#FFF2024 | Victor Benderra: Tema ediției din acest an, Vertiges, are ca punct de plecare ideea de tulburare a simțurilor, de pierdere a echilibrului

#FFF2024 | Victor Benderra: Tema ediției din acest an, Vertiges, are ca punct de plecare ideea de tulburare a simțurilor, de pierdere a echilibrului

Peste o sută de producții cinematografice franceze se vor vedea anul acesta în Festivalul Filmului Francez. Tema ediției din 2024 – Vertiges - și filmele selectate provoacă spectatorii să iasă din zona de confort și să se scufunde într-un program provocator care susține cinematografia de gen. Prin film, publicul este chemat să privească atent la schimbările, frământările și subiectele sensibile ale lumii actuale.

Victor Benderra, coordonator și programator FFF2024, spune că ediția de anul acesta vine cu multe noutăți, despre care vorbește pe larg în continuare.

"Alături de colegii mei, Sébastien Leconte și Ioana Florescu, am făcut selecția dorindu-ne să oferim publicului cele mai bune filme franceze contemporane. Așadar, multe dintre titlurile ce vor putea fi văzute în program au făcut furori în Franța și ne-am dorit foarte tare să le putem prezenta publicului din România", spune Victor.

A 28-a ediție a Festivalului Filmului Francez se desfășoară în an de centenar al Institutului Francez din România, în perioada 21-31 martie 2024, la București și în alte 12 orașe din țară: Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș.

 

Festivalul Filmului Francez anul acesta

Anul cinematografic francez 2023 a fost marcat de o renaștere a filmului de gen și asta am vrut să arătăm prin crearea unei noi secțiuni, numită "Mauvais genres". Aceasta va pune în valoare câteva dintre pepitele cinematografiei de gen (thrillere, filme noir, filme SF etc.). Pentru prima dată, în parteneriat cu CINETic, vom avea, de asemenea, o selecție de filme VR. Nu în ultimul rând, secțiunea dedicată profesioniștilor din industria cinematografică va fi deosebit de puternică în acest an, când vom organiza un atelier în parteneriat cu cineclubul feminist F-Sides. În zilele de 26, 27 și 28 martie, profesioniști români din domeniul cinematografiei vor lucra împreună pentru a stabili un set de linii directoare privind violența sexuală și de gen în industrie și, în sens mai larg, măsurile necesare pentru a atinge o mai mare paritate.

Anul acesta, festivalul va avea loc în 13 orașe! București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Arad, Brașov, Brăila, Constanța, Craiova, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș.

Având în vedere că Institutul Francez sărbătorește anul acesta 100 de ani de existență, putem spune că această ediție a Festivalului Filmului Francez este una foarte ambițioasă. Am considerat că împlinirea acestor 100 de ani este prilejul ideal să ne oprim și să reflectăm asupra neliniștilor timpului nostru: de aici și tema Vertiges.

 

Tema din acest an: Vertiges

Tema ediției din acest an, Vertiges, are ca punct de plecare ideea de tulburare a simțurilor, de pierdere a echilibrului, iar această temă semnifică sprijinul nostru pentru forme de cinema ceva mai impure, bine reprezentate în secțiunea Mauvais Genres. Totodată, Vertiges ne invită să facem un pas înapoi și să privim atent tulburările lumii actuale, dar și să anticipăm provocările care ne așteaptă.

Prin această temă, dorim să provocăm spectatorii să iasă din zona lor de confort.

 

„Une Annee dificile”, filmul care deschide ediția a XXVIII-a

Deschiderea festivalului ar trebui să fie, înainte de toate, o sărbătoare, și de aceea am ales să începem cu filmul UNE ANNÉE DIFFICILE, de Eric Toledano și Olivier Nakache, o comedie foarte bine scrisă, cu o distribuție de 5 stele, care a avut un mare succes de public în Franța. Așa cum cere tradiția, deschidem întotdeauna festivalul cu un film care va fi lansat în curând în cinematografele din România. Este și cazul acestui film, care va fi distribuit de Independența Film.

 

Selecția filmelor prezentate în secțiunile FFF

Vom avea în total 107 proiecții. Alături de colegii mei, Sébastien Leconte și Ioana Florescu, am făcut selecția dorindu-ne să oferim publicului cele mai bune filme franceze contemporane. Așadar, multe dintre titlurile ce vor putea fi văzute în program au făcut furori în Franța și ne-am dorit foarte tare să le putem prezenta publicului din România: LE REGNE ANIMAL, de Thomas Cailley, LE PROCES GOLDMAN de Cédric Kahn, LE TEMPS D’AIMER, de Katell Quillévéré.

Am vrut, de asemenea, să prezentăm un anumit tip de cinema pe care, până acum, ne era greu să îl includem în selecție. Aceste filme se regăsesc, cum spuneam și mai devreme, în secțiunea "Mauvais Genres". Nu în ultimul rând, continuăm să acordăm o mare importanță tinerilor realizatori de filme prin cele două secțiuni competiționale – una dedicată lungmetrajelor regizate de cineaști aflați la început de drum, cealaltă dedicată scurtmetrajelor. Ne bucurăm că toate filmele din Competiția Tinere Talente - Lungmetraj vor fi proiectate la București, Cluj, Timișoara și Iași!

 

Invitații

Este o mare bucurie pentru noi să îl avem la București pe Karim Leklou, un actor foarte în vogă la momentul actual în Franța. El va veni la București pentru a prezenta VINCENT DOIT MOURIR, de Stéphan Castang, pe 27 martie și GOUTTE D'OR, de Clément Cogitore, pe 28 martie.

De asemenea, suntem încântați să întâmpinăm la București o tânără regizoare, Angela Ottobah, care își va prezenta filmul PAULA pe 23 martie, în cadrul competiției Tinere Talente - Lungmetraj. Apreciat de critică la momentul lansării, Paula este un film tulburător, cu o abordare plină de măestrie, despre o relație de control între un tată și fiica sa. De asemenea, ni se vor alătura două actrițe din filmul CONANN al lui Bertrand Mandico: Claire Duburcq și Sandra Parfait.

 

Noile voci ale cinematografiei franceze 

Aș începe cu Angela Ottobah, care spuneam că va fi prezentă la București și aș continua cu Jean-Baptiste Durand, Delphine Deloget și Marie Amachoukeli. Aceștia sunt tineri cineaști care ne-au impresionat cu primul sau al doilea lor lungmetraj. Jean-Baptiste Durand tocmai a câștigat Premiul César pentru cel mai bun prim film pentru CHIEN DE LA CASSE. RIEN A PERDRE, de Delphine Deloget, și AMA GLORIA, de Marie Amachoukeli, au fost prezentate la Cannes anul trecut, în cadrul secțiunilor Un Certain Regard și Semaine de la Critique.

 

Ce va vedea publicul la secțiunea Vertiges VR

Sâmbătă, pe 23 și, respectiv, 30 martie, între orele 10.00 și 19.00, în Atriumul Institutului Francez din România (Bd. Dacia 77), publicul va putea descoperi filmele KINOSCOPE, GLOOMY EYES, EMPEREUR, ALTERATION și BIOLUM. Această secțiune, concepută de colegul meu Sébastien, prezintă cele mai bune creații VR din ultimii ani. Sunt filme care au fost selectate la unele dintre cele mai mari festivaluri de film de gen și care promit să fie experiențe tulburătoare. Programul a fost realizat în parteneriat cu CINETic, iar biletele sunt deja disponibile aici.

 

O altă noutate a festivalului - Secțiunea Mauvais genres

Această secțiune include câteva filme de gen cu totul inedite: VINCENT DOIT MOURIR, de Karim Leklou, este un thriller care te lasă aproape fără suflu, în care un bărbat pare să fie urmărit de toată lumea care încearcă să-l ucidă, fără niciun motiv; LE GANG DES BOIS DU TEMPLE de Rabah Ameur-Zaïmeche, un film noir admirabil de bine condus; MARS EXPRESS, un science fiction animat pentru adulți care a impresionat deopotrivă publicul și criticii francezi; și CONANN, un film mai degrabă nebunesc care îl confirmă pe Bertrand Mandico ca fiind una dintre marile voci ale cinematografiei franceze. De asemenea, în cadrul acestei secțiuni va fi prezentat filmul SALEM, o variație pe tema Romeo și Julieta, a cărui acțiune se desfășoară într-un cartier rezidențial din Marsilia, o poveste de dragoste tragică și plină de misticism. Filmul, selectat în Semaine de la Critique la Cannes, este regizat de Jean-Bernard Marlin, care a impresionat deja publicul cu primul său lungmetraj, Shéhérazade.

 

Panorama

Panorama prezintă, ca în fiecare an, filmele care au marcat anul cinematografic, fie prin succesul pe care l-au avut la public, fie prin aprecierea de care au avut parte din partea criticilor de film. Avem filme care au fost proiectate la unele dintre cele mai mari festivaluri din lume, printre care dulce-amarul HORS-SAISON al lui Stéphane Brizé, care a fost în competiție la Festivalul de Film de la Veneția, și LA BÊTE al lui Bertrand Bonello, un film sublim, o reflecție fascinantă asupra emoțiilor provocate de sentimentul de iubire. Desigur, dorim să ne adresăm și publicului larg și, ca în fiecare an, vom propune câteva comedii de calitate: UNE ANNÉE DIFFICILE, LE LIVRE DES SOLUTIONS și, bineînțeles, YANNICK, o perlă pentru publicul larg regizată de Quentin Dupieux.

 

Provocări în organizarea acestei ediții

În cadrul programării, accentul este pus pe un cinema poate puțin mai provocator. Există, de asemenea, secțiunea Vertiges VR. Dar ADN-ul festivalului rămâne același și permite publicului român să descopere tot ce este mai bun din cinematografia franceză recentă.

 

Rolul cinematografiei, în vremuri cu atâtea subiecte sensibile

Aș spune că, mai presus de toate, cinemaul ne permite să ne îmbogățim experiența, să cultivăm empatia. Așadar, cinematograful este esențial pentru a înțelege mai bine lumea și poate pentru a avea un punct de vedere ceva mai luminat și mai uman asupra tuturor subiectelor pe care le menționați.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related