Ultimul clip făcut de Augustin Pop, „În bătaia vântului” cu Daria Lupi, Cabron și DJ Catsultan, a înregistrat un million de vizualizări în primele două săptămâni de când a fost urcat pe Youtube. Iar noi am devenit curioși să aflăm ce a mai făcut Augustin de la ultima noastră discuție. Se pare că, în cei șase ani, câți au trecut de când am povestit la IQads, viața lui a fost într-o evoluție continuă, atât pe plan creativ, cât și personal.
Campanii publicitare, scurtmetraje animate, videoclipuri muzicale, participarea la IUmor și Imperiul Leilor, noile tehnologii pe care le-a integrat în creație și, cel mai important, doi copii și o familie sunt mândriile sale. În prezent, creează la Sibiu, unde spune că ajung mai greu la el clișeele din animație, pe care oricum le evită fiindcă învață mult și constant în domeniul lui.
"Fantezie am din belșug. Mă bazez pe ea când vine vorba de creație. Dacă îmi dai o melodie și îmi spui o idee, eu închid ochii și o vizualizez. Fac asta până o văd pe toată în planul imaginar. Apoi caut toate mijloacele de a obține ceea ce am revelat. De blocaje scap deseori după ce bag niște tutoriale și niște cursuri, iar asta se întâmplă la fiecare proiect", spune Augustin.
În cele ce urmează povestim cu Augustin Pop despre animație, Inteligență Artificială și proiectele din ultimii ani făcute în studioul său, Popixar.
Ce ai făcut în ultimii 6 ani :)
Oho, în ultimii 6 ani am evoluat pe absolut toate planurile, pot spune fără rețineri.
Cel mai mândru și bucuros sunt de cei doi copii pe care mi i-a dat frumoasa-mi soție și pronia cerească.
Am scăpat cu viață dintr-un accident care a lăsat urmări, dar m-a și solidificat interior, motivându-mă să simt că nu avem timp de pierdut dacă avem multe visuri. Am intrat așadar într-un maraton al cunoașterii antreprenoriale și a creșterii profesionale.
Aș mai avea de menționat două emisiuni tv la care am participat și care reprezintă două unghiuri ce le doresc dezvoltate.
Prima emisiune a fost Imperiul Leilor unde am obținut o finanțare pentru o bibliotecă audio. Coincindența a făcut să fiu difuzat în ultima emisiune din sezon. Motivul producătorilor a fost că a fost prea cool și calitativ momentul meu încât au dorit să închidă la înălțime. Le voi mulțumi etern actorilor Marius Manole și lui Alex Bogdan care au venit cu mine să mă ajute și susțină. Finanțatorii m-au condiționat ulterior de marca înregistrată a afacerii, iar aceea, după cum se știe, durează mai bine de un an să o obții. Am făcut ce era de făcut dar iată că a trecut prea mult timp și finanțatorii au dispărut ușor. În acest moment sunt destul de liniștit cu acea idee căci a apărut inteligența artificială care face deja irelevant acel model de afacere. Softurile AI de azi pot reda orice carte în apoape orice limbă și cu absolut orice voce dorește ascultătorul.
A doua aparițe tv a fost la IUmor unde am avut curajul să merg cu o poezie pe care o îndrăgesc. Am primit 4 like-uri de la juriu și 130k de views pe YouTube... sunt mulțumit cu experimentul. Aceasta a fost o provocare personală pentru a-mi aduce aminte că sunt actor și pentru a mai simți fiorul dulce al scenei.
Din activitatea studioului Popixar
De la ultima noastră discuție, de 6 ani până în prezent, studioul s-a mărit cu 4 oameni ce lucrează constant cu norma întreagă iar încă 2 episodic. Mai avem și ceva tineri în formare dar e devreme să îi considerăm parte din echipă.
Avem diferite producții din acești ani:
Seriale - avem pentru Hope Channel deja 5 serii a câte 12 episoade, câteva sute de cântecele animate în colaborare cu Roton Music.
Videoclipuri Muzicale - colaborări cu Cabron, Daria Lupi, Oxi, Dj Casultan, Subcarpați Crew, Revolter etc
Scurtmetraje - facem ca exercițiu câte 2, 3 scurtmetraje pe an, producții proprii și aici nu vorbim numai de animație căci studioul e echipat cu tot ce e nevoie pentru filme cu actori vii.
Am și un scurtmetraj muzical de care sunt mândru și e făcut în colaborare cu pianista Oxana Corjos. Acel film a fost lansat la sala Thalia din Sibiu în cadrul unui concert simfonic alături de Oxana și filarmonica Sibiană.
Campanii publicitare - campania pentru promovarea companiei aeriene Fly Lili ar fi notabilă căci are 5 episoade și ne place. Am lucrat cu mult drag la ea, personajul principal fiind un cățeluș prieten nouă.
Mai avem spoturi scurte și video explainere dar fiind prea mărunte nu intrăm în detalii.
Proiecte din 2023
În 2023 avem produse 3 scurtmetraje regizate de Alexandru Mărgineanu, în care au jucat actori tineri și frumoși de la Sibiu, un videoclip muzical animat făcut pentru compania aeriană Fly Lili, pe ritm de Hip Hop compus și prestat de Centru Cultural Subcarpați, o serie de 12 episoade pentru Hope Channel, cu teme spirituale, multe cântecele animate pentru canalul de Youtube, Clopoțelul Magic și am încheiat anul cu un clip muzical ce a devenit viral.
Succesul de la început de an, clipul „ În bătaia vântului”
Pentru acest clip am fost abordat de vestitul Oxi care are un proiect muzical frumos și a adus pe lume personajul Dj Catsultan. Am mai făcut un clip anterior celui proaspăt lansat, tot animat, așa că am fost abordați cu încredere. Asta mă bucură foarte tare în toți acești ani și anume faptul că toți clienții noștri au revenit la noi cu încredere și plăcere.
Mi-a fost prezentată piesa și mi-a plăcut foarte tare. Oxi ne-a sugerat că ar fi frumos ca clipul să fie așa ca o călătorie prin noi înșine ca indivizi și ca popor. Personajele au fost desenate de bunul și dragul meu prieten Claudiu Cândea, care predă desenul la Univesitatea din Cluj. Am putea spune că au fost mai degrabă schițate cu creionul pe hârtie căci le-am colorat noi la studio, cu tabletele grafice. A fost o aventură frumoasă, așa cum este fiecare proiect în care ne implicăm.
Decorurile au fost în mare parte generate cu softuri ce folosesc inteligența artificială. Ne bucurăm că ea a apărut și cine crede că e simplu să creezi cu asemenea tool-uri, se înșeală. Ca să obții consistență și ceea ce dorești, de la AI, este mult de învățat și testat. Nu poate fi domesticit atât de simplu cum unii ar zice dând ochii peste cap. Dacă vrei să creezi chestiuni random, da. Dar dacă vrei să îl folosești într-un workflow specific, e de multe ori mai avantajos creionul și hârtia.
Să revenim la clip. Eu personal mi-am dorit ca el să fie, binențeles plecând de la sugestia lui Oxi cu călătoria, un moment vizual proaspăt. Să simțim pe retină roua dimineții și prospețimea aerului pe care îl avem în frumoasa noastră țară. Mi-am dorit să se simtă că e un produs Românesc și de aceea avem în clip multe colțuri recognoscibile din București și de la munte. Oricum știu sigur că atunci când privești acest clip și ești român, ai o altă percepție a sa, diferită de a unui străin. Am vrut asta și totodată am vrut să fie vizual colorat în așa fel încât să fie comparabil cu clipuri "vestice".
Clipul este despre o evadare interioară din înghesuiala urbană în infinitul picurat pe suflet de natură și univers.
Bugetul pentru un astfel de clip
Un video muzical poate clar să varieze ca preț în funcție de complexitate, durată și concept.
Un clip muzical poate costa între 3000 și 25000 de euro și aici rugăm cititorii să nu se sperie dacă vor un clip. Ne pot contacta și putem găsi împreună un concept și o execuție spectaculoasă și care să fie mulată pe posibilități.
Evoluția animației și impactul noilor tehnologii în domeniul tău
Eu sincer sunt cam rupt de piață în bula mea de la Sibiu. Am, bineînțeles, prieteni care produc animație și sunt activi dar e destul de greu cu evoluția. Am avut plăcerea și onoarea să fiu în comisia care finanțează proiecte în cadrul CNC și aș putea să spun că ne întoarcem la "Mihaela".
Am văzut proiecte care ar vrea să încerce evoluție dar nu o chiar fac. Teama de necunoscut există și pe banii părinților nu face nimeni experimente.
Relația ta profesională cu Inteligența Artificială
Mă ajută imens. Prietenii ilustratori pe care îi iubesc și admir sunt de părere că le ia munca de sub creion. Eu văd altfel. Până să apară AI-ul aveam clar de lucru cu ilustratori, ilustrația fiind materia primă de modelare pentru studio. Căutam ilustratori dar cei buni erau mereu ocupați și prețioși iar dacă găseau timp și ajungeam la o înțelegere, ne loveam de problemele personale și cheful de muncă. Așa că ne-am specializat în ilustrația generativă și ne merge strună!
Am lucrat excelent cu Octav Ungureanu pe care îl salut cu mare stimă și aș arunca AI-ul la gunoi pentru un așa ilustrator dar cum ziceam, un ilustrator bun are deja de lucru și așa e normal să fie.
Clișeele în animație
Sincer creez mai multă animație decât urmăresc și despre clișee pot să mă declar pe lângă. Eu le evit sigur prin faptul că la fiecare proiect învâț softuri și mijloace noi de redare a pixelului. E de învățat constant și cu timpul am devenit dependent de a învăța. Cred că e greu să cazi în oala cu clișee atâta timp cât fiecare proiect e nou și altfel abordat.
De la idee la produsul final. Etape creative în animație
De obicei cine ne abordează are o idee sau un scop. Noi le prezentăm maximele posibilități vizuale de a obține acel scop sau idee.
Creăm un scenariu, agreăm un concept vizual, semnăm contract, brief și storyboard, se creează personaje și decoruri, tragem voci, animăm, editare și efecte speciale, sound effects și soundtrack, render, livrare, încasare. Acesta este traseul aproape oricărui proiect.
Unde cauți inspirație când creezi
De obicei fantezie am din belșug. Mă bazez pe ea când vine vorba de creație. Dacă îmi dai o melodie și îmi spui o idee, eu închid ochii și o vizualizez. Fac asta până o văd pe toată în planul imaginar. Apoi caut toate mijloacele de a obține ceea ce am revelat. De blocaje scap deseori după ce bag niște tutoriale și niște cursuri iar asta se întâmplă la fiecare proiect. De aceea iubesc ceea ce fac.
Cum îți menții vii creativitatea
Învăț zilnic și constant. Procesul și provocarea de a descoperi noi forme și modalități de exprimare vizuală mă țin într-un maraton continuu de explorare. Am devenit dependent incurabil și dacă ziua ar avea 40 de ore eu tot 6-7 aș apuca să dorm, din aceste cauze.
Cum te-ai dezvoltat în animație
Cea mai mare evoluție o consider aceea că am reușit să mă multiplic. Am deja 3 animatori pe care mă pot baza și la asta muncit și investit mult. Acum am o echipă și în curând vom putea muta dealuri și în viitorul mai îndepărtat, munți.
Antreprenoriatul
Aici e o întreagă lecție de coaching antreprenorial pe care o pot reda. Eu tocmai de aceea m-am îndreptat spre antreprenoriat și anume pentru că artistul rareori poate fi și antreprenorul. Trebuie să învățăm că totul e bazat pe sisteme și înțelegerea sistemului în care te desfășori e vital pentru calitatea vieții.
Animația e o chestiune care se învață în timp mult și cu o dedicare constantă așa că avem cam puțini freelanceri dar totodată nu avem nici prea mulți antreprenori, dovadă fiind lipsa materialelor pentru public, de larg consum. Avem o piață destul de mică și majoritatea celor ce o reprezintă sunt preocupați cu supraviețirea în detrimentul creației. E mare noroc că CNC-ul finanțează proiecte căci altfel ar fi jale.
Proiectele pe care te concentrezi acum
Acum am plecat pe un drum mai axat spre cinematografie. Am trecut la softuri ca Unreal Engine și Nuke pentru că trebuie să evoluăm odată cu tehnologia. Plus că dorim anul acesta să scoatem producții proprii la lumină. Am dezvoltat studioul în acestă direcție cu un green screen performant, camere și lumini de ultimă generație, costum de motion capture etc. Ne îndreptăm spre producții virtuale și acolo ne place ce se vede când privim înspre.
Acum încercăm cu toate forțele să dezvoltăm hibridizarea materialelor vizuale. Visul meu, de la bun începutul ideii de studio, a fost acela de a putea să amestec filmul cu animația. Ei bine iată că după 7 ani abia anul acesta mi s-a îndeplinit să am absolut tot ce e necesar pentru asta. Trebuie să recunosc și faptul că tehnologia din ultimii 2 ani a făcut ca fantezia mea să explodeze și acum nu mai am somn noaptea de nerăbdare și entuziasm să probez tot ce oferă paleta tehnologică. Am remodelat studioul pentru acestă idee și acum avem scanere 3d, printere 3d, green screen profesional, camere, computere de uriașă putere de calcul fără de care am fi doar simpli privitori, costum de motion capture și expresii faciale, aș spune că ce am făcut până acum a foast doar încălzirea.
Ce aveți în lucru acum
Acum avem în lucru Școala Vieții, un produs al studioului Popixar. Vom creea o școală de dezvoltare personală pentru cei tineri. Videouri explicative animate atractive vor explica tinerilor cum să fie Invincibili pe drumul vieții, cum să abordeze ceea ce fac pentru a obține succesul, cum să fie carismatici și multe alte cursui de dezvoltare personală. E nevoie de asemenea gen de content în viața tinerilor români și cred cu tărie că vom avea succes. Ne dorim să ilustrăm și să animăm multe cursuri utile sistemului de învățământ, așadar dorim cu tot dinadinsul să ne implicăm in educație prim metode atractive vizual.
Anul acesta ne-am propus și un scurt metraj cu valoare artistică în care să demonstrăm noile forțe ale studioului.
Mai avem niște filmulețe de campanie, suntem în discuții pentru ceva explainer videos... nu stăm. Muncim cu spor și ne îndreptăm cu pași repezi spre independența financiară deci totodată spre puterea de a face doar ceea ce ne dorim, ca mesaj și creativ vizual.
Sigur, am putea dezbate mult mai pe larg oricare din întrebările de mai sus dar cam asta ar fi pe scurt de zis. Vă mulțumim vouă și cititorilor și ne luăm angajamentul că veți avea din partea noastră lucruri frumoase de privit, auzit și simțit.