Kaufland România, partener principal al Festivalului Eforie Colorat

Kaufland România, partener principal al Festivalului Eforie Colorat
Credit foto: Alice Oșlobanu, Ruxandra Lipan

Eforie Colorat, primul Hub Internațional de Artă Contemporană de la Marea Neagră, vorbește despre exploatarea etică și coerentă a potențialului turistic, despre economie circulară, ecologie, spirit civic, dezvoltare sustenabilă și despre oportunități de creștere prin cultură într-o zonă căreia, până nu demult, nici măcar ofertele comerciale nu-i mai puteau asigura cu adevărat dezvoltarea. Atras în aventura estivală, Eforie Sud, un oraș cu peste 100 de ani de istorie, a părut o vreme să-și uite identitatea și trecutul, amintirile de prin ​​grădini publice, parcuri și restaurante sau faptul că a fost singurul loc din sud care avea încă din 1920 un cazino pe apă și o sală de teatru funcțională. Prima stațiune construită pe litoralul românesc, o reală perlă la malul mării, era căutată cândva de boema europeană, de scriitori, de artiști, de împătimiți de băi de soare și cure marine din protipendada vremii. După decade de confuzie, un timp în care cei mai mulți l-au considerat doar un punct pierdut pe harta litoralului românesc, orașul Eforie Sud a căpătat în ultimii ani suficientă deschidere încât să devină primul loc de întâlnire pentru artele contemporane de la malul mării. Integrat altor procese locale în dinamică, hub-ul de creație Eforie Colorat a devenit unul dintre vectorii locali de dezvoltare comunitară, asumându-și proiecte de educație, coeziune socială sau conștientizare în ecologie. 

Credit foto: Ruxandra Lipan, Alice Oșlobanu

Inițial prin Festivalul Cinemascop și, mai apoi, prin seria evenimentelor desfășurate sub umbrela Eforie Colorat, a fost readusă la viață grădina de vară, care în ultimii ani, a rămas deschisă publicului pe toată durata verii. Hub-ul Eforie Colorat a pornit cu speranțe și s-a consacrat rapid ca spațiu alternativ de întâlnire pe litoral, o nouă bornă pe traseul de vară al artiștilor și un spațiu creativ deschis publicului și comunității locale deopotrivă. Prin sesiuni performative, vernisaje de artă contemporană, ateliere sau filme, seria evenimentelor, organizate anual la Eforie Sud, vorbește despre simplitate, natură și educație, într-un fel care a reușit să-i inspire și pe alții. Oameni și instituții se reunesc an de an la Eforie pentru a spune o nouă poveste, poate nespecifică în astfel de locuri, dar cu siguranță importantă pentru devenirea lor. Dezvoltat în parteneriat cu institute culturale europene, misiuni diplomatice și festivaluri de film internaționale, Eforie Colorat este susținut de autoritățile locale și de comunitate. Echipa Kaufland România este pentru cel de-al patrulea an consecutiv parte din această poveste și contribuie la pregătirea unei noi ediții de vară, alături de echipa organizației Forumul Artelor Vizuale, inițiatorii acestui program. 

Credit foto: Alice Oșlobanu 

Short Film Breaks
Credit foto: Ruxandra Lipan

Atelier creativ, modelaj,  cianotipie
Credit foto: Diana Păun

Arta actuală conține o meditație asupra celor mai stringente dintre temele contemporane, de la încălzire globală și poluare, la crize economice, sociale sau personale. Vorbim tot mai mult în ultima vreme despre modul în care se schimbă lumea, modelată de crize de toate tipurile sau de expansiunea digitală, de descoperiri științifice sau de noi tipuri de frământări sociale. Artiștii au fost dintotdeauna parte a timpului lor, iar acum își asumă ei înșiși alte misiuni, părăsind un rol clasic, contemplativ, pentru a deveni participanți în acest proces de transformare. Ne-am reunit să vorbim, pe diverse voci, din multiple perspective, despre litoralul românesc și despre comunitatea din Eforie Sud. Am făcut împreună o propunere, iar autoritățile locale au admis să încerce. Astfel, cea mai veche stațiune de pe litoralul românesc a ajuns să mizeze pe cel mai nou limbaj de dialog social: arta contemporană. 

Ca un prim pas în procesul de dezvoltare, am început în 2021 cu o ofertă culturală sezonieră, am deschis spații alternative de expunere, în care comunitățile creative își întâlnesc an de an publicul, folosind arta ca modalitate de chestionare a societății. Începând din 2021, am gândit un program extins de dezvoltare, care va ține deschisă pe întreaga perioadă a anului grădina Cinemascop, minunatul cinema în aer liber al orașului Eforie, dar include și alte locuri din aria Eforie-Techirghiol, inclusiv zona de coastă. Am activat pentru acest proiect și liceul din Eforie Sud sau alte centre comunitare locale. Se înțelege de ce mediul de afaceri este atât de important pentru a duce mai departe acest mesaj. Mediul de afaceri reprezintă un partener vital pentru astfel de demersuri, proiecte care nu vizează succesul comercial, ci dezvoltarea pe termen lung a unor comunități până acum invizibile. Ne bucurăm că echipa Kaufland România mizează pe aceleași valori, care au devenit fundație pentru multe planuri de viitor”, spun Alexandra Dumitrescu și Emil Cristian Ghiță, fondatori ai Eforie Colorat.  

Credit foto: Ruxandra Lipan

Programele derulate de hub-ul creativ Eforie Colorat țin seama de identitatea orașului Eforie Sud și, mai ales, de specificul vieții într-o zonă care se activează doar sezonier. Misiunea este clară, pornind de la particularități locale, cum a fi ritmicitatea flux-reflux a dinamicii vieții, specifică stațiunilor locuite permanent de pe litoralul românesc. În sezon, comunitățile locale din orașele turistice sunt, cel mai adesea, invizibile, un fel de asistent discret, menit doar să întrețină vocația unei destinații de vacanță. Se întâmplă la Paris și Veneția, dar, mai ales, în orașele de coastă, înțelese, cel mai adesea, doar ca un decor estival care-și împrumută definițiile din ecourile și zarva călătorilor. Complet depersonalizat în extrasezon, un astfel de loc își ține câteva luni pe an răsuflarea, în așteptarea unui nou ciclu de viață. Liniștea devine cu adevărat apăsătoare abia la început de octombrie, după ce ultimii nostalgici fură cele din urmă raze de septembrie. Se sting luminile în pensiuni și pe faleze, localnicii se retrag prin curți și așteaptă vara. Arareori câte un mic eveniment mai reunește, peste iarnă, comunitatea. Există, însă, tineri și în decembrie la Eforie, care ar putea avea nevoie de ceva mai mult decât să facă naveta în cel mai apropiat oraș pentru câteva ore de distracție la final de săptămână. Cei care au dorit să exploateze turistic stațiunea nu au fost până acum interesați de dezvoltare culturală. Din motive pragmatice, poate, e greu să-ți recuperezi o investiție din doar câteva luni de soare, iar cultura oricum, o știm deja, e un domeniu dispensabil. După câteva etape de igienizare, echipa Eforie Colorat a reușit, anul trecut, prin programul 1 MP de Artă, să renoveze fosta cabină de proiecție și casa de bilete a grădinii de vară, spații care au găzduit o suită de evenimente programate și în extrasezon, pe întreaga durată a anului. Prin redeschiderea Cinemascopului au fost create noi oportunități de servicii culturale pentru public, dar și o nouă platformă de expunere pentru artiștii emergenți și pentru cei consacrați deopotrivă. Vorbim încă de un început, dar schimbările au deja efecte: inițiativa Eforie Colorat a transformat Grădina Cinemascop într-un spațiu alternativ de întâlnire la Marea Neagră și, totodată, în primul centru dedicat artelor contemporane de pe litoralul românesc. 

Credit foto: Ruxandra Lipan

 

“Kaufland România susține povestea celui mai mare cinema de vară de pe litoralul românesc”

“Ne-a inspirat acest program, care vizează reducerea decalajului de acces la cultură specific comunităților din orașele mici și antrenarea oamenilor în demersuri educaționale care sporesc coeziunea grupurilor și sentimentul de bunăstare colectivă. Eforie Colorat aduce arta contemporană în comunitatea locală și promovează bunele practici, reciclarea creativă, creșterea sustenabilă, respectul pentru mediu și diversitatea culturală, valori din care Kaufland România se inspiră și le cultivă prioritar”, spune Anna Katharina Scheidereiter, CSR Manager Kaufland România.

"În orice proiect, trebuie să pleci de la o nevoie, iar această nevoie de dezvoltare în zone cu acces limitat la cultură este una dintre temele centrale ale parteneriatelor pe care le dezvolăm cu societatea civilă și cu comunitățile creative", spune reprezentantul Kaufland România, o companie care își planifică strategic, pe termen lung, investiția comunitară.

 

“Luăm în serios responsabilitatea pe care o avem față de mediu și față de societate” 

“-Pentru noi, la Kaufland, implicarea face diferența. Plecând de la acest crez, ne considerăm un partener social de încredere, consecvent, creativ și coerent într-un dialog continuu și proactiv cu comunitățile din care facem parte. Deși respectăm standardele care ne-au adus prestigiul global, culorile locale sunt cele care ne asigură motivația și inspirația necesare fiecărui drum. Cinemascopul din Eforie Sud spune o poveste despre reziliență și continuitate într-o misiune comunitară și este o bucurie pentru noi să-i sprijinim revenirea, anticipând impactul său asupra oamenilor. Pentru că acesta este un obiectiv prioritar în toate acțiunile noastre. Luăm în serios responsabilitatea pe care o avem față de mediu și față de societate. Și ne alegem cu înțelepciune partenerii”, spune Anna Katharina Scheidereiter, CSRManager al unei companii care investește în cinci domenii strategice, educaţie, proiecte sociale, sport şi sănătate, protecţia mediului şi cultură.

Anul trecut, Kaufland s-a implicat în dezvoltarea și derularea unor proiecte de responsabilitate socială în valoare de 9,7 milioane euro, dintre care două programe de finanțare prin care Kaufland oferă granturi nerambursabile organizațiilor neguvernamentale. Cu 177 de magazine, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 3,74 miliarde euro (martie 2023 – februarie 2024), datorită eforturilor depuse pentru a rămâne destinația preferată a românilor pentru cumpărături.

“Pentru noi este cel de-al patrulea an în care susținem proiectul Eforie Colorat, un exemplu de bune practici pentru dezvoltare comunitară”, spune Anna Katharina Scheidereiter, CSR‑Manager Kaufland România. 

Credit foto: Aleksander Janas

 

Mihai Mija: “Proiectul atrage în fiecare sezon de vară peste 30.000 de persoane”

"Eforie Colorat este un proiect drag mie pentru că, în fiecare dintre cei doi ani de colaborare, am contribuit la revitalizarea unui cinematograf în aer liber, pe care l-am transformat - alături de echipa Forumul Artelor Vizuale -, într-un hub creativ, poate singurul de pe litoralul românesc. Kaufland România înțelege că dezvoltarea culturală este un indice de bază prin care se poate măsura nivelul de trai al unei societăți. Sprijinul companiei Kaufland România ne permite să le oferim membrilor comunității și turiștilor un spațiu vibrant, cu activități culturale și educative. Grădina Cinemascop este un proiect de film și artă contemporană care echilibrează o zonă cu deficit prin construirea unui ecosistem cultural local”, spune și Mihai Mija, Creative Curator. 

Pornind de la nevoia de a crea legături între mediul privat și comunitățile artistice, funcția de Creative Curator este o poziție cheie în economia unui astfel de demers, specialistul care se asigură că oamenii potriviți și ideile potrivite se întâlnesc, cu scopul de a crea comunități autentice prin viziuni coerente și experiențe unice. Rolul acestuia este de a dezvolta și implementa strategii creative pentru proiecte culturale și artistice. Asta include și crearea și gestionarea parteneriatelor cu diverse companii, integrarea brandurilor în mod creativ în proiecte și facilitarea colaborărilor cu artiști și alte industrii creative.

Practic, rolul lui Mihai a contribuit ca proiectul nu doar că se desfășoară fără probleme, dar și că este îmbogățit cu elemente artistice și culturale inovatoare, care atrag și captivează publicul.

Credit foto: Ruxandra Lipan

Este esențial să avem astfel de inițiative pentru a păstra vie identitatea culturală a zonei și pentru a stimula creativitatea locală și turistică. Proiectul atrage în fiecare sezon de vară peste 30.000 de persoane. Am reușit să dezvoltăm o comunitate în acest spațiu, o comunitate care a crescut organic prin autenticitatea și dedicația oamenilor implicați și care au dat viață acestui loc”, a mai spus Mihai Mija.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related