Publicitatea a devenit ceva de evitat. Aceasta fiind situatia, Răzvan Vasiloiu, Head of Strategy the Syndicate, are un manifest pentru 2024: sa se intoarca la publicitatea aceea pe care oamenii voiau sa o vada. Iar asta inseamna mai putin "da click aici" și mai multe emoții, o conversație care să implice oamenii și viața lor, nu consumatorii.
"Pentru ca asa ceva sa devina posibil, noi suntem primii responsabili in a crea publicitate frumoasa, publicitate extrem de interesanta. Sa renuntam (probabil) la “cumpara”, “da click”, “profita” si sa ne indreptam spre emotii, spre celebrarea frumosului, spre curiozitatea oamenilor, spre viata", spune Razvan.
Altfel, razboiul a devenit deja background, inflatia e peste tot, confuzia generala e starea obisnuita. Ne adaptam si mergem inainte. Cum se arata 2024 in industria de comunicare, povesteste Razvan Vasiloiu in randurile urmatoare:
Un manifest pentru 2024
Discutam cu cineva, chiar la sfarsit de 2023, despre publicitate ca subiect monden si faceam urmatoarea observatie: publicitatea a devenit ceva de evitat, ceva de care sa ne ferim, platformele online ne indeamna sa platim o taxa ca sa nu mai avem parte de publicitate. Jocurile online sunt intrerupte de publicitate, cautam cu disperare X-ul ca sa inchidem reclamele, oamenii radio anunta cu dezaprobare ca urmeaza pauza publicitara.
Astfel, e clar ca publicitatea a devenit ceva indezirabil, ceva de evitat.
Iar gandul pentru 2024 este un MANIFEST, inceputul schimbarii. Publicitatea trebuie sa (re)devina ceva dezirabil, asteptat cu entuziasm, ca atunci cand te intorci in tara dupa mai mult timp si te uiti cu interes la reclame, ca si cum ar fi Superbowl in fiecare zi. Pentru ca asa ceva sa devina posibil, noi suntem primii responsabili in a crea publicitate frumoasa, publicitate extrem de interesanta. Sa renuntam (probabil) la “cumpara”, “da click”, “profita” si sa ne indreptam spre emotii, spre celebrarea frumosului, spre curiozitatea oamenilor, spre viata – nu spre cumparaturi, sa vorbim cu oamenii – nu cu niste consumatori.
Ce se întrevede în 2024
Accent pe experiente, pe calatorii senzoriale si pe modalitati inovatoare de a integra consumatorul. Multe brand-uri vor incerca sa-si adapteze TOV-ul incat sa fie cat mai Gen Z-friendly (romgleza, utilizarea si mai intensa a influencer marketing-ului, breaking the 4th wall). Intrevad, in continuare, o importanta crescuta acordata componentei de CSR, insa un CSR relevant, nu ca sa bifeze o actiune dintr-un plan corporatist.
Trenduri
Autenticitatea si transparenta - spune pe bune si simplu ce ai de spus.
Video-ul in timp real si streaming-ul live.
Continutul adevarat, real si realistic pentru social media, restul chiar nu functioneaza.
Experientele imersive si realitatea extinsa (AR si VR), dar pentru un target inca foarte nisat si pentru situatii la fel de restranse.
Comunicarea pe baza de valori si implicare sociala: Brand-urile isi asuma tot mai multe responsabilitati sociale si abordeaza probleme importante pentru comunitate, iar modul in care comunica se concentreaza pe valorile lor.
Industria de comunicare în 2023
Cred ca ne aflam inca intr-o era post Covid, comportamentele schimbate sau cele noi adaptate de oameni par ca raman, unele branduri au inteles acest lucru, altele insista ca lumea va fi “ca inainte”. Digitalizarea fortata de Covid a schimbat foarte mult peisajul comunicarii, a modului in care livram publicitatea.
Bilanț de agenție
Dupa un 2022 foarte bun, poate cel mai bun an din punct de vedere al “cifrelor”, a urmat un 2023 slab, iar 2024 se arata foarte, foarte bun, deci suntem pe val.
Lucrul cu AI
Uneori este util ca baza de pornire – care, totusi, necesita ulterior input personal semnificativ (dezvoltare, personalizare, editare). In continuare, noi functionam pe baza de creativitatea organica, brainstorming, brainwriting, integere in profunzime a oamenilor carora ne adresa, cu toate fricile si bucuriile lor, cu temerile si panurile lor.
AI-ul poate ajuta si pe partea grafica, in generarea de imagini pentru ilustrarea in stadii incipiente ale proiectelor.
Influența AI în industrie
Fara indoiala, in crestere, insa nu putem vorbi momentan despre inlocuirea creativitatii si a touch-ului uman. Profesionistii familiarizati cu stilul AI-ului pot depista rapid pattern-urile, ceea ce automat conduce la o afectare a legitimitatii creatorului.
Cred ca in viitor vom avea “Created by Humans” stamps pe materialele de comunicare.
Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
Capacitatea de adaptare a oamenilor este foarte interesanta. Se observa o “inertie” initiala, dorinta de a pastra totul cum stim, ne e teama de schimbare, insa daca schimbarea e inevitabila, atunci sa ne adaptam. Razboiul nu mai e un subiect zilnic, e deja in background. Inflatia e peste tot, oriunde, ceea ce creeaza o stare clara de confuzie generala, ceea ce influenteaza “cumparaturile” importante, planurile pe termen lung. Insa semnele de revenire au inceput sa apara, bancile au bani, asa ca vor scadea dobanzile la credite si, daca avem credite, dam inainte.