Se urlă îndemnuri la luptă în lifturi, se clamează victorii de dormitor. Show-ul politic este în plină desfășurare și noi îl comentăm alături de Raluca Feher: care sunt surprizele plăcute din campania electorală, ce au învățat politicienii în ultimii ani la nivel de comunicare online, ce a rămas neschimbat?
"În campanie vezi ce au în cap politicienii, cât de bine te cunosc pe tine, alegătorul, și cât de bine își fac temele ca să te cucerească. Te duc în vizită la abator, tu fiind vegetarian, te duc la concert Napalm Death, tu fiind bisericos? Atunci e clar", spune Raluca.
Despre politica pe TikTok și cea din lift, mesaje, postere, glumițe și influența a toate acestea în opțiunile de vot ale românilor, vorbește Raluca Feher în rândurile de mai jos:
Campania electorală, primele impresii
Pentru că sunt băgată în campania asta mai tare decât mi-am putut imagina că o să fiu acum 4 luni, am fost foarte atentă nu numai la vorbele puse în gură candidaților ci și la cine sunt jupânii din spatele comunicării electorale. Spun asta ca să fie clar că am analizat, cum s-ar zice, mesajele din pre-campanie, nu e o părere de om care stă pe bară și mestecă semințe.
E evident că zona de consultanță politică este praf. Rar vezi o comunicare inteligentă, gândită pe măsurile reale ale candidatului respectiv. Cu puține excepții, lumea nu înțelege în continuare nici social media, nici micro targetarea, nici publicul țintă.
Se urlă îndemnuri la luptă în lifturi, se clamează victorii de dormitor.
E extrem de multă aroganță, foarte multă impostură. În general, mi se pare că oamenii care dau consultanță politică au senzația că suntem proști și bancurile spuse în bulă țin loc de campanie.
Cum a evoluat comunicarea politică
S-a trecut de pe televiziuni, pe net. A rămas neschimbat, la majoritatea candidaților vocabularul. Sunt nefirești, par îmbrăcați toți cu costumu mortului, care le e prea mare sau prea mic, niciodată potrivit. Mestecă aceleași vorbe despre viitor, împreună învingem hoția, demnitate, salvăm democrația, cuvinte goale pe care o populație abrutizată de 35 de ani de minciunele și scandaluri, le ignoră.
Cum se diferențiază campania de anul acesta
Inversarea rolurilor. Tinerii sunt sfătoși, adunați, pragmatici. Ăștia mai bătrâni sunt mai jucăuși, experimentează cu tiktoku.
Marius Bodea de la Iași face milioane vizualizări pe tiktok, Boc bagă caras viu în baltă pe tiktok, în timp ce ăștia tinerii, Burduja, Coliban sunt pe nicăieri.
Surprize
Sabin Sărmaș, candidat independent la Cluj este nu numai cea mai mare surpriză dar și cea mai bună dovadă că poți să faci campanie inteligent, fără să fluturi chiloții decolorați ai corupției.
În februarie l-ar fi votat 3% din clujeni de el, la sfârșitul lui aprilie sondajele zic că a sărit la 34%. Boc nu știe pe ce lume trăiește, înțeleg, din bârfe, că a făcut o criză de nervi că nu a văzut venind asta.
Gafe
Am prieteni care lucrează pentru diverse campanii, nu o să îmi mai vorbească :)))
Părerea mea este că una din alianțe, nu spui care, crede că anul este în continuare 2019 și corupția este o temă care va aduce la vot, mai ales la locale, o grămadă de oameni înfuriați de hoți.
Aș zice acolo un mare Așa Nu. În aprilie, prietenul Barbu Mateescu îmi spunea că este absolut clar că niciun primar nu va fi dat jos din cauza unui scandal de corupție sau de un amantlâc, vremurile iacobinismului Rezist s-au dus. Există un apetit enorm pentru schimbare dar nu ăstea sunt butoanele pe care ar trebui să apese consultanții politici.
Dar care sunt, duduie, butoanele ălea, zi tu dacă ești așa dășteaptă? Pentru asta vă aștept la casierie, dacă vreți să stăm de vorbă.
Ah, era să uit, un mare Așa Nu pentru unul din candidații de pe București, pentru primăria generală. Cred sincer că asistăm la o sinucidere politică, persoana respectivă, după această campanie, nu va mai avea niciun viitor și acum, că stau să mă gândesc puțin, poate că asta s-a dorit. Aaaa, ai tupeu să vrei să fii candidat, ia mămica de aici niște sârme, du-te și bagă-le-n priză.
Mesajele politice
Mesajele politice au lipsit, vorbesc despre candidații la primării. Și e normal să nu fie mesaje politice, lumea nu vrea politică, vrea Centură, spital, parcări, să i se ridice gunoiul și, am văzut la candidatul Tuță de la sectorul 1, să reconsolideze clădirile din București-singurul care vorbește despre, probabil, cea mai mare criză care stă să vie peste Capitală.
Îmi place la Arad, de candidatul ADU, Wiener, care promite oamenilor că Ne facem bine, slogan care nu are încărcătură politică ci e tot o promisiune socială, care implică tratamentul unei boli colective și promisiunea unui viitor fără dureri de rinichi.
Partidele continuă să nu înțeleagă că alegătorului i se rupe de Știu/Pot/Un om între oameni/Viitor
Îi interesează să știe în prezent, acum, ce faci tu să nu mai pută în oraș, să nu îmi mai fie frică de traficanții de etnobotanice că vând droguri în școli, lu fiu-meu, ce fac cu mama bolnavă, la ce azil o pot duce fără să-mi fie groază că mi-o omoară acolo.
Posterele
Aici am un singur Așa Nu, acea glumiță de bulă care a ajuns pe un outdoor, total nefericită, care spune multe despre inteligența emoțională a celor care, în țara mujdeiului, s-au gândit că ar fi bine să o compare cu matematica. O să zici: da, dar uite câtă vizibilitate a avut, nu-i așa că în comunicare asta e cel mai important lucru? Nu, nu e.
Beneficiarul sau, mai bine zis, candidatul din spatele acelui mesaj nu avea nevoie de notorietate, iar acel mesaj nu a convins publicul nehotărât (dimpotrivă, i-a enervat pe oameni) ci doar a gâdilat la lingurică gașca de susținători hard-core.
Online-ul
Mulți nu știu ce e aia tiktok. Nici eu nu știam până acum 3 luni dar am învățat pe repede înainte. Bătrâneii ca mine, oameni care facem comunicare de 25-30 de ani, suntem priviți cu suspiciune de cei care populează agențiil de digital, tineri de 20-25 de ani, care știu formă dar nu au fond.
Noi, moșii, suntem dați la o parte cu: așa se face un clip, trebuie să începi cu… Nu contează tema, subiectul ci cum e împachetat. Poate de aceea multe filmulețe de tiktok sunt vioaie, simpatice, dar nu spun nimic.
Aceleași filme de pe tiktok sunt și pe meta, dar acolo trebuie băgați mai mulți bani în promovare așa că majoritatea candidaților s-au mutat pe tiktok.
Rolul Social Media în comunicarea politică
E enorm. Cum lumea nu mai stă la televizor și presa în afara Bucureștiului este moartă, social media a ajuns să fie singurul loc în care poți să te arăți.
Ce au învățat politicienii
Nu au învățat. Poate generația tânără de politicieni, cei pe care i-am tot amintit, Sărmaș, Wiener, Bodea, Ciceală o să schimbe modul în care se face comunicare.
S-a dus vremea cuvintelor de carton, a costumelor de împrumut, a proiectelor bombastice. Nu spun că e vremea usturoiului și iconiței, dar sigur nu e vremea sălilor pline de membri de partid cu eșarfe și stegulețe.
Oamenii vor să nu aibă un papițoi în fruntea orașului, o marionetă și de aceea preferă un bețiv-hoț asumat unui intelectual rafinat care dezleagă integrale din Gheba.
Un pic de umilință ar fi bună, un pic de asumare ar fi bună, multă onestitate ar fi perfectă. Dar pentru asta ar trebui să ai un consultant politic care să fie capabil de toate cele trei lucruri enumerate mai sus. Și nu, nu sunt pe piață nici să tragi cu tunul.
Influența campaniei electorale asupra votului
Campania e momentul cântăririi, dacă te-ai urcat pe scenă la Românii au talent și ai un număr de aruncat 3 portocale în aer din care nu prinzi niciuna, asta îmi spune ori că ești prost, ori că partidul care te-a pus să candidezi vrea să mori.
În campanie vezi ce au în cap politicienii, cât de bine te cunosc pe tine, alegătorul, și cât de bine își fac temele ca să te cucerească. Te duc în vizită la abator, tu fiind vegetarian, te duc la concert Napalm Death, tu fiind bisericos? Atunci e clar.
O campanie bună poate să schimbe complet felul în care votează oamenii. L-a schimbat când a venit Băsescu la primărie, îl schimbă acum, cu Sărmaș, Bodea, Wiener, Nicușor, Nicu Ștefănuță.
Oamenii votează cu răul cunoscut, experiențele anterioare i-au făcut să se gândească la schimbare ca la un eveniment negativ.
Când însă din tufa campaniei iese un unicorn, când acel cineva te face să crezi că o să-ți fie bine, răul cel mai mic e schimbat instantaneu pe speranța cea mai mare.