În țara care ocupă ultimul loc în UE la egalitate de gen în domeniul sănătății și primul la mortalitate evitabilă prin asistență medicală, Centrul FILIA lansează campania "Noi sa fim sănătoase!", prin care își propune să informeze femeile din România cu privire la sănătatea lor sexuală și reproductivă și cum pot naviga mai ușor sistemul de sănătate.
Dezvoltată împreună cu agenția Glitch, campania se adresează în special femeilor de peste 40 de ani din mediul rural și orașe mici, care se străduiesc să-și facă timp și curaj să ajungă la doctor, să afle ce au de făcut acolo și cum ar trebui să fie tratate.
Conceptul campaniei pornește de la modurile în care aceste femei se sprijină în mediul online: celebrele cafeluțe cu flori și inimioare.
“Dacă privim dincolo de estetica lor atât de amuzantă pentru publicul mai tânăr, realizăm că astfel de urări de sănătate și împlinire întrețin conexiunile dintre aceste femei și le ajută să-și păstreze speranța” spune Ana Maria Dudu, Graphic Designer la Glitch.
“Ce adaugă în plus campania peste aceste urări este informația: îți urez să fii sănătoasă și îți arăt și cum poți face asta – făcându-ți testul Babeș-Papanicolau, vaccinul împotriva virusului HPV, mergând la mamografie, și multe altele” adaugă Adina Păun, expertă în sănătate reproductivă la Centrul FILIA.
Urările sunt puse în circulație prin social media, newslettere și site-ul de campanie. De aici, publicul tânăr este invitat să le trimită mai departe mamelor, bunicilor, mătușilor, surorilor, vecinelor, tuturor femeilor iubitoare de cafeluțe pe care le cunosc.
Femeile sunt îndrumate spre site-ul centrulfilia.ro/sanatate, unde pot afla cele mai importante informații despre vizitele la ginecolog, testul Babeș-Papanicolau, sănătatea sânilor, contracepție, infecțiile cu transmitere sexuală, sarcină și naștere, cum pot beneficia de gratuități la serviciile de sănătate și cum pot deveni asigurate.
În completarea comunicării online, o serie de panouri outdoor scot memele din mediul lor natural și le aduc pe străzi, cu execuții colorate și surprinzătoare în București și Câmpulung.
Campania de informare face parte dintr-un program mai amplu pentru sănătatea femeilor, susținut de Plan International. Acesta include și o componentă importantă de muncă comunitară în satele Merișani și Valea Mare din județul Argeș, precum și un mini-documentar video care va arăta procesul prin care femeile din sate sunt informate, ajutate să meargă la medic și împuternicite să dea mai departe informațiile primite.
De ce este atât de important să vorbim despre sănătatea sexuală și reproductivă?
România se confruntă cu provocări majore în menținerea egalității de gen în domeniul sănătății: accesul restricționat la informații și erodarea încrederii pe care femeile o au în sistemul de sănătate. Lipsa informațiilor referitoare la drepturile lor, procedurile esențiale pentru accesarea serviciilor rambursabile și absența sprijinului local în navigarea birocrației, toate exacerbate de atitudini sexiste, rasiste și clasiste, descurajează femeile să caute ajutorul necesar.
Aceste bariere plasează România pe ultimul loc în UE în ceea ce privește egalitatea de gen în domeniul sănătății și pe primul loc ca nivel de mortalitate evitabilă prin asistență medicală:
România ocupă primul loc în UE în ceea ce privește decesele cauzate de cancerul de col uterin, cu o rată a incidenței de trei ori mai mare decât media UE (GLOBOCAN).
Aproximativ 40% dintre femeile cu experiență sexuală nu au făcut niciodată un test Babeș-Papanicolau pentru detectarea riscului de cancer de col uterin (INSMC, 2016). Între 2010 și 2020, 17.000 de femei au murit din cauza cancerului de col uterin (INSP).
Aproximativ 30% dintre femeile gravide din zonele rurale nu sunt înregistrate în primul trimestru de sarcină, deși au dreptul la monitorizare gratuită. (Studiul privind Sănătatea Reproductivă, 2016). Ratele de mortalitate maternă sunt de două ori mai mari decât media Uniunii Europene (UNICEF).
Cancerul de sân este al treilea cel mai frecvent cancer din România, cu peste 12.000 de femei diagnosticate în 2020. Are cea mai mare incidență printre femeile din România - 26,7%. În timp ce în 2016 incidența era de 28 de cazuri la 100.000 de locuitori, se estimează că până în 2025 vor fi 34,6% cazuri la 100.000 de locuitori. Deși programele de screening pot reduce mortalitatea cu 20-40%, România nu dispune de un program național de screening, iar 79% dintre românce declară că nu au efectuat niciodată o mamografie. Prin urmare, incidența și mortalitatea acestui tip de cancer sunt în creștere.
Acțiunile derulate de Centrul FILIA facilitează accesul echitabil la serviciile de sănătate sexuală și reproductivă și susțin femeile să contribuie la schimbăre în comunitățile lor. Pe măsură ce își împărtășesc experiențele și cunoștințele, ele pot încuraja și alte femei să acorde mai multă atenție sănătății sexuale și reproductive și să navigheze în sistemul existent.
Centrul FILIA este o organizație feministă care face auzite vocile femeilor prin lucru direct în comunități și activități de advocacy, activism și sensibilizare, studii și analize. Misiunea organizației este de a construi o societate solidară în care drepturile și nevoile diverse ale femeilor sunt respectate și care oferă șanse egale tuturor oamenilor.
Fondat acum 8 ani, Glitch lucrează cu și pentru organizații purpose-driven pentru a le crește impactul în societate: de la artă și cultură, social sau sustenabilitate la sectorul comercial. Punând strategia, ideația și craftul în slujba relevanței, Glitch creează branduri de la zero sau le comunică în campanii integrate în orice mediu.