Alexandra Jianu, Head of Social Media New Moon, este specialistă în mixuri bune. Atât la job, unde combina creativitatea cu eficiența și gândirea analitică, dar și în afara lui, când își surprinde prietenii și followerii de pe TikTok cu cocktailuri surprinzătoare. În pandemie a devenit barmanul de serviciu al grupului de prieteni, iar apoi și-a dat seama că ar putea să ducă mai departe pasiunea ei pentru mixologie în online.
"În mixologie, la fel ca în comunicare, este esențial să știi cum să atragi și să impresionezi targetul. De fiecare dată când pregătesc un cocktail, mă gândesc la povestea pe care vreau să o transmit prin gusturi, texturi, culori și prezentare, la fel cum aș face într-o campanie", spune Alexandra.
Despre comunicare și cocktailuri creative, povestește Alexandra Jianu mai multe în rândurile de mai jos:
Un mix creativ bun
În liceu am cochetat cu domenii foarte diverse, de la medicină la poliție, dar în clasa 12-a am descoperit Publicitatea la SNSPA. La momentul respectiv, mi s-a părut mixul perfect între creativitate și gândire aplicată pe care îl căutam. Din fericire, așa a și fost. Mai era și reputația că oamenii de comunicare dau cele mai tari petreceri, de care oricum am obosit după primul an de agenție.
Am urmat parcursul clasic facultate – internship – job, cu o pauză de un an pentru un masterat în Industrii Creative în Danemarca. În 2021 am ajuns la New Moon, iar de peste un an sunt Head of Social Media & Performance.
Pasiunea din afara jobului
Pasiunea de a face cocktailuri a început cu mult înainte să le pot bea. Pe la 15 ani, mama a venit acasă cu o carte de rețete de băuturi din care mi-a atras atenția Bloody Brain, un shot care arăta ca un creier în formol. Am încercat să il recreez cu ce aveam prin bar. Nu mi-a ieșit, dar mi-a deschis apetitul. De fiecare dată când aveau ai mei musafiri, testam pe ei rețete noi. Habar n-aveam ce gust au, nu mă tenta deloc, dar îmi plăcea ritualul.
Ce a urmat
Am avut o perioadă de câțiva ani în care alte pasiuni și preocupări au luat locul cocktailurilor, dar le-am redescoperit în pandemie, de “nevoie”. Am devenit barmanul de serviciu al grupului de prieteni, dar adevăratul level up a fost când am dat întâmplător de Drink Masters, un show cu unii dintre cei mai buni barmani din lume. A fost punctul în care am trecut de la preparare cocktailurilor după o rețetă la explorarea mixologiei.
A urmat o incursiune intensă în diferie tehnici: deshidratare, afumare, fat washing, sferificare, le-am încercat pe toate. Mi-am transformat bucătăria într-un laborator de experimente. Am descoperit că partea care îmi place cel mai mult e așteptarea. Fac un lichior și mă uit la el luni de zile până să ajung să îl degust. E un proces pe care nu poți să îl grăbești și vine la pachet și cu o lecție de mindfulness.
Cum ai învățat
Social media și în special TikTok sunt cei mai buni profesori, dar învăț de peste tot. Ies în oraș și întreb barmanii, recreez cocktailurile barurilor faimoase, sunt parte din comunități online, merg la convenții, urmăresc competițiile internaționale și cel mai important, testez pe prieteni și cer feedback.
În ce s-a transformat această pasiune
Transformarea de la un hobby de weekend la un angajament mai serios a avut loc acum câteva luni. Îmi tot scriau prietenii să îmi ceară rețete, așa că la presiunile lor, mi-am făcut un cont de TikTok. Am descoperit destul de repede că oamenii nu sunt interesați de cocktailuri care îți iau o săptămână, așa că am început o serie de basics. Încet-încet, sper să contruiesc o comunitate și să stârnesc curiozitatea oamenilor. Vreau să îi încurajez să înțeleagă mai bine ce consumă, să descopere noi arome, să experimenteze și să își exploreze creativitatea.
Cât timp dedici acestei pasiuni
Mixologia e genul de pasiune care îți poate acapara tot timpul liber. Sunt cocktailuri la care am lucrat aproape o lună. Lași fructele la macerat, infuzezi un lichior, faci tot felul de siropuri, iar când ajungi la final, s-ar putea să te trezești că nu a ieșit, mai ales când te joci cu fermentarea - creezi un organism viu care se poate schimba complet de la oră la oră, de la temperatură la temperatură. Dar cu siguranță cea mai mare satisfacție este atunci când ajungi să îl testezi și descoperi o aromă inedită.
De când am introdus și factorul de creare de content, a devenit mai complicat de gestionat. Uneori fac cocktailuri la 8 dimineața, când e lumina cea mai bună, le pun în termos și le trimit prietenilor. Timp se găsește. Editez clipurile în metrou, în drum spre job, sau îmi înregistrez scripturile în duș.
Cel mai important este să fii curios și să lași ingredientele să te surprindă, iar în al doilea rând trebuie să fii consistent. De multe ori nu mai ai chef, după o săptămână de muncă, să filmezi content, să editezi, să faci curat după, dar încerc să tratez tot procesul cu aceeași seriozitate cu care aș trata orice alt proiect.
Momente în care ai vrut să renunți
Anul trecut am dat o petrecere cu tematică cubaneză, cu un meniu de 6-7 cocktailuri tematice. Am vrut ca toată lumea să aibă o opțiune pe placul lor, așa că am petrecut toată seara făcând de băut. După ce au plecat toți invitații, am constatat că nu am schimbat două vorbe cu ei. Epuizarea începuse să ia locul entuziasmului, așa că am luat o pauză. N-am putut sta departe pentru mult timp, dar am schimbat totuși abordarea. Am început să fac seri centrate în jurul unei singure băuturi și am constat cu surprindere că lumea bea ce le dai, și le mai și place.
Descoperiri, surprize
Am înțeles că socializarea este aspectul central al acestei pasiuni. Pentru mine, cel mai frumos moment este atunci când pregătesc un cocktail pentru cineva și asist la momentul de “wow, this is surprising” după prima înghițitură. Este un pretext foarte bun pentru o interacțiune autentică. Dacă stau să mă gândesc bine, probabil că beau singură doar 2-3 cocktailuri pe an. Tot farmecul stă în a împărtăși acest proces.
Mixologia & comunicarea
Pasiunea pentru mixologie și publicitatea se întâlnesc într-un mod foarte natural. Ambele cer creativitate, atenție la detalii și o bună înțelegere a oamenilor. În mixologie, la fel ca în comunicare, este esențial să știi cum să atragi și să impresionezi targetul. De fiecare dată când pregătesc un cocktail, mă gândesc la povestea pe care vreau să o transmit prin gusturi, texturi, culori și prezentare, la fel cum aș face într-o campanie.
Contentul pe care îl creez pentru TikTok e un exemplu perfect de cum se îmbină aceste două lumi și se susțin reciproc. Anii de lucru în social media mi-au pus la dispoziție instrumentele să pornesc pe acest drum, dar în același timp am ocazia să testez pe propriul “brand” ce funcționează și ce nu. De când am deschis contul, probabil că am schimbat de 3-4 ori strategia inițială, în funcție de reacția publicului, lux pe care nu mi l-aș permite niciodată cu un client.
În esență, am găsit un echilibru frumos între cele două pasiuni, fiecare ajutându-mă să cresc și să mă dezvolt pe ambele planuri.