Zilele acestea, la București, Insula 42 și partenerii săi aduc un nou concept artistic, care prezintă două arte vizuale mai puțin studiate public în România - designul grafic și filmul documentar. Milton Glaser: ART IS WORK este o expoziție dedicată afișelor artistului Milton Glaser, iar cele peste 40 de postere se pot vedea în Amzei Creative Corner între 16 mai și 2 iunie. În perioada 18-20 mai, la ARCUB – Hanul Gabroveni, are loc un micro-festival de film documentar în care se văd 7 documentare românești produse după 1989.
Cele două evenimente sunt o ocazie de reconectare a comunității cu arta vizuală, crede Elvira Lupșa, producător creativ și colaboratoare Insula 42.
"Publicul curios care va veni la ambele evenimente va descoperi cum creativitatea și originalitatea se regăsesc la nivel de excelență în practici artistice mai puțin expuse ca atare în România, cum sunt filmul documentar și designul grafic", spune Elvira.
În cele ce urmează, Elvira Lupșa povestește despre Milton Glaser: ART IS WORK și despre I <3 DOC.
Despre tine
M-am născut în România, dar am crescut și m-am format prin alte locuri ale globului; în Franța și în America. Am terminat facultatea în NYC, la Baruch College, CUNY, cu o specializare în istoria artei și filozofie. Pe urmă, am decis să mă întorc în România, acum 10 ani, și să continui să lucrez în domeniul artelor, ca om de cortina, cel care gândește și organizează evenimente originale.
M-am concentrat pe artele vizuale și artiști emergenți, domeniu pentru care am o fascinație care se pare că nu se epuizează.
Au fost foarte multe întâlniri care m-au ancorat la pontonul pe care mă aflu azi, voi menționa una pe care o tot repet, deoarece a direcționat puternic parcursul meu profesional: întâlnirea cu Mihai Pop — fondator și galerist Plan B — la Bienala de Veneția din 2007, când am fost asistenta lui. Prin prisma acestei experiențe am decis să studiez istoria artei în loc de gestiunea afacerilor, cum plănuiam inițial.
Ce implică munca de producător creativ
Munca mea din ultimii ani a implicat multă diplomație și negociere între părți cu viziuni diferite și care lucrează diferit. Am lucrat ca un conector, ca producător și intermediar, generator de soluții creative, pentru a face ca o viziune artistică să devină realitate. De asemenea, o mare parte a muncii mele de zi cu zi este găsirea de resurse (nu doar finanțări și sponsorizări) ci și resurse umane, talent, aptitudini, locații potrivite, colaborări care devin “more than the sum of their parts”.
Organizarea expozițiilor Brauner și Brâncuși
Amploarea acestor două expoziții, care au fost cele mai mari și complexe din România de până acum — din toate punctele de vedere, de la propunere curatorială, valoarea pe piață a lucrărilor, costurile aferente, valoarea de patrimoniu universal al tuturor lucrărilor, numărul de parteneri și număr total de vizitatori — a determinat că multe din nevoile acestor proiecte să fie noi pentru contextul local, deci au trebuit găsite soluții de la zero, respectând limitele impuse de lege, de bugete, de timp... Asta a însemnat un efort și o reziliență, susținute continuu timp de doi ani, alături de echipa Muzeului Național de Artă din Timișoara, a fundației Art Encounters și a Institutului Francez. E o extraordinară ocazie care mi-a fost oferită de Art Encounters.
Am rămas cu experiența de a lucra cu oameni deosebiți, foarte diferiți și provocatori și asta este un exercițiu esențial de gestiune: să te confrunți cu opusul tău, ca ritm, ca principii de lucru și ca viziune, înveți foarte mult din asta. Satisfacția mea majoră a fost să văd cum un efort monumental al mai multor oameni (dar nu atât de mulți cât ați crede pentru astfel de evenimente ambițioase) devine ceva concret, real, i.e. cele două expoziții-bijuterie. Acum păstrez sălile palatului Baroc al Muzeului Național de Artă din Timișoara, pline de Brauner și Brâncuși, în memorie și în vise.
Insula 42
Insula 42 este un loc de conectare și, în același timp, de intersecție între oameni și organizații care lucrează în domeniul cultural. Insula este o platformă și o punte. Este un loc fizic pe Theodor Aman 42, dar și imaginar, foarte eclectic și foarte viu.
Aici am lansat agenția mea de artă, UNICAT, care din 2015 își propune să aducă publicul larg mai aproape de artele vizuale autohtone, prin evenimente atipice și producții unice. UNICAT face parte din co-fondarea Insulei și acest parteneriat aduce, aproape de 10 ani, momente unice prin București — cum va fi expoziția Milton Glaser: ART IS WORK.
Conceptul artistic al expoziției și al micro-Festivalului de Film Documentar
Conceptul definește o inițiativă mai largă de recuperare și promovare a excelenței în două arte vizuale mai puțin mediate și studiate public: designul grafic și filmul documentar. Această inițiativă a început anul trecut, la fARAD — Festivalul Internațional de Film Documentar din Arad, unde Insula 42 pune reflectoarele pe excelența în filmele documentare, pe de-o parte, și la Timișoara, unde TypopassageTM a organizat multiple expoziții de design grafic și tipografic.
Acest concept mai larg, reunit sub titlul “I <3 DOC”, ajunge la București mulțumită unui parteneriat între Insula 42 x TypopagsageTM cu The Institute, “their brain-child” Cartierul Creativ și cu ARCUB — Centrul Municipal al Municipiului București. Iar ca partener al Insulei 42, UNICAT & co a preluat o parte din comunicare și producția creativă a proiectului.
Ideea de a prezenta la București lucrările lui Milton Glaser
TypopassageTM a intrat în posesia colecției de excepție compusă din afișe originale create de Milton Glaser grație donației făcute de designerul newyorkez Mirko Ilić, poate cel mai apropiat coleg și prieten pe care l-a avut Milton Glaser. Ilić și Hrin vor fi prezenți la București în deschiderea expoziției pe 16 mai, în cadrul căreia vor oferi un tur ghidat la ora 19, dar și în cadrul evenimentului special Amzei on Display din 17 mai.
Conex, cei doi vor susține la UNArte un dialog cu publicul (pe 17 mai la ora 11) și un atelier dedicat designului de afiș pentru studenți. Aceste evenimente se vor derula sub genericul Citizen Designer, subliniind rolul designului ca motor al schimbării sociale.
Cel considerat personificarea designului grafic american a dat unele dintre cele mai recognoscibile și memorabile exemple de măiestrie creatoare – campania I <3 NY, fondarea New York Magazine, sigla DC Comics, posterul psihedelic cu profilul lui Bob Dylan etc. – și a schimbat fundamental felul în care ne raportăm la relația dintre limbajul vizual și lumea în care trăim.
Milton Glaser: ART IS WORK reprezintă un context unic de reconectare la estică cu sens și la pasiunea pentru litera tipografică, la umorul inteligent și ideile geniale, toate definitorii artistului. Despre artist și despre munca lui o spun cel mai bine lucrările lui, printre care cele peste 40 de postere care vor fi expuse la Amzei Creative Corner între 16 mai și 2 iunie.
Munca de curatoriere a lucrărilor expuse
Expoziția este curatoriată de graphic designerul timișorean Ovidiu Hrin, care a inițiat alături de Erwin Bauer (Bauer konzept & design din Viena) TypopassageTM: un micro-muzeu dedicat designului grafic și artei tipografice, cu misiunea de a spori gradul de conștientizare a publicului larg cu privire la impactul socio-cultural al comunicării vizuale. Firul urmărit de Hrin a fost unul educativ și omagial, să putem înțelege mai bine designul grafic ca practică dar și să (re)descoperim un artist care l-a schimbat definitoriu.
În ce crezi că constă valoarea unui astfel de proiect
Expoziția dedicată afișelor lui Milton Glaser și atelierul de afiș conex evenimentului, organizat pentru studenți, la UNArte, pun reflectorul pe practica de design ca artă și contribuția socială pe care o aduce — și are datoria să o aducă — graphic design-ul.
Micro-Festivalul de Film Documentar. Ce se va vedea la București
Se vor putea vedea 7 documentare care au fost votate de comunitatea fARAD — festivalul internațional de film documentar din Arad, eveniment care a împlinit 10 ani în 2023 și a întrebat întreaga sa comunitate de regizori și mentori: care sunt cele mai bune documentare românești post 1989?. Rezultatul este un “TOP 10” subiectiv, din care vom proiecta o parte la ARCUB, Hanul Gabroveni, și cu această ocazie vor fi organizate și discuții intre regizorii filmelor si public despre temele abordate de filme. Pentru filmul Crulic (Anca Damian) va fi prezenta la sesiunea de Q & A actorul Vlad Ivanov, cel care este vocea personajului. Ce leagă aceste documentare este măiestria cu care sunt executate ca obiect de arhivă și de artă, în aceeași măsură.
Cu ce speri să rămână publicul care va veni la cele expoziție și la festival?
Publicul curios care va veni la ambele evenimente va descoperi cum creativitatea și originalitatea se regăsesc la nivel de excelență în practici artistice mai puțin expuse ca atare în România, cum sunt filmul documentar și designul grafic.
Rolul artei în societatea contemporană
Rolul artei este acum ce a fost dintotdeauna, expresia umană care face viața în comunitate să merite trăită și înțeles mai profund prin transfigurarea creației. Cu cât vremurile sunt mai tulburi, cu atât arta devine mai necesară.