Progresul accelerează atunci când înțelegem, utilizăm și colaborăm cu tehnologia, crede Mona Ursu, CEO Brandfusion. Provocarea industriei de branding este de a găsi moduri responsabile de a folosi AI-ul, de a găsi un echilibru în utilizarea acestui nou instrument, valorificând potențialul de creație și fără a sacrifica autenticitatea brandului. Companiile și agențiile dau testul adaptării în această perioadă a schimbările sociale, economice și tehnologice.
"Lumea brandingului este mereu în mișcare și transformare, deoarece aproape tot ce se întâmplă în jurul nostru o influențează. Prin urmare, suntem atenți la tot ce ține de specificul muncii de design de brand, dar încercăm să fim conectați cât mai mult și la fenomenele economice, sociale, culturale, artistice, tehnologice", spune Mona.
Vorbim cu Mona Ursu în continuare despre factorii care influențează domeniul în 2024, trendurile care se întrevăd anul acesta, despre integrarea AI-ului și schimbările care apar în procesul creativ.
Restart 2024
Am intrat în 2024 plini de energia reînoirii. În ciuda ratei mici de adopție a brandingului profesionist în rândul business-urilor din România, am început cu optimism și încredere în munca noastră dedicată brandingului, așa cum o facem de 18 ani.
Planuri
Pentru noi, echipa ramâne elementul central al evoluției noastre. Planul este să creștem echipa într-un ritm constant, să ne consolidăm procesele și să adoptăm metode noi de creștere a creativității. Și, desigur, să continuăm să ducem “cuvantul” brandului mai departe, să popularizăm conceptele de branding în rândul business-urilor antreprenoriale românești.
Din perspectiva muncii noastre, continuăm să ne concentrăm atenția pe evoluția în continuare a creativității soluțiilor noastre și, implicit, pe rolul asumat, de a ridica standardul în brandingul românesc. Iar acest standard este probat an de an, atât de rezultatele business-urilor cu care lucrăm, cât și de premiile internaționale de branding și rebranding, cu care munca noastră este răsplătită. Vom investi în încrederea atât în noi ca echipă, cât și în procesele noastre, pentru a crea un mediu în care oamenii să se bucure făcând ceea ce iubesc. Este modul nostru de a propulsa în viitor întreg ecosistemul în care operăm: oamenii noștri, clienții, industria de branding.
Ce se întrevede în 2024
Chiar și la 4 ani de la declanșarea epidemiei, multe companii românești medii și chiar mari, se lupta cu stabilizarea afacerii. În special cele care depindeau de interacțiunea fata-n fata cu clienții sau business-uri din zona evenimentelor, HORECA, turism. Insa, la fel de afectate au fost și companiile care au înregistrat intreruperi in lanțul de aprovizionare. Aceste business-uri trec prin procese de adaptare la noile obiceiuri de consum, își regandesc modelele și cauta solutii de creștere, regândindu-și brandurile de servicii, creand de branduri proprii în portofolii sau repoziționând brandurile la noile realități ale pieței.
De unde vin oportunitățile
Credem că business-urile de tip start-up, cu o vechime de câțiva ani (5-7 ani), timp în care și-au testat viabilitatea modelului de business și a produselor din portofoliu, vor declanșa din ce în ce mai mult acțiuni de redesign a brandului. Odată cu validarea modelului de business, aceste companii vor continua să caute strategii de business de creștere, de diversificare, de extindere teritorială. Pentru fiecare dintre aceste nevoi există strategii de branding și de aici, și oportunitățile pieței de branding.
Trenduri
Adaptabilitatea
Ca tendință centrală, trebuie punctat faptul că industria brandingului în perioada următoare va fi provocată să găsească un mod de a valorifica potențialul de creație și inovație cu ajutorul tehnologiei, în special AI, fără a sacrifica autenticitatea brandului și relevanța lui în raport cu așteptările consumatorilor. Totul va depinde de modul în care oamenii de brand vor reuși să strunească acest puternic instrument, AI-ul, punându-l în slujba instinctului, gândirii și creativității umane.
În același timp, realitatea zilelor noastre, cu schimbările tot mai imprevizibile în dinamica societății, forțează brandurile să fie nu doar adaptabile, dar și orientate către transparență, sustenabilitate și etică în relația cu consumatorii și mediul în care activează. De la dezvoltarea produselor sau serviciilor, până la experiența consumatorului, viitorul aparține brandurilor care vor reuși să se racordeze cu empatie la valorile și cauzele celor pe care îi servesc.
Interactivitatea
La nivel de design, va continua tendința de a se dezvolta identități vizuale care pot fi modificate și ajustate pentru a se potrivi diferitelor medii și contexte. Flexibilitatea și adaptabilitatea devin prioritare într-un mediu concurențial în continuă schimbare. Utilizarea elementelor modulare și a componentelor flexibile va permite brandurilor să ramână coerente și relevante în fața diverselor cerințe și contexte de comunicare. De asemenea, introducerea de elemente interactive și animații în identitățile vizuale va oferi brandurilor oportunitatea de a crea experiențe memorabile și captivante pentru publicul lor.
Aceasta poate include animații în logo-uri sau ale altor elemente vizuale care reacționează la interacțiunea utilizatorului. (un exemplu relevant: rebrandingul Patreon)
Maximalismul in Design
Vom asista în 2024 la revenirea îndrăzneață a maximalismului. Elemente vizuale suprapuse, cu paleta de culori vibrante și forme curajoase, toate lucrând împreună pentru a crea experiențe stimulante vizual. Această tendință se caracterizează prin încălcarea convenției, încurajând designerii sa foloseasca cu curaj texturi, fonturi și combinții neașteptate. Rezultă crearea unor designuri care atrag atenția și declanșează curiozitatea, perfecte pentru brandurile care doresc să creeze un impact memorabil.
Topicurile la care sunteți atenți
Lumea brandingului este mereu în mișcare și transformare, deoarece aproape tot ce se întâmplă în jurul nostru o influențează. Prin urmare, suntem atenți la tot ce ține de specificul muncii de design de brand, dar încercăm să fim conectați cât mai mult și la fenomenele economice, sociale, culturale, artistice, tehnologice. Printre topicurile la care ne uităm cu mare atenție, se regăsesc:
Integrarea AI-ului
O tendință cheie pentru 2024 va fi experimentarea în strategiile de branding. Această abordare implică deschiderea orizonturilor către noile posibilități și tehnici oferite de AI și găsirea de noi metode pentru a inova și a oferi experiențe unice, esențiale pentru dezvoltare și promovare.
Ne așteptam să vedem o integrare subtilă a AI-ului în fuxurile de creație. Designerii vor folosi AI pentru sarcini repetitive, eliberând timp pentru gândirea conceptuala și luarea deciziilor strategice. Cheia stă în utilizarea AI ca un instrument, nu ca înlocuitor, promovând creativitatea umana și inovația tehnică.
Rolul Extins al Social Media
Infuența social media asupra expunerii brandului continuă să se extindă. Brandurile folosesc tot mai mult platformele de social media nu doar pentru marketing, ci și pentru interacțiunea în timp real cu clienții. Această abordare permite brandurilor sa-și pună în valoare personalitatea și să interacționeze eficient cu audiența lor, stimulând vânzarile și construind loialitatea brandului.
Industria de branding din România în 2023
Efervescența industriei de branding ar trebui să fie reflectată de mișcările pe care le fac companiile (inclusiv cele de stat), care se situează în primele locuri în topul industriei sau categoriei lor. Judecând după asta, ceea ce am văzut anul trecut ca inițiative de branding sau rebranding au fost modest reprezentate și la fel de modest soluționate. Adevărul este că există companii cu expertiză și experiență în branding, iar aici Brandfusion este, fără îndoială, un exemplu edificator, care fac o muncă extraordinară pentru companii ambițioase, în creștere susținută, pregătite psihologic să-și asume transformările organice, nu doar să bifeze o inițiativă de (re)branding la semnalul vreunui investitor strategic sau al unui board de directori.
Despre aceste proiecte ar trebui ca voi, media, să vorbiți mai mult, să popularizați bunele practici din branding, să ajutați să crească gradul de conștientizare al acestui concept în rândurile acestor companii.
Factorii care influențează piața
Putem vorbi de mulți factori care influențează în general o industrie. De la tendințele globale, regionale, la evoluțiile specifice unei piețe locale, la digitalizare și până la noile presiuni economice de sustenabilitate. În continuare cred că industria românească de branding este strâns legată de slaba reprezentare a marketingului în structurile de business, cu precădere în cele din zona antreprenorială.
Structurile de marketing sunt cele care pot pune în practică o nouă strategie de business, inclusiv strategia de brand. Această punere în practică se transformă în puterea exemplului, se propagă în interiorul unei industrii, intersectează și chiar traversează alte industrii. Atâta timp cât în business-urile antreprenoriale mijlocii și mari, aceste structuri de marketing nu sunt consolidate, nu vom avea nici specialiști pregătiți să inițieze procese de (re)branding adevărate, dar nici rezultate care să țină sus standardul de calitate al industriei.
Bilanț de agenție
Începutul anului a fost animat de recunoașterea valorii muncii noastre, prin proiectul de rebranding Adams Suppliments, premiat cu aur pentru “Cea mai bună identitate vizuală din sectorul FMCG”, la cea mai prestigioasă competiție dedicată excelenței în rebranding și dezvoltarea brandurilor, Transforma Awards Europe - London 2023. Participarea la începutul anului la festivitatea de decernare a premiilor, în compania unor nume mari de clienți și agenții de branding internaționale, ne-a încărcat cu energie pozitivă de care este atât de dependentă munca noastră creativă.
Am adăugat apoi în palmaresul anului trecut proiecte de branding pentru industrii variate și nevoi de business diverse. Pentru a ilustra această diversitate, aș aminti doar câteva din proiectele dezvoltate de noi anul trecut: Kuza - branding dezvoltat special pentru piața nord-americană și destinat retailului online; Francu - rebranding pentru compania românească din industria navală, care a urmărit să-și impună propria identitate, ieșind de sub umbrela unui brand multinațional; Capital 33 - branding de start-up din industria fintech; Zob - rebranding pentru carismatica trupă de rock alternativ; Vitamix - rebranding pentru cea mai dinamică rețea națională de magazine naturiste. Alte proiecte din industriile de media, beauty, panificație etc., despre care nu putem încă detalia, își pregătesc anul acesta (re)lansările pe piață.
De asemenea, anul trecut a fost interesant și pentru faptul că am lucrat multe proiecte pentru clienții fideli. Semn că multe business-uri care au trecut prin procese de (re)branding alaturi de noi cu ani în urmă, au ajuns la un nivel de dezvoltare care necesită inovație în materie de branding.
AI-ul în branding
În domeniul brandingului, munca echipei noastre - formată din strategi, designeri, creatori de conținut și cercetători - se împletește tot mai mult cu instrumentele de inteligență artificială. Este esențial să adoptăm aceste tehnologii, explorând cum pot ele să îmbunătățească sinergic procesele noastre creative. De aceea, integrăm activ în fluxul nostru de lucru, instrumente de AI. Acestea includ generarea de imagini pentru inspirație, organizarea și interpretarea datelor de cercetare, crearea de conținut de marketing, dezvoltarea unor prezentări dinamice etc. În definitiv, credem că progresul se accelerează atunci când înțelegem, utilizăm și colaborăm cu aceste tehnologii avansate.