Interviu cu Sorin Axinte (Axu, pentru cunoscuti si cunoscatori), director de marketing Realitatea-Catavencu
Trusturi mai mari, trusturi mai mici, produse mai vechi, produse mai noi si reteta succesului: daca vreti s-o aflati, intrebati-i pe directorii de marketing. Saptamana aceasta, Axu ne spune cum stau lucrurile in Realitatea-Catavencu, cine a venit, cine ramane si, mai ales, de ce. Ca sa stim cu cine avem placerea.
IQads: Cum te simti acum, cand mare parte din echipa manageriala a trustului Realitatea-Catavencu e fosta echipa a MediaPro?
Axu: Sunt, foarte probabil, cei mai buni oameni de management din piata, care au venit pentru o oportunitate din ce in ce mai rara: aceea de a construi un business (de media) asa cum ti-ai dorit "cand erai mic". Daca "bati" inspre ce ziceam eu acum catva timp despre sistemul Mediapro (cum ca avea multe probleme de stil de management), atunci trebuie sa spun ca, in chiar primele discutii cu Sergiu Toader, Sorin Enache, Dragos Stanca, am cazut foarte repede de acord ca trebuie sa ne ferim ca dracul de tamaie sa facem greselile pe care fiecare din noi le-am identificat in acel sistem. Sper sa reusim.
IQads: Cum vezi tu aceasta migratie pe piata media, intre cele cinci mari trusturi existente? Cat de usor te poti "debarasa" de fidelitatea pe care o manifestam toti fata de produsul/ compania pentru care lucram?
Axu: Economic vorbind, migratia asta e absolut normala. Oamenii cauta sa-si exploateze cat mai bine capacitatea de munca. Iar cand cererea depaseste oferta, incepe polca pe furate si supralicitate. Pentru cei care au inceput pe salariile minuscule din media anilor '90 si au ajuns acum seniori, e vremea razbunarii.
Legal vorbind, n-am auzit de nici un proces "greu" intre un mare grup media si un "evadat" la concurenta. Sunt curios cand o sa se intample.
Moral vorbind, e mai simplu decat in fotbalul romanesc. Nu stiu sa existe un echivalent al fazei cu juramintele in fata galeriei (care ma amuza peste poate, se vede ca nu reusesc deloc sa inteleg "fenomenul fotbalistic").
"Fidelitate" e o vorba foarte mare. Nu cred ca ne atasam de "produs" sau de companie. Ne atasam, mai mult sau mai putin, de unii oamenii cu care lucram si devenim dependenti de micile victorii profesionale (atatea cate sunt).
IQads: Care crezi ca au fost efectele asupra imaginii Academiei Catavencu de cand v-ati asociat cu trustul Realitatea, al domnului Vantu?
Axu: Mai intai, as vrea sa spun clar ca asocierea cu un partener puternic devenise absolut necesara pentru Grupul Catavencu la sfarsitul anului 2005. Investitiile cerute de finalizarea proiectului Cotidianul si de nevoia de consolidare a brandurilor existente in acel moment nu ne dadeau de ales. Dupa 7-8 luni de negocieri cu diversi potentiali parteneri, a fost acceptata oferta lui Sorin Vantu. Parte din deal a fost independenta editoriala a publicatiilor. Dupa stiinta mea, aceasta clauza este respectata. Si cred ca e o chestie de minim bun-simt de afaceri sa nu risti sa afectezi, ca patron, performanta propriului business.
Dar perceptia-i regina si efectele au fost... inevitabile. Am primit destule mesaje de la cititori care ne-au facut varza. Componenta emotionala extrem de puternica a unui brand precum Catavencu aduce cu sine si riscul asta. Chiar daca in revista nu s-a schimbat, practic, absolut nimic, cititorii au fost indreptatiti sa reactioneze asa. Asta-i viata. Din fericire, cei mai multi au avut "putintica rabdare" si au constatat ca Academia Catavencu e aceeasi.
IQads: Ce diferente de conceptie exista intre cele doua parti ale noului trust: Academia si Realitatea? Si daca exista, cum afecteaza identitatea noii "formatiuni"?
Axu: Exista o diferenta de cultura intre cele doua componente, diferenta absolut normala, data fiind istoria fiecarei organizatii. Dar in materie de viziune de business si etica jurnalistica, parerile coincid.
Catavencu a devenit business (ca abordare manageriala) destul de tarziu, dupa primii 10 ani de existenta. In anii '90, la mare pret erau creativitatea, non-conformismul si umorul. In ultimii 5-6 ani, insa, presiunea pietei a obligat organizatia sa se profesionalizeze, sa gindeasca strategic, sa lanseze branduri noi, sa-si controleze cheltuielile.
RealitateaTV a pornit din start ca business. Dupa preluarea managementului de catre echipa Sergiu Toader - Sorin Enache, profesionalizarea a fost totala, iar criteriile de performanta foarte stricte. Intr-o televiziune de stiri, fara proceduri clare si disciplina operatiunea ar fi luat-o razna instantaneu.
In privinta identitatii noii organizatii (Grupul Realitatea-Catavencu), sintem in faza in care cautam elementele definitorii, care trebuie sa vina din interior. Gasirea si exprimarea lor intr-un vizual inspirat e un proces care dureaza.
IQads: Cum arata structura managementului trustului?
Axu: Grupul e impartit in 5 mari divizii: TV, Publishing, Radio, NewsIn, New Media. Detalii pe www.gruprc.ro.
Grupul este condus de un Consiliu director, care ii are ca membri pe Sergiu Toader (presedintele grupului), Sorin Enache (director general TV si NewsIn), Sorin Vulpe (presedinte al publishingului si radioului) si Doru Buscu (director editorial al grupului).
IQads: Ce produse media ar vrea trustul Realitatea-Catavencu sa achizitioneze in urmatoarea perioada? Sau vreti sa va concentrati pe consolidarea produselor existente?
Axu: Am ajuns la un portofoliu de 21 de produse media, incluzind aici si ultimele lansari (Romantica, Money Express si Business Standard). Trebuie sa ne ocupam de ele, in primul rind.
IQads: Cum de scoateti asa multe produse de business: Money Channel , Money Express, Business Standard?
Axu: Tipul asta de continut e din ce in ce mai cerut (pe masura ce creste economia), iar loc pe piata este. De exemplu, Money Channel a fost prima televiziune de business, desi pina la momentul lansarii (mai 2006) trecusera 16 ani de piata libera (si salbatica, in "tinerete"...). Ziarul Financiar merita un competitor tinar si capabil. Asta va fi Business Standard (lansare peste mai putin de o luna). Nisa revistelor saptaminale de business are un singur jucator solid (Capital) si mai multi aspiranti; credem ca poate fi atacata cu succes de Money Express (pauza de publicitate - va puteti abona gratuit pentru o luna dand SMS cu tarif normal la 1800).
IQads: Ce buget de comunicare ati avut anul acesta pentru grup?
Axu: Pentru 2007, avem un buget de marketing aprobat de peste 1 milion de euro cash. Ceva mai mult de o treime s-a dus, deja...
IQads: Unde ati bagat cei mai multi bani in comunicare?
Axu: Pina acum, in OOH si print. Dar televiziunea vine tare din urma...
IQads: Care e rolul online-ului, cat de mult vreti sa dezvoltati dimensiunea de interactiv a trustului, cat de mult se merge pe promovarea acelor produse?
Axu: Planurile sint... marete. Probabil ca sintem grupul media cu cel mai adecvat continut (de productie proprie) la cererea si cultura online. Anul asta o sa lansam moneyline.ro (portal de informatie de business), noul cotidianul.ro (gindit ca produs media de sine statator, nu doar editie electronica a ziarului), plus noul si nemaivazutul catavencu.ro. Si, poate, alte minunatii de site-uri.
IQads: Ce-mi poti spune despre relansarea Cotidianul? Cine o va face, cand va incepe, nu e cam devreme sa fie relansat de doua ori in mai putin de doi ani?
Axu: Prima editie a noului Cotidianul, cu layout schimbat si structura up-datata va aparea pe 3 mai, intr-o zi de joi. Avem o noua echipa de management editorial (Robert Turcescu - director editorial, Mihnea Maruta - redactor-sef), echipa care vine cu suflu si cu... bile.
Din 7 mai, incepe Colectia Enciclopedica: o prima serie de 7 monografii ilustrate, in format de buzunar - dar extrem de aratoase, pe teme de cultura generala, de la Da Vinci, la Egipt si dinozauri. Vor fi distribuite in fiecare zi de luni, odata cu ziarul. Campania e facuta 100% in-house.
Conteaza mai putin cit timp a trecut de la ultima relansare (care a fost la preluarea Cotidianului de catre Grupul Catavencu, in noiembrie 2004). Important e ca avem ceva mai bun de oferit cititorilor.
IQads: Cum influenteaza peisajul politic vanzarile din trust? Cu cat crezi ca vor creste vanzarile la Catavencu in urmatoarele patru luni, acum de cand cu suspendarea lui Basescu?
Axu: Agitatia din politica influenteaza interesul oamenilor pentru subiectele din zona asta. Academia Catavencu are o ciclicitate sincronizata cu a alegerilor. Nu stiu daca suspendarea lui Basescu e neaparat o oportunitate, cit presedintia interimara a lui Nea Nicu Vacaroiu, unul din cei mai vechi clienti ai nostri. Parerea mea.