În ultimii 16 ani, Festivalul One World Romania a devenit un reper în industria filmului documentar internațional, generând numeroase dezbateri civice și cinefile. Pilonii festivalului continuă să fie educația, comunitatea și industria de film, iar anul acesta organizatorii au pregătit și un program dedicat noi generații, numit Zilele Liceenilor. Tot în cadrul ediției din acest an, 23 de regizori ai filmelor selectate se întâlnesc direct cu publicul pentru discuții libere.
Ediția a 17-a a Festivalului One World Romania se desfășoară între 5 și 14 aprilie la Cinema Elvire Popescu, Cinema Union, Cinemateca Eforie, Cinema Muzeul Țăranului, cât și online între 15 și 25 aprilie. Peste 70 de documentare vor putea fi văzute la OWR17 pe diverse teme: confruntarea trecutului și modul în care acesta se reflectă în prezent, reziliență, diversitate, nevoia de solidaritate și empatie, lupta pentru stabilitate.
"Festivalul a fost mereu conectat realitatea imediată, așa că tema „Alege!” a venit în contextul alegerilor ce marchează anul 2024, însă o privim în sens larg și ne dorim ca prin întreg programul să oferim o imagine despre luptele, provocările și problemele sociale prezente în comunități diverse", spune Andreea Lăcătuș.
În continuare, vorbim cu Andreea Lăcătuș, noul director al festivalului, despre ediția din acest an, și cu actrița Ilinca Manolache despre spotul festivalului, prin care Bobiță Mirel propune un candidat la Președinția țării.
Echipa One Wrold Romania
Andreea: Sunt prea mulți oameni ca să-i pot, din păcate, lista aici. Suntem aproximativ 50 în realizarea ediției de anul acesta, pentru că e un festival care are multe componente și încearcă să-și aducă pe cât posibil contribuția în societate. Îmi doresc ca fiecare dintre noi să se simtă văzut și apreciat. Cu toții putem fi văzuți aici. Ne unesc valori comune și o viziune comună despre muncă, cred că încercăm să avem grijă unii de alții și să gestionăm împreună un efort colectiv mare într-un mediu cultural instabil. Anul acesta am preluat funcția de director de festival, văd rolul meu ca unul de sprijin pentru toți ceilalți, contribui la a aduce lucrurile împreună și a mă asigura că avem claritate și coerență în demers, e un job ce implică atât contribuție artistică, dar și management de proiect și uman.
Noutățile acestui an
Andreea: Ne-am dat seama că pilonii festivalului sunt educația, comunitatea și industria (de film, în relație cu societatea civilă), așa că am și împărțit toate evenimentele complementare proiecțiilor de filme în categoriile astea, sperăm să fie mai ușor de navigat pentru public. Principala noutate este că anul acesta încercăm să facem și mai mult pentru tineri. După ce ani de-a rândul tinerii sunt singurii care au ales Premiul festivalului, ducem mai departe votul ăsta de încredere pentru noua generație și le pregătim un program dedicat: Zilele Liceenilor, între 11-13 aprilie. Programul cuprinde proiecții de filme însoțite de discuții și întâlniri cu artiștii, atelierele de educație civică și media, dar nu numai, dar și un târg de voluntariat de unde tinerii să-și poată alege o activitate care să li se potrivească și în care să investească timp. Toate astea se vor întâmpla la Muzeul Țăranului Român, în Sala Cinema și Sala Meida, unde e și expoziția interactivă Museum of Fake, oferită de Expert Forum, pentru tineri dar și pentru noi.
Ne bucură foarte mult că anul acesta facem parte dintr-un program regional care susține jurnalismul de investigație, Balkan Watchers și găzduim una dintre sesiunile proiectului pe durata festivalului, cu sprijinul Fundației Konrad Adenauer.
Anul acesta vom avea peste 70 de proiecții în aproape toate cinematografele din centru: Elvire Popesco, Cinemateca Eforie, Cinemateca Union și Cinema Muzeul Țăranului (proiecțiile din cadrul Zilelor Liceenilor).
Partenerii festivalului
Andreea: E nevoie de (măcar) un sat ca să faci un festival, iar din comunitatea noastră fac parte ediția aceasta peste 70 de parteneri corporate, instituționali, ONG-uri și parteneri media. Sperăm ca această comunitate să crească din ce în ce mai mult, pentru că fără ei ideile noastre și inițiativele ar rămâne la stadiul de gând.
Principalii finanțatori sunt Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii, UNHCR - Agenția ONU pentru Refugiați, Fundația Konrad Adenauer, Programul Statul de Drept Europa de Sud Est, Institutul Cultural Român, la care se adaugă institute și centre culturale, dar și organizații profesionale precum UCIN sau Dacin-Sara. Kaufland România ne sprijină să organizăm Zilele Liceenilor. Vă invităm pe site-ul nostru pentru a vedea toți partenerii ediției, cărora le suntem recunoscători și le mulțumim.
Tema aleasă pentru ediția din acest an
Andreea: Credem că empatia, solidaritatea sunt printre puținele instrumente cu adevărat pozitive pe care le avem la îndemână când ne confruntăm cu alegeri și cumva selecția de anul acesta reamintește asta. Festivalul a fost mereu conectat la prezent și realitatea imediată, așa că tema „Alege!” a venit în contextul alegerilor ce marchează anul 2024, însă o privim în sens larg și ne dorim ca prin întreg programul să oferim o imagine despre luptele, provocările și problemele sociale prezente în comunități diverse, într-un raport particular/universal care ne privește pe toți. Am pregătit pentru publicul nostru întâlniri cu autori, programul „Adoptă un documentar”, în care ONG-uri și membri ai societății civile sunt conectați cu filme ce abordează teme apropiate cu activitatea lor, o serie de discuții și evenimente relavante și actuale.
Secțiunile OWR 2024
Andreea: Secțiunea principală, „Alegeri” reflectă cinematografic întrebările de la care a pornit tema ediției, raportul dintre individual și colectiv, felul în care lumea interioară pătrunde și influențează realitatea din jur. Moștenirile invizibile ale credinței, tradiției și istoriei sunt puse față în față cu atitudini particulare, iar aceste atitudini duc, mai departe, la răspunsuri sociale.
„Ecouri din trecut” vorbește despre reexaminarea și confruntarea trecutului, fie pentru a readuce în atenție suferințe ignorate istoric, a înțelege mai bine prezentul sau a observa modele perene.
În „Dincolo de limite”, curatorii explorează granițele libertății de alegere și modurile în care factorii socio-politici influențează și condiționează opțiunile pe care o persoană sau un grup le pot avea. Documentarele prezintă inițiative, lupte și perspective ale rezilienței în contexte diverse, care, împreună, compun un portret colectiv, profund uman, al diferitelor tipuri de marginali ce refuză să rămână tăcuți și invizibili.
„La loc sigur” este secțiunea dedicată nevoii de solidaritate și empatie, raportului cu celălalt. Filmele reflectă forme de aliere în diversitate, uneori transformarea privilegiilor în instrumente de ajutorare a semenilor, în lupta comună pentru stabilitate.
Retrospectivele de anul acesta îi aduc în prim plan pe Maryam Tafakory și Eyal Sivan, doi cineaști care provin din generații si având abordări diferite, si ale căror filmografii sunt cu atât mai importante în ziua de astăzi, întrucât investighează aspectele umane și tensiunile care apar între noțiunile de identitate, putere și supremație - atât la nivel individual, cât și sistemic.
Prezența artistei-cineaste Maryam Tafakory va cuprinde performance-uri live inedite alături de cele două programe de scurtmetraje ale ei, iar Eyal Sivan va încheia seria sa de cinci proiecții cu un masterclass: „A citi istoria în răspăr - Documentar; Adevăr; Montaj”
Programul Sahia revine cu o selecție de jurnale de actualități curatoriată de Adina Brădeanu.
Filmul care deschide Ediția a 17-a
Andreea: Festivalul se va deschide cu „Moartea lui Iosif Zagor”, regizat de Adrian Dohotaru și produs de Manifest Film. Am decis să îl proiectăm în deschiderea ediției pentru că filmul vorbește despre o problemă actuală, locală și totodată universală, care afectează o categorie importantă din populație și spre care rareori privim, iar politicile publice și politicienii o ocolesc: condiții precare de locuire, evacuări, gentrificare. Ce e important la acest film este că Iosif Zagor, protagonistul, este cel care filmează și are totodată rolul unui cronicar al lumii din jurul său - prin proiecție ne dorim să îi celebrăm memoria.
Invitații festivalului
Andreea: În afară de cei doi regizori cărora le-am dedicat retrospective, publicul se va putea întâlni cu 21 dintre regizorii filmelor selectate, fiecare dintre ei cineaști admirabili. Faptul că au acceptat invitația noastră ne onorează. Aceste întâlniri directe, nemediate contribuie la relevanța discuțiilor și experienței de festival și vor fi completate de mesaje video din partea câtorva dintre cineaștii care, din motive ce țin de situația politică sau contexte personale nu vor putea fi alături de noi. Pentru noi, invitații speciali sunt și adoptorii din cadrul programului „Adoptă un documentar”, reprezentanții organizațiilor din cadrul Târgului de Voluntariat și profesioniștii precum Dana Bunescu și Tue Steen Müller ce susțin atelierul Work in Progress, dedicat filmelor documentare aflate în postproducție.
Care sunt provocările în organizarea acestei ediții
Andreea Pentru mine este primul an alături de One World, astfel încât mi-e greu să analizez diferențe între ediții.
Cea mai mare provocare, la fel ca pentru multe alte evenimente culturale este finanțarea festivalului, restul reprezentând provocări normale, la care echipa noastră, în formula în care se află acum, poate face față fără mari dificultăți.
Ideea spotului făcut cu actrița Ilinca Manolache
Andreea: Ce ne leagă, ce ne dezbină și în ce fel, ce consecințe au alegerile noastre la nivel comunitar, dar și ce consecințe au politicile asupra indivizilor sunt câteva dintre întrebările ediției.
Aș face o diferențiere între contextul temei - alegerile politice și conceptul de alegeri pe care-l explorăm prin filmele din selecție, referitor la poziționări, rezistență, lupte, raportul individ/comunitate și tipuri de răspuns comunitar în fața unor contexte socio-politice.
Tocmai pentru că vorbim despre atitudini și poziționări, ideea spotului cu actrița Ilinca Manolache și personajul Bobiță, creat de ea, a venit pentru a genera reacții și dialog; dezbaterile pot fi propuse în multe forme, iar reproducerea unor discursuri problematice pe care Ilinca le abordează prin personajul său ni s-a părut o cale directă de a da startul ediției de anul acesta.
Ilinca: Ideea spotului nu a fost a mea ci a echipei OWR, mai exact a Andreei Lăcătuș (directoarea artistică a acestei ediții OWR) și a lui Alecu Solomon.
Bobitză (și tot serialul Totzik1) e un exercițiu performativ de empowerment, prin care mi-am dorit să reciclez limbajul folosit de bărbați pentru a ne controla, obiectifica și jigni cu scopul de a mă elibera și de a evidenția mecanismele astea de dominare. Festivalul OWR este un festival despre drepturile omului, deci cred că drumurile noastre au mers alături mulți ani. Pot spune că e un festival care m-a format și m-a educat și iată că acum drumurile noastre s-au și înnodat.
Cine este Bobiță Mirel
Ilinca: Textul spotului OWR de anul acesta nu a fost scris de mine, a fost scris de Alecu și de Andreea cu amendamentul că numele complet al acestui personaj a fost ales de mine și este compus din Bobitză cel iconic și cu recunoaștere internațională și Mirel, un atât de controversat nume, citat din Erika Isaac. E double trouble, ca să zic așa.
Bobitză Mirel este fix tipologia de care vorbeam mai sus, a bărbatului privilegiat aspirant la funcții de putere dar ultra toxic, incapabil să ofere, doar să consume și care poate fi regăsit și în politicienii noștri dragi de la șeful statului până la primarul de sector 3 and so on.
Cum speri să îl perceapă publicul
Ilinca: Nu m-am gândit. Să-l perceapă așa cum merită.
Mesajul tău pentru public
Ilinca: Felicitări că ați descoperit acest festival extraordinar, sunt mulți oameni din breasla mea care nici măcar nu au auzit de existența lui, ceea ce e foarte trist după părerea mea, dați mai departe informația că acest festival se întâmplă, și într-un fel atât de curajos și demn de atâția ani. Pentru mine e necesar să am acces la genul acesta de selecție care cuprinde filme cu tematici sociale, politice dar și niște capodopere cinematografice, retrospective de filme de autor etc. Ne vedem la festival.