiurilor noi, menite să construiască anumite dish-uri, foraging-ul, sau chiar experiențe de ospitalitate în spațiu! Ce face Alchemist în Danemarca (Cheful Rasmus Munk colaborează cu Space VIP pentru a servi un tasting menu într-un balon spațial) e un exemplu.
Ai un role model în ce privește creativitatea?
Doar mai mulți oameni pe care îi admir pentru cum o folosesc pe a lor. De la Tim Cook, care ne-a făcut să ne îndrăgostim tot mai tare de experiența Apple, la colega mea Capucine Gros, director artistic al UNFINISHED, care creează legături între discipline ca nimeni alta, la David Muñoz, chef și owner diverXO, premiat cu 3 stele Michelin, și până la Sînziana Iacob, un creator de conținut care se joacă cu forme, culori și iluzii.
Tool-uri care te-au ajutat
Nu chiar, în zona asta rămân destul de old school :)