[Obsesii part-time] Paul Alexandru: Am fost surprins de dorința oamenilor de a se informa prin rezumate într-o perioadă în care nu existau atât de multe newslettere scrise profesionist

[Obsesii part-time] Paul Alexandru: Am fost surprins de dorința oamenilor de a se informa prin rezumate într-o perioadă în care nu existau atât de multe newslettere scrise profesionist

Inginer la bază, trecut prin ONG, ajuns în industria creativă, Paul Răcianu este destul de activ în timpul liber. Paul este Performance Media Specialist Dare Digital, iar după job își împarte atenția între curatoriatul de conținut, boardgames și fotografie. Cel mai cunoscut proiect al lui a fost “Motivațional de luni”, un newsletter trimis pe whatsapp, prin care încerca să aducă optimism zilei de luni, colecționând vești bune din zona civică și CSR.

"Am fost self-learner, dar pe de altă parte, nici nu este ceva anume “de învățat”. Ai nevoie doar de simple noțiuni de research și de cunoaștere în zona de media, apoi îți creezi un mic sistem de lucru - ce să cauți, pe ce site-uri, surse de încredere din care să te verifici și cum să comunici cât mai ușor", spune Paul. 

Povestim în continuare cu Paul despre pasiunile lui din afara jobului, cât timp le dedică și ce a învățat din experiența lor. 

 

De la inginerie la pay-per-click

Parcusul profesional a început în 2017, când am făcut prima dată cunoștință cu universul pay-per-click într-o agenție. Cumva involuntar am ales acest domeniu, eu fiind atunci licențiat în inginerie. Îmi făcusem, însă, la puțin timp după ce am ajuns în București mulți prieteni în zona de advertising, printr-un ONG numit Advice. 

 

Optimism pentru ziua de luni

Am dezvoltat mai multe pasiuni în ultimii 7 ani, dar cel mai cunoscut am devenit prin curatorierea de conținut. Începusem random să scriu câteva retrospective de peste zi, conținând subiecte mai puțin plăcute din zona socio-politico-economică, care au stârnit multe aprecieri, așa că am continuat. Inițial le făceam zilnic, apoi săptămânal, apoi am revenit la un ritm luni-vineri.

În paralel cu sintezele zilnice “negative” începusem și un “Motivațional de luni”, cu inițiative pozitive din zona civică și CSR, pe care îl trimiteam lunea. Am zis să aduc un strop de fericire zilei de luni, pe care mulți dintre noi o displacem, c-am revenit la rutina zilnică, iar weekend-ul s-a încheiat. 

 

Ce a urmat 

A urmat o perioadă în care am încercat să pun umărul la fake news debunking, în paralel cu job-ul de zi cu zi și alte proiecte personale. Deși mai scrisesem mici explicații despre fallacies/erori de logică în discursurile zilnice ale unora, pe zona de debunk am început oficial în primăvara lui 2020, odată cu pandemia.

Cumva, din necesitate, dorindu-mi să fiu util pentru bula de prieteni, astfel încât aceștia să aibă la îndemână demontări ale unor mituri, să le poată explica la rândul lor, dar și pentru un public indecis în ce privește propaganda antivax care continuă și azi. În sine, multe dintre viraluri fuseseră deja demontate înainte să caut eu explicații, așadar eu doar transpuneam în cuvinte mai simple în ce consta manipularea. 

Da, pot spune că am fost self-learner, dar pe de altă parte, nici nu este ceva anume “de învățat”. Ai nevoie doar de simple noțiuni de research și de cunoaștere în zona de media, apoi îți creezi un mic sistem de lucru - ce să cauți, pe ce site-uri, surse de încredere din care să te verifici și cum să comunici cât mai ușor de înțeles ce ai de spus. 

 

În ce s-a transformat această pasiune

Cred că s-a transformat în experiență. Încă mai fac, profesional vorbind, curatoriere de titluri importante pe zona de digital, tech și advertising, iar experiența din urmă m-a ajutat să-mi creez rapid acel sistem de lucru, astfel încât să-mi eficientizez timpul de execuție.

Personal, mi-aș fi dorit să continui pe zona de debunking și educație media, însă nici nu m-am promovat sau alocat suficient timp pentru a-mi crește o identitate. În urmă cu 4 ani începusem un blog personal, la care am renunțat rapid din lipsă de timp; durează mult mai mult editarea unui articol pe un site decât un text pe Facebook însoțit de link-uri către sursele materialelor.

 

Timp & resurse

O retrospectivă zilnică îmi lua în jur de 2h, dar una săptămânală dura puțin mai mult, iar un rezumat lunar îmi ia cam 1-2-3 zile cumulat, pentru că sunt mai multe subiecte de parcurs și de verificat.

Cu siguranță mi-a făcut cea mai mare plăcere să scriu “Motivaționalul de luni”, pe care îl trimiteam pe WhatsApp. Eram surprins plăcut când aflam titlurile pe cât era orice cititor. Înainte să renunț la proiect, erau peste o mie de abonați, astfel că aveam nevoie de 4 broadcast channels (limitate pe atunci la 256 de numere) prin care să trimit rezumatul. Sunt, totuși, împăcat să știu că sunt alții care să continue ideea unor sinteze cu inițiative pozitive.

Prin 2020 am început să am proiecte personale plătite în zona aceasta, așa că a trebuit să renunț la “obligația” de a continua zilnic sau săptămânal să scriu voluntar retrospective; fie pozitive sau negative. 

 

Ce ai descoperit

Este ceva ce poate face absolut oricine are o mică bază de oameni care i-ar putea crea un engagement de la care să plece. Poate ‘secretul’ ar fi să-ți tratezi proiectul și publicul cu seriozitate. E munca ta, deci ai grijă la selecția subiectelor și cum le comunici, cum răspunzi la întrebări care pot apărea ulterior. E publicul tău, cum ți-l crești, așa îl ai. Când fac un typo, mai omit un cuvânt din neatenție sau tratez superficial un subiect, întotdeauna este cineva care să mă corecteze sau să-mi atragă atenția.  

Am fost eu însumi surprins de dorința oamenilor de a se informa prin rezumate într-o perioadă în care nu existau atât de multe newslettere scrise profesionist pe câte există azi.
De altfel, am avut și o intervenție la radio RFI pe subiectul știri negative vs pozitive și cât de mult sunt distribuite pe rețelele de socializare sau cât engagement pot crea.

 

Intersecția cu industria creativă

Well, în mod cert, nu trebuie să fii specialist în comunicare ori deținător al vreunei diplome care să te certifice. Însă, dacă nu știi să comunici ce vrei să transmiți ori dacă nu cunoști publicul pe care vrei să-l atingi, mesajul nu va ajunge prea departe. Valabil și în fotografie, și în review-uri de boardgames, alte două mici pasiuni ale mele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dare Digital

Dare Digital is a Romanian creative agency with an integrated approach to digital creativity and media performance.   We work as a core team extended to a system of more than 80 battle-tested... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related