Astăzi se încheie la București expoziția World Press Photo. În Piața Universității au fost prezentate publicului 146 de fotografii ce oglindesc vremurile tulburi în care trăim, guvernate de război, schimbări climatice, migrație și creșterea nevoii de asistență medicală în rândul comunităților vulnerabile.
Curatoarea expoziției, Martha Echevarria, spune că fotografiile premiate implică adesea zile sau chiar ani de muncă de documentare, călătorie și observație. Scopul muncii sale pentru expoziția World Press Photo este nu doar ca publicul să fie atras de subiectele fotografiilor, ci să aprecieze și munca jurnaliștilor.
"Capacitatea fotografiilor de a surprinde un moment le face instrumente puternice pentru păstrarea memoriei și implicarea emoțională. În același timp, fotografia acționează ca o formă de limbaj universal înțeles", spune Martha
Martha Echevarria vorbește în cele ce urmează despre procesul de jurizare și despre capacitatea poveștilor în imagini de a crea impact și de a genera schimbarea oamenilor pentru o lume mai bună.
Din background
Sunt originară din Mexico City, dar mi-am terminat studiile de licență și master în Țările de Jos, unde locuiesc și lucrez în prezent. Am studiat științe umaniste la Colegiul Universitar din Amsterdam, concentrându-mă pe studii de film și memorie culturală, explorând modul în care memoria colectivă și identitatea sunt modelate prin imagini și cultură. Apoi am făcut un master la Universitatea Erasmus Rotterdam, concentrându-mă pe arte, cultură și societate.
Prima mea întâlnire cu fotojurnalismul a fost la vârsta de 16 sau 17 ani, când am citit „Cu privire la durerea altora” de Susan Sontag. Această carte mi-a stârnit curiozitatea cu privire la impactul culturii vizuale, filmului și fotografiei asupra memoriei colective, dezvăluind modul în care înțelegerea noastră despre noi înșine și despre ceilalți este influențată semnificativ de imaginile pe care le consumăm. Mi-am dat seama că fotojurnalismul nu doar documentează ceea ce se întâmplă, ci creează și narațiuni în jurul subiectelor pe care le documentează.
World Press Photo, în vremuri marcate de război, criză economică și încălzire globală
În fiecare an, câștigătorii concursului reflectă starea actuală a lumii prin imaginile lor, iar anul acesta nu face excepție. Prin intermediul modelului nostru regional actual, putem vedea povești din toate cele șase regiuni ale lumii care ne spun mai multe despre evenimente locale importante. Vedem imagini emoționante care descriu realitățile dure ale conflictelor și războiului în locuri precum Ucraina și Palestina, impactul devastator al dezastrelor naturale precum cutremurul din Turcia sau creșterea nivelului mării în Insulele Pacificului și provocările urgente generate de schimbările climatice.
Cu toate acestea, în mijlocul acestor imagini puternice, există și numeroase povești de reziliență și speranță, evidențiind indivizi și comunități care se străduiesc să genereze o schimbare pozitivă, în ciuda adversității cu care se confruntă. Anul acesta, colecția de fotografii de la World Press Photo nu doar documentează luptele, ci prezintă și spiritul uman și eforturile continue de a face diferența.
Câștigătorii de anul acesta
Juriul a premiat o mare diversitate de proiecte din cele 6 regiuni ale lumii. Unele dintre temele pe care le-am văzut prezente anul acesta sunt migrația, familia, asistența medicală și, desigur, criza climatică. Cei patru câștigători la nivel mondial ai Concursului World Press Photo 2024 documentează pierderile personale ireversibile în Gaza, familia și demența în Madagascar, migranții la granița cu Mexicul și viața sub război în Ucraina. Acestea sunt următoarele:
- O femeie palestiniană îmbrățișează cadavrul nepoatei sale de Mohammed Salem, Reuters a primit premiul World Press Photo of the Year.
- Valim-babena de Lee-Ann Olwage, pentru GEO, a fost premiat cu World Press Photo Story of the Year.
- The Two Walls de Alejandro Cegarra, The New York Times/Bloomberg, a primit premiul World Press Photo Long-Term Project Award.
Credit foto: Alejandro Cegarra
- Războiul este personal de Julia Kochetova a primit premiul World Press Photo Open Format.
Lucrările premiate arată importanța fotografiei de presă și documentare, și sunt o dovadă a curajului, priceperii și empatiei arătate de fotografi din întreaga lume.
Procesul de alegere a câștigătorilor
Procesul de jurizare la World Press Photo a implicat jurii regionale și un juriu global. 31 de membri ai juriului din întreaga lume au făcut o selecție pe parcursul a șase săptămâni, în urma unui proces riguros.
În fiecare regiune, o selecție de înscrieri pe categorie a fost făcută mai întâi de către un juriu regional, compus din profesioniști din și/sau care lucrează în acea regiune, cu o gamă largă de expertiză. Având cunoștințe despre regiunea pe care juriza, fiecare membru al juriului a fost bine echipat ca să poată judeca poveștile și să le poată pune în contexte culturale, politice și sociale.
Odată ce juriile regionale și-au făcut selecția, juriul global – format din cei șase președinți regionali de juriu și președintele global de juriu – a decis asupra celor 24 de câștigători regionali și dintre aceștia, cei patru câștigători globali.
Ce a împlicat curatorierea expoziției din acest an
Odată ce premiile juriului termină selecția câștigătorilor și mențiunilor de onoare, analizăm toate poveștile și facem o selecție curată de imagini pentru fiecare proiect. Echipa noastră de cercetare lucrează apoi pentru a verifica faptele și a scrie toate legendele și textele pentru a pregăti materialele expoziției.
Cel mai dificil în munca ta, în calitate de curator al unei astfel de expoziții
Una dintre cele mai mari provocări este transmiterea profunzimii și complexității fiecărui proiect către vizitatori. Fotografiile pe care le premiem reprezintă adesea zile, săptămâni sau chiar ani de muncă, care implică cercetări ample, călătorii și un angajament profund față de documentare. A surprinde acest nivel de dedicare și efort într-un cadru expozițional nu este ușor. Scopul meu este ca publicul să se implice nu numai în subiectele fotografiilor, ci și să aprecieze munca extraordinară a fotojurnaliştilor. Acești profesioniști își dedică viața pentru a ne aduce povești și știri importante și de încredere, și este esențial să evidențiem contribuțiile lor prin expoziție.
Credit foto: Alejandro Cegarra
Fotografiile care te-au impresionat anul acesta
Unul dintre proiectele mele preferate este The Two Walls de Alejandro Cegarra, care documentează dificultățile migrației din America de Sud prin Mexic pentru a ajunge în Statele Unite. Proiectul surprinde cu succes migranții ca indivizi cu povești, lupte și vise personale unice, oferind o perspectivă care provoacă narațiunile adesea dezumanizante văzute pe canalele tradiționale de știri. Mass-media tinde să vorbească despre migrație în număr și în mase, ceea ce poate îndepărta umanitatea și individualitatea celor care migrează. Cele două ziduri ne amintesc că migranții, ca oricine altcineva, experimentează frică, speranță, vise și aspirații. Portretul emoționant al celor doi tineri călători care se uită unul la altul arată că, în mijlocul călătoriei lor dificile, găsesc și dragostea.
Rolul valoros al poveștilor în imagini, în vremurile actuale
Rolul cel mai valoros al poveștilor în imagini în aceste vremuri dificile este capacitatea lor de a crea un impact profund asupra oamenilor, conducând schimbarea. Imaginile au puterea de a depăși barierele lingvistice și de a comunica emoții și situații complexe instantaneu. Ele pot inspira empatie, pot crește gradul de conștientizare și pot mobiliza acțiuni. Am asistat la influența lor în mișcările sociale și schimbările de politică, unde imagini puternice au galvanizat opinia publică și au stimulat progrese semnificative. În aceste vremuri întunecate, poveștile foto servesc ca un instrument crucial pentru stimularea înțelegerii, evidențierea nedreptăților și motivarea indivizilor și comunităților să lucreze pentru o lume mai dreaptă.
Ce din esența fotografiei are puterea de a mișca oamenii și de a încuraja schimbarea?
Există o mulțime de studii care sugerează că fotografia statică, în comparație cu imaginile sau textul în mișcare, este mai bine reținută în memoria noastră și, prin urmare, poate avea un impact mai puternic asupra oamenilor. Capacitatea fotografiilor de a surprinde un moment le face instrumente puternice pentru păstrarea memoriei și implicarea emoțională. În același timp, fotografia acționează ca o formă de limbaj universal înțeles. Deși credem că oamenii ar trebui să continue să fie educați în alfabetizarea vizuală și să înțeleagă puterea imaginilor, știm, de asemenea, că acestea pot avea deja un impact puternic asupra aproape oricui intră în contact cu ele.
Itinerariul expoziției în diferite orașe ale lumii
Lucrăm cu o mare varietate de parteneri din întreaga lume care sprijină misiunea World Press Photo prin organizarea expoziției în propriile orașe. Unul dintre partenerii noștri pe termen lung este Fundația EIDOS din România, care ne-a ajutat să aducem poveștile noastre câștigătoare în mai multe orașe din țară de mai bine de 10 ani. Aceste parteneriate au fost construite de-a lungul timpului, dar sperăm mereu să aducem expoziția în mai multe orașe și țări și suntem deschiși să creăm noi colaborări în întreaga lume.
Reacțiile publicului
Fotografia anului din acest an o arată pe Ines Abu Maamar ținând în mână cadavrul nepoatei sale de 5 ani, Sally, care a fost ucisă într-un atac israelian. Această imagine puternică evocă un răspuns emoțional puternic, lăsând o impresie de durată asupra celor care o văd. Deși fotografia nu are un context vizual extins, formele corpurilor care arată atât dragoste, cât și durere, transmit o înțelegere profundă a scenei. Acesta servește atât ca reprezentare literală, cât și metaforică a ororilor războiului.