Interviu cu Laura Georgescu-Baron, A/V Production Director, Leo Burnett
Advertising-ul nu e tot numai idei, Converse si salarii de plecat in Dubai. De cate ori ramai dintr-un spot cu o replica buna de zis la o iesire in oras, de cate ori fredonezi o piesa, la cateva minute sau ore dupa ce ai vazut un spot, poti fi sigur ca producatorul si-a facut bine treaba. Laura Georgescu-Baron este A/V Production Director la Leo Burnett, deci a votat pentru Ziua Barbatului, a aruncat un preot peste balcon, si, desi face filme de scurt si lung metraj, stie sa separe arta de publicitate. Restul nu e Can-Can, ci, vorbe cu greutate, despre teme la zi in viata unei agentii: muzica, regie, actori, bugete si, carcotasilor!, greseli de productie.
IQads: Ce face un director de Audio Video Production?
Laura Georgescu-Baron: In general pozitia asta de A/V Production Director nu prea exista, in afara de Leo Burnett. Exista mai mult cea de Production Manager. In general, eu incerc sa ii fac pe colegii mei sa traiasca fericiti, pentru ca pozitia asta de production manager nu e tocmai facila, exista multa presiune, pentru ca e ultimul anou dintr-un intreg lant de lucruri care trebuie sa se intample. De multe ori cand e cazul, inlocuiesc pe unii dintre colegii mei. La Leo Burnett sunt pe contract de colaborare pe perioada nedeterminata, cam de noua ani si jumatate, si pozitia de director A/V nu a insemnat ca eu am stat sa deleg sa se faca lucruri, ci am fost foarte exec., ca sa zic asa. Acum, in ultima perioada, avand patru production manageri, am timp sa ma ocup mai mult de lucruri pe care nu aveam cum sa le dezvolt, datorita faptului ca aveam foarte mare incarcatura ca si job: ma duceam la filmari, pregateam filmarile. Acum incerc sa aflu tot ce e nou pe piata si sa-i infomez pe colegii mei, nu numai de la productie, ci si pe ceilalti. Ma ocup de tot ce inseamna parte de contracte, ma duc la diverse traininguri pe care le discut cu colegii mei. Acum ma pasioneaza foarte mult povestea asta cu drepturile de autor, care este o nebuloasa totala. Probabil nu sunt foarte multi avocati pregatiti in domeniu si s-a nascut un soi de vanatori, de oameni care vaneaza ce se aude la radio, ce se vede la televizor, dupa care hap!, ii dam in judecata, aia sunt agentie de publicitate, au bani.
IQads: Daca la Leo sunteti cu colaborare, in ce proiecte mai sunteti implicata?
Laura Georgescu-Baron: Sunt lector universitar la Academia de Teatru si Film, la sectia Multimedia. Am anul I acum, 88 de studenti, incerc sa-mi termin doctoratul, sa devin si eu conferentiar, sa iau cu 3 milioane in plus. Am si un studio de post-productie si am lucrat ca si casa de productie pentru mai multe spoturi. Mai montez si filme de lung metraj si scurt metraj, o sa am premiere acum in mai si in toamna, deci nu pot sa spun ca ma plictisesc.
IQads: Sunt atrasi tinerii de la facultatea la care predati de publicitate?
Laura Georgescu-Baron: Da, tinerilor care au trecut pe la mine, involuntar le-am dezvoltat aceasta latura. Exista si un stil de asta de pedagogie care nu mi se pare fercit: noi facem arta, nu publicitate. Publicitatea poate sa fie o arta daca stii s-o faci profesional, la fel si televiziunea, din pacate nu toata lumea face lucrul asta. Am studenti de-ai mei care deja lucreaza la spoturi, pe sunet, pe montaj.
IQads: Sa inteleg ca dumneavoastra disociati clar arta de advertising?
Laura Georgescu-Baron: Iti marturisesc sincer, in publicitate nu-ti permiti sa dai verdicte, si sa spui nu e arta, nu fac. Aici e vorba de un compromis pe care-l faci atunci cand accepti sa lucrezi pe pozitia asta intr-o agentie. Se impleteste arta cu business-ul, aici nu poti sa alegi, sunt niste lucruri care trebuie sa se faca si o organizatie pe care trebuie s-o servesti in bunul sens al cuvantului, pe de o parte agentia si pe de o parte clientul. Sigur ca poti interveni cu lucruri artistice care sa ajute conceptul, dar nu e mandatory. Partea de arta o dezvolt in momentul cand montez filme, cand ma vad cu studentii la scoala.
IQads: Care e cea mai mare greseala pe care ati facut-o, ca producator?
Laura Georgescu-Baron: Au fost doua momente neplacute. Imi aduc aminte de o promotie la cafeaua Elita, un lucru foarte simplu de facut. Aveam nevoie de un food stylist, care sa aranjeze sa arate boabele foarte bine, nu era foarte greu. Despre boabele care au fost alese la PPM (pre-production meeting) toata lumea a zis ca aratau foarte ok, dar cand le-am filmat nu mai erau in regula, nu te faceau sa salivezi, sa spui acum vreau sa beau cafeaua aia. Culmea e ca promotia a functionat foarte bine, clientul a vandut foarte bine, dar pe mine chestia asta nu ma mai bucura foarte tare, din moment ce, atunci cand am ajuns agentie Ioana Iordache (CEO Leo Burnett - n.red.) mi-a spus: Ce ati facut, ma, cu boabele alea?. Asta e, am si plans atunci, recunosc. A doua greseala a fost la un spot pentru care l-am propus la momentul respectiv pe Cristi Puiu ca regizor, iar cand am ajuns in agentie, lumea a zis ca nu le place foarte tare. Era un spot la Altex, Dubita se chema, lumea n-a fost foarte fericita, dar culmea, spotul a fost foarte bine primit. In schimb, nu s-a intamplat niciodata sa nu se respecte deadline-ul etc.
IQads: Vedem de multe ori aceleasi fete in reclame, iar foarte multe personaje din reclame nu sunt deloc veridice. Cum s-ar putea rezolva problema asta din piata de casting?
Laura Georgescu-Baron: Cred ca ar trebui sa inteleaga odata toata lumea ca lucrurile nu se mai pot face pe genunchi. De cele mai multe ori se intra in casting foarte tarziu, nu este nici o plaja foarte mare de actori si fete noi. Cei foarte buni sunt foarte putini. Exista si aici aceeasi educatie din scoala, unii vor sa faca publicitate, altii vor doar teatru si film. E un cerc vicios, daca vrei. Pe de alta parte, castingul inca nu se face in mod profesional, persoanele care vin la casting nu trebuie sa stie produsul la care se face reclama, dar poti sa le dai o actiune din spot ca sa vezi cum e. Ar trebui machiate si filmate profesional, pentru ca te trezesti la casting cu niste persoane sau niste fotografii care nu au nici o relevanta.
IQads: Cat castiga un actor pentru un rol principal intr-o reclama?
Laura Georgescu-Baron: Depinde. Costurile sunt destul de mici. Celebritatile, care nu sunt neaparat actori, iau sume destul de mari, sa zic intre 20 si 30 de mii de euro. Actorii pot lua 600, 800, pana spre 2000 de euro, depinde cat de in voga e, daca e pe exclusivitate sau nu etc.
IQads: S-a intamplat sa luati actori din afara pentru spoturi?
Laura Georgescu-Baron: Da, am luat, dar nu era actor, era figuratie speciala, la un spot pentru Procter si la unul pentru Elita. Nu ma intreba cum ii cheama, ca nu-mi aduc aminte. Din Israel i-am adus.
IQads: Muzica buna ajunge destul de greu in reclamele romanesti, iar multe melodii publicitare nu sunt fredonabile. Cat de mult conteaza muzica pentru un spot reusit?
Laura Georgescu-Baron: La muzica, sunt probleme vechi. Clientul isi da seama ca nu are buget pentru muzica orioginala, dar vrea muzica foarte buna. Si oamenii care fac muzica sunt platiti foarte prost aici, din pacate. Si nu inteleg inca un lucru. Ca sa poti dobandi drepturile de autor asupra muzicii ai nevoie de doua lucruri esentiale, publishing si master. Casele de productie pot fi diferite si nu-ti dau raspunsul la timp. Eu am patit chestia asta la spotul Roua, cu piesa Somewhere over the rainbow, la care am primit drepturile exact cu o zi inainte de a difuza spotul pe post. Muzica este foarte importanta, poate face 70% din spot, si in film e la fel. Se iau piese vechi in general, pentru ca ce e in voga acum e foarte scump. E mai usor sa dai 8000 decat 50 000 de euro pe un soundtrack.
IQads: Cat de mari sunt bugetele de productie pe care se lucreaza la noi?
Laura Georgescu-Baron: Am facut de curand niste spoturi care se vor difuza in Moldova, pentru Voxtel Orange, au avut sume de productie foarte mari, dar 40% din buget reprezinta fee-ul regizorului, al producatorului si al directorului de imagine. Exista acest sistem afara, sunt producatori care au un grup de regizori care-i reprezinta, si te trezesti ca regizorul spune ca nu vine fara producator. Bugetele variaza intre 20 000 si 200 000 de euro.
IQads: Agentiile de la noi inca lucreaza cu foarte multi regizori din afara. Ai nostri nu au inca simt pentru publicitate?
Laura Georgescu-Baron: Aici iarasi se creeaza un cerc vicios. Ei zic, vrem regizori noi, dar regizorilor care au potential, sa spunem, cei care termina Regia, li se cere showreel. Cum sa li se ceara showreel, daca tu nu-i dai o data credit ca sa faca un spot. El nu are ce sa arate. Imi amintesc prima data cand a pornit Cristi Mungiu pe piata asta, mi-am asumat responsabilitatea sa-l propun la o promotie pentru o bere Ciuc. Nu era o filmare extrem de importanta, dar erau totusi niste spotulete. A avut aceasta oportunitate si acum lucreaza in publicitate destul de mult. Radu Muntean este considerat cel mai bun regizor de la noi, dar el cand lucreaza la filme, nu mai filmeaza deloc publicitate. Mai sunt regizori romani, dar... as face o comparatie foarte simpla: de ce dupa revolutie orice arab sau turc putea obtine un spatiu comercial si un roman nu? Asa e si cu regizorii. Unii din afara chiar sunt buni, dar sunt convinsa ca pe piata romaneasca exista potential.
IQads: Bogdan Naumovici e un regizor bun?
Laura Georgescu-Baron: N-as vrea sa fiu subiectiva, dar iti spun parerea echipelor de filmare. Oamenii sunt indragotii sa lucreze pentru el, pentru ca, zic ei, stie ce vrea, ce sa ceara, si stie foate bine sa lucreze cu actorii. Parerea mea fata de el este buna, am lucrat multe spoturi cu el, printre care Teletech, Animal Planet
El a marturisit sincer ca nu vrea sa faca regie, treaba lui este alta. Motivul care l-a convins sa regizeze a fost ca interpretarile care au venit pe anumite spoturi nu l-au convins, si a spus ca mai bine incearca el.
IQads: Cum ajunge cineva sa lucreze ca A/V Producer, exista vreo scoala pentru asta?
Laura Georgescu-Baron: Nu exista o scoala. Trebuie sa fie un om care sa aiba experienta foarte multa si sa stie lucruri. Sa stie echipamente, oameni, echipe, sa fie o glisare intre tehnic si arta, sa stie sa faca bugete, contracte. Sunt niste abilitati care pot fi in tine si trebuie sa ti le dezvolte cineva. Productia a fost un fel de specilizare la locul de munca, iti trebuie niste timpi. Poti sa ai sansa sa fii alaturi de niste oameni care sa te invete. Cred ca nu avem pe piata romaneasca oameni foarte buni, dincolo de echipamente, tehnologie.
IQads: Va uitati la reclamele romanesti prin lentila de producator, e ceva ce va inspira?
Laura Georgescu-Baron: Ma uit la spoturi, dar sincer, de mult nu am vazut un spot, sa zic Uau! Anul trecut tot au fost cateva foarte bune. Eu sunt convinsa ca exista potential de crestere mare. Vad multe clisee. Imi dau seama dupa cum sunt filmate, cine l-a regizat, chiar si care e casa de productie. Sunt foarte multe lucruri pe care le cunosc, am auzit chiar si muzici asemanatoare, in aceeasi perioada. Sunt multi care se inspira si din filme, dar nu cred ca mai poti face ceva nou sub soare. Nu e rau sa te inspiri, important e cu ce input vii tu.