"CULMEA încurajează tinerii, și poate și părinții, să se gândească la natură, la locul pe care îl ocupă omul în natură și la influențele pe care acesta le exercită asupra mediului înconjurător"

"CULMEA încurajează tinerii, și poate și părinții, să se gândească la natură, la locul pe care îl ocupă omul în natură și la influențele pe care acesta le exercită asupra mediului înconjurător"

În lunile dinaintea Festivalului CULMEA, se deschide cinemateca CULMEA la Brașov, care abordează teme de mediu explorate prin film și activități comunitare. Mai este luna biodiversității, iunie luna risipei alimentare, în iulie organizatorii au ales fast fashion-ul, iar în septembrie este explorată tema activismului.

La final, echipa festivalului se așteaptă ca o comunitate notabilă de copii și tineri să se coaguleze în jurul celei de-a doua ediții a festivalului și să ia parte la crearea programului. CULMEA: Film și educație de mediu are loc anul acesta între 16 și 20 octombrie, la Brașov.

"Temele sunt super generoase. Cea mai mare bucurie va fi dacă spectatorii vor vorbi despre filme nu doar cu noi, imediat după proiecție, ci și în drum spre casă sau chiar mai târziu, cu prietenii lor, cu colegii", spune Raluca Bugnar.

Discutăm în continuare despre Cinemateca CULMEA și despre Festivalul CULMEA cu Raluca Bugnar - director artistic, Alexandra Safriuc - selecționer scurtmetraje, Sabina Baciu - director festival și manager cultural.

 

După prima ediție a Festivalului CULMEA

Sabina: Anul trecut am derulat prima ediție CULMEA - primul festival de film pe teme de mediu dedicat copiilor și tinerilor. Am cunoscut zeci de tineri curioși și dornici să împărtășească cu noi temerile și fricile pe care le au legate de schimbările climatice. Sunt o groază de întrebări fără răspuns și e clar că noi, adulții, încă nu am găsit o soluție la această criză fără precedent.

Așa că ne-am bucurat tare să ajungem la o comunitate mică, dar foarte deschisă, de copii, tineri și adulți care aveau nevoie de un context în care să vizioneze filme europene gândite special pentru noile audiențe (și care au fost selectate și premiate în festivaluri precum Berlinala, Giffoni, Cinekid Amsterdam, Zlin Film Festival) și în care să discute într-un mod constructiv despre care sunt cauzele crizei climatice, ce înseamnă activism și poți protesta și pașnic, cum poți consuma resurse într-un mod chibzuit și cum te poți bucura de mâncare într-un mod sustenabil?

Lecțiile pe care le-am învățat: nu mai organiza proiecții în ultimul weekend înainte de școală, implică profesorii căci au un rol extrem de important în viața tinerilor și nu uita să verifici că merge proiecția. :)

 

Cum vă pregătiți pentru ediția a doua

Sabina: Un obiectiv important este să creștem nu doar publicul cinefil, ci și comunitatea profesională din jurul unui proiect de film și educație de mediu. Așa că în luna martie am organizat un atelier de introducere în managementul și proiecția filmelor digitale ținut de Vlad Plăiașu, director tehnic TIFF și colaborator CULMEA. 12 participanți din Brașov, Cluj și Iași au beneficiat de pe urma experienței extensive ale lui Vlad în managementul tehnic de festival și cinema și sunt oameni cu care ne dorim să colaborăm și în viitor, căci fără un proiecționist priceput orice cinema este inutil, oricât de bine dotat ar fi. Am organizat acest atelier la Cinema Modern, un fost cinema de cartier, reabilitat și renovat dar fără o echipă dedicată care să îl gestioneze.

Avem planuri mari și cu catalogul de filme CULMEA, care ne dorim să devină un reper și un instrument util pentru profesori sau educatori culturali care să poată proiecta filme la clasă sau în cadrul unor proiecte. Pentru asta însă este nevoie de formare în facilitarea discuțiilor și organizarea activităților despre protecția mediului în școli, folosind filmele de festival pentru a aborda teme precum despăduririle, poluarea și consumul responsabil. Așa că în aprilie organizăm un atelier de două zile pentru educatori muzeali, cadre didactice, lucrători culturali (mediul ONG și instituțional) sau studenți (jurnalism, psihologie, științele educației, cinema – foto etc) care vor să devină facilitatori de educație pentru film și mediu.

 

Selecționerii de anul acesta

Raluca: Lucrez în diverse proiecte culturale de peste zece ani, cele mai vechi colaborări fiind cu ONG-ul clujean Create.Act.Enjoy și cu TIFF, unde de altfel am cunoscut-o pe Sabina. Am creat împreună ediția pandemică a EducaTIFF-ului - secțiunea din festival pentru copii și tineri. Reiese că ne-a plăcut mult să lucrăm împreună fiindcă la trei ani după m-a cooptat în echipa de inițiere pentru CULMEA: Film și Educație de Mediu. Și am zis da, evident. Inițiativele consistente și consecvente de educație cinematografică și / sau educație prin film sunt rarisime în țară, așa că au nevoie de multă grijă și susținere. Și de un soi de încredere necondiționată atunci când pornesc la drum. Sabina e omul potrivit care să dea încredere întregii echipe că un astfel de festival - pentru copii și pe teme de mediu - va reuși să crească mare și frumos.

Alexandra: De-a lungul timpului am curatoriat selecții tematice de scurtmetraj pe teme atât de diverse încât uneori în discuțiile din viața de zi cu zi aș dori să pot insera câte un scurtmetraj, să las pe altcineva să vorbească în locul meu, mai priceput, mai dramatic și mai eficient. De câțiva ani sunt mamă, iar această schimbare majoră din viața personală m-a apropiat de conținutul de film scurt pentru publicul foarte tânăr și m-a determinat să interoghez modalitățile în care filmul poate influența pozitiv dezvoltarea unui copil. Propunerea Sabinei de a curatoria selecția de scurtmetraj pentru CULMEA a venit într-un moment foarte potrivit. Cu Sabina am colaborat și în trecut, și am încredere în energia și justețea pe care o aduce în fiecare proiect pe care îl inițiază.

 

De ce e special acest festival

Raluca: Dacă stai să te gândești la ultimele 6 luni, cât de des ai asistat la un dialog deschis între generații, cu răbdare, cu ascultare activă, cu un schimb divers de perspective? Sunt suficiente studii care să ne convingă că la vârstele mici (sau tinere) creativitatea e mult mai prezentă, că există în mod natural, neînfrânată și încă neînfrântă. Și atunci, mai ales în cazul unor teme vitale pentru viitorul lumii, de ce nu avem mai des un dialog cu cei de la care pot apărea soluții la care adulții nici nu se mai gândesc? CULMEA își propune să creeze acest cadru de dialog, ceea ce e extraordinar și valoros.

Alexandra: CULMEA încurajează tinerii, și poate și părinții, să se gândească la natură, la locul pe care îl ocupă omul în natură și la influențele pe care acesta le exercită asupra mediului înconjurător. CULMEA le prezintă copiilor realitatea schimbărilor climatice pe care le trăim, a cauzelor și a consecințelor lor.

Filmul nu ne oferă soluții pentru problemele pe care le explorează, dar oferă informații, stârnește dialogul. În general, tindem să protejăm copiii, să cosmetizăm realitatea, cu toate că înțelegem că nu îi ajută pe termen lung. Cred că asta e cel mai valoros la CULMEA - că are curajul să vorbească tinerilor (și părinților) despre realitate așa cum e ea, să le ofere informații și să creeze contextul în care informațiile primite să fie analizate.

 

Cinemateca CULMEA

Sabina: După festival am simțit că este un potențial serios de a dezvolta o comunitate de tineri interesați de film și de educația de mediu. Așa că alături de Raluca Alexandra Bugnar și Teo Minea am gândit pe repede înainte un proiect de cinematecă lunară, am depus aplicația la AFCN și ne-am bucurat foarte tare când am văzut rezultatele!

Ideea cinematecii CULMEA este de a aborda în fiecare lună o temă de mediu mai specifică, pe care să o explorăm prin film și activități comunitare. Luna mai este luna biodiversității și avem proiecții de film la cinema Modern, bat walks nocturne cu Caravana cu Lilieci și plimbări pe Tâmpa acompaniate de Ludic Nature. Luna iunie este luna risipei alimentare și organizăm la grădina NUC un picnic comunitar cu ateliere de meal planning facilitate de Jo Ilie, discuții despre risipă cu Cami Gui de la Food Waste Combat România și comunitatea de producători de la ROMO pornind de la filme documentare pe tema problemei imense care este risipa alimentară în lume.

În iulie ne ocupăm de fast fashion și ne-am pus în cap să organizăm un mare târg comunitar de haine second-hand unde vom implica și designeri locali și croitorese, pentru că cele mai sustenabile haine sunt cele pe care le ai deja în dulap! Iar după ce se lasă seara proiectăm filme în parcul central și discutăm despre mega industria care a devenit moda.

Luna august luăm pauză, iar în septembrie explorăm tema activismului în cadrul Street Delivery Brașov. Avem în plan ateliere de afișe, steaguri și mesaje activiste, plus o selecție super cool și inspirațională de filme care ne încurajează să gândim un marș climatic în Brașov.
La final sunt convinsă că vom avea o comunitate de copii și tineri aproape, pe care să îi implicăm în CULMEA și cu care să co-creăm programul celei de-a doua ediții a festivalului.

 

Selecția filmelor, atât pentru Cinemateca CULMEA, cât și pentru Festival

Raluca: Pentru cinematecă - proiectul pe care îl pornim din luna mai și se va desfășura până în septembrie - am convenit asupra unor tematici (biodiversitate, alimentație, fast fashion, activism) astfel că pentru fiecare lună am căutat lungmetraje care să deschidă ferestre spre acea temă și să stârnească pofta de a afla mai mult.

Temele sunt super generoase, nu e intenția mea să propun filme care să încerce să epuizeze vreun subiect, ci să-l facă mai ușor abordabil, intrigant, atractiv. Cea mai mare bucurie va fi dacă spectatorii vor vorbi despre filme nu doar cu noi, imediat după proiecție, ci și în drum spre casă sau chiar mai târziu, cu prietenii lor, cu colegii.

O surpriză în timpul organizării selecției a fost cât de puține filme sunt care să includă fenomenul fast fashion. E o problemă tot mai mare și mai vizibilă în realitate - de exemplu în 14 martie anul acesta camera inferioară a parlamentului francez a votat în unanimitate primul proiect de lege din lume împotriva ultra fast fashion, încercând să taie avântul acelor companii care vând haine și pantofi care se deteriorează rapid, la prețuri foarte mici. Companii care se folosesc masiv de conținut audio-vizual pentru a se promova pe social media și în aplicațiile lor foarte dinamice de instalat pe smartphone. Însă impactul asupra oamenilor și a mediului pe care îl are fast fashion nu a ajuns să fie vizibil în universul filmului. Încă.

Alexandra: Gândesc selecțiile de scurtmetraj ca pe niște colaje - părțile întregului nu trebuie sa fie nici prea asemănătoare, nici prea diferite. Desigur, uneori vreau să fac notă discordantă, iar alteori simt nevoia repetiției. Tind să mă gândesc mai întâi la public și la experiența vizionării calupului ca întreg și mai apoi la diversitatea de gen, stilistică sau a spațiilor geografice de proveniență ale filmelor.

La Culmea, scurtmetrajele sunt pentru publicul foarte tânăr și tânăr, de la 3-4 ani pâna la 12 ani. Dacă în cazul selecțiilor pentru publicul foarte tânăr încerc să stârnesc curiozitatea față de natură și să plantez o sămânță care poate la un moment dat va duce la conștientizarea faptului că facem parte dintr-un ecosistem, selecțiile pentru școlari aduc povești și personaje (reale sau fictive) care stârnesc întrebări, deschid dialogul, nasc simpatii sau antagonii.

Fiecare film din cadrul selecțiilor tematice ale Cinematecii CULMEA (biodiversitate, alimentație, fast fashion, activism) prezintă copiilor lumea din perspectiva altcuiva, care provine dintr-un context de multe ori foarte diferit de ei. Selecția pentru festival este în pregătire și cu siguranță va aduce în prim-plan producții recente pe teme de mediu. Ce e mereu interesant la calupurile de scurtmetraj de festival e că îți prezintă subiectele care preocupă tânăra generație în ultimul an sau doi. Momentan văd două teme recurente - multe scurtmetraje care se uită critic la obișnuințele pe care le avem în ce privește turismul, și scurtmetraje care prezintă gap-ul între generații vizavi de atitudinea față de schimbările climatice.

 

Cu ce sperați să rămână copiii și tinerii care vor viziona filmele selecționate de voi

Raluca: Cu senzația că a vedea filme împreună și a vorbi despre ele este o experiență minunată, pe care să-și dorească să o repete de câte ori pot.

Alexandra: Sper că filmele vor naște discuții și întrebări, iar cu ocazia asta se va consolida o comunitate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related