A pornit un mic business de la ideea de a avea un proiect personal care să-i dea posibilitatea să își manifeste creativitatea și să se joace cu forme, culori, arome. Emilia Frunzaru este om de comunicare, iar de un an și ceva toarnă lumânări parfumate din ceară de soia naturală pentru brandul sustenabil Lumiar. Ideea sustenabilității este sămânța mărcii, spune Emilia, care creează și recipientele reutilizabile pentru lumânări. Pentru cei care doresc să-și cultive o nouă pasiune, organizează ateliere de turnat lumânări.
"Atunci când mă jucam cu ceara, o turnam în conserve de ton pe care le colectam pentru a fi reciclate mai apoi. Iar azi, fiindcă nu mai torn în conserve, creez un însămi recipientele, care sunt reutilizabile. Practic, un cumpărător achiziționează pe deoparte lumânarea, cât și recipientul care are viață îndelungată", spune Emilia.
Povestim cu Emilia Frunzaru despre brandul Lumiar și despre creația handmade de lumânări parfumate.
Din biografie
M-am născut în Craiova și la 19 ani am plecat la facultate, în București, unde am studiat ”Comunicare și PR” la Facultatea de Litere. Am lucrat timp de un an într-o agenție de marketing unde am învățat multe despre cum să construiești vizibilitatea unui brand. M-am tot plimbat prin diverse branduri micuțe, unde ajutam la construirea imaginii lor, și în general, lucram pe partea de comunicare.
Am avut mule experiențe profesionale din care am învățat ce îmi place și ce nu , dar cea mai frumoasă experiență am preluat-o din voluntariat, fiindcă am fost foarte activă în acest domeniu. Inclusiv în PRIME România, TEDxBucharest & ASUB București.
Pasiunea pentru meșteșug și creație
Încă din liceu cochetam cu tot felul de activități practice, printre care și lumânăritul. Ca pentru mulți, pasiunea pentru lumânări începe atunci când începi să ”repari” lumânările care nu ard bine.
Recunosc, îndemânarea pentru lucrul manual o am de la mama mea. Ea este o fire atât practică, cât și creativă, iar faptul că mereu am ”furat meserie” de la ea, m-a ajutat să îmi construiesc propriile trăsături creative.
Procesul creativ
Totul pornește de la o idee pe care o am în mod spontan, asta inclusiv legat de numele și culoarea unui produs. Iar apoi, tot ce fac este să încep de undeva. Intru în atelier și mă joc. Văd dacă rezultatul îmi stârnește un ”vai, ce-mi place”, iar de acolo până a apărea pe raftul unui client, este un mic pas.
Inspirația
De obicei inspirația mi-o iau din natură. Copacii, în special, mă inspiră. Nu sunt genul de creator care să se uite pe Pinterest să vadă ce să mai aducă nou. Pur simplu, totul este o născocire a propriei minți și mă mândresc cu asta, fiindcă îmi pun amprenta, astfel.
Mă inspiră chiar și anumite conversații, anumite cuvinte puse la locul potrivit, din care eu creez ceva.
Rutina de lucru
Mi-am creat un spațiu pentru lucrul creativ, căruia îi spun simplu, atelier.
Ca orice începător, obișnuiam să am atelierul în casă, într-un colțișor, însă aceea a fost pentru mine doar o măsură de început. În momentul în care mi-am luat un spațiu special pentru Lumiar, am simțit cum totul se schimbă, fiindcă atelierul a prins un scop, iar drumurile mele până acolo, au căpătat sens creativ.
Cât despre atunci când lucrez, mereu mă însoțește muzica, însă o muzică liniștită, așezată. Am încercat și cu ceva mai ritmat, însă mă impinge la grabă și fac greșeli.
Cum a apărut brandul Lumiar
Am fost încurajată de logodnicul meu să încep o afacere cu ceea ce știu să fac și la care mă pricep. Întâi l-am considerat nebun, fiindcă nu vedeam un potential așa mare în ce făceam, însă i-am acceptat provocarea.
Am avut norocul să obțin finanțări externe pentru a deschide Lumiar, cu ajutorul cărora am achiziționat echipamente și toate cele necesare.
Sustenabilitatea brandului
Ideea sustenabilității este sămânța brandului. Atunci când mă jucam cu ceara, o turnam în conserve de ton pe care le colectam pentru a fi reciclate mai apoi. Iar azi, fiindcă nu mai torn în conserve, creez un însămi recipientele, care sunt reutilizabile. Practic, un cumpărător achiziționează pe deoaprte lumânarea, cât și recipientul care are viață îndelungată.
Pe de altă parte, ceara de soia folosită este naturală și provine din surse regenerabile. Comparativ cu cea din palmier sau parafină, ce nu îndeplinesc aceste calități.
Produsele tale. Cum se diferențiază în piață
Creez lumânări parfumate din ceară de soia, cu parfumanți special concepuți pentru lumânări. Pe acestea le torn în recipiente create de mine din rășină acryl.
Faptul că produsul este creat de la cap până la coadă în atelierul nostru este unul dintre lucrurile care ne diferențiază în piață produsele. Recipientele noastre nu sunt cumpărate dintr-o fabrică din China, ci conțin amprenta umană. Plus, denumirile. Pe lumânările noastre nu vei vedea, simplu: mosc & lavandă, ci mai degrabă, denumiri care te împing către o imagine vizuală: roua primăverii, apus în livada cu meri.
Clienții
Femeile sunt cele mai mari fane ale produselor mele. La mulți ajungem în format fizic, prin diverse evenimente de prezentare, iar alții ne găsesc și pe Instagram.
Mi se întâmplă ca cel mai des, clienții care revin, să dorească să participe la ateliere, datorită experienței frumoase.
Cele mai populare
Colecția cu intenții a fost foarte căutată. Recipientele sunt deosebite și oamenii rezonează cu mesajele.
Promovarea
Instagram este foarte puternic când vine vorba de promovarea produselor și engagement cu comunitatea. Pe de altă parte, majoritatea participanților la evenimente vin din Facebook, de la secțiunea ”events”.
Cel mai mult prefer să comunic în format video, fiindcă este mult mai captivant. Plus, am ocazia să mă afișez în fața comunității și să dau o față brandului.
Mesajele se concentrează mult pe ideea de pasiune și de a-ți petrece timpul în mod valoros. De a-ți găsi liniștea și timpul cu tine. Este ideea de la care eu am și pornit Lumiar. De la a avea un proiect personal care să-mi capteze atenția și la care să devin bună.
Între procesul creativ și rigorile antreprenoriatului
Cred că antreprenoriatul îmi ia 80% din timp, fiindcă sunt de părere că atelierele au acest scop. Observ la mine că în perioadele în care am foarte multe ateliere, tind să mă epuizeze și să nu mai dau randament creativ. Acolo găsesc multă esență antreprenorială. Pe când, atunci când sunt în atelier și creez, mă joc, torn, este strict creativ.
În rest, facturi, contabillitate și comenzi de materie primă – acestea nu sunt atât de solicitante.
Învățături
Că timpul le rezolvă pe toate! Orice provocare pe care am avut-o, am învățat să mă dau un pas în spate și să las lucrurile să meargă de la sine.
Plus, imaginea mea de creator a fost cea care m-a propulsat cel mai mult. Fiindcă sunt un om onest și comunicativ, iar asta mi-a adus multe proiecte. Simt că oamenii rezonează cu mine și acesta este plusul brandului Lumiar.
Comunitatea de artizani din România
Adevărații membri ai comunității se ajută foarte mult între ei. Cred că divergențe și neplăceri apar acolo unde oamenii sunt concentrați doar pe business și atât. Și mie mi s-a întâmplat să vreau să formez relații cu alți creatori de lumânări și ei să nu întoarcă efortul. Dacă am înțelege că fiecare e pe calea lui și nu există concurență așa acerbă, lumea ar fi mai bună.
Frumusețea din jurul tău
Familia mea este frumusețea. Faptul că sunt încurajată și sprijinită din toate părțile să fac ce îmi doresc, consider că îmi face viața mai frumoasă. Sunt extrem de norocoasă să-i am pe toți cu mine și ei mă inspiră să fiu și eu, la rândul meu, frumoasă. :)