Parcurgand diverse prezentari de strategie am concluzionat o realitate foarte trista: Suntem ipocriti cand vine vorba de "consumer insights".
Din pacate este o realitate deranjanta si pe care nimeni nu e dispus sa o recunoasca public. Atat plannerii, cat si firmele de cercetare, accountii, brand managerii care stiu ce greu este sa descoperi un consumer insight (acea extraordinara informatie de natura umana despre existenta careia nimeni nu stia - nici macar consumatorii studiati) eticheteaza de multe ori in prezentarile proprii cu "consumer insights" informatii larg cunoscute si banale despre consumatori doar pentru a vinde ceva. Un exemplu recent intalnit care m-a revoltat a fost: CONSUMER INSIGHT: "Pentru tineri, muzica este o mare pasiune". Evrika!
Sa ne inchipuim ca suntem cu totii intr-o sala de conferinte. Cine nu a folosit in prezentarile lui/ei "consumer insight" in acest fel, il/o rog sa ridice mana. Ma uit in jur si nu vad pe nimeni facand acest lucru. Nici eu nu o pot face, am si eu cazierul meu pe tema asta...
Imi amintesc o analogie care mi-a placut foarte mult si pe care a spus-o prietenul si colegul meu Razvan: "Un consumer insight este pentru un planner ca un Gold Lion la Cannes pentru un creativ".
Cei enumerati mai sus probabil ca sunt constienti de acest lucru. Atunci de ce fac reclama inselatoare consumer insight-urilor? Caci tot ceea ce s-a scris in acest fel are in prezent un efect de bumerang. Clientii, juniorii, colegii noi din agentii considera o concluzie evidenta a unei cercetari ca este un "insight". Iar cand esti intr-o prezentare cu unul dintre acestia nu poti sa ii spui ca greseste, caci tu ai tratat problema in acest fel, inaintea sa (justitia americana o numeste "the principle of precedent").
Poate ca toti cei experimentati in planning ar trebui sa avem o decenta in folosirea acestui termen, pentru ca ramanand intr-o astfel de stare mentala vom seta standarde inalte cercetarii de profunzime a consumatorilor. O solutie la indemana ar fi ca datele de acest fel sa fie etichetate cu "consumer truths" sau "consumer facts", asa cum fac si eu si alti cativa colegi de breasla de ceva vreme. Daca se va intampla invers, vom incuraja designul ambalajului, nu "produsul" din cutie.
Dincolo de solutia semantica, am si o solutie practica. In curand se va constitui Account Planning Group Romania si este posibil ca intr-un viitor nu foarte indepartat sa inauguram si primele premii de creativitate in planning. Indiferent de factorul "timp", sunt decis ca alaturi de colegii planneri sa promovam un sistem de judecare a "consumer insight"-urilor de productie locala dupa standarde cel putin la fel de profesioniste ca la APG UK.
www.stefanstroe.ro
Comentarii