[Obsesii part-time] Vlad Lipovanu: Poți studia, poți face note de degustare, dar în cele din urmă pasiunea pentru vin e despre poveștile celor care-l produc, tradițiile și influențele culturale

[Obsesii part-time] Vlad Lipovanu: Poți studia, poți face note de degustare, dar în cele din urmă pasiunea pentru vin e despre poveștile celor care-l produc, tradițiile și influențele culturale

Vlad Lipovanu, Head of Digital WOPA, a transformat pasiunea din afara jobului într-un al doilea job. Fiind vorba despre vin, este oarecum de înțeles. Totul a început în 2012, când un vin luat la întâmplare din magazin i-a declanșat curiozitatea de a afla mai multe despre originea lui. Vlad a urmat cursuri de specializare și degustare, a organizat evenimente culturale în jurul vinului și a lansat platforma IndigeneWines.com, unde cei de afară pot descoperi vinurile din soiurile românești. 

"Chiar dacă este în continuare al doilea job al nostru, ne bucură că în cei șase ani de când am lansat site-ul am livrat vinuri românești în peste 30 de țări, în mare parte din Europa, dar și în țări că Emiratele Arabe Unite, Chile sau Taiwan", spune Vlad.

Despre vin și povești, filme, călătorii și comunicare, povestește Vlad Lipovanu mai multe în rândurile ce urmează: 

 

În publicitate

În 2012 ajungeam in București, într-una din cele mai cunoscute agenții din România. Tot ce știam despre publicitate era din cărți. Veneam cu experiență în online, aceasta era poate avantajul meu. În Târgu Mureș, am avut șansa să lucrez pe brandurile P&G la nivel global. A fost un șoc, recunosc, dinamica industriei de publicitate e una care te provoacă constant, dar asta mi-a plăcut, șansa să lucrezi cu clienți din diferite industrii, să le înțelegi natura de business, mi se pare cel mai mișto lucru în publicitate, și de aceea sunt în continuare în acest domeniu.

 

Cum a început pasiunea ta în afara jobului

Nu avea cum să înceapă decât la terase, și la vârsta legală :) dar una e să te bucuri de un vin pe o terasă și alta e să devină obsesie. Îmi amintesc că tot undeva în 2012 din întâmplare luasem un vin dintr-un magazin, și era total diferit în post-gust față de toate vinurile pe care le băusem până atunci. Și acesta cred a fost factorul declanșator care m-a făcut să caut mai multe informații despre soiul vinului respectiv, de felul în care se face vinul și ce îi influențează aromele.

Tocmai se deschisese în Mega Image din Mall Vitan primul wine gallery, erau cred că peste 1000 de vinuri din diferite țări, regiuni renumite, dar și mai puțin cunoscute, pe toate categoriile de preț. Și de aici am început călătoria mea în a descoperi vinurile. Fiecare dintre ele era o nouă oportunitate de a studia un nou soi sau regiune viticolă. Am început să-mi comand o groază de cărți despre vin, de la cele generale, cu informații practice, până la cele care ies poate din spectrul clasic, cum e Dalí. The Wines of Gala, unde Dalí vorbește despre vinuri din prisma experienței emoționale pe care a avut-o cu vinurile prin 140 de ilustrații ale sale, și nu după geografie sau soiuri. Da, apare și o mențiune despre vinurile românești, și asta era 1978 :)

Înconjurat de prieteni cu deschidere către vin, dar și către a face lucruri mișto, în 2015, am organizat – Vin de Film – o serie de evenimente cu filme documentare despre vin. Am adus către vizionare documentarul Deconstruint el vi català, un film despre cum vinul a devenit parte integrantă din identitatea localnicilor din Catalonia. Alt documentar a fost Barolo Boys The Story of a Revolution care spune povestea găștii nebune din anii '80 care a revoluționat vinul (renumit acum) Barolo, dar o revoluție care a dus la o rupere între generații, până la dezmoșteniri.

În același an cu Vin de Film ajungeam și în Paris, unde aveam o listă de baruri cu vinuri pregătită de acasă, dar nu era una cu baruri cunoscute, ci cu acele locuri unde, citisem eu online, aveau vinuri de la producători care erau împotriva reglementărilor Appellation d'Origine Contrôlée (AOC) și preferau să le eticheteze simplu, "vin de France". Am descoperit vinuri minunate, total diferite față de cele din magazine, mai aproape de gustul "vinului de țară", dar bine lucrate, mai târziu am înțeles că era vorba de mișcarea natural wines, mișcare care a început să fie prezentă și în România.

Așa am început să fiu poate mai atras de zona culturală și a impactului social pe care îl are vinul în regiunile cu tradiție viticolă. Dacă vreți să înțelegeți de ce Franța = vin vă recomand documentarul A Year în Burgundy și cartea The New French Wine: Redefining the World's Greatest Wine Culture scrisă de Jon Bonné. 

Dar pe altă parte voiam să duc această plăcere mai departe, în ceva palpabil. Am descoperit povești pe care, împreună cu Maria și Gabi, parte din echipa Vin de Film, ne-am fi dorit să le spunem și despre vinul românesc. Cum nu puteam produce un film documentar ne-am gândit că putem ducem vinul românesc în alte țări. 

Așa a apărut mai târziu IndigeneWines.com, ca o platformă unde cei afară pot descoperi vinurile din soiurile românești, mai ales că la momentul respectiv nu existau variante eficiente de comandă din România pentru consumatorii finali din alte țări. O provocare din prima zi, dar cu multe satisfacții care ne țin încă activi. Chiar dacă este în continuare al doilea job al nostru, ne bucură că în cei șase ani de când am lansat site-ul am livrat vinuri românești în peste 30 de țări, în mare parte din Europa, dar și în țări că Emiratele Arabe Unite, Chile sau Taiwan.

La nivel local, avem clienți care constant ne roagă să le facem recomandări și selecții de vinuri, și nu ne rezumăm doar la vinurile românești, încercăm să găsim acele vinuri potrivite pe gusturile celor care vin către noi. So, oricând, aveți nevoie de o selecție, îmi puteți scrie.

 

Cum ai învățat

Poate surprinzător pentru unii, dar trebuie să studiezi, în special geografie, că să înțelegi vinul, și apoi, evident, să bei (atent), că să-l descoperi. Am urmat și cursuri de specializare, din nevoia de a-mi și consolida informațiile pe care le-am acumulat în această călătorie a vinului. Apoi este și partea de degustare și înțelegere a notelor aromatice dintr-un vin și a factorilor care le influențează. Este și partea, una discutabilă, despre raportul calitate - preț, influențat și el de mai mulți factori, însă cred că trebuie să ai o înțelegerea completă ca să poți veni cu acele recomandări de vinuri despre care spuneam mai sus. 

Pe de altă parte, poți studia, face note de degustare, încerca să găsești cel mai bun din lume (care nu există), dar în cele din urmă cred că pasiunea pentru vin e despre bucurie în descoperi poveștile celor care-l produc, tradițiile și influențele culturale care-l definesc. Cum spuneam, sunt mai înclinat în această direcție de înțelegere culturală, dar pe de altă parte mi se pare fabulos cum unii degustători reușesc să identifice un anume vin (nume, regiune, an) în blind. Și că să faci asta e un efort extraordinar, dacă nu l-ați văzut încă, documentul SOMM vă poate introduce în această lume. Și apropo, știați că membrii echipei România la „Campionatului Mondial de Degustare în Orb” au câștigat competiția din 2023?

 

 

Cât timp dedici vinului

Pentru IndigeneWines.com sunt ore bune de muncă în fiecare lună, nu doar în degustări, ci în comunicare, dar și în analize de date că să vedem care e interesul consumatorilor din afară despre vinurile românești, pe baza cărora construim și strategiile de comunicare și vânzări. Apoi există și partea de logistică, care ia timp, pregătirea coletelor, acte vamale, asta ar fi partea grea, dar dacă ne e greu în felul acesta înseamnă că de fapt ne merge bine. 

La nivel de pasiune, îmi doresc să ajung în cât mai multe regiune viticole, să descopăr cultura locului și relația dintre vin și localnici. Poate am făcut multe mențiuni legate de Franța, dar sunt și alte locuri care merită descoperite. Dacă ajungeți vara aceasta în Grecia pe insulele Samos, Santorini sau Creta, faceți și un tur viticol, veți fi surprinși de poveștile lor cu vinuri. Friuli este o altă regiune a Italiei unde a existat și aici o adevărată revoluție, să încercați vinurile orange. Sau dacă alegeți Franța vizitați Beaujolais, tărâmul vinurilor naturale. Sunt doar câteva exemple, și poate cea mai grea parte e să ajung în toate aceste locuri, și partea frumoasă e atunci când reușesc :)

 

Vinul & comunicarea

Cum spuneam la început, unul din motivele pentru care sunt în publicitate este accesul la diferite industrii. La IndigeneWines.com încercăm să găsim întotdeauna modalități de comunicare care să mai iasă din sfera clasică a industriei de vin și să ne uităm în primul rând din prisma consumatorului de vin. Ne ajută cu siguranță experiența acumulată în publicitate. 

Împărțirea timpului nu este întotdeauna ușoară, dar mă bucur că în Wopa există o deschidere și susținere pentru antreprenoriat. 

În primăvară am organizat și primul eveniment - WINE IN THE DIGITAL AGE -  o prezentare despre comunicare în industria vinului. A fost în primul rând un exercițiu pentru mine să adun toate informațiile, să găsesc studii și să înțeleg de ce unele branduri au reușit să aibă succes într-o industrie unde comunicarea și strategiile de marketing nu sunt tocmai punctele forte (și asta la nivel global).

Pe scurt, am încercat să ating subiecte despre noua generație de consumatori, ce fel de conținut îi atrage când e vorba de vin, abordări de parteneriate între producătorii de vin și branduri din alte industrii, cum ar fi fashion, muzică, sport și case studies despre cele mai puternice branduri pe comunicare la nivel global. Un eveniment pe care doresc să îl reiau din toamnă pentru toți cei interesați de vin, dar și de comunicare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


WOPA

Suntem independenti.Nu vorbim tot timpul frumos, dar vorbim liber. Suntem locali.Poate nu avem director de creatie „din occident”, dar avem unul nascut in Colentina, care face publicitate de 16 ani,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related