Brandingul nu înseamnă cosmetizare de business, logo, nume, manual de identitate vizuală, spune Alina Tudose, Co-founder & Strategic Brand Consultant Brand Growers. Brandingul presupune transformarea organizațiilor și a mentalităților, crearea unor contexte care să permită ideilor bune să se manifeste. Mai ales în 2024, când incertitudinea a devenit singura certitudine.
"În lumea brandingului, asistăm la o transformare a rolului consultantului de brand. Granița dintre branding și comunicare devine din ce în ce mai fluidă, iar clienții sunt în căutarea unor soluții complexe", spune Alina.
Povestim în continuare cu Alina Tudose despre trendurile și provocările din domeniu în 2024, influența AI, schimbările tehnologice și sociale, cum s-au schimbat nevoile clienților în ultimii ani și ce se întâmplă în sfera antreprenoriatului tânăr.
Cu ce energie & gânduri ai intrat în 2024
Gândurile mele de început de an sunt, de fapt, gândurile pe care le-am avut an de an: să confer o semnificație muncii mele și să simt că aduc valoare prin intermediul instrumentelor de brand în afacerile clienților noștri.
Pentru mine, brandingul nu se rezumă la cosmetizarea unui asset: logo, teritoriu vizual sau nume. Este despre transformarea organizațiilor și a mentalităților, despre crearea unor contexte care să permită ideilor bune să se manifeste și să ajungă la potențialii clienți. Prin urmare, îmi doresc să contribui la crearea unui impact pozitiv în mediul antreprenorial românesc prin dezvoltarea unor branduri curajoase, care să aibă opinii puternice și personalități distincte.
Planuri
În acest an, am hotărât să ne concentrăm pe comunicarea misiunii noastre, a identității noastre și a motivelor pentru care ne implicăm în ceea ce facem. Cu o experiență considerabilă în domeniu, am constatat că deseori sunt certată pentru reticența în a vorbi despre activitatea noastră sau rațiunea din spatele acțiunilor noastre. Am lucrat de ani de zile în această formulă de parteneriat, cu Răzvan Chifu și Catalin Rusu, în cadrul căreia am acumulat o vastă experiență (de aproape 10 ani), fiecare dintre noi având roluri de seniori asociați.
Am avut curajul de a exploata oportunitățile oferite de mediul antreprenorial, în ciuda incertitudinii acestuia. Un curaj pragmatic, susținut de experiența echipei noastre de peste 20 de ani în domeniul publicității, marketingului și brandingului, sub platforma numită Brand Growers. Împreună cu clienții noștri, am construit branduri in tehnologie (Bittnet și Dendrio), finanțe (Investimental), asigurări (Eazy Insure), FMCG (Alka cu Stretto PLUG IN, La Provincia, cu Puiul Vegetarian de la Carmistin, berea artizanală Zaganu) și imobiliare (GTC).
Obiective
Obiectivele noastre pentru acest an sunt, ca mereu dealtfel, să inspirăm un număr cât mai mare de antreprenori să înțeleagă și să aplice abordări solide în constructia de branduri, și să câștige încredere în acest proces. Să construiască branduri cu aceeași persistență și determinare cu care construiesc afacerile lor.
Obiectivul nostru principal rămâne să aducem valoare în afaceri prin intermediul strategiei și designului de brand, creând astfel un teritoriu fertil pentru lansări de produse sau servicii noi, sau pentru viitoare recrutări. Este esențial să creăm un mediu în care antreprenorii să se simtă liberi să dezvolte și să-și exprime viziunea de business, transformând-o într-o prezență puternică pe piață.
Ce se întrevede în 2024
În lumea brandingului, asistăm la o transformare a rolului consultantului de brand. Granița dintre branding și comunicare devine din ce în ce mai fluidă, iar clienții sunt în căutarea unor soluții complexe. Ei nu mai doresc doar un brand în workshopurile din meetingroom, ci unul care să funcționeze eficient în cadrul categoriei sale, să fie deja implementat în mediul digital și să aibă o poveste conturată.
Pentru Brand Growers anul a inceput foarte bine, tocmai am semnat un contract pentru un rebranding international din categoria fintech.
Provocări
Ne străduim să fim mai prezenți în munca noastră, în proiectele noastre, iar provocările vin din această încercare de a face tot ce este mai bun pentru clienții noștri și de a-i convinge de importanța unui brand bine definit și articulat corect. Chiar și în ciuda zgomotului pe subiectul branding în România, observăm că există încă o piață largă de clienți care nu au luat în considerare colaborarea cu un consultant de brand sau un studio specializat în acest domeniu, și, mai important, să le ofere atenția cuvenită.
De unde vin oportunitățile
Foarte multe oportunități provin din sfera antreprenoriatului mai tânăr, în special din domeniul tehnologiei, oameni pasionați care și-au transformat ideile în afaceri și înțeleg necesitatea unei strategii corecte de brand încă de la început. ". Un exemplu în acest sens este categoria asigurărilor.
Trenduri
1. Conținutului video de tip scurt inca domina, oferind o modalitate eficientă de a transmite mesaje de brand într-un mod captivant și concis. Brandurile devin mai curajoase si intra cu executii adaptate diverselor platforme.
2. Importanța marketingului prin influenceri: Marketingul prin intermediul influencerilor va rămâne crucial, însă accentul se va pune tot mai mult pe construirea de ambasadori interni pentru brand, cum ar fi CEOs, CMOs sau chiar inventatorii produsului, care pot oferi credibilitate și autenticitate în comunicarea brandului. Observăm o creștere a briefurilor pentru construirea brandurilor personale ale liderilor organizațiilor și suntem încântați să lucrăm pe astfel de task-uri.
3. Utilizarea AI în crearea de conținut, cum ar fi conținut pentru website-uri și social media, precum și descrieri de produse. Toată lumea o face deja.
4. Podcasturile vor rămâne în trend, oferind companiilor oportunitatea de a amplifica vocea brandului într-un mod personal și autentic. Suntem în etapa pregătitoare pentru lansarea unui podcast pentru unul dintre clienții noștri, care abordează o tematică interesantă, fiind parte integrantă a strategiei de lansare a brandului pe piață.
Topicurile la care sunteți atenți
Suntem atenti la orice inovație din tehnologie, căci mai devreme sau mai târziu o vom implementa, de obicei mai devreme.
Suntem atenți la oameni și la poveștile lor, trăim in prezent si evităm sa ne izolăm in bulele noastre. Suntem observatori atenți ai trendurilor si insighturilor din societate.
Și suntem atenți să ne păstrăm proaspeți în munca noastra creativa si urmarim ce se intampla in cinematografie, teatru, muzica.
Industria de branding din România în 2023
În ultimii ani, brandingul în România a luat avânt, urmând creșterea economică și a concurenței în diferitele domenii. Si in 2023 a crescut interesul pentru brandingul digital, companiile sunt tot mai conștiente de impactul pe care îl are prezența lor online și de felul în care sunt percepute de target pe diverse platforme digitale.
În comparație cu anii anteriori, consider că în prezent este relativ simplu pentru un client să găsească un partener pentru un proiect de branding. Cu toate acestea, devine din ce în ce mai dificil să facă distincția între competență și incompetență pe piață.
Factorii care influențează piața
Diversele proiecte de succes cred ca sunt principalul influentator al pietei, faptul ca brandurile romanesti cresc de la an la an, se dezvoltă și devin un promotor al economiei și de ce nu al brandului de țară. Noi am facut un proiect de promovare a brandurilor românești în celebra Times Square din New York, “365 Days of Romania in Times Square” care a generat un răspuns pozitiv din partea brandurilor românești ce își doresc să fie cunoscute internațional.
Bilanț de agenție
Anul acesta a fost dedicat construirii de relații pe termen lung, bazate pe întâlniri periodice și conversații ample. Ne-am implicat mai mult în afacerile clienților noștri, participând activ la dezvoltarea de produse și, uneori, la strategiile lor de comunicare. Am optat mai degrabă pentru proiecte mai puține, dar de durată, oferindu-ne astfel luxul de a fi alături de clienții noștri și de a înțelege mai bine provocările și realitățile cu care se confruntă.
Am avut proiecte diverse in acest an. Printre acestea, am colaborat cu o editură inovatoare, ZYX Books, parte din grupul de comunicare ZYX Group, care include branduri precum Hotnews, Panorama și Totul despre mame. Pentru ZYX Books am definit identitatea de brand și am avut ocazia să creăm o serie de coperte de carte extrem de diferite de ceea ce exista deja.
De asemenea, am fost implicați în construirea strategiei de brand, atât verbală cât și vizuală, pentru noul concept store Magmatik din Dorobanti. Am avut două proiecte interesante cu core-ul in tehnologie: Investimental, un broker inovator, și Eazy Insure, un proiect de insuretech.
În plus, de la finalul anului 2023 și la începutul lui 2024, lucrăm la un proiect de rebranding pentru un brand de bere - detalii vom dezvălui în curând si suntem in plin proces de rebranding pentru Romstal.
AI-ul în branding
Unul dintre domeniile principale în care AI-ul își face simțită prezența este în analiza datelor și înțelegerea comportamentului consumatorilor. Cu ajutorul algoritmilor de machine learning, brandurile pot procesa și interpreta cantități masive de date pentru a identifica modele, preferințe și tendințe ale consumatorilor. Acest lucru ne permite să ne adaptăm strategiile de branding și mesajele de marketing într-un mod mai eficient, și să putem promite acea personalizare a mesajelor pe care ne-o dorim cu toții.
Briefuri & clienți
Observ că nevoia de diferențiere devine tot mai accentuată, pe măsură ce piața se dezvoltă și clienții devin mai educați.
Cererea pentru sustenabilitate sau pentru produse sustenabile este în creștere, mai ales acum, odată cu intrarea în vigoare a obligativității raportării pe criterii ESG pentru clienții listati la bursă. Este de așteptat să vedem o creștere semnificativă a rapoartelor de sustenabilitate.
Cu toate acestea, cred că cea mai mare creștere este a nevoii de a avea un scop, de a ști de ce o companie face lucrurile într-un anumit mod, care este menirea ei și de ce ar trebui ca cineva să lucreze cu acea companie și nu în altă parte. Acestea sunt întrebări la care este dificil să răspunzi singur; ai nevoie de îndrumare și de exemple de bune practici. Asta poate sa ofere un consultant de brand.
Schimbări
Observ că, mai mult ca oricând, clienții au nevoie de criterii clare pentru a-și selecta partenerii de branding. Cu o explozie de webinarii, workshop-uri și ghiduri practice, piața este inundată de informații, dar este tot mai dificil să faci distincția între adevărata expertiză și simpla aparență.
Razboi, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
Incertitudinea pare să fie noua certitudine și cred că majoritatea au înțeles acest lucru: antreprenorii sunt mereu în căutare de soluții pentru a-și menține și dezvolta afacerile, indiferent de context. Și noi facem la fel.
Cum îș redefinește rolul brandingul în 2024
În opinia mea, brandingul își redefinește rolul într-un mod care îl face mai integrat cu celelalte aspecte ale marketingului și comunicării. Aici avem un avantaj, deja avem o structură care sa susțină acest lucru. Cred ca brandingul este mai prezent in orice actiune de marketing sau de comunicare si este ok sa fie asa.
Procesul de branding nu se mai încheie doar cu un manual de identitate vizuală, ci oamenii din echipa de brand devin parte esențială a călătoriei brandului. Aceștia devin mai importanți pentru clienți, fiind consultați în deciziile cheie și implicându-se în procesele de dezvoltare a businessului, managementul echipei și dezvoltatrea campaniilor de comunicare. Văd cum rolul brandingului devine tot mai central în business, așa cum ne-am dorit.