În România, promovarea D&I este direct influențată de amploarea organizației (): marii angajatori sunt mai preocupați de crearea și implementarea strategiilor de Diversitate și Incluziune. În condițiile în care peste 64% dintre angajații din mediul privat din România activează în IMM-uri nevoia de a crește accesul profesioniștilor la informare și educație privind bunele practici de D&I devine o condiție necesară pentru o piață a muncii incluzivă.
Accesul la expertiză esențială pentru politici de D&I cu impact este misiunea pe care și-a asumat-o OPEN MINDS, Asociația pentru Diversitate și Incluziune care conectează forțele companiilor din România cu nevoile și resursele comunităților locale pentru impact sporit pe termen lung. Fondată în 2023 de către agenția de employee experience Exploratist, Asociația a organizat în același an prima ediție a Conferinței pentru Diversitate și Incluziune, un eveniment dedicat profesioniștilor în HR preocupați de promovarea incluziunii în organizațiile lor.
Un manifest al democratizării practicilor de incluziune la locul de muncă
În 2024, OPEN MINDS a transformat cea de-a doua ediție a Conferinței pentru Diversitate & Incluziune în primul și cel mai mare festival pentru promovarea incluziunii la locul de muncă din România. Evenimentul a reunit 58 de experți și lideri de opinie care au prezentat bune practici profesioniștilor interesați de transformarea organizațiilor din care fac parte în medii incluzive pentru fiecare angajat. 648 de profesioniști, Aliați ai incluziunii din mediul de business, ONG-uri, activiști, reprezentanți din instituții publice și de învățământ pre-universitar și universitar, precum și reprezentanți din societatea civilă au urmărit dezbaterile la Casa Universitarilor din București și online, pe pagina evenimentului.
Obiectivele Conferinței pentru Diversitate și Incluziune
Conferința și-a propus obiective ambițioase și de impact, menite să contribuie în mod real la creșterea gradului de conștientizare și implementare a practicilor de diversitate și incluziune la locul de muncă în România.
Principalele obiective propuse avute în vedere sunt:
- Creșterea gradulului de conștientizare la nivel național privind necesitatea practicilor de D&I la locul de muncă și în societate prin:
- Informarea publicului larg: conferința și-a propus să atingă un public larg, cu un reach național de peste 2 milioane de persoane, pentru a evidenția beneficiile pe care practicile de diversitate și incluziune le aduc atât la locul de muncă, cât și în comunitate.
- Promovarea dialogului într-un mediu deschis și favorabil incluziunii
- Construirea unei comunități de profesioniști din mediul de business, ONG-uri și experți care susțin activ diversitatea și incluziunea la locul de muncă și în societate.
- Conferința a reunit peste 600 de participanți, înregistrând o creștere cu 50% față de prima ediție. Scopul urmărit a fost de a obține cea mai mare audiență pentru un eveniment dedicat D&I în România.
- Satisfacția participanților: am menținut scorul de satisfacție în rândul participanților la nivelul primei ediții. Conform feedback-ului, 9 din 10 participanți recomandă conferința.
Open for Allies – o experiență OPEN MINDS
Profilul Aliaților care au participat la Conferință, în sală sau online, reflectă o comunitate diversă, aliniată la misiunea de promovare a principiilor D&I la locul de muncă:
- 32% dintre participanți ocupă funcții de manageri / directori de Resurse Umane și CHRO, profesioniști înEmployer Branding, D&I, Corporate Affairs
- 21% - manageri / Directori de afaceri corporative
- 18% - reprezentanți ai ONG-urilor, activiști
- 16% - profesioniști în domeniul comunicării și al relațiilor publice, Manageri / Directori de marketing și CMO
- 8% - reprezentanți ai instituțiilor publice
- 5% - jurnaliști, creatori de conținut și key opinion leaders.
De la experiență de eveniment la cultură de festival
Odată cu cea de-a doua ediție a Conferinței despre Diversitate și Incluziune, am simțit nevoia de a amplifica evenimentul și de a-l transforma într-o adevărată experiență, printr-un setup impresionant și un vibe de festival, adaptat nevoilor participanților. Am construit 2 scene, am amenajat 6 zone experiențiale în diferite săli din Casa Universitarilor, precum și o grădină de peste 4.000 de metri pătrați:
- SCENA INSPIRATION - Discursuri, paneluri și dialoguri captivante cu povești și perspective diferite în susținerea D&I în organizații, și nu numai.
- SCENA KNOWLEDGE - Paneluri de tip studiu de caz, cu soluții și perspective practice.
6 teme D&I, 58 de speakeri:
- Ce înseamnă diversitatea și incluziunea pentru organizații
- Reprezentarea femeilor în poziții de conducere
- Diversitatea generațională; LGBTQIA+
- Incluziunea persoanelor cu dizabilități
- Neurodiversitatea
Conferința a devenit un spațiu vibrant de învățare și inspirație în care aliații s-au întâlnit pentru:
- networking cu profesioniști din D&I: sute de Aliați s-au reunit pentru a susține crearea unei culturi incluzive în organizație lor.
- sharing de bune practici în D&I: profesioniști cu experiență au oferit insight-uri valoroase despre recunoașterea diversității practicarea comportamentelor de incluziune la locul de muncă.
- inspiration - participanții au fost încurajați să acționeze, accelerând astfel schimbarea și contribuind la construirea unei societăți mai echitabile și incluzive.
Atmosferă și activări pentru incluziune la Casa Universitarilor:
Evenimentul a îmbogățit experiența participanțior cu ajutorul activităților și experiențe lor prin care a fost subliniată importanța incluziunii, precum:
- Artfusion:
Biblioteca Vie a funcționat ca o bibliotecă tradițională, unde cititorii au "împrumutat" cărți vii - în acest context, persoane reale cu care au intrat în dialoguri personale, împărtășind povești și perspective autentice.
- BCR & Jobful:
Lansarea aplicației Jobs4All, o platformă de recrutare dedicată persoanelor cu dizabilități și nu numai a fost marcată printr-o cameră special amenajată. În acest spațiu au fost expuse șevalete cu testimoniale ale persoanelor cu dizabilități și statistici relevante pe acest subiect. Participanții au avut ocazia să experimenteze navigarea pe internet din prisma unei persoane nevăzătoare, folosind o mască de ochi și asistență vocală.
- Copacul etichetelor:
În grădina OPEN MINDS, un copac a fost decorat cu etichete colorate inscripționate cu denumiri ofensatoareși etichetari de persoane. Participanții au fost invitați să “culeagă” eticheta cu care se identificau și să o arunce în urna disponibilă, simbolizând renunțarea la stigmă.
- Entertainment: Atmosfera a fost animată de pianistul Alin Prodan, DJ Adrian și de Stan Miles: Photobooth 360, prin care participanții au imortalizat și păstrat amintiri
- Tombolă: Participanții au avut la dispoziție mai multe metode pentru a participa la concursul cu premii OPEN MINDS.
- Activări de brand: HEINEKEN, Coca-Cola, Lidl și McDonald’s.
- Catering: Fit4U și MamaPan au asigurat o experiență culinară variată și sănătoasă
Un angajament pentru Incluziune și Comunitate
Participarea la conferință nu a fost doar un angajament față de propria dezvoltare și înțelegere, ci și un act de susținere a unui scop mai mare. Fiecare participant a devenit un ALIAT al incluziunii pentru unu grup vulnerabil. Suma de 10.000 de euro obținută din sponsorizări, vânzarea biletelor și contribuțiile unor speakerii din cadrul Conferinței a fost donată integral Asociației CONIL, un ONG care își dedică activitatea integrării persoanelor cu dizabilități.
Canalele de comunicare ale campaniei de informare
Campania de informare s-a desfășurat pe canale multiple, pentru un reach extins și diversificat:
- Presă scrisă, radio și TV: Am atins tier 1 media din domenii diverse, de la business la HR și publicații generaliste
- Social media : influenceri dedicați au promovat integrarea principiilor de incluziune în viața de zi cu zi și au participat la conferință.
- Comunități de experți: HR, antreprenoriat, educație și parenting.
- Social media owned: Linkedin, Instagram Exploratist și OPEN MINDS ONG
Rezultatele cheie ale conferinței și campaniei de informare
Conferința a reușit să facă un pas important pentru a deveni un pilon strategic de colaborare între companii, entități publice și ONG-uri prin construirea unui spațiu vital dedicat schimbului de idei, cunoștințelor și bunelor practici în promovarea D&I.
- Creșterea gradului de conștientizare la nivel național cu privire la problematicile D&I în organizații și in societate.
- 6 milioane reach național duplicat - o creștere de +300% față de KPI-ul inițial propus, din care 5.5 milioane obținut prin comunicare în presa națională și 0.5 milioane prin implicarea comunităților de profesioniști și a influencerilor;
- 13 apariții TV în cadrul jurnalelor de știri Pro TV, Prima TV și TVR;
- 118 postări pe canalele influencerilor invitați să devină Aliați pentru incluziune;
- 4 comunități implicate în conversație: HR Club,Edupedu, Business Review, Părinți pe Sârmă.
- Construirea unei comunități de profesioniști de business, ONG-uri și experți care susțin activ diversitatea și incluziunea la locul de muncă și în societate.
- 58 de speakeri pe scena celei de-a doua ediții a Conferinței pentru Diversitate & Incluziune - cu55% mai mulți față de prima ediție;
- 648 de participanți la evenimentul fizic și streamingul online
- 32 de influenceri prezenți la Conferința pentru Diversitate & Incluziune, pe scenă și în public
- +19K Total Engagement pe canalele owned social media OPEN MINDS - Linkedin & Instagram
- 9 din 10 participanți la Conferință recomandă evenimentul pentru profesioniștii preocupați de D&I.
- Creșterea notorietății Conferinței D&I în rândul reprezentanților mediului de business și ONG.
- +178K Reach pe canalele owned de social media, Linkedin & Instagram.
Datorită impactului său semnificativ, abordării inovatoare și angajamentului real, Conferința despre Diversitate și Incluziune | O inițiativă OPEN a redefinit standardele pentru evenimentele de acest tip în România și creat un model demn de urmat pentru viitoarele inițiative în domeniul D&I.
Echipa de proiect
OPEN MINDS:
Andrei Silviu Petran, President & Sponsorship Director
Mirela Tanase, VP & Programs Director
Andrei Gabriel Dumitrescu, Program Manager
Sofia Grigore, Communication & PR Coordinator
Gabriela Muresan, Marketing Coordinator
Alina Suarașan, Copywriting
Exploratist:
Corina Ilie, Senior Partner
Rovana Munteanu, Senior Partner
Vlad Iorga, Program Director
Gabriela Ștefănescu, Customer Experience Director
Tara Varzaru, Customer Experience Executive
Partener de comunicare: GRF+
Ioana Cucu, Communication Director
Paul Kasprovschi, Research & Evaluation Director
Beatrice Mituleci, PR & CSR Consultant
Ioana Bălteșiu, Art Director
Ioana Petcu, Junior Copywriter
Anca Tomescu, Junior Graphic Designer
Daniel Boiangiu, Junior Video Editor
Partener de cercetare: Cult Research
Paul Acatrini, Managing Partner
Gabriel Lupu, Associate Partner & Research Coordinator