Turneul SoNoRo Conac din acest an – acordurile Orei albastre în ultimele patru concerte

Turneul SoNoRo Conac din acest an – acordurile Orei albastre în ultimele patru concerte

Turneul SoNoRo Conac din acest an se apropie de final, în luna iunie, când sunt programate patru concerte în care muzica de cameră va întâni arhitectura de patrimoniu – trăsătura definitorie a acestui proiect. Concertele vor avea loc la Castelul Peleș din Sinaia (miercuri, 5 iunie, ora 17:00), Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe (joi, 6 iunie, ora 19:00), Palatul Culturii din Târgu Mureș (vineri, 7 iunie, ora 19:00) și Conacul Otetelișanu de la Benești (joi, 13 iunie, ora 19:00), fiind susținute de muzicienii Alissa Margulis (vioară), Răzvan Popovici (violă), Tim Park (violoncel) și Diana Ketler (pian). Accesul la concerte este liber.

Ediția a XII-a este intitulată „L’heure bleue” – un titlu care se referă la intervalul temporal de la finalul zilei, ideal pentru stările de reverie care se creează în spațiile de concert, favorizate și de muzica de cameră, prin caracterul său intim.

Proiectul SoNoRo Conac a pus pe harta culturală a României peste 120 de clădiri a căror istorie merită să fie cunoscută. Prin intermediul concertelor, aceste clădiri au ajuns în atenția autorităților și localnicilor, au fost consolidate și redate comunităților, apoi au intrat și în circuitul turistic.

SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD – Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc.

„Iată că ajungem și la ultima parte a turneului SoNoRo Conac din acest an! Lăsăm în urmă șase concerte minunate, în care am avut un public care s-a bucurat nu doar de muzică, ci a descoperit sau redescoperit existența unor clădiri care au rezistat unor perioade vitrege din istoria lor. Este foarte emoționant pentru noi să discutăm la finalul concertelor cu persoane din public care ne spun că au trecut deseori pe lângă clădirea în care am susținut concertul, dar că încă nu o vizitaseră sau poate că nici nu îi știau povestea. În definitiv, aceasta a fost și este miza culturală a proiectului SoNoRo Conac – să facem cunoscute publicului local spațiile de patrimoniu din orașul lui. Sigur că în timp au existat din ce în ce mai multe ecouri, iar la concertele SoNoRo Conac avem deseori un public național, care ne urmează în turneu, fapt care ne încântă și ne aduce recunoașterea viziunii pe care am avut-o încă de la început, în urmă cu 12 ani.

În ultima parte a turneului vom reveni la Castelul Peleș din Sinaia și la Palatul Culturii din Târgu Mureș, dar avem și două spații noi pe care vi le propunem: Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe – deschis într-un conac din judeţ, în anul 1875, iar care acum funcționează în spațiul propriu, clădit în perioada 1911-1912 – și Conacul Otetelișanu de la Benești, construit la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea, având o structură de culă, cu elemente brâncovenești.

Le suntem recunoscători tuturor sponsorilor și partenerilor noștri pentru încă o ediție care a adus bucurie atât publicului nostru, cât și artiștilor invitați și echipei SoNoRo!”, declară Răzvan Popovici, directorul turneului SoNoRo Conac. 

 

Castelul Peleș din Sinaia

Unul dintre superlativele turismului românesc, Castelul Peleş a fost construit la iniţiativa primului Rege al României, Carol I, în afara perimetrului comunei Podul Neagului, care primeşte numele de Sinaia în anul 1874, din inițiativa suveranului. Între anii 1873 şi 1875 a fost edificată fundaţia castelului Peleş, iar ceremonia de punere a pietrei de temelie a reşedinţei a avut loc într-un cadru festiv la 10/22 august 1875. Conducerea lucrărilor a fost încredinţată arhitectului german, Johannes Schultz, care elaborează planurile castelului în prima sa fază de construcţie (1879-1883). În anul 1894, la conducerea lucrărilor este numit arhitectul ceh, Karel Liman. Castelul Peleş i-a servit Regelui Carol I drept reşedinţă de vară, învestită cu funcţii politice, culturale şi simbolice.

Credit foto: Șerban Mestecăneanu

 

Muzeul Național Secuiesc

Muzeul Național Secuiesc din Sfântu Gheorghe este una dintre cele mai vechi instituţii muzeale din ţara noastră. Muzeul s-a deschis într-un conac din judeţ, în 1875, şi a intrat repede în dialogul ştiinţific european, în 1876, prin participarea la Congresul Internaţional de Istorie Veche şi Antropologie, ediţia a VIII-a. Strămutat la Sf. Gheorghe, în 1879, a fost imediat vizitat şi aici de valoroşi oameni de ştiinţă, precum academicianul Nicolae Densuşianu. Musée Sicule National a ajuns cu exponate la Paris – în 1900, la Viena – în 1906, a câştigat autoritate ştiinţifică în cercuri germane, ruseşti şi britanice, iar între 1911-1912 a reuşit să-şi ridice şi propria clădire, cea din prezent. Muzeul a fost apreciat de elita românească interbelică şi postbelică, iar regele Ferdinand I i-a trecut pragul încă dinainte de Primul Război Mondial.

 

Palatul Culturii din Târgu Mureș

Acest palat de o frumusețe uimitoare este o lucrare reprezentativă a stilului Art Nouveau local și din Ungaria, o valoare de nivel European, în cadrul moștenirii acestui stil arhitectural. Proiectanții Palatului au fost arhitecții Marcell Komor și Dezső Jakab. Primăria (1905–1908) și Palatul Culturii (1908–1913) au fost două clădiri proiectate de Biroul Komor și Jakab, care definesc și în prezent identitatea orașului Târgu Mureș. Palatul Culturii găzduiește Filarmonica de Stat Târgu Mureș, Biblioteca Județeană Mureș și Galeriile de Artă ale Muzeului Județean Mureș.

Credit foto: Șerban Mestecăneanu

 

Conacul Otetelișanu de la Benești

Conacul Otetelișanu de la Benești, din județul Vâlcea, a fost construit la sfârșitul secolului al XVII-lea și începutul secolului al XVIII-lea. Structura sa este de culă, cu elemente brâncovenești. Conacul de la Benești a fost construit de boierii Otetelișeni, o familie de mari patrioți, filantropi și iubitori de cultură națională.

La 10 ianuarie 1799, în această casă s-a născut Petrache Poenaru, pedagog, învățător, inginer și matematician român, membru al Academiei Române și inventator al tocului cu rezervor, brevetat la Paris și Viena în 1827. Pe la Conacul Otetelișanu a trecut și Tudor Vladimirescu, în mai 1821.

Accesul la concerte este liber, în baza invitației sau a rezevării locului. 

Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate – clădiri spectaculoase și elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele unsprezece ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 120 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din România, dar a și atras atenția publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice din țara noastră.

Turneu prezentat de BRD – Groupe Société Générale
Sponsori: illy și Avincis
Partener de mobilitate: Ecar
Parteneri: Cărturești, Fundația Calea Victoriei
Gazde: Muzeul Național Peleș, Muzeul Național Secuiesc, Palatul Culturii din Târgu Mureș, Muzeul Județean Mureș, Fundația Domeniul Otetelișanu
Parteneri media: RFI România, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Zile și Nopți, Igloo, Zeppelin, Arhitectura, Psychologies, Ziarul Metropolis, The Institute, Designist.ro, Promenada-culturala.ro, LiterNet.ro, CARIERE, IQads.ro, Flawless.ro, Aiciastat.ro, Modernism.ro, Klarmedia, Palindrom.eu

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related