Mihai Gongu & Claudiu Mitcu: Cel mai mare risc pentru campaniile sociale e să nu declanșeze nicio reacție

Mihai Gongu & Claudiu Mitcu: Cel mai mare risc pentru campaniile sociale e să nu declanșeze nicio reacție

Totul pare important și urgent, timpul se măsoară în deadlineuri, iar amânările sunt un mecanism de supraviețuire printre mailuri, proiecte și to-do-uri. Doar că, în timp ce ne plângem de lipsa noastră acută de timp, sunt copii care chiar nu își permit amânări de niciun fel. Pentru ei, supraviețuirea nu e o metaforă. Aceasta este ideea de la care au plecat Mihai Gongu și Claudiu Mitcu în campania de redirecționare 3,5% pentru Dăruiește Viață

 "Românii au înțeles că pot deveni un actor chiar mai important decât statul pentru a rezolva o parte din problemele structurale ale țării. Si că voluntariatul, donațiile recurente, implicarea în campanii sociale reprezintă o normalitate pentru fiecare dintre noi, nu doar pentru “ongisti”, spune Mihai Gongu. 

De ce e important să ne facem timp, măcar câteva minute și două clickuri, pentru a oferi timp celor vulnerabili, povestesc Mihai Gongu, Claudiu Mitcu și Dionisia Sandu, marketing manager Dăruiește Viață, în rândurile de mai jos:

 

Brieful

Mihai: Brieful e unul simplu, să îi mișcăm pe români să nu mai amâne donarea acelor bani care oricum se duc în buzunarul mare si generic al statutului si ar putea fi folosiți mult mai cu folos de către un spital care salvează vieți. Fie că vorbim de românii care sunt salariați, antreprenori, au alte tipuri de venituri sau directori financiari sau de HR care își pot convinge colegii unde să redirecționeze cei 3,5%. Obiectul e unul foarte ambițios. Ne propunem ca 30000 de formulare de donație către Dăruieste Viață să fie completate până la 27 mai.

 

Procesul de creație

Mihai: Am lucrat alături de echipa de proiect din Cheil Centrade coordonată de Miruna Potop mai multe variante si am ales într-un final ruta cea mai “striking” prin simplitate. Un copil ce îsi povesteste ziua plină în noul spital, îndurând tot felul de intervenții medicale deloc ușoare si proceduri de tratament, pentru a arăta privitorului că empatizează cu lipsa declarată de timp a celui din urmă.

Cred că este o modalitate foarte puternică, prin candoarea ei, de a declanșa acțiune imediată, de a inspira audiența să nu mai amâne completarea formularului. Iar dacă amânarea persistă, avem o serie de episoade si suntem aproape siguri că, până la urmă, Mia îi va convinge pe români să nu mai găsească scuze pentru a nu-și găsi timp.

Claudiu: De mai bine de 10 ani, chiar de la începuturi, sunt implicat în campaniile Dăruiește Viață și m-am tot intersectat în diverse proiecte sociale. În cazul acestei campanii, scripturile mi s-au părut foarte potrivite pentru rezultatele și impactul așteptate. Ideea mea a fost ca aceste clipuri să nu fie tăiate, să fie dintr-un cadru pentru a fi cât mai realiste. Au fost concepute ca fragmente din jurnalul acestui copil, inspirate dintr-un caz real care, care, din păcate, fac parte din rutina nefericită a tuturor copiilor care trec prin această suferință.

 

Sensibilități

Mihai: Cel mai mare risc pentru campaniile sociale e să nu declanseze nicio reacție. Fie pentru că publicul e uneori desensibilizat de subiecte mai dramatice, fie pentru că povestea e una mai degrabă legată de awareness decât de o interacțiune cu privitorul. Asa că ne-am propus pentru aceasta campanie să evităm tonul ultra-dramatic dar în acelasi timp să provocăm un răspuns imediat. A fost coplesitor să aflăm cât de mult răpesc procedurile de tratament din timpul unui copil bolnav. Este practic un job în sine. Cel mai greu job.

Claudiu: Cea mai importantă parte care a ținut de mine a fost alegerea acestui copil, o fată în jur de 9-10 ani, și apoi comunicarea pe care a trebuit să o stabilesc cu acest copil astfel încât să înțeleagă foarte bine mesajul pe care urma să-l interpreteze. Mă bucur că m-am gândit la Iana Marinescu că ar putea să interpreteze acest dificil rol. Am încercat ca Iana să nu memoreze mecanic, ci să înțeleagă exact ce conține fiecare dintre mesaje, ea devenind un fel de purtătoare de cuvânt a unor copii care trec prin această situație gravă.

 

Descoperiri

Mihai: Spitalul construit prin efortul personal a peste 350.000 de români arată pur si simplu extraordinar. Am avut ocazia să văd în deplasările mele prin alte țări si continente câteva spitale si cred că nimic nu se apropie. Este o onoare să avem un astfel de loc aici în țară, dar mai ales drept concetățeni oamenii care l-au făcut posibil. M-am bucurat să lucrez din nou cu Mitcu după mai bine de 15 ani.

Claudiu: Nu au fost neapărat surprize, dar având în vedere contextul socio-economic actual, observ că în continuare, pentru astfel de cazuri, statul se comportă deplorabil, iar societatea civilă se mobilizează să ajute și suplinește cât poate ce-ar trebui să facă instituțiile abilitate.

 

Targetul

Dionisia: Campania este adresată tuturor celor care au obținut un venit în anul 2023 și cărora le pasă - care vor să vadă că banii lor sunt investiți eficient pentru a da șanse în plus unor copii care au cea mai mare nevoie de acest lucru. Potențialul acestei facilități fiscale este enorm pentru Dăruiește Viață, dar și pentru alte ONG-uri. Conform unui studiu, realizat pentru Dăruiește Viață de Daedalus Online, peste 88% din românii din mediul urban declară că au auzit de posibilitatea redirecționării celor 3,5% din impozit, dar mai puțin de jumătate o folosesc an de an. În cazul nostru, în 2022 am strâns aprox. 800.000 de euro prin această facilitate fiscală, sumă echivalentă cu investiția făcută pentru renovarea în întregime a unui etaj al secției de oncologie adulți a Spitalului Elias din București. Gândiți-vă ce am putea face daca fiecare dintre noi ar completa formularul.

În subsidiar, aș zice că această campanie este pentru noi toți - cei care suntem atât de copleșiți de treburile noastre zilnice, de tumultul zilelor noastre, de trafic, de taskurile de la birou, de discuțiile obositoare cu necunoscuți. Pentru noi, cei care, inevitabil, găsim motive să ne plângem că nu ne ajunge timpul să facem tot ceea ce ne dorim. Nu ne gândim niciodată cum își petrec timpul copiii internați cu lunile în spital.

 

Cum pot fi sensibilizați românii să ajute

Dionisia: Prin autenticitate și simplitate. Autenticitatea mesajului transmis și a cauzei tale și simplitate în acțiunea pe care te aștepți să o facă. În cazul formularului de redirecționarea celor 3.5%, durează maximum 3 minute completarea lui, iar toată operațiunea se face exclusiv online, pe daruiesteviata.ro.

De multe ori primim feedback de la donatorii noștri - cât de bine ar fi dacă aș putea plăti și impozite / amenzi cu aceeași ușurință cu care pot face o donație. În ceea ce privește autenticitatea, proiectele Dăruiește Viață sunt un exponent pentru #sepoate în România lui ”nu-se-poate”. Spitalul construit de peste 350.000 de oameni și peste 8.000 de companii este gata și tratează deja pacienți și alte zeci de proiecte au fost implementate în București și în țară. Walk the talk este cu adevărat pus în practică, iar acest lucru se vede și câștigă încredere.

 

Cum s-a schimbat atitudinea românilor față de cauzele sociale

Mihai: Românii au înțeles că pot deveni un actor chiar mai important decât statul pentru a rezolva o parte din problemele structurale ale țării. Si că voluntariatul, donațiile recurente, implicarea în campanii sociale reprezintă o normalitate pentru fiecare dintre noi, nu doar pentru “ongisti”.

Echipa Dăruiește Viață alături de sute de mii de oameni au realizat un lucru ce părea complet utopic acum un deceniu, si merită să primească tot sprijinul pentru a continua să dezvolte campusul medical pe care l-au startat. Cel mai important lucru însă e să nu uităm să le cerem celor pe care îi votăm să facă mai multe pentru cauzele sociale. Si pentru aceasta, trebuie în primul rând să mergem la vot, pentru că democrația este un privilegiu care trebuie apărat. Si să-i votăm pe cei care au un plan clar si demonstrează competență, nu doar sădesc ură.

Claudiu: Nu pot să vorbesc despre toți românii, despre cum sunt ei sau cum ar trebui să fie. Nu am o experiență foarte vastă în zona aceasta, dar lumea de care sunt înconjurat este sensibilizată și are o coerență constantă față de cauzele sociale.

 

Echipa

Concept creativ: Mihai Gongu
Art direction: Răzvan Mitoiu
Foto: Bogdan Dincă
Voice-over: Alex Dima
Producție: wearebasca
Actriță: Iana Anghel Marinescu
DOP: Luchian Ciobanu
Sunet priză directă: Ionuț Geadău
Costume: Dana Anghel
Montaj: Cristina Popa
Grafică: Robert Fita
Mixaj sunet: Taine Multimedia
Producător executiv: Dan Zărnescu
Regia: Claudiu Mitcu

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related