[Marcom 2024] Ionuț Curtean: Ne așteptăm să fie un an „zgomotos” și eficiența creativă devine factorul-cheie în comunicare

[Marcom 2024] Ionuț Curtean: Ne așteptăm să fie un an „zgomotos” și eficiența creativă devine factorul-cheie în comunicare

Rolul oricărui antreprenor este să aibă planuri concrete pentru cât mai multe scenarii, crede Ionuț Curtean, Managing Partner Highlight Agency. Iar anul acesta, factorii externi implică multe astfel de scenarii care nu pot fi ignorate - inflație, război, alegeri. 

"Industria este afectată din toate punctele de vedere, de la dimensiunea bugetelor alocate, decizile strategice întârziate sau mult mai prudente, și până la confortul mental al consumatorului brandurilor pentru care prestăm serviciile", spune Ionuț. 

Care e strategia de dezvoltare în acest an zgomotos, cum s-a redresat industria BTL după pandemie și care sunt trendurile care o influențează, povestește Ionuț Curtean mai jos:

 

Restart 2024

Principalul gând al acestui început de an este definit de încrederea că ne așteaptă un 2024 bun, adus de optimismul și energia cu care mă încarcă echipa. Simțim pe de o parte maturitatea echipei, adusă de faptul că majoritatea colegilor au strâns ani frumoși la Highlight, iar pe cealaltă parte, energia proaspătă dată de noii colegi. Și asta datorită faptului că începând cu a doua parte a anului trecut am reușit să ne consolidăm toate departamentele cu profesioniști care împărtășesc valorile agenției, iar asta ne dă un motiv în plus să ne așteptăm la un an deosebit.

 

Planuri

Planurile sunt pe măsura investițiilor și creșterii de care vă spuneam mai devreme. În primul rând, ne propunem să creștem numărul proiectelor agenției la nivelul capacității resurselor de care dispunem. Totodată, printre prioritățile noastre în 2024 se numără extinderea implementărilor în afara granițelor, precum și dezvoltarea de noi concepte și soluții new-media.

 

Obiective

În primul rând ne-am propus să continuăm creșterea echipei, atât numeric, cât și din punct de vedere al competențelor profesionale. În ceea ce privește aspectul financiar, ne-am setat ca obiectiv creșterea cifrei de afaceri cu minim 10% față de 2023.

De asemenea, un alt obiectiv important pentru noi este aducerea în grup a unor clienți din domenii pe care nu le deținem încă în portofoliu.

Cu alte cuvinte, pornim cu planuri ambițioase, dar realiste, și cu păstrarea focusului principal pe echipă.

 

Ce schimbări vă propuneți

Nu m-aș gândi acum la schimbări, dar vom rămâne atenți să ne adaptăm permanent la nevoile clienților noștri și să alocăm cât mai eficient resursele de care dispunem.

O noutate foarte importantă pentru noi este decizia de a lansa o divizie de rental de echipamente multimedia, astfel încât soluțiile de comunicare oferite partenerilor noștri să fie cât mai integrate, mai accesibile și mai usor de implementat.


Provocările pieței BTL 

Cred că va fi un an în care vizibilitatea „smart” va fi cheia, în abundența de mesaje și comunicări cu care atât noi, cât și consumatorii vom fi „bombardați”. Ne așteptăm să fie un an „zgomotos” și  eficiența creativă devine factorul-cheie în comunicare. Este de asemenea un an important pe plan politic, social și economic în care se vor întâmpla și multe evenimente. Prin urmare, este important să ne alegem cu mare atenție colaborările și proiectele, astfel încât să putem livra cele mai bune rezultate pentru parteneri.

 

De unde vin oportunitățile

Oportunitățile vin atunci când ești deschis și munca pe care ai realizat-o în trecut te recomandă. Zilnic. În plus, știm că 2024 va fi un an plin. Vom avea evenimente majore, care pot deveni vectori de imagine pentru branduri, vom avea un an de schimbări în plan politic și chiar geopolitic și vizibilitatea este importantă. Doar că nu trebuie să fim doar vizibilli, ci să o facem într-un mod smart, iar brandurile să transmită încredere și eficiență. Cred extrem de mult în capacitatea agenției de a livra soluții de comunicare integrată, soluții eficiente și care să iasă din tipare. Creșterea posibilităților de expunere în 2024 nu poate fi decât benefică pentru o echipă creativă și eficientă.

 

Trenduri

Chiar dacă suntem departe de a putea vorbi despre o explozie a Inteligenței Artificiale în piața de publicitate din România, cu siguranță AI-ul nu este un trend pasager, ci unul care va evolua din ce în ce mai puternic în întreaga piață, inclusiv în BTL. Tool-urile de machine learning și automatizare încep să fie din ce în ce mai folosite, adaptate și dorite, atât de către agenții, cât și de către clienți. Un studiu al companiei Oberlo arăta că în ultimii ani numărul business-urilor care au adoptat Inteligența Artificială a crescut cu 270%, la nivel internațional.

Cum poate AI-ul să ajute la dezvoltarea industriei de BTL? În primul rând prin personalizarea și scalabilitatea mesajului. Inteligența artificială ajută la analizarea unei cantități mari de date pentru a identifica comportamentele și preferințele individuale ale consumatorilor, permițând agențiilor și marketerilor să creeze mesaje care rezonează la un nivel profund personal, chiar și atunci când vizează mii de oameni.

Mai mult de atât, AI-ul are avantajul de a putea prezice viitoare trenduri sau potențiale schimbări de comportament, ceea ce ajută clar la realizarea unor campanii relevante, nu doar în contextul zilei de astăzi, precum și a unor campanii în serie – foileton, al căror insight și concept de bază să poată fi utilizat și anii următori.

O altă zonă care va crește, din punctul nostru de vedere, este cea de marketing experiențial, care deși are de ani de zile un potențial maxim în România, încă nu se apropie de capacitatea maximă de dezvoltare. Este însă o arie care poate să creeze experiențe de brand memorabile, care implică consumatorii la un nivel mai profund, cu o interacțiune sporită, atunci când specialiștii de BTL știu să ducă întreaga experiență la un alt nivel. Marketingul experiențial al lui 2024 va include evenimente interactive, magazine pop-up, instalații imersive sau experiențe gamificate care permit consumatorilor să interacționeze direct cu brandul și să simtă că fac cu adevărat parte din povestea brandului.

Un trend prezent încă de câțiva ani și care continuă să crească este cel de user-generated content. Noi credem în continuare în puterea acestuia și în faptul că ține doar de noi, reprezentanții agențiilor, să reușim să îi atragem pe consumatori alături de noi și de campaniile pe care le realizăm, să le facem interesante, relatable și să aducem mereu ceva nou care să le stârnească curiozitatea.

Mi-aș dori de asemenea să avem evenimente atipice, outside-the-box, cu clienți din ce în ce mai deschiși spre a experienta cu noile tehnologii și ideile creative ale echipelor noastre, și care să continue să se bazeze pe experiența noastră și pe inputul nostru de consultanți.

 

Topicurile la care sunteți atenți

Am observat din ce în ce mai mult că atunci când avem acces la date de research, suntem cu minim 20% mai eficienți. Data Driven Marketing sper să devină pregnant în 2024, iar partea de interactive content poate fi un factor de diferențiere.

 

Industria de BTL în 2023

Fără doar și poate industria de BTL a fost unul dintre cele mai afectate sectoare din publicitatea din România în pandemie, dar s-a dovedit și a fi un domeniu foarte rezilient, cu oameni care știu să se adapteze rapid la noile realități și care pot schimba oricând paradigma.

2023 a reprezentat un an de consolidare a business-ului câștigat, dar și de creștere pentru unele agenții, inclusiv în ceea ce ne privește pe noi.

 

Bilanț de agenție

Nu pot decât să mă declar extrem de mulțumit de ce am realizat în 2023. Am avut al șaselea an consecutiv de creștere consolidată și am adus noi colegi care s-au mulat perfect pe colectivul existent. Am echilibrat și mai mult ponderea clienților în volumul de business al agenției și am acumulat experiență pe o gamă mai largă de servicii.

Mai mult de atât, am implementat peste 650 de proiecte, atât pe plan local, cât și în alte țări europene, precum Cehia și Italia.

Cu o cifră de afaceri de peste 5,3 milioane de euro în 2023, Highlight Agency a înregistrat o creștere de 15% anul trecut, iar pentru 2024 își propune să mențină acest trend, preconizând o creștere de cel puțin 10-15%.

Conferințele Naționale au fost tipul de eveniment pentru care s-a înregistrat creșterea cea mai mare în 2023, în linie cu revenirea în forță anul trecut la organizarea de evenimente în format fizic, iar această tendință se menține și în 2024, cererile primite deja de către agenție indicând că astfel de evenimente vor avea o pondere mare și anul acesta.

 

Cele mai interesante proiecte 

Asta este cea mai grea întrebare la care trebuie să răspundă un om ca mine, pasionat de meseria lui și dedicat fiecărui client în parte :))) Am avut și de această dată noroc cu clienți deschiși la proiecte creative și care ne apreciază expertiza și know-how-ul, care au adus agenției o serie variată de proiecte și provocări, astfel încât îmi este greu să departajez și să aleg doar câteva pe care să le pot nominaliza.

Cu toate acestea, aș menționa „Ziua porților deschise” de la fabrica Kozel din Velke Popovice, Cehia, conferințele interne cu mai mult de 500 de participanți fiecare,  participarea cu diverși clienți la toate festivalurile majore, precum și sutele de POSM-uri implementate în zeci de campanii de trade.

 

AI-ul în BTL

În 2023, am integrat și componenta AI în mai multe activări la evenimente. Personal o consider o resursă extrem de valoroasă, chiar dacă nu pe deplin înțeleasă și fructificată. Au fost făcuți pași în directia integrării AI în branșă, dar, așa cum spuneam și mai sus, cred că potențialul maxim abia acum începe să se întrevadă.

Consider că nu poate fi decât benefic, mai ales când vorbim de experiențe oferite consumatorului. Elementul de noutate (deși se discută despre AI de ceva vreme) îi oferă emițătorului de mesaje posibilitatea de a ajunge la receptor într-un mod inedit, rapid și cu un factor sporit de atractivate. Ceea ce până la urmă nu e decât un deziderat al tuturor celor implicați, nu? Noi vom lucra intens la propuneri de acest gen și avem în plan să extindem soluțiile, oferind și această componentă.

 

Nevoile clienților în 2024

Clienții și nevoile lor de business devin și ele, precum și consumatorii cărora ne adresăm în cele din urmă, din ce în ce mai sofisticați, în pas cu tehnologiile și dornici de creativitate și rezultate. La Highlight Agency am simțit mereu nevoia clienților de a se putea baza pe oamenii din agenție, de a găsi cele mai bune soluții la problemele lor de business, precum și de a fi consiliați și a li se oferi cele mai bune sfaturi și strategii. Colegii noștri știu să ofere mereu un input bazat pe experință, dar și pe creativitate. Mai mult de atît, echipele noastre știu să ofere acel factor uman atât de necesar, sunt alături de client în toate etapele proiectului / campaniei și își țin mereu promisiunile. Nu promit niciodată ce nu pot livra și oferă multă înțelegere și empatie.

 

Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria

Din păcate schimbările sunt aduse de factorii externi, precum războiul, inflația, situații pe care nu le putem controla și care aduc cu ele vremuri tulburi pentru societate și economia locală. În plus, sunt realități pe care nu le putem ignora. Și cred cu tărie că rolul oricărui antreprenor este să aibă planuri concrete pentru cât mai multe scenarii. De asemenea, capacitatea de adaptare rapidă la realitățile din mediul socio-economic este cheia care va duce la proiecte reușite și creșterea agenției.

Industria este afectată din toate punctele de vedere, de la dimensiunea bugetelor alocate, decizile strategice întârziate sau mult mai prudente, și până la confortul mental al consumatorului brandurilor pentru care prestăm serviciile.

 

Cum își redefinește rolul piața de comunicare

Piața de comunicare în 2024 este una plină de dinamism, culoare, energie și pentru care ne-am pregătit. Experiența echipelor noastre, know-how-ul pentru care suntem atât de căutați și de apreciați pe piață suntem convinși că își vor spune și acum cuvântul. Credem că a venit timpul ca rolul ei să fie în special unul de consultant, de partener, nu de executant de idei. O piață creativă, care să dea rezultate vizibile brandurilor clienților și care să aducă și mai multe premii la nivel internațional.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Highlight Agency

Highlight Agency - Drawing Attention Highlight Agency este o agenție independentă de publicitate, cu o istorie de 16 ani și cu o experiență amplă în zona de BTL, atât pe piața locală, cât și pe cea... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related