O bere cu poveste

Cui ii pasa ca o bere are traditie si ca stiu aia sa faca butoaie de la 1718 incoace? Am inteles, nu e un aspect de trecut cu vederea, dar mai sunt si altele cu traditie; nu mai bine le dam oamenilor ceva de discutat la berea aia?

Desi pare povestea lui voda care umbla in opinci printre precupeti cu gandul ascuns de a-i cunoaste mai bine si de a pleca urechea la durerile lor, spotul "Printul" pentru Timisoreana atinge puncte sensibile ale constiintei muncitorului roman, aflat in target. Mai intai surprinde spaima Printului devenit Cersetor, nedumerirea, spaima de necunoscut, strainii, pericolele, agitatia din jur. Tanarul protagonist cade victima fatalitatii: este luat drept hot, alergat printre tarabe de negustorul pagubit. Aterizeaza in toiul unui job interview pentru dogari amatori, foarte bine organizat, pe sistemul "tu, tu si… tu". Providenta face sa fie ales ca dogar ucenic. El reprezinta prototipul novicelui, cu el ne identificam cu totii; recunoastem nedumerirea pe care am avut-o cu totii la primul job.

Sefu' al mare, idiot din fire, ca doar pentru asta e platit, nu-i spune ce are de facut bibanului, dar stie sa urle si, in final, sa-l dea afara. Asta stiu sefii sa faca. E in job description: asigura-te ca tot ce au de facut angajatii tai ramane un mister pentru ei, fii nemultumit de tot ce fac, urla tot timpul la ei, iar cand ragusesti, da-i afara!

Sefii sunt idioti. Asta e meseria lor. Asa au fost si asa vor fi intotdeauna. Tarile cu mostenire comunista sunt mai constiente de asta. De la sefii de atelier la sefii de birou, toti romanii sunt constienti ca a fi sef inseamna a fi isteric, incompetent si permanent nemultumit de tot ce fac angajatii. In tarile cu traditie capitalista, sefii sunt la fel de idioti, stiu la fel de putine in legatura cu ce sunt platiti sa faca, dar macar se prefac ca sunt simpatici, pentru ca ei cred ca exista tehnici de HR de care angajatii inca nu s-au prins.

Asa cred ca arata un spot bun. Are continut. Berea asta are o poveste cu miez. Maiestria scenariului consta in replica salvatoare a mesterului, in momentul in care noul venit este concediat: "Nimeni nu s-a nascut invatat, lasa-l pe mana mea, te rog!". Asta vor sa auda bautorii de bere din categoria cu pricina: doua vorbe despre ce Doamne-iarta-ma au de facut. Sefu' al mare simte ca afacerea e in pierdere daca angajatii isi iau 2 minute sa se minuneze ca a indraznit cineva sa-l contrazica, asa ca ii trimite repede: "Si voi? Hai, la treaba!".

Sub indrumarea mesterului intelept, tanarul dezorientat este initiat in tainele dogaritului. Se pare ca e un bun ucenic, munceste din greu, dar sa nu uitam ca povestea e despre bere, asa ca batranul ii arata de ce butoaiele trebuie sa fie atat de bine lucrate - pentru ca au o bere de toata lauda de pus in ele. Ciocnesc halbele si beau. Un geamat barbatesc spune totul despre produs. Tanarul se linge si el pe buze, ca sa stim ca e buna.

Reintors la castel, tanarul dezorientat e foarte multumit de isprava lui si isi justifica escapada prin rememorarea cuvintelor intelepte ale regelui: "Tata spunea ca nu poti conduce oamenii pe care nu-i cunosti". S-a dezlegat si misterul.

Exista un singur lucru mai bun decat oameni obisnuiti tratati omeneste la locul de munca: oameni obisnuiti carora li se recunosc meritele. Mesterul Matei se trezeste fara ucenic, intrebandu-se deasupra unui butoi ce s-o fi intamplat cu speriatul ala. Seful isteric il convoaca la o sedinta urgenta. In varianta de 2 minute a spotului, il intreaba complice: "De cand te corespondezi cu imparatul?". Matei lectureaza scrisoarea si constata ca Timisoreana tocmai a primit, datorita lui, "marea medalie imperiala pentru cea mai distinsa bere". Este insemnul calitatii si da berii un gust de razbunare pe toti sefii din lume. Asta se intampla la 1718. Azi, povestea merge mai departe. Si daca are acelasi gust, dati-mi si mie o bere, va rog, chiar daca nu sunt in target.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar


Comentarii

Cristina Oncescu
acum 17 ani
frumos spotul, nimic de zis. dar are o problema de logica: de ce a fost premiata berea? de ce n-a premiat imparatul mesterul? sau butoaiele? el a invatat sa faca butoaie, nu bere.
Radulescu Andrada
acum 17 ani
uel, pentru ca la un moment-dat mosu' ii da sa guste, si ii zice "na, sa vezi si tu ce bere punem in butoaiele astea" - sau ceva la modul.
robert zara
acum 17 ani
amar. Nu prea am chef de bere dupa reclama asta plictisitoare.

mai e una cu butoaie...la stejar...ce-or avea astia cu butoaiele? sigur nu se mai face bere in butoaie..sper:)

isolena erascu
acum 17 ani
ce ramane dupa ce dai la o parte logica? mie imi inspira mai mult decat un indemn de a bea bere. Ma duce cu gandul la ceva bine facut, cu priceperea experientei si cu bunatate. Imi place reclama, in asa masura incat nu schimb poastul cand incepe.
Dragos Mihaila
acum 17 ani
n-are legatura cu berea. oricum e mai reushita decat cea de la Stejaru'..parca

:)

I. A.
acum 17 ani
Senzatia este ca Ana nu a inteles nimic din ceea ce vor sa transmita. Nu trebuie sa le dam ceva de dicutat oamenilor...asta fac in mod natural la o bere fara nici un fel de ajutor. Frustrarile legate de sefi si job nu au ce cauta in acest comentariu...un spot il analizezi in ansamblul lui nu ii scoti elementele din context; nici macar target-ul nu a fost identificat asa cum trebuie. Timisoreana a avut intentia de a se adresa segmentului "muncitoresc" dar au gasit o solutie mai buna: TRADITIA. Timisoreana nu este o bere pentru muncitori....traditia si mandria nationala gadila orgoliul fiecarui roman. Si au facut o treaba "al'nabibii" de buna in conditiile in care dintr-o bere aflata pe locul 6 a ajuns ca la finele lui 2006 sa fie pe primul loc si sa isi mentina cota de piata si pozitia pana aproape de finele lui 2007.
Bogdan Zarchievici
acum 17 ani
A iesit pe profit agentia si au hotarat sefii sa modernizeze si departamentul de PR. Le-au luat calculatoare si acum uite-i ce fac.
Ana Militaru
acum 17 ani
@Inspectah: prietene, vanzarile nu spun nimic despre cum e campania in sine. Cate promotii a avut Timisoreana la PET cand a inceput sa se vanda? Eu vorbesc aici despre emotiile pe care S-AR PUTEA ca reclama aia sa le trezeasca oamenilor care au trait si au lucrat in timpul comunismului zeci de ani de zile. Nu inteleg de ce ai impresia ca tu ai dreptate doar pentru ca esti in stare sa spui ca eu n-am si ca am scos lucruri din context. Vino cu contra-argumente, pustiule, nu cu acuzatii arogante.
I. A.
acum 17 ani
Draga Ana, imi cer scuze ca sunt arogant si ma adresez nepoliticos ("prietene" "pustiule"), ai dreptate nu ne cunoastem si nu am nici un drept sa ma adresez asa. Poate ai fost prea subtila si nu am inteles eu nuanta legata de comunism din comentariul tau dar eu cand am postat nu am spus ca trebuie sa ma credeti pe mine! Am spus "senzatia" ceea ce ar putea fi o senzatie gresita a mea. Ce am vrut eu sa spun? Am vrut sa spun ca targetul Timisoreana nu sunt muncitorii. Aceasta perceptie vine poate de la spotul "Camionul" care avea clar ca target oamenii de rand muncitorii cu venituri mici, oamenii simpli. Dar Timisoreana nu se adreseaza lor asa cum o fac, Bucegi, Noroc Unirea sau mai stiu eu ce alte merci. Ei tintesc putin mai sus. "E in job description: asigura-te ca tot ce au de facut angajatii tai ramane un mister pentru ei, fii nemultumit de tot ce fac, urla tot timpul la ei, iar cand ragusesti, da-i afara!" aici am avut eu senzatia ca este o foarte mare nota de subiectivism de parca analiza spotului era doar un pretext prin care sa exemplificam starea de fapt din institutiile din Romania; parca ar fi fost unul din acele sute de e-mail-uri care circula zilnic in timpul programului de lucru prin toate institutiile (la fel ca bancurile din vremea comunismului), ca o revolta a angajatilor la situatia in care se afla. Legat de promotiile de care vorbesti si de lansarea PET-ului la jumatatea anului trecut sunt de acord ca au dat un boost vanzarilor. Ma gandesc poate ca avem perceptii diferite asupra urmatorului lucru: campanie/spot reusit! Un alt aspect care mi s-a parut mie neglijat a fost importanta acordata traditiei. Traditia a fost intr-un fel cartea castigatoare penru Timisoreana.

Oare de ce trebuie sa ne comportam la fel ca miile de soferi de pe strazile capitalei si sa folosim replici acide? Din moment ce exista optiunea lasarii unui comentariu cred ca ar trebui sa fim destul de maturi sa accepatm si parerile contra. Dar ce stiu eu, un pusti?

Ana Militaru
acum 17 ani
Doar pentru ca ai inceput cu "senzatia e ca" nu inseamna ca mai departe nu mi-ai dat doua palme si nu m-ai izbit de adevarul absolut pe care se pare ca il detii: "Ana nu a inteles nimic" si "Frustrarile legate de sefi si job nu au ce cauta in acest comentariu...un spot il analizezi in ansamblul lui nu ii scoti elementele din context; nici macar target-ul nu a fost identificat asa cum trebuie." Nu stiu de ce am pornirea de a-i trata cu "pustiule" pe oamenii convinsi ca le stiu pe toate. Deci prietene, pana nu o sa ai un raport de cercetare care sa-ti sustina verdictele, ai dreptul doar la pareri. Iar parerea ta e ca eu habar n-am despre ce vorbesc. Pur si simplu. "Nu au ce cauta", "nu a fost identificat corect". De unde stii tu ca nu au ce cauta? Justifica-ti opiniile. Eu stiu ca s-a comunicat cuvantul traditie foarte mult si spotul ilustreaza foarte frumos conceptul, numai ca nimeni nu poate controla stimulii la care reactioneaza oamenii. Eu am descris un context socio-cultural si apoi am ilustrat stimulul la care cred ca se vor obtine cele mai multe reactii pozitive: punctul culminant al spotului, in care mesterul striga "Afara!". Eu am spus ce cred si am motivat. Daca te astepti sa ne dam jos palariile si sa-ti dam dreptate doar pentru ca ai spus ca eu n-am si daca nu ai de gand sa justifici cumva "spot reusit" si "o treaba al naibii de buna", atunci iarta-ma ca nu-mi imaginez despre tine ca esti un fan infocat care e la curent cu situatia vanzarilor Timisoreana si cu situatia din categorie.
I. A.
acum 17 ani
Probabil stii la fel de bine ca si mine ca nu or sa apara aici date din rapoarte de cercetare. La ce te-ai astepta sa spun ca atributul de imagine "O bere cu traditie" a crescut in ultimele x luni de la pana la comform xxxxx? Asa ceva nu este posibil si o stii bine. Faptul ca tu identifici stimulul la care se vor obtine cele mai multe reactii pozitive nu inseamna ca din acel punct de vedere spotul este unul reusit. Ca sa poti afirma ca este intradevar reusit trebuie sa fi fost de fata la brief-ul catre agntia de creatie sau sa ai acces la alte date din interior ca sa poti face o evaluare. Ne place sau nu...o campanie este reusita in momnetul in care isi atinge scopul pentru care a fost pusa la cale. Sentimentul de catarsis pe care il putem resimti nu este altceva decat o externalitate pozitiva. Poate nu este cel mai corect lucru dar asta este realitatea. Cum bine spunea cineva "daca am vorbi cu un prieten asa cum vorbim consumatorilor prin publicitate probabil ca ne-ar lua la bataie"
Ana Militaru
acum 17 ani
Am innebunit ascultand oamenii din agentii vaicarindu-se ca nimeni nu are dreptul sa-si dea cu parerea despre publicitate daca nu stie brieful. Gresit. Brieful cere ceva, agentia rezolva mai bine sau mai rau, iar consumatorul sta in fotoliu linistit si judeca reclamele mai dur decat ar putea publicitarii nostri sa indure vreodata. Reclamele trebuie sa le inspire oamenilor atitudinea sau sa le trezeazsca sentimentele pe care brieful le cere. Consumatorii nu sunt sedusi de brief, ci de campanie. Indeplinirea cerintelor briefului e treaba unui critic de agentii, nu de publicitate. Pentru ca de la ce propune plannerul la ce ajunge la tv e o cale atat de lunga, in care sunt zeci de factori care pot interveni, nu poti niciodata sa spui ca o campanie e reusita pentru ca "ne-am propus sa facem asta cu ea". Rezultatul e singurul material supusa analizei. "Targetul nu e identificat corect" nu ma intimideaza. Eu stiu ca ei isi propun sa se adreseze targetului corect, numai ca pana la urma, din diferite motive reusesc sa se adreseze unui alt fel de public, iar oamenii in cauza, aflati in fata tv-ului vor reactiona, nu se vor scarpina in varful capului si vor spune "stai, ma, ca noi nu suntem in target".


Branded


Related