Mamaia are nevoie de un logo care să o reprezinte așa cum este ea în prezent. Un simbol care să inspire și să surprindă, cumva, personalitatea acestei stațiuni, cu toate emoțiile și nostalgiile ei, să treacă de clișee și să aducă în prim plan o vibrație nouă. Anul trecut, în decembrie, OMD Mamaia Constanța, a lansat un concurs pentru realizarea acestui logo, provocând comunitatea creativă să vină cu idei noi. Au fost înscrise 89 de propuneri, iar pe 20 februarie au fost anunțate lucrările nominalizate pentru a trece în următoarea etapă. Moment în care organizatorii au primit multe mesaje de la designeri și creativi care nu au știut de concurs și care ar fi dorit să participe.
Așa că OMD Mamaia Constanța a anunțat deschiderea unei noi runde de înscrieri în concursul pentru identitatea brandului turistic al stațiunii Mamaia. Înscrierile se deschid pe 29 februarie și se închid pe 7 martie, iar brieful, etapele și toate detaliile de organizare pot fi citite aici. Propunerile calificate în prima etapă a votului public sunt revalidate ca semi-finaliste și vor intra din nou în etapa de vot public. În noua rundă, pe lângă primele propuneri care au ajuns deja în semifinală, se vor mai califica încă 10 propuneri noi. Așa că organizatorii îi invită încă o dată pe cei care doresc să intre în competiție, să trimită propunerile lor pe concurslogomamaia.ro.
"Concursul e deschis tuturor, indiferent de experiență, pentru că uneori talentul, ambiția și atitudinea proaspătă a unui student pot fi câștigătoare în fața experienței. Iar până la urmă cel mai mult îmi doresc să câștige brandul Mamaia", spune Mihai Bârsan, Fondator The Engine, consultanță de marketing strategic.
Vorbim în rândurile următoare cu Mihai Bârsan, unul din organizatorii concursului, și Alex Icodin, membru al juriului, despre misiunea acestui concurs și tot ce trebuie să știe cei care vor să participe la el.
Mihai Bârsan are 20 de ani de experiență în marketing strategic, incluzând funcția de VP Marketing și Strategy la Ursus Breweries. Din 2019 este fondator al The Engine, o firmă de consultanță strategică ce ajută businessuri și organizații nonguvernamentale din România să formuleze strategii de marketing, de brand sau de business. Este pasionat de brandurile de destinație și tocmai de aceea a fondat competiția Destinația Anului, conferința Destinații Vizionare, cercetarea Destinații Vizionare și lucrează pentru branduri turistice românești cu mare potențial.
Alex Icodin, Designer de brand și profesor de design și arte vizuale, lucrează de peste 15 ani în branding, după o muncă de 9 ani în advertising. Ajută business-urile să-și găsească identitatea vizuală, originală, cu amprenta artistică. De 7 ani predă la master - Facultatea de Comunicare și Relații Publice - SNSPA și își folosește experiența pentru a crește noi talente cu potențial în comunicare și design.
"Vreau să ajut cu expertiza mea pentru mediatizarea mai bună a acestui concurs și alegerea celor mai bune înscrieri. Identitatea unui brand național este ceva ce ne ajută pe toți, din care beneficiază toată comunitatea. Turismul românesc poate dezvolta economic întreaga zonă iar designerii români își pot perfecționa demersurile prin această provocare", spune Alex.
Ce își doresc de la logo-urile înscrise în concurs și ce sfaturi au pentru cei care vor să își înscrie propunerile de logo pentru Mamaia, povestesc Mihai și Alex în rândurile următoare.
Un logo pentru Mamaia
Mihai: Litoralul românesc este afectat de o lungă epocă de “haiducie”, ce a lăsat răni adânci asupra experienței turistice. Unele locuri au văzut construcții fără noimă, altele au rămas în paragină. Iar în timp ce competiția s-a afirmat tot mai mult (Bulgaria, Turcia, Grecia), experiența turistică oferită de litoralul românesc nu a ținut pasul, uneori chiar a dat înapoi.
Și totuși există oameni cu viziune și implicare în România, inclusiv în zona litoralului, fie că sunt investitori, fie că sunt reprezentanți ai comunităților locale. O dezvoltare de dată recentă este apariția OMD-urilor (Organizațiile de Management de Destinație), asocieri între primării și sectorul privat pentru managementul unor destinații. Astfel, OMD Mangalia a apărut în 2019, aducând multe schimbări bune în sudul litoralului, iar OMD Mamaia-Constanța a apărut în 2023 având aceleași obiective de revitalizare. Odată cu PUZ-uri pe 10 ani ale stațiunii și plajei, cu o strategie de dezvoltare și cu investiții mari în infrastructură, lucrurile încep să se reașeze și pentru Mamaia.
Acesta este contextul în care vorbim și de nevoia unui logo. Sigur, doar un logo nu va rezolva problemele managementului de destinație, la fel cum doar semnătura unui designer pe un work nu îl poate face obiectiv mai bun. Un logo bun pentru Mamaia nu va îmbunătăți experiența turistică, nu va demola construcțiile ilegale și nu va scădea prețurile. Dar totuși are un rol de “ramă” care să dea o anumită culoare, o personalitate, poate chiar o anumită inspirație execuțiilor pe care le încadrează.
Și cred că această misiune este suficient de bine cuprinsă în brief: "Viziunea pentru viitor a Mamaiei este să redevină un pol al distracției estivale, pentru toate vârstele. Un loc unde „să fii” atât prin spectacole, festivaluri, happening-uri, dar și de distracție pentru familie prin extinderea amplă a spațiilor verzi amenajate între hoteluri și plajă. Acest viitor are nevoie de o identitate vizuală și un slogan care să sintetizeze promisiunea stațiunii pentru oaspeții săi."
Concursul
Mihai: L-am anunțat pe 6 Decembrie, cu un deadline de înscrieri 21 Ianuarie. După o primă etapă de selecție a 10 nominalizări, urmează o a doua etapă de vot public + jurizare, în urma căreia se aleg 3 finaliști. Aceștia sunt premiați pentru efort și primesc feedback. După implementarea feedback-ului, juriul face o recomandare finală, iar câștigătorul mai primește pe lângă onoruri și un buget pentru a finaliza manualul de brand.
În teorie, un proces decent și cu premii destul de atractive pentru o mare varietate de freelanceri.
Ce s-a întâmplat până acum? Am primit 89 de înscrieri de o calitate foarte diversă aș zice. Urmează legea lui Sturgeon: “ninety percept of everything is crap”.
Printre ele, am avut însă și câteva înscrieri foarte bune.
Timp a fost suficient, premiile sunt atractive, dar mi-aș fi dorit să fi promovat concursul mai mult în comunitățile de designeri, să ajungă la cât mai mulți freelanceri talentați.
Un moment-cheie însă a fost anunțul nominalizărilor din 20 Februarie, în urma căruia am primit zeci de emailuri de la designeri dezamăgiți că au aflat târziu și nu au putut înscrie o propunere. Este motivul pentru care, de comun acord cu clientul, am decis să deschidem o nouă rundă de propuneri. Cei care s-au calificat până în această etapă rămân în competiție. Dar pe lângă ei o să mai acceptăm în urma acestei runde încă 10 nominalizări și o să reluăm votul publicului cu nominalizările din ambele runde. Am încredere că printre propuneri se va găsi una care să fie semnătura unei povești de succes pentru Mamaia următorilor 10 ani.
Alex: Am văzut direct shortlist-ul concursului în urmă telefonului unui prieten. Partea amuzantă este că m-a anunțat un om care nu are treabă cu advertisingul, dar se uită la știri. Mie în feed nu mi-a apărut nimic legat de concurs sau logo până atunci, deși sunt targetat pe social media de toate anunțurile relevante și urmăresc în feed platformele din industrie. Am scanat rapid lucrările în paralel cu brieful. Mi-am dat seama repede că ceva nu e în regulă, pe un brief documentat, deși scurt și puțin ilustrat cu exemple, propunerile erau sub nivelul mizei concursului. Și nu mă refer la bani doar, deși suma nu e mică, ci la recunoașterea pe care o poți avea din acest premiu.
Am avut surpriza să văd că autorul briefului este un om de care am auzit de mulți ani, și cu care am concurat pe piață, eu lucrând pentru competiție. Practic, respectabil și bine intenționat, lumea e mică, știm cine a performat în marketing și cine nu. Prima reacție a fost să mă enervez că n-am aflat de concurs, să îmi anunț foștii studenți și cei actuali, care sunt design-oriented și cu care păstrez o relație apropiată de peste 6 ani de când predau la FCRP design.
Să fiu sincer cu voi și mie mi-a plăcut provocarea, pentru că este o nucă tare de spart. Brand național cu tradiție, polarizat între loveri și hateri, nostalgic pentru cei care și-au petrecut copilăria ca mine vara între turiști suedezi, polonezi, cehi, bulgari și chiar nemți pe plajele cu nisip fin. Azi avem altă poveste acolo, sunt cunoscute locațiile de petreceri cu muzică până la dimineață, festivalurile, atracția magnetică pentru tineri. Daaar avem și variantele pentru familiști, cum sunt nașii mei, de exemplu, care preferă Mamaia unui loc similar din Bulgaria. Ei iubesc locurile cu mâncare și vinuri bune, hotelurile cu piscine curate frumos amenajate și mai ales contextul în care se întâlnesc cu prietenii.
Hai să facem mai bine
Alex: Eu am aterizat în proiect cam cu cizmele. De la " înjurat " la jurat... Am văzut că n-a fost mediatizat suficient și că e pe cale să își rateze din păcate scopul. M-am băgat cu o cronică acidă în care arătam minusurile demersului pe partea de desfășurare și criticăm execuțiile vagi. Că majoritatea designerilor care și-au făcut timp să ia în serios această știre. Dar mi-am dat seama că are potențial să fie întoarsă la punctul în care i se mai da o șansă.
M-a surprins mailul lui Mihai care mi-a cerut ajutorul pe această nouă rundă, să mă alătur juriului. Nu doar că nu s-a supărat pe critica mea vehementă, dar a luat lucrurile și a avut puterea să zică STOP, reluăm, hai să facem mai bine. Vă spun sincer că m-am gândit întâi la mine, ce aș face eu dacă aș mediatiza cauza asta tinerilor talentați pe care îi știu sau colegilor de breaslă, dar și ce aș putea lucra în acest scop. Provocarea este să accepți să ieși din tribune și să intri pe teren să faci joaca asta creativă mai spectaculoasă.
Mie Mihai mi-a inspirat încredere, deși ne-am întâlnit fizic o singură dată cu ocazia unui proiect cultural comunitar în Cârtișoara, așa că am acceptat. Pun pe masă tot ce știu și vreau să ajungă brieful la cei mai buni designeri care au potențial de creștere. Aș vrea să văd nume noi, talente de care nu știam , fresh blood și sunt sigur că vor veni cu lucruri mai bune decât ce am văzut până acum. Suntem totuși niște mii de oameni cu școală, avem multe lucrări de identitate bune pentru Horeca în piață, e loc de desfășurat aici niște forțe creative.
Brieful
Mihai: Mamaia este cea mai importantă stațiune de pe litoralul românesc al Mării Negre, o stațiune mare și diversă care nu țintește un tip de public anume, ci mai degrabă o stare: starea de distracție. Logo-ul trebuie deci să aibă această vibrație, transmițând dragoste de viață, bucurie și sclipire. Ca arhetip, Mamaia este un “Magician”, te aduce într-o lume magică unde te simți special, iar propunerile ar trebui să reflecte această promisiune.
Brieful poate fi consultat pe concurslogomamaia.ro, fiind distilat în urma cercetării Destinații Vizionare, dar și a interviurilor cu reprezentanții patronatelor, cu arhitecții responsabili de planurile de dezvoltare urbanistică și cu experți în marketing turistic.
Cum apreciați înscrierile de până acum
Alex: Lucrările sunt destul de generice, se încadrează la valuri sau trenduri în design, deși era menționat acest big NO. Nu am văzut să fie scalabile și modulare. Dacă le faci mici cât o unghie nu rămâne nimic. Nu am văzut din păcate niciun simbol frumos desenat. Se vede lipsa de craft, de timp, de opțiuni. Accentele au picat pe logotype și acolo văd din păcate rețete nu demers personal. Chiar și designerii aplicanți cred că ar mai fi tras o dată.
Va rog frumos, uitați-vă în urmă să vedeți ce lettering frumos aveau materialele de reclamă pentru hotelurile din Mamaia. Ce ilustrații stilizate, culori puternice, expresivitate. Sigur, nu mai facem așa, dar ele erau la nivelul anilor respectivi undeva bară la bară cu ce se întâmplă în zone competitive.
Va dau o mică selecție din boardul pe care mi l-am salvat și le mulțumesc pasionaților de publicitate și istorie care le țin publice. Cum arată azi identitatea vizuală a celor mai frumoase locații de vacanță la mare? Țintim sus, că să nu rămânem la un soare, o frunză, un val obosit.
Concluziile cercetării
Mihai: Cercetarea “Destinații Vizionare” este cel mai amplu studiu sociologic dedicat turismului intern din ultimii 10-12 ani. Cu 3000 de respondenți români, analizând peste 2500 de vacanțe ale acestora în țară și în străinătate, dar și atitudini și percepții față de zeci de destinații din România, studiul aduce informații actuale și extrem de relevante pentru a face marketing de destinație. O parte a acestui studiu a fost dedicată percepției litoralului românesc și în particular a Mamaiei față de litoralul altor țări concurente.
Unele descoperiri au fost surprinzătoare, altele nu. De exemplu, nu e nicio surpriză că Grecia câștigă detașat bătălia imaginii. În schimb, litoralul românesc are o rată de recomandare foarte bună a celor care au făcut vacanța acolo: 45% îl recomandă “cu siguranță”. Dacă săpăm puțin mai adânc în atributele de imagine care s-ar putea corela cu această recomandare, avem o poză foarte clară și acționabilă a unor puncte forte sau slabe.
Astfel că principalele concluzii și recomandări acționabile ar fi:
(1) Principalul competitor este Bulgaria, nu Grecia. Grecia este foarte atractivă (scor 66%) și orice ai face nu ai cum să aduci Mediterna la Năvodari. În schimb, Bulgaria are un scor de recomandare apropiat cu al României.
(2) Avem un “low-hanging fruit”, și nu este vorba de logo. Hai să facem curățenie. Atributul “Este o destinație curată” are cel mai slab scor, în schimb unul care se poate îmbunătăți ceva mai ușor, atât la nivel de realitate cât și de percepție: pe lângă rezolvarea logistică, un set de amenzi scandaloase, “a-la Singapore” pentru littering ar rezolva problema și schimba imediat și percepția.
(3) E clar că ecuația preț-calitate este o provocare majoră, și cel mai greu de rezolvat. Avem percepții slabe atât la “Își merită banii”, cât și la “Oferă servicii de calitate”. Provocări mari, dar fără nicio legătură cu identitatea vizuală.
(4) Dar atunci, unde poate ajuta un logo? Există un punct forte al litoralului românesc — și de fapt Mamaia, brand fanion, îl deține într-un grad mai mare decât celelalte stațiuni: atributul “Oferă distracție pentru întreaga familie”. Acest atribut poate fi întărit de un logo și este punctul central al briefului. Reiese în egală măsură din cercetarea sociologică, din cea istorică și din discuțiile cu stakeholderii locali.
Nevoile de brand
Alex: Am o listă lungă, dar încerc să o simplific pentru cei care trag mai bine de data asta pentru concursul de identitate. Mamaia are nevoie de un logo relevant, frumos realizat, scalabil, actual, pentru că e cea mai bună ocazie să răspunzi la niște întrebări. Cu cine stai de vorbă, cum arată oamenii ăștia, ce le transmiți? Mie îmi e mai clar că au tras destul de pe lângă primii oameni care au trimis. Pentru că nu au avut în cap niște prieteni, rude, poate chiar pe ei înșiși, care iubesc Mamaia.
Eu când mă gândesc la ce logo aș face pentru Mamaia îi am în cap pe Răzvan, pe Dana, pe Sorin. Nu sunt niște "persona" abstracte, ci oameni în carne și oase cărora trebuie să le placă acea idee. Mă gândesc la trecutul de glorie, la prezentul cu nevoi și mai ales la un potențial pe care nu vreau să îl ratăm.
Logoul Mamaia va ajuta la transmiterea unei esențe de brand. Pe care, asta e șmecheria, tu o găsești destul de bine descrisă în brief, dar încă nedistilata. Asta e treaba ta.
- Poți să faci un rachiu de 28 grade sau o palincă de 60?
- Poți să surprinzi într -un semn grafic stilizat, curat dar muncit, rafinat, un simbol al petrecerii, al perlei litoralului românesc?
- Poți să îi alături un caracter de literă lucrat special pentru logotype?
- Vrei să îți imaginezi un sistem scalabil și modular în care acest logo poate să stea și minimalist pe un colț de meniu dar și generos pe un totem de intrare în stațiune?
- Ți-ar plăcea ca indiferent de suprafață să poată fi așezat și vertical, orizontal, în pătrat sau în cerc și să pară din același film?
- Îți imaginezi un set de simboluri și patternuri care să însoțească pe materiale de identitate vizuală acest logo?
Atunci ai o propunere consistentă pentru acest logo, ți-ai dat seama că nu e o simplă grafică, ci o idee esențializată într-o sticluță cu aromă de mare, sare și soare.
Cui este adresat acest concurs
Mihai: Trebuie să spun că un concurs de freelanceri nu ar fi fost opțiunea mea #1. Aș recomanda să aleagă fără pitch, o singură agenție dintre cele cu reputație în România, în urma unor prezentări de portofoliu. Există multe avantaje în această abordare. Dar aici clientul a avut o experiență traumatică în trecutul apropiat (e drept, nu cu una din agențiile mari): era cât pe ce să cheltuiască 16000 EUR pentru un logo plagiat. Din fericire, banii s-au recuperat și se regăsesc acum în acest concurs sub formă de premii și infrastructură de organizare.
Deci de această dată a câștigat opțiunea #2: concurs pentru freelanceri. Concursul e deschis tuturor, indiferent de experiență, pentru că uneori talentul, ambiția și atitudinea proaspătă a unui student pot fi câștigătoare în fața experienței. Iar până la urmă cel mai mult îmi doresc să câștige brandul Mamaia. În același timp, freelancerii au de multe ori mai multă experiență și portofolii la fel de valoroase ca ale creativilor din marile agenții. De fapt mulți au fost ei înșiși creativi seniori în mari agenții înainte de a deveni freelanceri. Și s-o spunem pe șleau: la rândul lor, marile agenții apelează frecvent la freelanceri, ceea ce dovedește că și ele consideră că sunt o soluție destul de bună.
Ce trebuie să știe cei care participă la concurs
Alex: Brandul Mamaia are nevoie de un designer profesionist. Acela poți fi chiar tu dacă știi să desenezi, ai cultură vizuală, îți plac literele, știi să faci o paleta restrânsă, dar expresivă cromatic, experimentezi, stilizezi, ești ancorat în realitate. Ai nevoie și de o experiență, dar nu trebuie să fi albit de ea. Altfel ai lucra pe acest design ca un cântăreț de coveruri la o terasă obosită.
Cea mai importantă trăsătură ar fi totuși aceea să iubești litoralul românesc. Poate fi și acel love & hate, la care cred că mă încadrez și eu. Mă enervez că vecinii noștri pot să facă turism profi, pot să ne facă să cheltuim sume importante de bani și noi nu. La altul de ce să fie frumos și la noi nu? N-ai vrea să fi tu acela care pune o piesă de rezistență la baza unui nou început? Aș vrea să ajungă premiul ăsta la un designer care n-a dormit nopțile gândindu-se că mâine are o idee mai bună sau că mai are de netezit niște curbe la simbolul ăla. Că nu e mulțumit de un simplu font coafat și va face un scris cap-coadă de la zero pentru logoul Mamaia. Oameni buni, concursul e pe bune, lucrările voastre vor fi văzute, chiar și necâștigătoarele vor aduce clienți la voi în portofoliu.
Ce mesaje ați primit din partea comunității creative
Mihai: În primul rând, le sunt recunoscător: astfel concursul a căpătat o mare notorietate, aducându-ne într-o situație mai bună decât acum o săptămână.
Au fost 3 tipuri de mesaje:
1. Cele mai multe au fost de frustrare, dar una activă. “Eu de ce n-am aflat până acum? Aș vrea și eu să înscriu.” Au fost zeci de emailuri de acest gen, unele cu work-in-progress atașate. Este principalul motiv pentru care am recomandat încă o rundă de înscrieri.
2. Au fost destule de frustrare apatică. “N-ai cu cine, o făcătură, o prostie, dar normal, ce să te aștepți de la ăștia?”. Uneori deghizate sub formă de ironie: “Păi Mamaia s-a umplut de blocuri, de ce nu faceți un logo cu blocuri?”.
3. În fine, au fost mesaje scrise mai mult sau mai puțin acid de profesioniști cunoscuți, care în schimb punctau potențiale soluții. Alex Icodin a fost unul din criticii destul de duri, dar cu soluții. Citindu-i comentariile i-am cam dat dreptate, așa că i-am propus să se alăture juriului format 100% pe bază de voluntariat. Ceea ce a și acceptat - cu curaj și entuziasm. Muțumesc Alex, cum le mulțumesc și celoralți membri ai juriului!
Alex: Am stat de vorbă cu câțiva dintre foștii mei studenți și cei actuali și din păcate nu auziseră de concurs. Pentru cei la început de carieră un astfel de proiect poate fi o rampă de lansare. Plus o provocare reală, care poate da bine în portofoliu. Am trecut de la enervare la promovare pentru că mă gândesc la oportunitățile lor, la un val nou de designeri. Dar și cei cu experiență își pot găsi o miză importantă în acest concurs. Sunt oameni foarte buni care au nevoie de ocazii să își arate maestria. Feedbackul a fost foarte bun când au auzit că se reia procesul de înscriere.
Sfaturi pentru cei care vor să participe
Mihai: Să încapsuleze ideea de “stare de distracție” într-un logo cât mai puternic.
Să îndrăznească, să meargă dincolo de clișee pentru ceva care să iasă în evidență, respectând arhetipul magicianului.
Să nu fie prea elitist, Mamaia este o stațiune mare, diversă, care se adresează unei pături foarte mari de români. De altfel, a nu se confunda cu “Mamaia Nord” care din nefericire este denumirea aleasă “strategic” a unei suburbii a orașului Năvodari.
Alex: Am scris mai sus ce să facă. Adaug ce să nu facă:
Să nu îl facă pe trendurile actuale care vor fi obosite mâine și nu diferențiază.
Să nu îl facă pentru juriu, ci pentru targetul Mamaia de care am vorbit mai sus.
Să nu fie greu de scalat, uitați-vă pe propuneri și testați pe mockupuri să vedeți cum arată.
Să nu fie plictisitor. Dacă seamănă cu un vector luat de pe net e nasol. Puteți să dați o căutare vizuală după propunerea voastră și vedeți câte s-au mai făcut.
Să nu îl facă cu inteligență artificială... Am glumit, nu veți găsi vreun răspuns profi acolo, dar puteți să testați AI-ul, ca să vedeți ce clișee să evitați. Sau poate luați de acolo o inspirație și faceți muult mai bine.
Să nu veniți cu o idee la prima mâna. Știți că aia nu e cea mai bună, e nevoie de ceva muncă să ieși din obișnuință.
Call to action pentru comunitatea creativă
Alex: SĂ NU VĂ GÂNDIȚI CĂ E ARANJAT CONCURSUL. Prostia asta viciază rezultatele muncii voastre. Dacă ai curaj și știi de ce ești în stare, înscrie un logo bine făcut. Eu m-am băgat special pentru tine VOLUNTAR în juriu, să fac tot ce ține de mine că să ridic nivelul înscrierilor. Pentru că sunt atașat de locul ăsta, în care mi-am petrecut vacanțele când eram mic, între hotel Riviera și marea cu ape verzi- albăstrui și nisipul cel mai fin de la noi.