Oportunitățile vin din schimbare și provocările pieței, cred Radu Miu, CEO-ul agenției Mercury360, și Loredana Hatingher, Client Service Director. Schimbarea obiceiurilor de consum, dezvoltarea noilor tehnologii, toate aceste transformări ale ultimilor ani pot crea impulsul necesar pentru evoluție. Important e să ai perspectiva potrivită.
"Așa a fost mereu mersul lucrurilor și așa o să rămână. Oportunități există peste tot. Tot ce trebuie să faci este să fii deschis la ele și să fii pregătit să le explorezi. Tehnologiile noi pot crea noi piețe și oportunități de afaceri, iar de cele mai multe ori e necesar să fii omul potrivit la locul potrivit", spune Radu.
Despre industria creativă în 2024, trenduri și nevoile clienților, povestim în continuare cu Radu Miu și Loredana Hatingher.
Cu ce energie ai intrat în 2024
Radu: Cu entuziasm realist și o viziune clară! Anul 2023 a fost unul provocator, dar plin de satisfacții pentru Mercury360, aşadar am intrat în 2024 cu o viziune clară asupra direcției pe care dorim să o urmăm. Cu toții aşteptăm un an mai așezat, dar inflația, creșterea dobânzilor, instabilitatea geopolitică și contextul electoral local sunt date reale care pot răstuna proiecțiile în orice moment.
Cu toate acestea, vrem să fim cât se poate de pregătiţi, iar pentru asta este nevoie să ne eficientizăm procesele şi soluţiile interne, dar şi să ne mărim echipa pentru a ne putea diversifica serviciile şi dezvolta considerabil expertiza pe anumite paliere ce ne oferă oportunităţi neabordate până acum.
Planuri
Loredana: Pentru Mercury360, anul 2024 este o continuare a evoluției noastre strategice. Ne propunem să consolidăm poziția noastră pe piață prin întărirea relațiilor cu clienții existenți și atragerea de parteneriate noi. Continuăm să livrăm campanii de publicitate ce au la bază gândire strategică și pasiune pentru creativitate. Vrem să dezvoltăm campanii publicitare care să fie perfect adaptate la nevoile specifice ale fiecărui client. Vom continua să investim în soluții digitale și de automatizare pentru a ne optimiza fluxurile de lucru și a crește eficiența, iar acest demers va conduce la un impact măsurabil şi la o creștere a serviciilor de creaţie digitală.
Radu: În ceea ce privește strategia noastră de business, ne concentrăm pe inovație, personalizare și rezultate tangibile. Dezvoltăm divizia de comunicare integrată, ne consolidăm poziţionarea ca one-stop-shop pentru servicii de shopper (de la monitorizare în retail, strategie de shopper, la dezvoltare creativă, producţie POSM, implementare, redemption, merchandising, implementare. Relansăm Premiomatul ca soluţie ce trebuie să devină un „smart redemption point for shopper promotions or for samplings”, ne dezvoltăm pe zona evenimentelor corporate, dar şi pe cea a serviciilor de mercantizare, atât prin echipe dedicate, cât şi a serviciului sindicalizat.
Obiective
Radu: Obiectivele sunt cele trasate pe termen lung: să contribuim la dezvoltarea industriei publicitare din România și să ne consolidăm poziția în industrie. Vom face asta prin valoare adăugată, creșterea veniturilor și a cotei de piață, dar și prin îmbunătățirea satisfacției clienților și focus pe dezvoltarei echipei.
Ce schimbări vă propuneți
Loredana: În ultimii ani de zile am început să înțelegem la un nivel profund importanța impactului campaniilor din zona socială și de mediu. Ne vom orienta strategiile către responsabilitate socială în acest an și vom construi pe o bază existentă pentru că avem un istoric de campanii scociale alături de clienți precum Poliția Română (Pierzi atenția! Pierzi Controlul / Siguranța ta este cel mai de preț cadou / Asigură-te că ajungi acasă) sau WWF Romania (Locatarii Pădurii - campania a obținut 9 distincții naționale și internaționale).
Provocările industriei
Radu: Provocările anului 2024 pot fi transformate în oportunități de creștere. Însă, la modul concret, aș menționa trei aspecte esențiale pe care toată industria le simte:
- Transformarea digitală: agențiile vor trebui să investească în soluții digitale și să își adapteze fluxurile de lucru pentru a ține pasul cu noile tendințe. Eficiența operațională înseamnă câștig atât pentru agenție cât și pentru clienți, iar AI-ul joacă un rol esenţial aici.
- Lipsa forței de muncă calificate: industria creativă are nevoie de profesioniști talentați și cu competențe specifice, iar agențiile vor trebui să investească în atragerea și reținerea talentelor.
- Schimbarea comportamentului consumatorilor: consumatorii devin din ce în ce mai atenți la ce face brandul nu doar ce zice, iar agențiile vor trebui să își adapteze mesajele și campaniile pentru a se adresa nevoilor și preferințelor în continuă schimbare ale acestora.
De unde vin oportunitățile
Radu: Cum spuneam și mai devreme, din provocări. Așa a fost mereu mersul lucrurilor și așa o să rămână. Oportunități există peste tot. Tot ce trebuie să faci este să fii deschis la ele și să fii pregătit să le explorezi. Schimbarea nevoilor și dorințelor consumatorilor poate crea noi oportunități pentru companiile care pot oferi produse și servicii care satisfac aceste nevoi. Tehnologiile noi pot crea noi piețe și oportunități de afaceri, iar de cele mai multe ori e necesar să fii omul potrivit la locul potrivit.
Trenduri
Loredana: Ne luptăm pentru atenția consumatorului pe mai multe paliere. Observăm o creștere continuă a influenței canalelor digitale în strategiile de comunicare cu accent pe acel conținut bazat pe filmări scurte din viața reală. Streaming-ul live și conținutul video interactiv devin din ce în ce mai populare, oferind oportunități de conectare directă cu audiența și generând engagement crescut. Inteligența artificială e deja prezentă în orice domeniu, inclusiv în comunicare unde marea provocarea a devenit să înveți să o folosești fără a pierde touch-ul uman. Aici suntem foarte atenţi la ce urmează să se întâmple în zona de privacy şi cookies, respectiv la zona de AI şi mişcările giganţilor din IT.
Însă nu aș neglija nici evenimentele unde brandurile pot comunica direct cu consumatorii și comunicarea la raft. Să nu uităm că încă există segmente de clienți care fac achiziția direct din magazin. Și tot ce înseamnă responsabilitate socială, mediu, grija pentru generațiile viitoare este un must have în strategia companiilor.
Industria de comunicare în 2023
Radu: A fost o prelungire a anului 2022 cu incertitudini economice și geopolitice. Am asistat la o continuă evoluție a mediului digital și la o adaptare accelerată la noile tendințe în comportamentul consumatorilor. În ciuda unor provocări semnificative legate de contextul global și local, am observat și o serie de oportunități care au influențat modul în care ne desfășurăm activitatea la Mercury360.
Am observat o schimbare în modul în care consumatorii interacționează cu brandurile, cu o creștere a cererii pentru autenticitate și implicare socială. Sustenabilitatea a devenit un subiect central, iar brandurile care au adoptat practici responsabile au atras atenția publicului. Un aspect notabil a fost și consolidarea colaborărilor între agenții și clienți, în efortul comun de a rămâne relevanți și de a se adapta la schimbările rapide de pe piață.
Bilanț de agenție
Radu: Anul 2023 a fost un an bun pentru agenția de comunicare Mercury360, în ciuda provocărilor din industria de comunicare. Am traversat împreună o perioadă în care schimbarea a fost cuvântul de ordine. Social good și responsabilitatea socială au devenit nu doar elemente ale discursului nostru, ci și angajamente pe care le-am transformat în fapte. Am contribuit la proiecte care au adus valoare comunităților și au reflectat valorile noastre fundamentale.
În acest sens a apărut și noua divizie de proiecte de social good, Mantia, sub conducerea Mădălinei Gheorghe. Numirea Loredanei Hatingher la conducerea departamentului de Client Service a fost un alt pas strategic important pentru Mercury360, consolidând poziția companiei ca lider în industria comunicării. Viziunea ei proactivă a generat deja un impact pozitiv la nivelul proceselor interne, proiectelor derulate, relațiilor interdepartamentale și, nu în ultimul rând, la nivelul rezultatelor obținute.
AI-ul în comunicare
Loredana: Cu siguranță, tehnologia AI a fost o componentă esențială în proiectele noastre recente la Mercury360. AI-ul ne-a permis să automatizăm sarcini repetitive, eliberând timp prețios pentru echipa noastră care se poate concentra pe aspecte mai strategice și creative ale proiectelor.
Am implementat soluții AI pentru analiza datelor și segmentarea publicului țintă, permițându-ne să înțelegem mai bine comportamentul consumatorilor și să livrăm conținut personalizat și relevant. Acest lucru ne-a oferit un avantaj competitiv și ne-a permis să fim mai agili în răspunsul la cerințele în continuă schimbare ale industriei.
De asemenea, tehnologia AI a fost integrată în crearea de conținut foto și video pentru diferite prezentări ce au avut rolul de draft. Poti crea referințe clare astfel încât clientul să înțeleagă direcția creativă și să existe mai mult timp pentru ceea ce contează cu adevărat – construirea legăturii dintre brand și consumator.
Influența AI în industria creativă
Loredana: Profund transformatoare și cu un impact semnificativ în multiple aspecte. AI a devenit un aliat esențial pentru noi și pentru întreaga industrie. Trebuie să învățăm să coexistăm cu tehnologia și să o folosim pentru diferite sarcini pe care le considerăm banale și time consuming. Dacă lucrurile de bază vor fi automatizate o să existe mai mult timp pentru idei și întâlniri esențiale.
La finalul zilei tot oamenii sunt motorul pentru crearea unor campanii creative care să atragă clienții și să stimuleze vânzările. AI-ul e un instrument, unul puternic dar tot un instrument rămâne, el nu poate înlocui abilitățile de rezolvare a problemelor ale profesioniștilor din domeniu.
Nevoile clienților în 2024
Radu: Clienții devin tot mai preocupați de evaluarea ROI-ului și de înțelegerea impactului real al campaniilor lor. Capacitatea noastră de a oferi analize avansate și rapoarte detaliate despre performanță devine esențială pentru satisfacția clienților. Experiența omnichannel e o cerință prezentă în brief-urile pe care le primim din partea cliențiilor. De la raft până în online, gândim integral de 20 ani indiferent de instrumentele de comunicare pe care le-am avut la îndemână.
Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria
Radu: În astfel de vremuri incerte, clienții apreciază mai mult ca niciodată transparența și autenticitatea. Nevoia de a comunica clar și deschis devine esențială, iar brandurile trebuie să fie autentice în valorile și mesajele pe care le transmit. Companiile sunt atente la bugetele de marketing ca urmare a incertitudinilor economice, iar pe partea cealaltă a baricadei, consumatorii devin și ei mai precauți cu bugetul.
Ne concentrăm pe optimizarea cheltuielilor, oferind strategii care să aducă rezultate măsurabile și impact real asupra afacerilor lor. În vremuri incerte, ne implicăm și mai mult în sprijinirea comunităților locale. Campaniile noastre devin un mijloc de conectare și de contribuție la binele comun: Think results, think positive change!