Cât de rău poate să fie? s-a întrebat Ecaterina Stefanescu, când a ajuns, din întâmplare, în industria creativă. Nu a fost rău deloc. Așa că a continuat și, pentru o mai bună înțelegere a domeniului, s-a înscris la Școala ADC, pe care a absolvit-o cu brio. Ecaterina nu a fost genul acela de copil care să știe, cu precizie, ce o să se facă când va fi mare. Din contră, planurile ei vocaționale se schimbau de la lună la alta. Așa că a ales o specializare care să îi permită să afle ce vrea să devină, Communication and Emerging Media, SNSPA.
"Când ești la început, încerci să absorbi informații de oriunde se nimerește: de la colegii, de la șefi, de la prieteni, de la competiție, de la clienți", spune Ecaterina.
Povestim cu Ecaterina în continuare despre începutul ei în publicitate, experiența Școlii ADC și cele mai importante învățături de până acum:
Etapele care te-au adus aici
A series of fortunate events, nici nu aș știi cum să descriu altfel tot parcursul. N-am avut un plan sau o direcție, pur și simplu am zis da mai multor oportunități care s-au arătat de-a lungul anilor și, din una în alta, am ajuns aici.
Prima întâlnire cu industria creativă
N-am ales publicitatea în mod conștient, s-a întâmplat din greșeală. Eram în ultimul an de facultate, cu prea multe direcții în care mă gândeam să merg și absolut nimic concret. Dar uite că s-a întâmplat să prind un job într-o agenție. Nu știam cu ce se mănâncă publicitatea, nu auzisem în viața mea de agenția asta, dar am zis eh hai, cât de rău poate să fie. :)
Școala
Școala de șoferi se pune? :) I-am invidiat mereu pe copiii care știu ce vor să facă de mici pentru că planurile mele vocaționale se schimbau cu recurență lunară. :) Mi-am ales o specializare suficient de ambiguă și generală (Communication and Emerging Media, SNSPA) încât să pot să-mi dau seama în facultate ce vreau să fac. Pot să zic că mi-a dat o cât de cât o direcție pentru că m-a trecut câte puțin prin de toate. O introducere în PR, o istorie de publicitate, o intenție de digital.
De unde ai învățat
De peste tot de pe unde am putut. Când ești la început, încerci să absorbi informații de oriunde se nimerește: de la colegii, de la șefi, de la prieteni, de la competiție, de la clienți.
Cărțile care au ajutat
Mi s-a pus în brațe Hey Whipple acum vreo 2 ani și cam de pe atunci a devenit un cheat sheet.
Înscrierea la Școala ADC
Mi-a fost recomandată de un fost student. Mi s-a părut faină abordarea - să înveți bazele publicității de la oameni din industrie, nu de la profesori care își recită poezia outdated an de an. Cumva a completat golul pe care mi-l lăsase facultatea făcută în pandemie.
Cum a fost experiența?
Ca un sendviș cu de toate. :)) Crezi că știi la ce te aștepți, că te-ai documentat, că ai auzit de la alții. Și după începi cursurile... Toată atmosfera aia de "mai mult brainstorming decât seminar", "mai mult o conversație, decât un discurs". Toată lumea contribuie, toată lumea e dornică să te ajute.
Cele mai importante lecții creative
Whenever you think you've gone too far, go even further. Alege-ți dealul pe care vrei să mori.
Surprize, descoperiri
Hands down serile de mentorat au fost un highlight. Mi se pare un cuvânt atât de stiff pentru că, în realitate, eram 5 oameni care discutam idei și dezbăteam soluții. Partea faină este că tu vii cu ideile tale, le povestești, all good. Dar după auzi alte perspective, alte rezolvări, alte rute and that's the fun part: cum persoane diferite cu același brief găsesc câte 5 idei complet diferite.
On a more personal touch, o surpriză plăcută a fost cursul de typography. Ca persoană înnebunită după tot ce înseamnă papetărie/caligrafie, am stat în primul rând cu agenda în mână și îmi notam tot.
Experiența în domeniu
Am avut noroc să lucrez într-o agenție care m-a trecut câte puțin prin fiecare. Un pic de copywriting, o idee de SM, o încercare de CS. Dar știi cum e când faci de toate și nu te concentrezi pe nimic...așa că am încercat să mă duc mai mult în zona de copy și să îmi pun rădăcini acolo. In hindsight, nu pare că a fost o idee proastă. :)
Ce îți place
Și dac-aș vrea să mă plictisesc, n-aș putea. Pe lângă proiectele care vin în agenție, mă distrez și cu ideile celorlalți. Îmi place să fac decompoziția spoturilor pe care le văd la TV sau OOH, să mă gândesc care a fost brieful, care a fost insight-ul de la care au plecat, cum aș fi rezolvat eu campania, unde sunt decizii de creative și unde e mână de client.
Generația ta
E o conversație mai largă aici. Vorbim de o țară în care publicitatea modernă în sine nu are o istorie vastă. E greu să-ți faci loc printre oameni care au fost aici de la momentul 0. Dar roata se învârte constant și lucruile evoluează, fiecare generație nouă aduce ceva nou. Generația asta a crescut cu acces la orice informație, am avut internet în mână înainte să termin de făcut bastonașe. Vedem în fiecare zi ce se întâmplă pe plan internațional și ni se pare firesc să avem și la noi aceleași condiții. Iar asta se revarsă și în publicitate: noi de ce să nu avem campanii mișto, de ce să nu luăm premii la Cannes?
Creativitatea. Definiție personală
Creativitatea nu se rezumă la capacitatea de a veni cu o idee. E despre cum știi să lucrezi cu ea în așa fel încât să fie aplicabilă, realizabilă și, dacă se poate, premiabilă.
Publicitatea peste 20 de ani
Mi-e frică să mă gândesc cum o să arate peste 2 ani, never mind 20. Lucrurile au explodat așa de tare în ultimii ani (tehnologic, social, economic). N-am nici 5 ani în domeniu și totuși pot să zic că nu existau tool-urile astea când am început eu în publicitate (vezi AI, ChatGPT, etc). Ce pot să zic este că va fi diferit, hopefully în bine.