[Cronici politice] Alexandru Pomana: Poza candidatului e alta decât cea de data trecută, alt machiaj, alte haine, dar sunt cam aceiași oameni sau rudele și prietenii lor

[Cronici politice] Alexandru Pomana: Poza candidatului e alta decât cea de data trecută, alt machiaj, alte haine, dar sunt cam aceiași oameni sau rudele și prietenii lor

Greu cu comunicarea politică de pe la noi. Nu suntem ironici, e greu. Și pentru noi, și pentru ei. Dar chiar și așa, fără entuziasm, mergem înainte. Votăm ca să fie bine sau ca să nu fie rău, orice opțiune contează. O campanie bună poate avea o mare influență în opțiunile de vot, crede Alexandru Pomana. Și chiar ne-am dori să vedem așa ceva și pe blocurile și prin feedurile noastre. Până atunci, însă, lucrăm democratic cu ce avem. 

"Pe partea de slogan, promisiuni, aici e simplu: iei cuvintele 1 - “împreună”, 2 - “schimbăm”,  3 - “noi”, 4 - “se poate”, 5-  “alături”, le amesteci între ele, câte două sau trei, și îți iese un line. Lângă ele adaugi “capitală”/București sau “țară”/România, și ai pus de-o campanie", spune Alexandru. 

Cum se vede campania electorală până acum, cu TikTok, usturoi, Ștefan cel Mare și Sântul Andrei, povestește Alexandru Pomana în rândurile de mai jos:

 

Campania electorală, primele impresii

Vreau să spun de la început că nu sunt vreun specialist pe comunicare politică. De publicitate de produs mă ocup de aproximativ 20 de ani, acolo mă mai pricep, dar politică nu am băgat, nu bag și aș cam paria că nici în viitor nu o să fac vreo campanie politică. If it’s not for me, it’s not for me, deși aș fi avut ocazia să lucrez cu mai toți până acum, fie ei “buni” sau “răi”.

Cred că este foarte greu să faci comunicare politică. Mult mai complex decât să vinzi bere, detergenți sau orice altceva. Și ai și o mai mare responsabilitate.

Nu aș zice că am văzut o evoluție în comunicarea politică de la noi, că mi-a atras ceva atenția în mod deosebit: vedem același tipar de față cu un slogan electoral lângă și, în majoritatea cazurilor, cam asta e marea campanie.

Poza candidatului e alta decât cea de data trecută, alt machiaj, alte haine, dar sunt cam aceiași oameni sau rudele și prietenii lor.

Exagerez puțin, că am văzut și figuri noi, pe alde Mihai Viteazul și Ștefan cel Mare.

 

Mesaje, postere, promisiuni

Pe partea de slogan, promisiuni, aici e simplu: iei cuvintele 1 - “împreună”, 2 - “schimbăm”,  3 - “noi”, 4 - “se poate”, 5-  “alături”, le amesteci între ele, câte două sau trei, și îți iese un line.

Lângă ele adaugi “capitală”/București sau “țară”/România, și ai pus de-o campanie.

Să luăm un exemplu: 1 cu 4 + București = Împreună, se poate, București!

Alt exemplu: 2 + România  = Schimbăm România!

Merge? Merge.

Mi-au atras atenția mesajele lui Nicușor. Prima dată nu am înțeles “MULȚUMESC”-ul lui, era pus peste tot, și suna a ceva ce închide o colaborare, nu o mână întinsă pentru o colaborare viitoare. Și mi s-a părut greșit. Apoi am văzut că asta se schimbă și că MULȚUMESC era un prim pas, și așa s-a mai legat. Ce nu am apreciat la el a fost treaba cu “Matematică, nu usturoi”, că prea a ars-o intelectual cu referința la o memă pe care a presupus că o știm toți, doar că  lumea și-a pus mujdei peste cartofii prăjiți și a zis ceva de rău de matematică. Orice om normal și care nu e pasionat de mate, vrea usturoi, nu matematică.

 

Online-ul

Pe lângă campania clasică, în online am remarcat niște încercări nereușite ale unor candidați de a fi cool, mai ales pe TikTok. E foarte ușor să fii cringe pe TikTok dacă vrei să intri cu bocancu în lumea aia și să faci și tu ce fac alții, să urmezi trendurile.

Am remarcat un lucru în comunicarea în social media a politicienilor: este foarte legată  și sincronizată cu calendarul bisericesc. Este Sfântul Andrei? Fac toți coadă să îi ureze lu’ bietul Andrei de îl cocoșează cu atâta afecțiune.

 

Ce au învățat politicienii

În loc să vă răspund la întrebare, că nu știu ce au învățat, vă relatez o situație văzută.

La un moment dat am avut un candidat unic PSD-PNL pentru Capitală, domn doctor de oase. El a fost apoi schimbat cu doi candidați, doamna Firea și domnu’ Burduja.

Am trecut într-o zi prin intersecția de lângă casă și oamenii îl dădeau jos de pe o prismă pe doctor și îl puneau pe Burduja, care fusese numit candidat cu o zi sau două înainte. Omu deja avea afiș, slogan, program, tot. Cum avusese și domn doctor. Cum acum are și Firea, fosta sefă de campanie a lu domn doctor, care i-a făcut așa campanie bună că a ajuns ea candidat. Și așa am conștientizat și mai bine cât de NEpregătiți sunt oamenii pentru campaniile astea, cât timp NU își iau înainte, cum NU construiesc un candidat.

Oamenii au azi un candidat, mâine altul, fac pozele de care ziceam și apoi fac sloganul prin metoda 1+3+București și aia e.

 

Influența campaniei electorale asupra votului

Cu siguranță o campanie bună poate avea o mare influență în opțiunile de vot. Așa cum o campanie bună îți vinde mai bine un produs.

Și, în timp, cred că găsim câteva exemple, un Obama sau un Macron – nu că mi-ar fi vreun simpatic Macron. Vedem un fir, o strategie, o treabă care se duce pe niște direcții care, împreună, îl construiesc pe omul ăla. Produsul tău.

Eu sper să voteze românii, fie și cu mai puțin entuziasm. Cred în a vota, fie ce crezi că este un bine sau celebrul rău mai mic.

Ne vedem la vot.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related