[Cannes Story] Carina Toma: Cel mai important lucru pe care l-am luat de la Cannes, pe lângă tot pachetul de tools și know-how, sunt conexiunile pe care ni le-am făcut acolo

[Cannes Story] Carina Toma: Cel mai important lucru pe care l-am luat de la Cannes, pe lângă tot pachetul de tools și know-how, sunt conexiunile pe care ni le-am făcut acolo

Experiența de la Cannes e intensă, spune Carina Toma, Creative Director McCann Worldgroup Romania, calificată la programul See It Be It. Cum a fost anul acesta la festival, cu ce lecții creative s-a întors acasă și ce a pus în bagajul cultural, povestește ea în rândurile următoare. 

 

Ghid de navigație

Salut din nou, de data asta de sub soarele mioritic, ceea ce e bine, pentru că am avut un pic de timp să internalizez probabil cea mai intensă săptămână pe care am trăit-o.

Cred că și dacă ești într-un program precum See It Be It sau ești un participant din festival care vrea să culeagă cât mai multă info din cât mai multe talk-uri, intens e cel mai bun cuvânt care descrie experiența Cannes Lions.

Good-to-know: Și dacă n-ai pass, tot merită să mergi la festival pentru că în afară de festivalul oficial care are loc în Palais, plaja e împărțită în activări și happenings de la tot felul de brand-uri – Amazon, Pinterest, Meta, Yahoo (da, mai există), Google, dar și business-uri cu care abia faci cunoștință – unde tot ce trebuie să faci e să completezi un formular de RSVP cu cât mai mult timp înainte (aș zice chiar o lună). Bineînțeles, trebuie să și faci rost de lista aia, dar dacă știi oameni care merg la Cannes, sunt șanse mai s-o aibă direct ei și dacă nu, un Google Search te ajută mereu (sunt site-uri care funcționează ca agregatoare de Cannes Events din afara festivalului).

Hai că am făcut good-to-know-ul mai lung decât intro-ul așa că, știi ceva, o să-l fac și mai lung. Ce e tare e că pe lângă petrecerile pe care le anunță fiecare brand pe plaja lui, ai și ziua ce face (în speranța că nu ești prea mahmur, dar vinul de acolo chiar e ok, nu te doboară) – ai talk-uri, ai concerte, ai și alte award galas care-s out of Cannes, unde-s premiate campanii foarte mișto despre care poate nu aflai altfel – cum a fost cea pe Diversity & Inclusivity la care am participat în ziua 2 despre care am povestit în primul articol - AYA Inclusion Awards hosted de “Queen of Tea” B. Scott.

La unele activări vei avea nevoie de pass, dar cert e că la multe nu, deci go for Cannes și dacă n-ai pass, că tot te-ntorci cu minim o tonă de inspirație (loc la cală să ai pentru dânsa).

A fost și un spațiu Netflix unde aveai acces într-o singură zi, doar 3 ore, unde aveai o mică ”Boulangerie” ruptă direct din Emily in Paris, un colț Bridgerton care arăta la fel de fancy ca serialul, o canapea Stranger Things și o mică activare Squid Game unde din fericire nu pierdeai ca-n serial (phew!).

Mai sunt și agențiile care au spațiile lor, unele în hoteluri, altele prin case franțuzești cu vibe mediteranean, cum am avut și noi pentru McCann Worldgroup unde te-ntâlnești cu nume globale pe la cocktails și e șansa ta să te faci remarcat (io n-am fost pentru că eram cu See It Be It, dar promit că așa am auzit de la colegii mei care au avut 2 shortlists și au și câștigat un Bronze în categoria Direct cu campania aia absolut bombă pe care sigur ai văzut-o dacă mergi cu metroul - "Can you KFC it?", CONGRATS!!!).

Am mai ajuns și la Wieden+Kennedy „acasă” unde puteai să te ascunzi de soare în timp ce interacționai cu actual employees de acolo, mai schimbai o impresie, mai vorbeai de o oportunitate, mai făceai o poză, mai și plecai.

Acum, după cel mai lung ”good-to-know” pe care l-ai citit în viața ta, încerc să fac cel mai scurt rezumat cu highlights ale jumătății 2 din săptămâna de festival.

 

Zilele 3 + 4 + 5 de Cannes Lions (prin lentila See It Be It)

Miercuri a început pentru participantele See It Be It cu o sesiune de Speed Mentoring de la 8 (fucking) dimineața cu nume grele (în metale câștigate, dar mai ales impact în industrie) unde fiecare gagică din program a fost matched cu 3 mentori care se potrivesc perf cu profilele lor.

Eu am avut șansa să îmi iau sfaturi de la Emuron Alemu (Chief Creative Officer – THE QUOLLECTIVE), un om care prin creativitate a reușit să salveze rinocerii (specie pe care de dispariție), a redus HIV spreading-ul, ce să mai, a făcut multe, you should definitely check him out, pentru că e true talent. Scuze de romgleză, dar asta e limba oficială pe care o folosești prin festival ca român.

Apoi mi-am luat super insights de la Gabriel Schmitt (Global Chief Creative Officer la GREY), omul din spatele unei campanii care, de fapt și de drept, a fost o activare pentru un cupon. Ce campanie, te întrebi? Whopper Detour-ul lui Burger King. Lecția cea mai valoroasă pe care am luat-o de aici e că ține de tine să faci magie mai ales cu brief-urile care par un-sexi.

Am continuat cu Anna Vogt (Chef Strategy Officer EMEA la VML) cu care am vorbit foarte mult pe tema motherhood and leadership pentru că da, între cele două trebuie să existe ”and”, nicidecum ”or”. Și asta a devenit de-a lungul săptămânii și main topic-ul meu, mai ales că nu sunt părinte (cel mai probabil nu voi fi niciodată) și atunci am vrut să-mi iau tot know-how-ul posibil pe care nu-l pot lua din viața mea personală, ca să pot inspira femeile cu care lucrez să simtă că e safe să fii și mamă, și să ajungi și în poziții de leadership. Dar mai vorbim noi despre asta extins.

Am avut șansa să participăm și la Glass Jury session alături de nimeni alta decât Cindy Gallop (președintele Glass Jury), femeia care a zis sus și tare și pe scena leilor – In order to make advertising a thriving space for women (who, btw, are the biggest decision makers in purchasing, even if they are not the actual purchasing power), we need less and less frustrated men on the leadership stage. Nu sunt religioasă, dar Amen.

Ne-am cunoscut și cu Yusra Mardini - Olympic swimmer and Syrian refugee, care a venit și 15 minute în sala noastră SIBI unde ne-a răspuns la tot felul de întrebări care pot părea inconfortabile. Spoiler: da, a adus flacăra olimpică în camera în care eram, wow-ow-ow!

În ultima zi de SIBI, dar nu și ultima de festival, am avut o sesiune dedicată temei MANIFESTIVAL - ”The power of positivity in the current creative landscape”, unde cele mai cele nume din leadership-ul Pinterest ne-au povestit cum au ajuns ele sus, dar mai ales cum se păstrează sus. Răspunsul e simplu: ascultând și inspirând, pentru că ai nevoie de echipe pe care să le inspiri să ajungă the best versions of themselves, ajungi implicit la cel mai bun work pe care-l pot face. Că e domino effect și de jos în sus, dar mai ales de sus în jos.

Un alt talk foarte interesant a fost de la MORE GRLS - Own Your Power: Negotiate For Success, unde înveți să te autoevaluezi, să-ți înțelegi valoarea (factual, nu dellusional) și abia apoi să negociezi. S-a vorbit despre bani și despre work/life benefits care ajută pe toată lumea, și pe tine, și pe angajator, să creezi un environment creativ că na, toată lumea-i mulțumită.

Și iată că programul See It Be It a ajuns la final, așa că am avut un Closing Session pe o plajă doar a noastră, un pic mai departe de Palais (nu foarte), unde s-au ținut speech-uri de la Madonna Badger (chiar ea!), dar și alte foste participante din program care astăzi s-au auto-depășit din toate punctele de vedere. Nu a fost una care să nu folosească fraza asta ”SIBI changed my life.”

Ceea ce simt și io chiar un pas mai departe, pentru că See It Be It didn’t only change my life, but it saved it. Și știu că pare improbabil, doar a fost un program de câteva zile, dar cel mai important lucru pe care l-am luat de acolo, pe lângă tot pachetul de tools și know-how, sunt de fapt conexiunile pe care ni le-am făcut acolo și, in all honesty, sunt conexiuni care, de fapt și de drept, te fac pe tine să te conectezi cu tine.

Stai, că nu s-a terminat, mai e ziua 5, de data asta am avut acces la restul festivalului, dar n-o să vă mint, am dat cuiva pass-ul meu, deci știu doar din auzite ce s-a întâmplat.

A fost talk-ul lui Cindy Gallop care a adresat sexismul în cel mai Cindy Gallop mod (adică super direct, aplauze pentru dânsa), dar stai, că mai e!

Un alt talk super interesant vine chiar de la echipa din spatele filmului Poor Things care au vorbit despre art direction-ul super distinct pe care l-au creat, iar ăsta, total contra-intuitiv, a fost de fapt rezultatul evitării over-editing-ului.

Altă chestie mișto de prin festival e că pe lângă oamenii advertising related, vin foarte multe nume sonore, cum a fost anul ăsta Gwyneth Paltrow care a vorbit despre Embracing the New Entertainment Era, Lenny Kravitz care a rupt scena Medialink cu “American Woman” sau “Fly Away” (sper că deja ți le cânți în cap), a mai fost și tovarășu’ Elon Musk care cumva a venit să facă pace cu advertiserii după ce anul trecut le-a zis “go f**k yourself” (ok, Elon, calmează-te un pic),

Andie MacDowell a povestit cum abia acum, după 40 de ani de ”Because I’m Worth It”, s-a simțit confortabil să-și asume propoziția asta din tot sufletul, după ce a văzut un documentar cu femeia din spatele sloganului, a fost Queen Latifah care a vorbit despre Body Image Fears pe care le-a simțit acut într-o industrie făcută să te măcelărească, cunoscută și sub numele de Hollywood, a mai fost și John Legend care a adresat o temă ultra-actuală: folosirea accelerată a tool-urilor de AI în co-writing de o groază de songwriters, ceea ce duce la fel și fel de griji în industria muzicală (și nu numai), de la autenticitate până la copyright.

Bineînțeles că festivalul e mai ales despre încununarea muncii, deci despre premii, așa că fiecare Award Show a fost super glam și impresionant, iar cel mai tare aici e că vezi live premiate cele mai bune campanii posibile din toată lumea, dar mai ales oamenii din spatele lor.

Dar ca să închidem mai repede, las aici o listă cu Grand Prix-urile.

Și ca să închidem și mai repede, vreau să mai zic doar că da, poți merge oricum la Cannes Lions, dar cel mai mișto e să mergi cu work-ul tău, iar celălalt cel mai mișto (pentru femei și persoane non-binare) e să aplici la See It Be It, iar pentru asta promit că sunt aici să te susțin în proces, pentru că avem nevoie mai mult ca niciodată să vedem (și să vadă și alții) România reprezentată acolo <3

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related