Ca orice antreprenor, Maia Novolan, director general Syscom Digital, ia în calcul toate posibilitățile și este pregătită și pentru 2024 cu scenarii B, C ... N, în cazul în care planul A este afectat de fluctuațiile pieței, instabilitatea geopolitică sau creșterea inflației. Speră, totuși, că 2024 este un an cel puțin la fel de (semi)stabil din punct de vedere economic ca și 2023.
"Transformarea industriei Marcom în comunicare preponderent digitală a început înca dinainte de 2020, a fost impulsionată de Covid și accentuată în anii de după pandemie, datorită nevoii de a livra, a măsura și a obține rezultate cu viteza a 5-a/6-a/7-a", spune Maia.
Cum e lucrul cu AI-ul, ce efecte pe termen lung presupune folosirea lui, care sunt trendurile în digital în 2024 și cum e relația dintre creativitate și tehnologie, povestește Maia Novolan în rândurile de mai jos:
Restart 2024
Am început 2024 cu o energie revigorantă și cu determinarea de a face din acest an unul plin de realizări și inovații pentru agenția noastră. Ne dezvoltăm în continuare, așa cum o facem din 2009 și țintim să rămânem în avangarda industriei locale de digital marketing cu tactici, mecanici și dispozitive mereu inovative.
Abordăm 2024 cu o atitudine mai proactivă decât în 2023, an în care mai mult am analizat, sedimentat și îmbunătățit, și cu gânduri pline de încredere în viziunea și capacitățile noastre.
Planuri
Pentru 2024 ne-am propus semnarea unor parteneriate cu operatori de retail pentru divizia noastră de Retail Interactiv, continuarea consolidării relațiilor cu clienții existenți, majoritatea cu tradiție în portofoliul nostru, și implementarea unor proiecte în afara țării despre care vom vorbi mai mult la toamnă.
Am debutat în 2024 cu un nou brand important adăugat în portofoliu de care suntem foarte mândri, Carlsberg, pentru care vom implementa și derula campaniile naționale de consumatori online & retail, un boost excelent de energie la început de an.
Punem accent în continuare pe activitățile celor 2 divizii speciale de Retail Interactiv și Experiential Marketing. Ne propunem la Syscom Digital să continuăm să creăm experiențe interactive memorabile între consumatori și branduri, folosind o abordare creativă însă cu accent pe latura pragmatică în sensul generării de creșteri reale de vânzări pentru produsele clienților noștri.
Suntem pregățiți să valorificăm toate oportunitățile ce vor aparea pe parcursul acestui an și să abordăm orice idee oricât de îndrazneață.
Obiectivele noastre sunt oarecum similare de la an la an și anume ne propunem mereu să livrăm proiecte de excelență, să aducem constant inovație, să creăm și să implementăm mecanici tot mai performante, cu rezultate mereu mai bune. Să fim pentru clienții noștri astăzi mai buni decât ieri!
Industria de digital în 2023
Industria de marketing digital și advertising în general din Romania a fost caracterizată de o creștere continuă, trend de altfel preconizat și alimentat de dezvoltarea tehnologiei și folosirea tot mai larga a acesteia de către companii și agenții. Un rol decisiv l-a avut fără doar și poate și adoptarea de către consumatori a tehnologiei, comportament care a venit firesc după contextul pandemiei.
Ce se întrevede în 2024
Oportunitățile în 2024 vor fi numeroase pentru agențiile care sunt pregătite să se adapteze și să inoveze, însă la fel de numeroase vor fi și obstacolele. Oportunitățile vin din extinderea utilizării tehnologiilor avansate, cum ar fi inteligența artificială. Este un moment captivant și plin de provocări.
AI-ul este deja prezent în computerele multora dintre noi și va fi din ce in ce mai mult adoptat, fie ca vrem, fie că nu. Cu siguranță vom asista la o competiție neoficială a agențiilor din piață de tipul “a fost prima care a adoptat AI pentru activitatea X”.
Provocările pentru agenții vor fi în primul rând de a găsi oamenii potriviți sau a-i trainui pe cei existenți să poată adopta cu ușurință noile aplicații în procesele curente. “Easy said, hard to get”.
Provocări vor fi pe componenta de creativitate unde bătălia dintre content creatori/creativi și AI este aberant de inegală.
Deși momentan se consideră că este încă mai ieftin să lucrezi cu oameni, versus să implementezi AI, pe termen mediu în advertising cei ce vor suferi primii la buzunar vor fi creativii (apreciez la modul general și nu mă refer la cei de la vârf). Cunosc cazuri de business-uri și brand owneri care nu au mai apelat la copywritteri pentru un proiect sau altul, folosind platformele gratuite de AI și făcând singuri selecția contentului gata livrat. Este un exemplu realist, negeneralizat, care însă semnalează deja această opțiune.
Intuiesc că folosirea AI pe scara largă va genera la un moment dat în viitor și conflicte legate de copyright și alte drepturi de autor sau conexe.
Transformarea industriei Marcom în comunicare preponderent digitală a început înca dinainte de 2020, a fost impulsionată de Covid și accentuată în anii de după pandemie, datorită nevoii de a livra, a măsura și a obține rezultate cu viteza a 5-a/6-a/7-a.
Trenduri
Trendurile cool din 2024 pun accentul pe sustenabilitate și responsabilitate socială, etică și emoții. AI-ul deși încă un trend, curând va fi un must-have, când nimeni nu-și va mai permite să nu-l menționeze. Doar veșnicii excentrici ai advertisingului de tip old-school, pe care eu îi admir, probabil vor continua să creeze cu propriile minți. Crearea de conținut video beneficiază de tot felul de artificii, aplicații, efecte, stiluri și odată cu noi opțiuni tehnologice asistăm și la tactici noi de utilizare a acestuia în SM.
Bilanț de agenție
Anul 2023 a fost un an bun, care a menținut trendul crescător al cifrei de afaceri și ne-a dat răgazul să consolidăm ceea ce am construit anterior.
Am livrat proiecte remarcabile care au îmbinat componentele de campanii naționale online cu activări de retail interactiv, oferind simultan userilor și shopperilor experiențe memorabile și beneficii identice, dar prin canale diferite.
Sunt pasionată de ani de zile de tot ce înseamnă interacțiune și engagement, de crearea de mecanici și tactici pentru impulsionare și conversie a userilor din online în shopperi în offline și invers (din offline în online). Nu sună pompos, însă rezultatele sunt extraordinare.
Această gândire ne-a definit ca agenție și ne-a permis să oferim clienților noștri proiecte de succes și dinamice, cu rezultate cuantificabile în timp real, ceea ce era aproape de neimaginat în activările din retail (offline) acum mai bine de 10 ani.
O activare speciala pentru noi și unică până în acest moment în Europa a fost o campanie pentru brandul Fanta, pentru care am implementat simultan promoteri digitali în 22 locații hipermarket, prin intermediul cărora shopperii interacționau, se înscriau în campanie și primeau automat pe loc premii și sticle cu noua aromă pentru degustare. Promoterul digital creat de Syscom Digital, marketat sub denumirea Automatul De Premii, este un tool unic în Europa, a cărui platformă soft a fost dezvoltată integral in-house și permite shoperrilor prin intermediul ecranului tactil să beneficieze simultan de 4 acțiuni: (1) înscriere în campanii prin scanare de bon fiscal; (2) redempție automată de premii în locații pe bază de cod/voucher unic primit online; (3) sampling gratuit; (4) advertainment (display de spoturi publicitare și joculețe).
Lucrul cu AI
Am adoptat tehnologia AI deja din 2020 ca un pas natural în optimizarea proceselor atât externe cât și interne. De exemplu, softul dedicat mecanismelor de înscriere în campaniile naționale de consumatori dedicate brandurilor din portofoliul nostru are în componență tehnologia AI, care oferă eficiență și securitate în procesul de înscriere și se distinge prin capacitatea sa de a simplifica procesul de participare al consumatorilor, precum și de a elimina 100% posibilitatea de fraudare.
În plus ne oferă informații relevante despre achiziție, obiceiurile de cumpărare și preferințele shopperilor, permitându-ne să îmbunătățim permanent mecanicile de activare pentru rezultate de vânzări din ce în ce mai bune.
În 2021-2023 mecanismele Syscom Digital de activare cu acest tip de facilitate unică, au asigurat clienților noștri un avantaj indiscutabil în campaniile de shopper marketing. Planificăm să continuăm să integram AI anul acesta și în alte procese interne.
Briefuri & clienți
În 2024, nevoile clienților din perspective pragmatice sunt aceleași ca și în 2023, diferențiere și creșterea vânzărilor și acestea sunt și obiectivele noastre.
Intenționăm să le satisfacem aceste nevoi prin dezvoltarea constantă de soluții eficiente utilizând tehnologii de vârf și o abordare personalizată.
Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
Instabilitatea geopolitică și creșterea inflației pot afecta bugetele de marketing, dar probabil pot și deschide noi oportunități în anumite sectoare. Avem experiența din pandemie. Ca orice antreprenor iau în calcul toate posibiltățile, și noi, la Syscom Digital, suntem pregătiți pentru scenariul B și chiar și C.
Vreau să cred însă că 2024 este un an cel puțin la fel de (semi)stabil din punct de vedere economic ca și 2023.
În 2024, în opinia mea, piața de comunicare rămâne pragmatică, orientată preponderent către rezultate (măsurători, cifre, algoritmi, optimizari procese) mai puțin către demonstrații artistice și substraturi emoționale.
Să fie liniște și pace, briefuri interesante și proiecte relevante!