Piata media e pe un trend ascendent si anul trecut a avut o crestere de aproximativ 7%, spune Manuela Vasiliu, Managing Director United Media Services. Digitalul a fost mediul cu cresterea cea mai mare, TV-ul si-a mentinut share-ul, cu aproape 50% din investitii, iar print-ul este intr-o scadere vizibila.
"Exista o continua orientare catre comunicarea in digital, cu accent pe platformele mobile, in conditiile cresterii consumului acestuia, cu precedere in randul generatiilor foarte tinere, care practic devin imposibil de atins altfel", explica Manuela.
Care sunt factorii care influenteaza piata de media, ce schimbari au aparut in obiceiurile de consum, in functie de diferitele medii, si ce trenduri apar in 2024, povesteste Manuela Vasiliu in randurile de mai jos.
Piata media in 2023
2023 a fost un an cu o dinamica ridicata si multi factori de influenta importanti: consolidarea e-commerce-ului, prezenta si mai crescuta a instrumentelor de inteligenta artificiala, fragmentare mare cauzata de aparitia a noi touchpoint-uri digitale, pregatirea pentru finalul erei cookie-urilor third-party si gestionarea modificarilor generate, ar fi cateva dintre acestea.
In mare, cam cu asta ne-am confruntat anul trecut, ceea ce a produs si o schimbare in preferintele de consum media ale oamenilor, in special in cazul generatiilor foarte tinere, venind la pachet cu un challenge crescut pentru toti jucatorii (atat branduri cat si agentii) in a capta si mentine atentia consumatorilor si a-si face mesajele auzite.
Bilant de agentie
Pentru United Media Services a fost un an productiv, cu o dinamica buna a pietei, multe oportunitati si un context favorabil pentru dezvoltarea business-lui cat si a unor noi competente. A fost un an bun, reflectand nu doar succesul financiar, ci si o crestere de market share, un an de consolidare a parteneriatelor strategice pe termen lung dar si de incepere a unor noi colaborari, in urma mai multor procese de pitch.
Am avut multe proiecte de anvergura anul trecut, foarte importante si cu rezultate excelente.
Cum spuneam, 2023 a fost un an dinamic si cu activitate intensa in cazul UMS. E greu de facut o ierarhie insa ma gandesc la proiecte mari din zona de new business, la proiecte de learning si development din zona de digital (proiecte complexe de analytics care implica si partea de Cloud) dar si proiecte interne, de dezvoltare a unor noi tool-uri automatizate pentru analize, raportari etc., care vin in primul rand in sprijinul clientilor, dar ne si eficientizeaza munca.
Provocari in 2024
Cred ca vorbim de diferite tipuri de provocari, unele care tin strict de evolutia pietei noastre si altele de contextul macro, politico-economic. Mentinerea ritmului cu avansul rapid al tehnologiei, cum ar fi inteligenta artificiala, machine learning-ul si dezvoltarea platformelor de social media, reprezinta o provocare esentiala careia trebuie sa ii facem fata pentru a ramane relevanti pe aceasta piata.
De asemenea, daca ne referim la un context mai larg, nu putem scapa din vedere razboiul din Ucraina si faptul ca urmeaza un an electoral intens; si acesti factori reprezinta o presiune directa sau indirecta asupra pietei noastre.
Adaptarea
In ultimii ani, in cazul UMS, strategia a fost una de dezvoltare si adaptare la toate aceste trenduri digitale. Focusul nostru a fost de a ne diversifica portofoliul de servicii, astfel incat divizia de online sa poata functiona ca o agentie de digital full-service, stand alone.
Astfel, propunem clientilor strategii bazate pe analize de diverse tipuri de date, incorporam tehnologia cat de mult putem, prin automatizari, in zona de strategie dar si de raportare si sinteza de insight-uri si learning-uri. Acestea sunt valoroase atat pentru campaniile de comunicare dar si pentru strategiile de business ale clientilor nostri.
Planuri
Ne dorim sa crestem in continuare, sa fim foarte activi in zona de new business si sa mentinem acelasi trend de extindere a portofoliului de servicii conexe zonei de media standard; consideram ca ne ofera un avantaj competitiv consistent si relevant pentru clienti.
Cum a evoluat consumul de media
Ne bucuram ca piata media e pe un trend ascendent, in linie cu evolutia economiei, anul trecut a avut o crestere de aproximativ 7%. Digitalul a fost mediul cu cresterea cea mai mare, urmat de OOH si radio, la nivel mai modest; TV-ul si-a mentinut share-ul (aprox. 50% din total investitii) iar print-ul, din pacate, este intr-o scadere vizibila.
Trenduri
Exista o continua orientare catre comunicarea in digital, cu accent pe platformele mobile, in conditiile cresterii consumului acestuia, cu precedere in randul generatiilor foarte tinere, care practic devin imposibil de atins altfel.
De asemenea, continutul video, in special clip-urile scurte, ramane un trend dominant. Platforme precum YouTube, TikTok si Instagram sunt populare pentru publicitatea video datorita bazelor lor de utilizatori uriase si cu potential mare de interactiune.
Un alt aspect de actualitate ar fi confidentialitatea datelor si cresterea atentiei legata de aceasta, toti jucatorii concentrandu-se pe a echilibra personalizarea comunicarii cu respectarea practicilor de protectie a datelor.
Oportunitati
Activam intr-o piata foarte dinamica, iar oportunitatile apar atat din zonele de expertiza care ne-au consacrat cat si din disciplinele noi pe care le-am dezvoltat in ultimii ani si care sunt de interes din ce in ce mai crescut pentru clientii nostri dar nu numai. Extinderea serviciilor din zona de digital si tech ne furnizeaza ocazii foarte bune de a deschide conversatii cu clienti noi dar si de a solidifica relatiile cu partenerii actuali.
Servicii
Cum zicea mai sus, obiectivul UMS este de crestere, in fiecare an adaugam servicii noi in zona de digital si tech. Avem o echipa de inovatie care este dedicata dezvoltarii de tool-uri noi pe toate zonele de expertiza si interesul este de a folosi cat de mult beneficiile tehnologiei avansate pentru scurtarea timpilor de lucru dar si pentru generarea de rapoarte, analize de date cat mai complexe care sa vina in sprijinul clientilor nostri.