[Creativitatea de zi cu zi] Irina Blanșek: Orice poate fi o sursă de inspirație dacă o observi cu suficientă lejeritate, fără să-ți impui să iei ceva de acolo, ca și cum ai un task de îndeplinit

[Creativitatea de zi cu zi] Irina Blanșek: Orice poate fi o sursă de inspirație dacă o observi cu suficientă lejeritate, fără să-ți impui să iei ceva de acolo, ca și cum ai un task de îndeplinit

Social media a democratizat ideea de a fi creativ, se bucură Irina Blanșek, group creative director Tribal Worldwide România, care observă că trendurile cu adevărat mișto pornesc deseori de la oameni simpli și uneori din greșeală. Creativitatea nu mai este apanajul unor anumite domenii, nu mai este rezervată doar sferelor înalte, iar asta este un lucru bun. Pe de altă parte, devine din ce în ce mai dificil să vii cu ceva noi în epoca lui "s-a mai făcut".

"Creativitatea implică o doză imensă de originalitate și trăim într-o eră în care avem acces instant la informație și unii la alții. În alte cuvinte, e greu să te mai simți cu adevărat creativ când vezi că “s-a mai făcut”. Dar nu imposibil!", spune Irina.

Povestim cu Irina în continuare despre cum e să fii creativ nonstop, care sunt rețetele & tabieturile ei de a invoca inspirația, cum trece de perioadele de blocaj și îmblânzește s-a-mai-făcut-ul.

 

Definiția personală a creativității

Personal, consider că a fi creativ înseamnă să găsești soluții nu neapărat neconvenționale, cât soluții care să producă emoție în rândul celor care îți privesc produsul creativ – fie ea emoție artistică, pozitivă sau negativă, puternică sau subliminală, etc.

Ce cred că s-a schimbat (și mă bucur) e că nu mai considerăm că doar artiștii clasici pot fi creativi – muzicieni, artiști vizuali, șamd. Nu cred neapărat că oricine poate fi cu adevărat creativ, dar cred că există foarte multe forme diferite de creativitate ce nu se încadrează în muzee sau pe stadioane.

 

Ce a intervenit odată cu experiența

Cu siguranță simt că e mai greu! Creativitatea implică o doză imensă de originalitate și trăim într-o eră în care avem acces instant la informație și unii la alții. În alte cuvinte, e greu să te mai simți cu adevărat creativ când vezi că “s-a mai făcut”. Dar nu imposibil!

 

De ce depinde creativitatea

Creativitatea nu poate veni pe stomacul gol și fără puțin zahăr! Glumesc. Parțial :) Cel mai important e să reușești să înlături cumva presiunea, dacă ea există. Cele mai bune idei mi-au venit atunci când nu era neapărat nevoie de ele – la bârfă, la duș, scrollând feed-ul. Și ce bine că există Notes App în telefon pentru momentele când chiar ai nevoie de ele!

 

Surse de inspirație

Foarte, foarte mult pop culture. Internet, trend-uri, social media, citit comentarii de hate, multă ficțiune și mai deloc non-ficțiune, vorbit cu tot felul de oameni pe Vinted, observat membrii familiei, terapie... Orice poate fi o sursă de inspirație dacă o observi cu suficientă lejeritate, fără să-ți impui să iei ceva de acolo, ca și cum ai un task de îndeplinit.

 

Cursuri, ateliere, evenimente

Am fost de-a lungul timpului la diverse evenimente și ateliere foarte inspiring, mai ales când eram la început – de menționat în mod special iCEE.fest, FIBRA, Cannes-urile (văzute pe șestache, ofc), Superbowl-urile și toate decernările fizice de premii.

Însă două surse de inspirație m-au marcat profund: revista DOR după care plâng și în ziua de azi și workshop-ul de strategie al lui Mark Pollard la care am avut onoarea să particip în pandemie.

Cel mai recent m-a inspirat ultimul meci al Naționalei Feminine de Fotbal la care am fost pe stadion și noul album semnat Childish Gambino.

 

Obstacole

Suceala :) Când se schimbă linia de finish, regulile jocului, terenul de bătaie, șamd, iar dintr-un proces care ar trebui să fie plăcut și exciting ajungi să te simți ca într-o mașină de spălat pusă pe stors. Dar, desigur, există și factori interiori care mă sabotează cum ar fi anxietatea și chestiile pe care ți le aruncă viața, în general. Don’t we all?

 

Perioadele de blocaj

În primul și în primul rând mănânc ceva dulce, tbh. Apoi intru pe net și las algoritmul să mă ducă în ce direcție își dorește. Cu puțin ASMR în căști, desigur! Iar dacă nu și nu și nu, mă ajută foarte mult să ies puțin din bula mea și să discut cu oameni care nu fac neapărat ce fac eu. E foarte important să te oprești și să-ți mai dai un refresh la minte.

 

Creativitatea e pe buzele tuturor. Ce s-a pierdut, ce am câștigat

Cum spuneam la început, mă bucur că acest concept nu mai este rezervat doar artiștilor. Nu știu dacă am pierdut ceva, în mod neapărat. Creativitatea este un concept subiectiv – este creativ ce îmi place mie, nu ce îți place ție.

Mă bucur foarte mult, de asemenea, că datorită social media-ului și a platformelor ca Tik Tok/Reels s-a democratizat foarte tare ideea de a fi creativ – nu încetează să mă surprindă faptul că trendurile cu adevărat mișto pornesc întotdeauna de la oameni simpli, câteodată din greșeală, și nu de la celebrități sau artiști care-și curatoriază foarte tare conținutul.

 

Presiunea de a fi nonstop creativă

Nu cred că poți fi creativ non-stop (să nu-i arătați asta șefei mele, vă rog, don’t snitch!). Dar, am observat că singurul mod de a te adapta la această presiune este să capeți experiență și încredere în tine, în stilul tău, și în felul în care ți se mișcă rotițele în cap. Iar acest proces durează, mai ales în domeniul publicității, și mai ales dacă ești mic și te chinui să prinzi chestii din zbor. Dar e important să ne repetăm mereu în minte mantra Kardashian-Jenner: “You’re doing amazing, sweetie!”

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related