Din exterior, industria muzicală pare patronată de bărbați încă, dar în ultimii ani se pot observa multe schimbări în bine, spune Ana Maria Apostoiu, Talent Manager al Romanian Artists Agency. Ana Maria se ocupă în prezent de managementul lui Virgil Ianțu, Sore, Lili Sandu, Răzvan Exarhu, Shurubel și mulți alții. Este om de comunicare și jurist, iar anul acesta va participa în calitate de mentor în programul Women in Music, ajuns la a treia ediție.
"Soluția e simplă, cel puțin așa se vede de la fereastra mea. Este loc pentru toată lumea sub soare, în funcție de industria în care alegi să performezi, vei performa dacă există cu adevărat dorința de a face performanță", spune Ana Maria.
Printre realizările sale se numără Prevestiri din copilărie, un radio show premiat în 2011, la 10 de ani de creativitate românească, la secțiunea radio sau Morning Glory, un produs de radio care a ajuns în topul audiențelor, după o muncă de 3 ani de pitching în industrie. Ce pregătește Ana Maria pentru WIM anul acesta și ce așteptări are de la această ediție și de la participante, în interviul de mai jos.
Parcursul tău profesional
Povestea mea începe cu un interviu care mi-a schimbat toată viața, nu doar cariera. A fost o întâlnire la care mi-am cunoscut mentorul, Roxana Alexandru. Ulterior, mi-a devenit partener de drum si de business. Alături de ea am înființat Right Media, o agenție de publicitate tip boutique de proiecte speciale. Gândeam totul în termen de brand, nu de categorie sau industrie, pitchuiam foarte targetat și extrem de personal. O experiență grozavă, recompensată cu un premiu la Gala 10 ani de creativitate românească, un premiu care ne-a rămas în suflet pentru proiectul Prevestiri din copilărie, produs pentru ING la Radio Guerilla, în 2010.
De pe atunci am început să folosim componenta de celebritate în proiectele noastre, lucru care ne-a dezvăluit o nevoie a pieței. Artiștii cu care interacționam ne solicitau servicii de consultanță pe anumite joburi, suport în negocieri șamd. Așa s-a născut Romanian Artists Agency, în 2012. Primul client al agenției a fost și a rămas Virgil Ianțu. Au urmat toti ceilalti artiști pe care i-am semnat și care au rămas cu noi de atunci, Răzvan Exarhu, Paul Ipate, Sore, Adrian Despot, Lili Sandu, Shurubel, Bogdan Ciudoiu, Șerban Copoț, Anca Dumitra s.a.
Cum ai ajuns în programul Women in Music
Îmi imaginez că am bifat căsuța de experiență, reputație și caracter. Așa vă răspund și la întrebare, invitația mă bucură și onorează. Mai mult, îmi creează contextul perfect de a da mai departe. Îmi doresc tare mult să reușesc la un moment dat să împărtășesc tot bagajul de cunoștințe și experiențe acumulate unei generații pasionate de această industrie nouă. Women in Music este un prim pas pentru mine și mi se pare fabulos că o fac într-un cadru atât de profesionist.
Lecții creative
Este un program care mă inspiră mult. Îmi place să fiu înconjurată de tineri, să-i înțeleg și să-i descopăr. Îmi place să-i ascult pe ceilalți mentori pe care îi admir din banca mea. Să le ascult poveștile, încercările, soluțiile. Îmi confirm că efortul susținut de pasiune, perseverență, muncă și voluntariat, pe care îl văd și la echipa Carinei, e o formulă sigură pentru orice proiect care își propune să reușească la un moment dat.
Problemele pe care le întâmpină femeile în industria muzicală
Nu știu dacă există probleme specifice industriei muzicale, mă voi raporta la industria de entertainment în general. Din exterior pare patronată de bărbați încă, dar simt că sunt schimbări. În cei 12 ani de RAA, remarc tot mai multe femei antreprenor sau în poziții de management, talent manageri, agenți. Personal nu m-am lovit de probleme, mai degrabă am remarcat că există și riscul de a ne crea singure bariere de gen, bariere care vin tot pe fondul trecutului și pe care, și prin programe de acest gen (WIM) le depășim.
Eu am avut bariera de vârstă, nu de gen, dar acolo cred că vine pe fondul neîncrederii unui tânăr aflat la început de drum. Atunci devii propriul sabotor și ai senzația că trebuie să muncești mai mult ca să dovedești. Dar astea cred că nu trebuie etichetate sub umbrela unor astfel de concepte, fac parte din procesul firesc de evoluție și învățare.
Momente în carieră când ai simțit că ai fost nedreptățită
Au fost mici experiențe în care participarea la anumite întâlniri, gestionate majoritar de bărbați, m-au făcut martor la glume sau discuții care nu-și aveau locul. Dar educația de acasă și atitudinea, poziționarea corectă au dat de înțeles că nu e contextul pe care să îl tolerez și mi-au fost acceptate limitele. Nu cred că vorbim despre o discriminare, ci de cei 7 ani de acasă. Eu tratez aceste noțiuni cu mare atenție și mi se pare o graniță fină între nedreptate și discuții de băieți prost crescuți. Repet, în astfel de cazuri, atitudinea face diferența.
Soluții pentru o mai bună reprezentare
Soluția e simplă, cel puțin așa se vede de la fereastra mea. Este loc pentru toată lumea sub soare, în funcție de industria în care alegi să performezi, vei performa dacă există cu adevărat dorința de a face performanță. Ca idee, eu și Roxana suntem 2 femei, am pus pe picioare un business și în ultimii 12 ani am stat la masă deopotrivă cu bărbați și femei. Poate că în zona în care Roxana e familiară, TV, industria e preponderent dominată de bărbați, în zona de marketing familiară mie, sunt mai multe femei. Dar chiar și așa, pe măsură ce termenul de agent a devenit familiar, nu am simțit o barieră în a ne așeza la masa negocierilor cu bărbații.
Experiența mentoratului
Teodora e o tânără cu mult potențial, cu suflet fain și sclipire în ochi. Ca mulți tineri ai acestei generații răbdarea nu este punctul forte, nu își dă timp pentru succes. Dinamica, glitter-ul industriei îi determină să își dorească totul cu viteza luminii. Eu abia dupa 12 ani am reușit să mă numesc talent manager, și o spun cu încredere și fermitate.
Deschiderea participantelor către zona practică a industriei este de neprețuit. Accesul la informații, la oameni, la timpul și resursele lor fac din această experiență un instrument care îți dezvăluie dacă e un drum pe care să îl alegi sau nu.
Așteptări pentru ediția de anul acesta
Să avem chimie în primul rând, să ne stimulăm creativitatea reciproc și să facem acest program să fie o amintire asemeni interviului meu din 2008 cu Roxana.