După o călătorie muzicală generoasă și diversă, prin multe țări din Europa, flautistul elvețian Philipp Jundt a redescoperit esența muzicii în Coreea de Sud, țară în care a locuit, a cântat și a predat aproape un deceniu. Acolo și-a definit propriul stil de interpretare, bazat pe experiențe personale și o nouă perspectivă asupra muzicii.
"Pentru cineva cu un background mai tradițional ca al meu, scufundarea în acest mediu a fost o gură de aer proaspăt. M-au inspirat atmosfera unui spirit liber, convergența diverselor opinii și abordări muzicale. În mod surprinzător, acest cadru divers și multi-stilistic a avut un efect profund asupra mea", povestește Philipp.
Philipp Jundt a concertat săptămâna trecută pe scena Classix 2024 și a susținut, de asemenea, un masterclass în cadrul festivalului. Cum a fost experiența, care e legătura lui cu România și ce urmează în călătoria lui muzicală, povestește Philipp în rândurile următoare:
Ce a contat cel mai mult în formarea ta
Călătoria mea de formare m-a purtat prin țări în care scenele muzicale clasice rămân relativ conservatoare și omogene. Interpretarea modului de abordare a lui Mozart sau a lui Bach poate varia între țări precum Franța, Germania și Elveția, dar în fiecare țară tinde să existe o anumită uniformitate a stilului.
În schimb, experiența mea din Coreea de Sud, unde am trăit aproape un deceniu, a avut un impact semnificativ asupra perspectivei mele muzicale. În ciuda faptului că are o istorie relativ scurtă în muzica clasică, Coreea a devenit rapid un ecosistem lider în toate aspectele muzicii clasice în ultimele două decenii. Similar cu limba, muzica din Coreea este o fuziune a tradiției și a spiritului individual al vremii. Țara servește ca un amestec de stiluri și idei muzicale diverse. Numeroși muzicieni coreeni au studiat în străinătate, aducând înapoi o bogată tapiserie de influențe și abordări.
Pentru cineva cu un background mai tradițional ca al meu, scufundarea în acest mediu a fost o gură de aer proaspăt. M-au inspirat atmosfera unui spirit liber, convergența diverselor opinii și abordări muzicale. În mod surprinzător, acest cadru divers și multi-stilistic a avut un efect profund asupra mea. M-a condus înapoi la esența muzicii, permițându-mi să-mi construiesc propriul stil, înrădăcinat în înțelegerea trecutului, abordarea analitică a muzicii, sentimentele și expresiile mele. Coreea mi-a oferit oportunitatea de a mă dezvolta nu numai ca muzician, ci și ca individ. A jucat un rol crucial în eliberarea minții mele și în stimularea călătoriei mele spre a deveni un muzician independent, dar foarte reflexiv.
Muzica din perspectiva de profesor
Îmi amintesc cu claritate un moment esențial din primii mei ani ca profesor, când m-am întrebat de ce studenții mei aveau aceleași defecte, slăbiciuni și puncte forte. Acest moment a marcat un punct de cotitură în cariera mea didactică. După ce mi-am asumat funcția de profesor cu doar doi ani în urmă, am aderat inițial la un regim strict, crezând că sunt în controlul succesului studenților mei. Cu toate acestea, am realizat că studenții mei erau, în esență, o reflectare a modului în care le predam. Slăbiciunile pe care le-am identificat în ei reflectau propriile mele deficiențe neglijate, acum gata să fie confruntate.
Această experiență nu numai că a determinat o transformare profundă în interpretarea mea, dar, mai semnificativ, mi-a remodelat abordarea față de predare. În loc să-mi modelez studenții în replici ale mele, m-am îndreptat către cultivarea creșterii lor individuale - încurajându-i să conteste tradițiile, să pună la îndoială opiniile altor muzicieni, să se confrunte și să întreb înainte de a accepta orice, chiar și să provoace compozitorii sau perspectivele și practicile istorice.
Deși această schimbare nu a ușurat predarea, a deschis ușa provocărilor, întrebărilor și criticilor zilnice. Totuși, acesta a fost momentul în care am experimentat cea mai mare creștere personală ca muzician. Predarea a schimbat în mod fundamental relația mea cu muzica – cum gândesc, simt și ascult.
Participarea la Classix Festival
Cursurile de masterclass în diferite țări este o sursă de bucurie imensă în viața mea, de muzician în turneu. În mod surprinzător, nu am avut ocazia să predau în România până acum. Deși am vizitat de câteva ori Bucureștiul în anii adolescenței pentru spectacole, de atunci nu am mai avut șansa să mă întorc. Cu toate acestea, am avut plăcerea de a întâlni câțiva muzicieni români excepțional de talentați de-a lungul anilor.
Sunt curios să aflu mai multe despre școala de flaut și tradițiile din România și aștept cu nerăbdare perspectiva de a întâlni și de a colabora cu studenții. Schimbul de cunoștințe și experiențe muzicale aduce multe satisfacții în călătoria mea muzicală și sunt cu adevărat încântat de oportunitatea de a contribui la creșterea tinerelor talente din România. Adăugarea României pe lista locurilor în care îmi pot împărtăși cunoștințele și pasiunea pentru muzică mă bucură și mă încântă.
Colaborarea cu alți muzicieni
Unele dintre cele mai profunde experiențe muzicale s-au petrecut în momente neașteptat de simple, nu neapărat cu cele mai renumite nume din industrie. Ca muzician, există momente când intri într-o cameră, începi să repeți cu un coleg și simți instantaneu că nu mai sunt necesare alte cuvinte. Există o conexiune perfectă în timp ce cântăm împreună, angajându-ne în discuții, dezacorduri, tachinări și râsete - toate fără a rosti un singur cuvânt. Aceste interacțiuni nerostite sunt momente cu adevărat neprețuite.
Un exemplu memorabil a fost în timpul pregătirii pentru unul dintre CD-urile mele anterioare cu pianistul excepțional Freddy Kempf. Pe parcursul întregului proces de înregistrare, am schimbat puține cuvinte. O experiență similară s-a petrecut în timpul pregătirii pentru acest concert de la Iași cu remarcabilul pianist Ulrich Koella, un companion muzical de peste 20 de ani. În ciuda faptului că nu am cântat împreună o perioadă, a durat doar câteva minute în timpul repetiției inițiale pentru a realiza că, cu cât aveam mai multă încredere unul în celălalt, cu atât devenim mai uniți muzical, nefiind nevoie să discutăm sau să ne conducem unul pe celălalt, ci să comunicăm.
Legătura ta cu muzica românească
De-a lungul studiilor mele, am avut privilegiul de a colabora cu numeroși muzicieni excepționali din România. Muzica clasică românească îmi evocă emoții profunde și o inimă grandioasă – poate sună clișeic, dar asta rezonează în mine. Bunica mea este din Basarabia și asta a creat o legătură puternică cu România. Ea chiar și-a petrecut ceva timp locuind aici și a urmat școala din Iași.
Într-un fel, am simțit România mereu ca parte a propriei mele istorii. Bunica mea, o persoană de o generozitate și căldură extraordinare, a lăsat o amprentă de neșters asupra mea. Așadar, dragă România, acum aveți sarcina de a vă ridica la nivelul așteptărilor mele sincere!
Povestea Gonijam Music Festival
Am pornit acest festival din frustrarea mea față de peisajul convențional al festivalurilor clasice. Multe festivaluri se bazează în mare măsură pe sponsori, sprijin guvernamental sau finanțare privată și corporatistă pentru a rămâne pe linia de plutire. Am avut această convingere puternică că muzica clasică ar putea și ar trebui să se autosusțină. Ca răspuns, am imaginat și, alături de doi parteneri, am conceput un model de festival care ar putea prospera fără nicio asistență financiară externă. Acest model inovator a inclus producții de concerte mărețe cu o capacitate mare de audiență (2700 de persoane +, săli prestigioase și acoperire TV națională), serii de recitaluri intime cu artiști internaționali care colaborează cu muzicieni locali și programe de masterclass.
Încă din primul nostru an, modelul s-a dovedit a fi de succes, permițându-ne să funcționăm fără a depinde de fonduri externe. Cu toate acestea, potențialul de creștere al acestui festival de dimensiuni medii a fost în mod inerent limitat. Recent, m-am îndepărtat de festival, mândru că am fost fondatorul acestuia. Acum continuă și crește într-un festival mai amplu, acoperind formate mai diverse, cum ar fi o colaborare cu Academia Karajan a Filarmonicii din Berlin, printre altele. În același timp, sunt dornic să mă angajez în noi provocări, poate în alte țări asiatice, continuându-mi călătoria cu același entuziasm care a alimentat începutul acestui festival remarcabil.
Puterea muzicii
Continuă să mă uimească cât de profundă poate fi arta. Provocările și neînțelegerile care apar adesea în organizarea de evenimente și coordonarea diverșilor artiști sunt, poate, inevitabile. Cu toate acestea, atunci când acești oameni urcă pe scenă, orice obstacol pare să se dizolve fără efort. Există o înțelegere tăcută care transcende cuvintele. În ciuda faptului că sunt oameni din medii foarte diferite, concurând pentru lumina reflectoarelor și căutând cel mai semnificativ impact pe scenă, muzica devine mediul unificator care ne ajută să navigăm și să ne armonizăm diferențele mai bine decât ar fi putut limba vreodată. Mi-au luat ani să înțeleg cu adevărat puterea imensă a muzicii.
Ce urmează
În timpul pandemiei, am avut ocazia să urmăresc un vis al meu mult prețuit – obținerea unui Executive Master of Business Administration (MBA) la Judge Business School a Universității din Cambridge. Pe parcursul acestui program de doi ani, am colaborat îndeaproape cu Fundația Bill & Melinda Gates la o inițiativă filantropică centrată pe Africa subsahariană. Proiectul a avut ca scop stabilirea securității alimentare prin promovarea și sprijinirea pisciculturii în zonele marginalizate.
După terminarea MBA-ului, Fundația Gates și-a exprimat interesul față de implicarea mea, iar în prezent lucrez cu jumătate de normă ca responsabil pentru finanțe și investiții pentru o companie din Marea Britanie, strâns afiliată cu Fundația Gates. Responsabilitățile mele includ gestionarea investițiilor și dezvoltarea modelelor de finanțare pentru cei marginalizați din industria acvaculturii. În ciuda călătoriilor mele globale ca muzician, acest program mi-a a oferit o contrabalansare necesară.
Pe lângă eforturile mele filantropice, sunt încântat de viitorul meu proiect major cu orchestra de cameră a Orchestrei Filarmonicii din Berlin, Berliner Barock Solisten. Îmi realizez încă un vis din copilărie înregistrând o serie de cinci albume/CD-uri cu ei. Colecția cuprinde concerte de flaut a cinci maeștri eminenti din secolul al XVIII-lea – Mozart, Vivaldi, CPE Bach, JS Bach și Vivaldi – împreună cu compoziții ale maestrului elvețian D.P. Hefti.