Nu ai voie să fii plictisitor în branding. Un strop de nebunie face mereu diferența, crede Mirona Gâdei, Founder Salt On Waves. Mirona a terminat actoria la UNATC și un master în publicitate la SNSPA, a stat în București, apoi la Londra, a călătorit mult, a încercat zeci de joburi, a experimentat antreprenoriatul, și de câțiva ani s-a întors în Iași, orașul natal, unde a fondat Salt On Waves. Agenția a câștigat GOLD anul acesta la Transform Awards London pentru Best Visual Identity 2023 from Retail Sector, cu proiectul Meltin(Pot).
"Astăzi, este foarte important ca designul să capteze atenția oamenilor, în special în social media. Brandurile au nevoie de un design curat, de culori puternice, de consecvență în comunicare și mult motion, animații. Trendurile sunt trendurile publicului actual la nivel mondial. E important ca firmele să fie sustenabile, transparente, deschise", spune Mirona.
Cum a fost parcursul agenției până acum, care sunt provocările pieței de branding, ce își doresc clienții și ce vrea publicul de la branduri, povestește Mirona în rândurile de mai jos.
Etapele care te-au adus aici
Ce întrebare faină! Chiar e important să ne aducem aminte de toate experiențele care au contribuit la ceea ce suntem azi.
Pe scurt, eu vin dintr-o familie creativă: mama ziaristă, cu un talent extraordinar la scris, și profă de română, tata dirijor la Operă. Dar strategia și arta de a conduce o am de la bunicul meu, care a fost un leader în toată puterea cuvântului.
Etapele sunt, clar, educația de acasă, cu starea de libertate în care am crescut, călătoriile, zecile de joburi - pentru că am încercat de toate - trăitul efectiv în altă țară, care mi-a deschis mintea și inima, curajul și susținerea fantastică a celor apropiați.
De mică, mi-a plăcut să cutreier: Europa, Canada, America. Am terminat actoria la UNATC, un master în publicitate la SNSPA, am stat în București, apoi la Londra, și, acum, iată-mă back in my hometown cu toate adunate de peste tot și mai pusă pe fapte mărețe ca niciodată.
Începutul în industria creativă
Începutul a fost în clasa întâi, cu studiul muzicii - vioară, pian și canto, continuând cu teatrul, care e și acum parte integrantă din mine - my first love. După facultate, primul job a fost în producție publicitară, am lucrat la Saga Film, și mi-a plăcut enorm să fiu lângă oameni din agenții pe care le admiram, pe proiecte huge. Am câștigat și un premiu atunci pe o campanie de prevenție, cu Saachi & Saatchi, parcă, alături de un regizor englez, Don't Drink and Drive.
Apoi am încercat antreprenoriatul, am avut un bar, m-am jucat cu design și concept de evenimente, tot soiul de evenimente, am avut diverse funcții în marketing și nu m-am mai dezis de industria creativă. Evoluția mea spre branding n-a fost una rapidă, dar a fost frumos etapizată. Au venit mereu lecțiile pe care trebuia să le învăț la timpul potrivit, când am fost pregătită pentru ele.
Domeniul m-a ales mai degrabă el pe mine, totul a venit intuitiv, totul a curs, totul s-a legat. Nu m-am chinuit pentru nimic nicio secundă, n-a fost cu efort și sacrificii. A fost bine din prima. Viața mi-a pus pe tavă contextul de a învăța, de a face ce-mi place, de a-i respecta pe ceilalți, de a ajuta cât pot și apoi de a culege roadele.
Povestea Salt On Waves
Am avut un moment din viață în care totul era prea mult, din toate punctele de vedere: munceam enorm, dormeam puțin, aveam și job și firmă, făceam naveta între Londra și Iași, mă și distram - pentru că la a fi socială n-aș putea să renunț vreodată, I was born to be sufletul petrecerii. Mă trezisem atunci cu un număr de contracte care îmi depășeau așteptările. Ideile și inițiativele mele au prins, iar oamenii mă voiau în echipele lor pe partea de creație. Atunci am schimbat abordarea și am înființat agenția știind că mă voi avea mereu pe mine, iar eu am să mă țin pe drumul cel bun.
Povestea Salt a fost croită pe malul Tamisei, cu promisiunea că voi face și un birou în UK când va veni momentul. Tot peste noapte, cum le-am facut pe toate. Oficial, ne-am lansat în 2019. Young, baby! And yet so brave. Și după ce am avut un an plin de proiecte faine, hop țop pandemia. Iar atunci m-am hotărât să dau, nu să strâng cureaua. Știam că o să vină înapoi pe căi știute și neștiute. Mi-am susținut clienții care erau cuprinși de frica de a pierde tot. N-am făcut bani în pandemie, dar după ce s-a încheiat, au venit spre mine contracte și joburi frumoase.
Cât de mare e echipa
Nu știu dacă-i despre cifre aici, că dacă ar fi să număr personalitățile multiple ale fiecărui creativ, I would go crazy. Suntem 7, matematic vorbind. Doi designeri, două domnițe pe copy, un programator, un strateg și doamna contabilă. Iar pe lângă ai mei ca brazii, am câteva colaborări foarte foarte faine cu alte agenții, cu alte minți luminate, cum ar fi Raluca Gavrilescu.
Ne susținem, ne ajutăm, facem chestii mari și mici împreună. Îmi place să lucrez cu oameni pe care îi admir, am colegi externi cu care fac treabă excelentă pe foto, video, ilustratori, animatori. Se pun? Sunt tot echipă. Când ieșim la bere, ieșim cu toții.
Amprenta voastră creativă
Nu prea știu cum fac alții, ca abordare overall, că așa, uitându-mă la portofolii, e simplu. Noi, pentru că suntem semi-tineri pe piață, și nu numai de asta, pentru că așa e structura mea, dăm tot ce putem și încă un pic.
Iar în momentul de față, să fiu totalmente sinceră, diferența o fac eu. Clienții mă aleg pe mine pentru că pun problema bine, pentru că am o bunătate de care mă țin, pentru ca sunt carismatică, pentru că-mi pasă de bugetele lor, sunt fair-play, directă, nu mă doare dacă pierd, îmi asum când greșesc, nu mi-e frică, îmi respect oamenii și am încredere în echipele pe care le formez.
Cred că orice este posibil, iar noi suntem aici, pe pământ, să învățăm asta. Și să ne dăm toată silința să fie nu bine, ci extraordinar.
Premiul Transform Awards London
Mă crezi că încă mă trezesc dimineața zâmbind? După o lună jumătate? Doamne, ce bucurie! Iar sufletul meu s-a bucurat și mai tare că l-am luat la Londra, unde e acasă pentru mine.
Am să încep de la coadă, de la gala care a fost atât de efervescentă, cu Pentagram și Lippincott lângă noi, cu prietenii care au venit de la Iași să ne susțină, cu networking-ul fabulos, waw. Simțeam că luăm aur, am intuit din prima clipă, dar totuși când îti auzi numele strigat la microfon, în ropote de aplauze și acorduri de saxofon, și îți vezi propriul logo pe ecranele imense, e un feeling, one of a kind.
Premiul înseamnă efectiv un succes. Faptul că primul nostru trofeu nu a fost bronz sau argint, ci GOLD, e un mare mare lucru. Repet: avem doar 5 ani de activitate. Ne-am luat de moț, ne-am pus pe treabă, și iată ce a ieșit.
De la idee la trofeu
A început cumva greu, pentru că am intrat foarte târziu în pitch, pe ultima sută, și nu cred c-am dormit prea mult în respectivele două săptămâni. Am decis într-un final să susținem un singur concept pe care l-am dezvoltat to the fullest, și aia a fost.
După ce a fost aprobat de clienți, am plecat cu Matei, colegul meu, la Milano și am prezentat strategia de brand la Raffles, renumita școală de design din Italia. Acolo cred că am avut mai multe emoții decât la Transform. Asta a fost prima provocare. Profesori de design cu super multă experiență, doctoranzi, masteranzi, studenți, clienți, investitori, oameni de afaceri, echipa de producție, stiliști, pff, nebunie curată. După acea prezentare, cu toate felicitările și lacrimile (clienților) aferente, n-aveam cum sa nu plecăm cu aur de la The Brewery în aprilie.
Dar adevărata provocare a fost că acești noi investitori care au cumpărat brandul Meltin(Pot) - care a fost, back in the days, unul din cei mai mari producători de denim din Italia - și-au dorit ca acest nume sonor în mass market, înființat în 1994 și falimentat în 2019, să-l repoziționeze ca high-end luxury. Basically de unde concurau cu Levis, acum concurau cu Off White, Palm Angels, Balenciaga.
Direcția creativă a pornit de la ideea de acceptare, de integrare, de îmbrățișare a tot ceea ce există, regardless of fashion trends, beliefs, differences of any kind.
Și așa un apostrof s-a transmutat în brațele pline de empatie a unor paranteze, între care se regăsește totul. Ceea ce există și ceea ce nu există încă.
Trenduri
În design, putem observa de ceva timp un shift foarte puternic spre minimalism, dar asta depinde of course și de tendințele fiecărui domeniu în parte. Spre exemplu, când lucram la soluția pentru identitatea vizuală Meltin(Pot), am luat toate brandurile de lux și am analizat schimbările pe care le-au făcut în ultimii ani din punct de vedere grafic.
Am constatat că nume precum Balenciaga, Saint Laurent, Burberry sau Ferragamo au renunțat la vechile logotipuri elegante, clasice, în favoarea unui look simplu, bold. Asta nu este valabil doar în design grafic, ci și în industrial design sau chiar arhitectură. Îl putem numi trend dacă este vechi de peste 100 de ani? Clădiri cu influențe art nouveau sunt înconjurate de blocuri simple.
Astăzi, este foarte important ca designul să capteze atenția oamenilor, în special în social media. Brandurile au nevoie de un design curat, de culori puternice, de consecvență în comunicare și mult motion, animații.
Dacă vorbim strict despre branding, trendurile sunt trendurile publicului actual la nivel mondial. E important ca firmele să fie sustenabile, transparente, deschise.
Provocările din branding în 2024
Oamenii așteaptă mult mai mult de la branduri acum - nu e de ajuns să ai un produs sau un serviciu bun. Atâta timp cât exerciți o influență asupra unei comunități, nu te poți sustrage de la asumarea responsabilității de a adresa probleme de natură socială, de pildă. Astfel de lucruri trebuie să incluse strategic atât în comunicarea brandului, cât și în campaniile de marketing pe care le întreprinde.
Când vorbim despre provocări, vorbim despre autenticitate, cât mai multă personalizare, sustenabilitate, echilibru între global și local, integrarea instrumentelor AI pentru îmbunătățirea user experience fără a pierde acel human touch.
Oportunități
Chiar și cu toate mijloacele de promovare, cele mai multe oportunități vin prin recomandări, prin word of mouth. Când apar contexte de socializare, e important să vorbești despre tine, despre ce faci, pentru că nu se știe niciodată cine te poate auzi. S-ar putea ca acela să fie momentul în care cineva își dea seama că are nevoie de ceea ce oferi tu.
Cu alte cuvinte, personal brandingul e esențial - dacă știi să-ți comunici eficient valorile, expertiza, interesele şi pasiunile, atunci e imposibil să nu fii observat.
Lucrul cu AI
E o zonă pe care nu am început să o exploatăm la maximum, încă învățăm despre și testăm. Folosim AI mai degrabă în task-urile de zi cu zi - în organizarea de informații, în procese de brainstorming, în traducerea de texte.
Nouă ne place să transpirăm pentru proiectele noastre, dar sigur că recunoaștem utilitatea AI. Recent, am achiziționat niște cursuri pentru a învăța cum să integrăm cât mai eficient ChatGPT în munca de content writing și copywriting.
Influența AI în branding
Influența AI este mare în toate domeniile. În design, ne poate ajuta foarte mult pe partea de concept, cu research, informații tehnice, generare de idei, etc. La fel și pe partea de naming - uneori, ne luăm inspirația din variantele generate de diverse platforme, iar de acolo apar alte idei și începem să construim. Cât despre crearea unei identități verbale sau a unui logo, încă credem în skill-urile umane. Aici sunt la mijloc emoții, un capitol la care AI nu prea excelează - cel puțin, deocamdată.
E nevoie de un specialist care să aibă experiența interacțiunii cu clientul pentru a veni cu ceva autentic și inovativ. Ce îi lipsește AI-ului este subiectivitatea și bunul-gust, chiar o abordare holistică aș putea spune. Nu poate să aleagă ce este benefic sau nu pentru un brand, doar o ființă umană poate face asta.
Nevoile clienților
În 2024, prioritate are engagementul digital. Clienții sunt prezenți online pentru o experiență de achiziție smooth, rapidă și sigură, iar brandurile trebuie să fie și ele acolo, fie că vor sau nu. Nici ad-urile nu par să îi mai deranjeze pe clienți atât timp cât sunt personalizate. Din nou, vorbim despre interacțiuni și relații autentice cu brandul în toate touchpoints - offline și online.
De acest realness se leagă și alte lucruri - de la transparență privind sursa materiei prime, producția și operațiunile de business, până la practici sustenabile și responsabilitate socială. Iar dacă natura businessului permite, tehnologiile AI, VR, AR sunt tot atâtea motive care îi fac pe clienți să aleagă un brand în detrimentul altuia. De ce? Pentru că vor experiențe noi, inedite, pentru că vor să le împărtășească cu urmăritorii pe social media, pentru că e ceva ce au văzut la influencerii lor preferați.
Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
Când nu se află într-o situație economică confortabilă, cele mai multe business-uri aleg să reducă, înainte de orice, bugetul de marketing și comunicare, iar acest lucru face ca industria să fie una mai degrabă instabilă. Important e ca agențiile își dea seama că orice provocare e și un prilej de a găsi soluții. Un asemenea context te obligă să fii creativ, inovativ, să gândești out of the box și să dezvolți proiecte cu resurse puține. Se poate! Înveți să cheltui banii mai cu cap - faci materiale mai puține, dar extraordinare, și investești în marketing digital.
Cum își redefinește rolul brandingul în 2024
În 2024, brandingul trebuie să fie strong și creativ. Dacă tu ieși în lume cu o atitudine bold, oamenii te țin minte și, după, nici nu vei avea nevoie de foarte mult marketing. Desigur, lucrurile se construiesc în timp, dar felul în care te lansezi contează mult. Nu ai voie să fii boring, trebuie să ai o doză de craziness în felul în care te prezinți și comunici și asta te va diferenția pe piață.