Educația este dependentă și de factori din afara școlii, cum ar fi calitatea și accesibilitatea serviciilor medicale, sociale și psihologice, de infrastructura ce face posibil accesul la școală, de asigurarea nevoilor de bază. Întrucât în zonele defavorizate din România, mai ales cele rurale, serviciile oferite de stat nu acoperă în totalitate aceste nevoi, intervine mobilizarea sectorului ONG, care pentru multe comunități face diferența.
Din păcate însă, resursele ONG-urilor mici, locale, nu sunt suficiente pentru intervenții sustenabile și pe termen lung, ghidate de o strategie, integrate cu celelalte servicii deja existente și scalabile ca impact. Vorbim despre echipe subdimensionate, care de mult ori au expertiză foarte bună în intervenția pe care o oferă beneficiarilor, însă nu și în atragerea de noi surse de finanțare, comunicarea despre rezultatele lor, măsurarea și monitorizarea impactului, atragerea de personal angajat sau voluntar sau colaborarea cu instituțiile.
Nevoia
Este nevoie de un sector ONG puternic și eficient, care să aibă credibilitate în fața finanțatorilor și donatorilor, și care să lucreze în complementaritate cu serviciile de stat existente. Pentru aceasta, e important ca oamenii ce fac parte din sector, cu precădere în organizații mici, să își dezvolte capacitatea de implementare de intervenții sustenabile și cu impact. De asemenea, e important ca sectorul să fie unit, ca ONG-urile să lucreze împreună și nu în competiție, pentru a asigura o folosire cât mai eficientă a resurselor în folosul beneficiarilor.
De la provocare la soluție
Proiectul Împreună pentru educație, implementat de Teach for Romania, prin fondurile Active Citizens Fund #11, vine in acoperirea nevoilor de dezvoltare a capabilităților organizațiilor nonguvernamentale, organizații ce oferă servicii de facilitarea accesului la educație pentru copiii din comunitățile vulnerabile din llfov, Călărași, Brașov, lași, Vaslui, Prahova și Galați, prin formare în strângere de fonduri, management organizațional și managementul relațiilor cu autoritățile publice.
Provocarea
Cea mai mare provocare într-o astfel de inițiativă este cercul vicios în care se găsesc organizațiile cu echipe mici, și anume faptul că este nevoie de o investiție mare de timp și resursă umană în programe de dezvoltare, resurse de care acestea nu dispun. Cu toate acestea, fără această investiție, ele se găsesc în imposibilitatea de a atrage mai multe resurse.
Strategia
Pentru a compensa dificultatea de investiție a organizațiilor, Teach for Romania a urmărit o abordare echilibrată între sprijin concret și responsabilizarea beneficiarilor. Cu alte cuvinte, la începutul proiectului, ONG-urile au beneficiat de sprijin direct, instrumente și șabloane, ce au fost apoi valorificate în a doua parte a proiectului, unde a fost nevoie de o implicare mult mai autonomă a beneficiarilor în contextele facilitate de Teach for Romania. De asemenea, intervenția a fost conturată în mod colaborativ împreună cu beneficiarii și ținând cont foarte mult de nevoile și contextul lor, inclusiv în ceea ce privește calendarul formărilor și al evenimentelor organizate.
Soluția
Ca rezultat al acestei strategii, precum și a unui follow-up constant cu organizațiile, pe măsură ce au început să apară primele rezultate concrete (documente de tip Whitepaper editate vizual de către Teach for Romania, primele pitch-uri către companii realizate cu sprijin mentoral), ONG-urile beneficiare au prins încredere în proces și avânt pentru a se implica mai mult. Au început să își organizeze mai eficient resursele astfel încât să aloce personal specific pentru activitățile în proiect, au valorifcat oportunitățile oferit prin proiect și au construit pe baza lor.
Impact și rezultat
Din ianuarie 2021, au fost înregistrate următoarele rezultate: 12 organizatii dispun de documente Whitepaper pentru a le prezenta potentialilor finantatori, redactate cu sprijin mentoral si editate vizual; 10 organizatii au prezentat pitch-uri catre companii interesate de a sustine proiecte din ONG-uri in cadrul celor 2 evenimente de conectare cu mediul de business; 18 organizatii au castigat vizibilitate prin fotoreportaje si evenimente online de promovare; 9 lideri de organizatii au beneficiat de coaching si mentorat in leadership; 8 organizatii au beneficiat de consultanta in implementarea de campanii de strangere de donatii si decontarea serviciilor de design grafic, copywriting, web design si Facebook ads pentru campaniile lor de sarbatori; am extins invitatia de conectare si schimb de experiente catre aproximativ 40 de organizatii in cadrul celor 4 evenimente de schimb de bune practici in sectorul ONG; 21 de organizații au primit resurse/instrumente de gestiune financiară și a resurselor umane și de măsurarea impactului; 7 organizații au avut parte de facilitarea de întâlniri cu reprezentanți ai instituțiilor locale cărora să le propună inițiative comune de acțiune.
În termeni de sustenabilitate și impact, știm foarte bine ca e nevoie de un sat întreg pentru a crește bine un copil și de o țară întreagă pentru a rezolva probleme sistemice cu un impact atât de devastator ca cele din educație. Este momentul sa ne adunăm forțele și să creăm spațiul pentru inițiative comune care să sprijine cu adevărat copiii din medii vulnerabile. De aceea, e nevoie să atragem în această inițiativă de susținere a ONG-urilor cât mai mulți actori - companii private, agenți instituționali locali, publicul care iși dorește să susțină prin donații sau punând umărul la misiunea organizațiilor (ca angajați sau voluntari), dar nu în ultimul rand, alte organizații din sectorul nonguvernamental. Toate aceste ,,piese de puzzle" sunt invitate la conversație prin intermediul proiectului. Au fost organizate evenimente de schimb de bune practici între organizații nonguvernamentale și s-a extins invitația de participare la ateliere practice către ONG-uri din afara proiectului pentru a amplifica impactul proiectului. Nu în ultimul rând, s-a implementat programul Buddy ONG, prin care organizații nonguvernamentale ce nu au participat la proiect au fost puse în contact cu beneficiarii Împreună pentru educație, pentru care aceștia din urmă să realizeze transferul de informație primită. Astfel, creem o rețea de ONG-uri mici și mijlocii care schimbă experiențe, bune practici, informații concrete despre procese și resurse, și de ce nu, inițiază noi proiecte împreună.
Echipele implicate
Experții care au livrat pe perioada ianuarie 2021 – februarie 2024 training-uri, workshop-uri și consultanță 1 la 1 celor 21 de ONG-uri din proiect sunt membri ai echipei Teach for Romania. Aceștia au împărtășit din experiența acumulată în memoria organizațională din ultimii 10 ani de activitate ai organizației aspecte ce țin de proceduri, instrumente concrete, procese, dar și de mentalitatea cea mai constructivă în abordarea creșterii unei organizații. Au fost implicați în proiect 14 experți tehnici, specialiști în următoarele domenii: strângere de fonduri de la companii și donatori privați, scriere de proiecte pe fonduri publice, analiză de nevoi în comunitate, comunicare și branding, resurse umane, management financiar, coaching, planificare strategică și organizațională, măsurare și monitorizare a impactului. Informații despre beneficiarii proiectului se regăsesc pe website-ul Împreună pentru educație.
_______________________
Maria Popescu este project manager ,,Împreună pentru educație”