Markus Linde: Nu există media audiovizuale, film, televiziune, publicitate, jocuri, ale căror formate să se poată lipsi de muzică

Markus Linde: Nu există media audiovizuale, film, televiziune, publicitate, jocuri, ale căror formate să se poată lipsi de muzică

Markus Linde este unul din co-fondatorii Europe in Synch, organizație care reunește profesioniști din muzică și discipline conexe, pentru a aduce plus valoare în peisajul sincronizării. O face și prin compania sa, Thag, înființată în 2004.

"AI va influența deciziile creative și economice și modul în care consumăm muzică. Există discuții despre "valoarea" muzicii, despre muzica "reală" vs. "produsă de AI", "bună" vs. "rea". Este un mijloc, instrument, sursă suplimentară cu care vom învăța să trăim alături de cele existente", spune Markus.

Markus are o istorie de invidiat, atât de partea de jurnalist, cât și pe cea de marketing, lucrând la lansarea unor nume precum Oasis, REM sau Ozzy Osbourne. Are multe de spus în ce privește sincronizările muzicale, pe care le vei găsi în materialul de mai jos, dar mai ales în toamnă, la conferința Mastering the Music Business, ajunsă la ediția cu numărul 9.

 

Parcursul tău în industria muzicală

Va trebui să alocăm puțin mai mult spațiu pentru asta, deoarece cred că mă puteți numi un veteran: Mi-am început cariera în "industrie" ca jurnalist muzical, scriind recenzii, realizând interviuri etc. pentru reviste mici în 1980, primul meu interviu fiind cu Siouxsie & The Banshees. Era perioada New Wave și a caselor de discuri independente, așa că am devenit promotor pentru un distribuitor independent, realizând comunicate de presă și promovând pe radio lansările lor. În 1984, CBS Germania m-a angajat ca redactor. Interesul meu pentru repertoriul alternativ mi-a adus un loc de muncă ca manager de marketing și casă de discuri, responsabil cu lansările unor artiști "dificili" precum REM, The Stranglers sau Ozzy Osbourne.

După o scurtă perioadă la BMG, m-am reîntors la CBS, care între timp devenise Sony Music, în 1988, responsabil de dezvoltarea artistică și apoi, de la începutul anilor 1990, ca șef al departamentului Alternative, lucrând cu artiști precum Oasis și Suede, Rage Against The Machine, Pearl Jam etc. Am părăsit industria și am luat o pauză la New York în 1996, reinventându-mă ca editor muzical, când m-am alăturat uneia dintre cele mai proeminente case de discuri independente, Freibank Publishing, în 1997.

În anii următori, munca activă cu drepturile de autor m-a adus în contact cu lumea publicității, plasând din ce în ce mai multă muzică originală în campanii importante. Acest lucru a dus la decizia mea de a-mi înființa propria agenție de sincronizare, Thag's Agent, în 2004. Mă ocup în continuare de publicitate, dar preferințele mele s-au îndreptat către munca în film și televiziune, plasând muzică originală în filme și seriale, precum și cercetări pe partea de clearance și drepturi muzicale. În 2019, am co-fondat proiectul Europe in Synch, care se află acum în a doua etapă.

 

Inițiativa Europe in Synch 

Sincronizarea este "arta" de a pune muzică pe "imagini în mișcare". Nu există media audiovizuale - film, televiziune, publicitate, jocuri - ale căror formate să se poată lipsi de muzică. Deși există o nevoie constantă de colaborare creativă, există o lipsă remarcabilă de înțelegere a "celeilalte părți": actorii și fluxurile de lucru, procesele de decizie, drepturile și bugetele.

Europe in Synch este o inițiativă internațională care reunește latura muzicală cu disciplinele audiovizuale, prezintă practicile și protagoniștii și creează o mai bună înțelegere a lor. De aici rezultă profesionalizarea, încrederea, comunicarea și, ideal, o mai mare activitate comercială regulată. Acest lucru sună foarte "sec" și teoretic, dar prin workshop-urile și misiunile noastre, generăm experiențe practice în viața reală și acumularea de cunoștințe, făcându-le relevante pentru casele de discuri, editori, artiști, manageri și profesioniști din domeniul audiovizualului. Cel mai cunoscut format al nostru pentru acest lucru este Atelierul EinS de la conferințele europene de muzică selectate - ca MMB anul acesta -, dar am început să mergem și la evenimente dedicate publicității, filmelor și jocurilor video cu paneluri, mese rotunde și formate de mentorat.

 

Ce funcționează cel mai bine

Fiecare sincronizare este un caz individual: este pentru un film, un ad, un joc video? Clientul dorește un cântec original, o compoziție/producție personalizată sau doar niște muzică de ilustrație? Care este gama de utilizare a acestei muzici, adică ce media, ce teritorii, pentru cât timp? Care este bugetul? Răspunzând la toate aceste întrebări, lucrezi pentru a găsi "muzica potrivită" pentru acea sincronizare specifică. Vezi că este un proces complex.

Întrebarea importantă este: ce se cere din partea "laturii muzicale" (nu "muzicianului"!) pentru a fi pregătit pentru orice oportunitate de sincronizare? "Latura muzicală" fiind compozitorii / artiștii / producătorii, adică cei care creează muzică și drepturi muzicale, și "deținătorii de drepturi", precum editorii și casele de discuri. Răspunsul scurt la aceasta este "Aveți lucrurile în ordine!", profesional vorbind. Aveți toate drepturile și proprietățile clarificate și înregistrate, aveți fișierele muzicale clarificate și disponibile, aveți o rețea care vă permite să fiți găsit de potențialii clienți, indiferent de ce fel de muzică caută aceștia la un moment dat. În esență, agențiile de sincronizare caută muzicieni și ca echipele lor să fie organizate, să dețină toate drepturile asupra muzicii și să fie ușor de contactat.

 

Cum pot artiștii să aibă mai multă muzică în filme și reclame?

Dacă întrebi doar despre cantitate, răspunsul simplu ar fi: Aveți un hit! Hiturile se vând întotdeauna. Dar din nou: nu este doar despre "artist", ci despre "latura muzicală": pe lângă faptul că aveți drepturile și înregistrările la îndemână, clarificate, disponibile și reprezentate în mod regulat profesional: fiți originali, faceți muzică bună, fiți profesioniști și de încredere. Vrei să fii găsit. Există vreo garanție? Absolut nu.

 

Cum va schimba inteligența artificială industria muzicală

Este un nou mod de a produce și scrie muzică, de a crea drepturi de autor, de a aduce muzica oamenilor. Va influența deciziile creative și economice și modul în care consumăm muzică. Există discuții despre "valoarea" muzicii, despre muzica "reală" vs. "produsă de AI", "bună" vs. "rea". Este un mijloc, instrument, sursă suplimentară cu care vom învăța să trăim alături de cele existente.

 

Colaborări & sincronizări importante

După cum am spus: fiecare sincronizare este specială în felul ei și de fiecare dată când superviserii muzicali și agenții se întâlnesc, au aceste povești: Obținerea înregistrării acustice a piesei "Creep" a lui Radiohead folosită pentru un adăpost din New York, aprobată gratuit pentru o campanie de caritate sau The Jesus And Mary Chain care a oferit personal piesa lor "Just Like Honey" pentru un scurtmetraj pentru studenți.

Colaborarea cu unul dintre cei mai buni supervizori muzicali din Germania, Pia Hoffmann, la filmul multipremiat (Globul de Aur etc.) al lui Fatih Akin, "În Amurg". Plasarea unor cântece independente necunoscute în mari campanii publicitare, precum acel cântec punk al lui Messer Chups, produs pentru 10 $, într-o reclamă Opel pentru mulți bani :-) Folosirea piesei "Love Hurts" a lui Nazareth pentru una dintre cele mai de succes campanii Samsung din 2022. Găsirea de muzică pentru drama SkyTV - "Das Boot". Sunt atât de multe povești!

 

Sfaturi pentru artiștii români

Ca invitat nou, nu am dreptul la o opinie informată despre peisajul muzical românesc și, ca expert în sincronizare, nu aș putea să ofer sfaturi despre dezvoltarea actuală a artiștilor internaționali. Știu însă că profesionalizarea, networking-ul și construirea de audiență sunt întotdeauna factorii cheie. Sunt aici pentru a cunoaște muzica și oamenii din industria muzicală românească și pentru a împărtăși cunoștințele mele și din experiența mea.

 

Participarea la MMB9

Am fost uimit de atmosfera pozitivă și constructivă a conferinței de anul trecut, gama de subiecte, competența experților, remarcabilul echilibru de gen, prezența profesioniștilor din industria muzicală românească și organizarea și selecția excepționale. De aceea, atelierul Europe in Synch se află într-un context perfect pentru a contribui la îmbunătățirea peisajului românesc în ce privește sincronizarea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related