Liliana Maier: Marea artă, mai ales când vorbim de SEO copywriting, este aceea de a aplica o serie lungă de criterii materialui scris, fără ca cititorul să le perceapă

Liliana Maier: Marea artă, mai ales când vorbim de SEO copywriting, este aceea de a aplica o serie lungă de criterii materialui scris, fără ca cititorul să le perceapă

SEO nu înseamnă exprimări trunchiate și repetate, nici potop de linkuri cumpărate, nici texte prefabricate pentru a ispiti Google. Motoarele de căutare și-au rafinat foarte mult algoritmii în ultima perioadă, înțeleg sinonimia și relevanța, explică Liliana Maier, consultant SEO. Liliana este filolog de profesie, deși a absolvit un liceu cu profil matematică-fizică, și lucrează în acest domeniu din 2006. 

"Am căutat tot timpul să înțeleg cum se întâmplă lucrurile activând toate resursele. Să ținem cont că vorbim despre un domeniu complet nou în România la începutul anilor 2000, pentru care nu existau cursuri, specializări, posturi sau cod caen și care se confunda ușor în mintea oamenilor cu tipuri de servicii online de altă natură", povestește Liliana. 

Vorbim cu Liliana Maier în continuare despre parcursul ei, de la Litere la SEO, de unde a învățat în acest domeniu, cum a fost experiența ei de început și ce se întâmplă acum cu motoarele de căutare, în epoca Chat GPT. 

 

Etapele care te-au adus aici

Și eu mă întreb câteodată ce m-a adus cu adevărat aici. Probabil profilul meu puzzle care a strâns de peste tot câte o particică. Eu sunt filolog de profesie, ceea ce a ajutat mult pentru că mare parte din SEO este despre cuvinte și sensuri și despre cum transmiți fiecarui om înformația corectă pe zona lui de interes. Pe de altă parte, sunt absolventă de liceu cu profil matematică-fizică, aspect care mi-a influențat mult interesul pentru cifre și date dar și pentru aspecte mai tehnice. De aici și obsesia de a gasi mereu rezolvarea problemei, de a ajunge la soluție cu orice preț. La Institulul Bancar Român am studiat management financiar, ceea ce m-a ajutat ulterior să pot pune lucrurile într-un context mai amplu, de business, dincolo de segmentul acesta de marketing despre care vorbim.

Am căutat tot timpul să înțeleg cum se întâmplă lucrurile activând toate resursele. Să ținem cont că vorbim despre un domeniu complet nou în România la începutul anilor 2000, pentru care nu existau cursuri, specializări, posturi sau cod caen și care se confunda ușor în mintea oamenilor cu tipuri de servicii online de altă natură. Privind retrospectiv, cred că și asta m-a ajutat destul de mult în expunerea serviciilor pe piața din România, pentru că în primă fază a trebuit să explic cât mai simplu apropiaților ce înseamnă să faci SEO de fapt, pornind de la ce e un website și toată legătura cu internetul.

Esențiale însă în formarea mea de consultant SEO au fost sesiunile intensive de training de care am beneficiat atât la București cât și la Paris, susținute de agenția în care am făcut primii pași, cât și oportunitatea de a lucra pe conturi foarte mari încă din etapele mele de început, lucru care mi-a definit și impregnat irevocabil standardele cele mai înalte.

 

Cum ai ales domeniul acest domeniu

Era în toamna lui 2006. Terminasem prima facultate, cea de Limbi și Literaturi Străine, specializarea  Franceză-Română. Mi-am depus candidatura online pentru un job de junior cu cerințe de limbă franceză. Sincer, nu am înțeles despre ce era vorba, speram doar să fie suficient tot ceea ce stiam eu practic să fac în începutul de plan profesional, adică să vorbesc în franceză.

Jobul era pentru Holosfind Software, o agenție venită de câteva luni în România, ca sucursală a Referencement.com, una din primele agenții de SEO din Franța. Ca răspuns la candidatura mea, am primit în primă fază un mail la care am raspuns, după care am fost sunată. Mi s-a răspuns că vorbim de la Paris și că, à propos, trecusem testul lingvistic, ceea ce m-a bucurat enorm pentru că eu vorbeam la propriu limba lui Voltaire, experiența mea lingvistică fiind mult din cărți și cursuri. Am uitat să spun, postul era pentru piața franceză.

Eu mai lucrasem în perioada facultații ca hôtesse d'accueil la BRD-ul din Piața Victoriei imediat după ce se deschisese, unde practic eram un prim interlocutor pentru potențialii cetățenii francezi care veneau în vizită la cineva din management.

Și uite așa a început aventura mea de lingvist în oceanul internetului, căutând peștișorul de aur pe Google,dar și pe alte motoare de căutare pe atunci destul de folosite, precum Alta Vista, AOL, Yahoo, MSN etc.

  

Ce a urmat

Au urmat sesiuni de training, deplasări la Paris – mai întâi pentru formări, apoi pentru întâlniri strategice cu clienții de acolo, teleconferinte, telemuncă. A urmat coordonarea unei echipe, apoi a unui departament, poziție de pe care am părăsit compania în 2012 pentru a fi consultant independent. Inițial nu mă gândisem să fiu freelancer, dar piața românească nu era pregătită pentru altceva în acel punct și nici eu nu eram pregătită să spun mereu poezia despre SEO.  Un timp am lucrat pe tot felul de proiecte, unele foarte mari, dar și pe și bucățele de proiecte pe o platformă internațională de freelancing. Apoi, încet-încet, am început să iau și proiecte din România.

 

Ce nu știe lumea despre SEO 

Multă lume nu știe că motoarele de căutare și-au rafinat foarte mult algoritmii, că înteleg sinonimia, exprimarea articulată, că înteleg că un text e bun, adică de interes pentru public și adaptat nevoii din spatele căutării în funcție de cum se raportează cititorul ajuns pe site la acesta, de cât timp stă, dacă dă scroll, dacă revine în pagină etc.

Scopul motoarelor de căutare, scopul declarat al lui Google este acela de a servi ca rezultat al unei căutari o informație cât mai utiliă, de actualitate și adevărată, formulată într-un mod unic. Pe scurt, favorizează poziționarea acelor site-uri cât mai relevante pentru cititor. Relevanța și consistența conținutului sunt un criteriu foarte important pentru a fi în primele rezultate pe Google, dar mai ales pentru a rămâne acolo.

Din punctul meu de vedere a face SEO nu poate fi rezumat la exprimări trunchiate repetate la fiecare frază în ideea că site-ul va fi pe prima poziție pe Google cu acele expresii, cum nu poate fi nici o găleată de linkuri cumăpărate de la alte site-uri în ideea că Google poate nu se prinde și ii dă totuși votul de încredere site-ului tău.

SEO (Search Engine Optimisation) este un cumul de reglaje tehnice și potriviri semantice, de nuanțe și conexiuni, de adevărate analize și abordări particularizate la nivelul unui site care fac ca acesta să se afișeze ca rezultat al unei căutări pe Google introducând în câmpul de search un cuvânt sau o asociere de cuvinte relevante pentru scopul site-ului. Sigur că termenii cheie joacă un rol capital în succesul proiectului și da, fără a folosi cu o anumită frecvență cuvinte cheie în zone strategice de conținut textual motoarele de căutare nu pot interpreta complet și corect conținutul  din pagină.

Marea artă, mai ales când vorbim de SEO copywriting, este aceea de a aplica o serie lungă de criterii materialui scris, fără ca cititorul să le perceapă. Putem opta pentru repetiția naturală a unui cuvânt cheie, putem folosi conectori discursivi; ținem cont de cum se încheie o frază și de cum începe următoarea astfel încât nimic să nu fie forțat, abrupt, dar criteriile de bază să existe per ansamblu.

 

Viața de consultant SEO 

Viața de consultant SEO în România e, fără doar și poate, una frumoasă. E frumos că, față de acum 10-15 ani putem vorbi de un nivel mai mare de educare a pieței pe acest segment. Și aici mă refer atât la companii, care sunt mult mai bine informațe și știu de ce vor să cumpere acest serviciu dar și la agentiile de marketing digital, care simt tot mai mult nevoia de a lucra integrat și de a lucra la standarde foarte înalte. Așa se întâmplă ca o agenție specializată în servicii de tip paid  sau una de PR să înfințeze și un department de SEO și pentru asta să aibă nevoie de un consultant cu experiență.   

Părți mai puțin bune sunt numeroase, dar nu aș vrea să insist în direcția asta. Încă se mai fac confuzii chiar și în agențiile specializate în ce privește încadrarea responsabilităților. Mai exact, uneori  e greu de cernut ce intră și ce nu intră la specialistul SEO, ce e de execuție și ce e de consultanță. Nu e o regulă, dar am văzut de multe ori asta. La fel, am văzut anunțuri de recrutare pentru posturi de consultant SEO junior cu cerințe extrem de greu de bifat pentru acest nivel de experientă.

Apoi, mai apare o problemă la nivel de comunicare. De multe ori e greu să găsești în echipa clientului un interlocutor familiarizat cât de cât cu zona asta. Dar în tipul ăsta de situații cred că se regăsesc consultanți din mai multe domenii care s-au dezvoltat accelerat. Probabil e un pic complicat să ai in house oameni specializați, ceea ce vine la pachet cu destul de multă presiune pe colaboratorii care au atins un anumit nivel de experiență.

 

Clienții

Clienții mei sunt, în general, din cele mai diverse domenii, și asta e fascinant pentru că mă situeză în contexte de business foarte diferite, în contact cu oameni cu profile diferite și prin urmare și tipurile de relaționare sunt de mai multe feluri. De exemplu, în portofoliul meu pot să coexiste un site care comercializează utilaje de construcții cu unul care vinde servicii de hosting, cu unul de turism și tot așa. Clienți mei sunt din România dar și din UK, USA sau Franta; am avut chiar și în Australia câteva proiecte.

E drept că sunt nișe cărora le-am dedicat perioade foarte lungi, sunt site-uri pe care lucrez deja de 10-12 ani. Dar asta nu înseamnă că mă opresc la o nișă sau la un tip de site. Recunosc că îmi plac foarte mult site-urile care vând servicii, imi plac site-urile de conținut, cele care te fac să descoperi lumi și oameni.

Clienții mei sunt întotdeauna cei care vorbesc aceeași limbă cu mine, cei cu care pot să privesc în aceeași direcție, cei cu care pot să spun lucrurilor pe nume, cu bune și cu rele. Clienții mei sunt cei care îmi dau energie și curaj să cuceresc lumea cu ei. Și de cele mai multe ori, ne iese.

 

Nevoile lor

Cred că nevoia primară este cea de încredere. Mai ales în piața românească, în care încă se întâmplă lucruri altfel decât ar trebui; mai ales că vorbim de un canal de marketing care nu poate oferi garanții; e o zonă în care practic mereu este necesar să argumentezi, să o iei pas cu pas, să convingi, să demonstrezi.

Apoi, au nevoie de cineva care să-i consilieze și să-i acompanieze în proiectele lor. Devine interesant punctul în care înțeleg că nevoile lor nu sunt cele care credeau ei că sunt și cred că atunci e un prim pas pe durmul către incredere. Mi s-a întâmplat de multe ori ca atunci când stabileam obiectivele să-mi spună că doresc un volum mare de trafic argumentul fiind că asfel vor vinde mai mult. Prin urmare obiectivul era să vândă, nu să aibă trafic pe site. Iar vânzările le poți face în multe feluri, nu neapărat prin volum de utilizatori ci și printr-o targetare foarte țintită, ceea ce s-a dovedit o soluție câștigătoare în cazul lor. Mi se pare că atunci se face lumina, când vii cu soluții la care clientul tău nu s-a gândit dar care au sens  în contextul lui de business.

 Și sigur, e nevoia cea mare de rezultate, care se pot măsura în trafic pe site, în tranzacții propriu-zise, în a fi primul pe Google cu o anumită expresie cheie din nișă etc. Clienții au nevoi diferite motiv pentru care și abordările mele sunt foarte specifice, de la caz la caz și de la etapă la etapă.

 

Cum a fost 2023 pentru tine

2023 a fost un an de consolidare a muncii începute în perioada pandemiei, cu proiecte preponderent din zona medicală, clienții fiind spitale și clinici private din România, prin colaborarea strănsă cu MPR Agency, agenție de marketing și comunicare specializată în domeniul sănătății. 

În general e greu ca eu să-mi pierd concentrarea când vine vorba de muncă, dar ce m-a făcut să suflu și în iaurt în 2023 a fost faptul că pe final de 2022 se lansase chat gpt și efectiv nu știam ce turnură vor lua lucrurile. Eu am citit știrea imediat după lansarea din Franța și mi-am dat seama instantaneu că impactul în mediul online poate fi uriaș.

Eram fix în etapa de realizare a strategiilor anuale pentru 2023 pentru toți clienții din portofoliu și era absolut necesar să decid repede cum pot să contracarez eventualele efecte, pentru că nimeni nu știa practic cum ne va schimba acest instrument comportamentul online.

Și atunci mi-am zis că trebuie să fac SEO cât de bine pot peste tot unde se poate și am resurse – pe site-uri, cu abordări mai rafinate și cu accent și mai mare pe zona tehnică, pe Google My Business, pe Youtube, să mă aliniez mai mult decât o făceam înainte cu celelalte canale de marketing.

Cam acesta este contextul care nu mi-a permis să las garda jos, pentru că a început repede să se scrie foarte mult și foarte alert folosind AI-ul și nu prea aveai cum să concurezi cu asta.

Eu nu am îmbrățișat includerea chat gpt ca instrument de lucru al echipelor editoriale cu care lucrez. Stiam politicile Google în ce privește originalitatea conținutului și impactul încontestabil al valorii umane.

Știam și că tentația e mare ca într-un moment de lipsă de inspirație să iei de-a gata ceva ce sună extrem de bine și că e nevoie să ne pregătim treptat ca să știm cum să luam ce e mai bun din tot ce e nou.

Cert e că ce am făcut am făcut bine, pentru că au fost proiecte pentru care chiar am depășit cu mult obiectivele anuale cu mixul nou acțiuni SEO. Acum proiectele continuă să crească organic de la lună la lună, iar după cel mai recent core update de algoritm Google de la începutul lunii mă aștept să crească și mai mult, ele îndeplinind standardele de calitate și originalitate a conținutului. Îmbunătățim căutarea, astfel încât să vedeți mai multe informații utile și mai puține rezultate care par a fi făcute pentru motoarele de căutare, ne spune Elizabeth Tucker, Director, Product Management la Google pe data de 5 martie 2024.

 

Planuri pentru 2024

Cumva, mi se face dor să mă întorc mai activ în piețe internaționale, care pot fi de o concurentialitate acerbă dar e zona în care eu m-am simțit întotdeauna în largul meu. Îmi plac start-up-urile din SUA,. îmi plac proiectele de limbă franceză cu target international pentru complexitatea lor dată de targetarea diferită în funcție de specificul fiecărei țări și pentru că limba franceză îmi permite să lucrez cu nuanțe și sensuri mai mult decât o fac limba română sau engleza.

În același timp, îmi place foarte mult zona asta palpabilă de crescut echipe, de gândit servicii și luat decizii cu oamenii la masă, de construit strategii de marketing pentru mediul de business româneasc, atât de dinamic.

Mi-am propus ca 2024 să fie un an de tranziție către zone preponderent de consolidare. Mi-ar plăcea foarte mult să contribui la consolidarea unui proiect dintr-o altă zonă de servicii prin experiența pe care o am în SEO și în management, printr-un parteneriat strategic.

E necesar să iau niște decizii ferme, altfel risc să fiu nici cal, nici măgar, adică un fel de catâr SEO foarte experimentat, dar tot un catâr. Planul în 2024 e să fiu inorog și împreună cu alți inorogi să dăm viață proiectelor și să le ducem cu noi pe tărâmuri magice.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related