Vremurile grele forjeaza antreprenorii adevarati, crede Dochita Zenoveiov, fondatoarea agentiei de branding Inoveo Consultants. Asa ca orice s-ar anunta in 2024, in context politic sau economic, ea priveste cu incredere inainte. Plus ca sunt suficienti factori de crestere - fonduri europene, indicele de crestere economica, evolutia bursei - ca sa sustina un optimism moderat.
"Exista si antreprenori care se uita cu precautie la 2024 si cu ingrijorare in special la 2025. Dar luand ca reper 2020, cand am avut inclusiv in lockdown proiecte de branding si rebranding, si mizand pe faptul ca antreprenorii romani accelereaza exact in perioadele de criza, privesc cu lentilele potrivite constructia", spune Dochita.
Care sunt obiectivele agentiei in 2024, cum s-au schimbat nevoile antreprenorilor romani si perspectiva lor asupra businessurilor, povesteste Dochita in randurile de mai jos:
Cu ce energie ai intrat in 2024
Cu o energie buna. Si o sa-ti explic de ce.
Anul trecut, pe final, am lansat proiectul Brand Talks unde ii invitam pe clienti, marketeri si formatori de opinie sa vorbeasca despre brandingul la firul ierbii. Ii lasam pe ei sa vorbeasca despre branding in locul nostru pentru ca ei au trecut prin procesul de branding si sunt cei mai indreptatiti sa vorbeasca despre el. Vorbim cu ei despre ce este, despre avantajele unui process de acest gen, despre ce rezultate le-a generat acesta in timp. Si, sincer, ne unge pe suflet cand vedem cum semintele pe care noi le-am sadit la inceputurile noastre au prins viata.
Clienti care au vazut importanta unui proces de rebranding dincolo de un nume bun sau o identitate vizuala buna. Procesul le-a dat sens. Lor, antrepnorilor, echipelor lor si mai departe stakeholderilor. Astfel, cu o directie clara, aceste companii si-au transformat businessul. Unii au trecut de la nivelul de trader la producator. Si asta e foarte improtant pentru economia din Romania. Altii, pe langa o fabrica mica, au digitalizat-o si au mai deschis alte doua, inchizand lantul operational. Altii, din postura de start-up, au ajuns la a doua runda de seeding ajungand la polonezi. Si dinamica asta, are ceva din bucuria aparitiei ghioceilor de dupa zapada. Ce sa zic mai mult?!
La fel, data fiind evolutia Bursei din Bucuresti (BVB) si a optimismului generat de asta, antreprenorii si investitorii vad oportunitati, directorii companiillor listate se uita mai atent la consolidare si dezvoltare, antreprenorii care cauta surse de finantare pentru expansiunea businessurilor; aparitia de fonduri care stimuleaza pregatirea listarii ajuta; inclusiv noile instrumente care se vor lansa pe bursa autohtona dau un boost bun sentimentului de incredere in business.
Pe de alta parte, exista si antreprenori cu care vorbim si care se uita cu precautie la 2024 si cu ingrijorare in special la 2025. Dar luand ca reper 2020, cand am avut inclusiv in lockdown proiecte de branding si rebranding, si mizand pe faptul ca antreprenorii romani accelereaza exact in perioadele de criza, privesc cu lentilele potrivite constructia.
Planuri
2024 este un an al constructiei pentru INOVEO.
Intrucat pozitia noastra pe segmentul de antreprenori este securizata date fiind expertiza si portofoliul construite in ani, ne uitam la segmente noi unde serviciile noastre vin manusa. Si o facem organic. De exemplu, workshopurile open de brand genereaza workshopuri customizate care rezolva nevoi specifice de brand: (1) un brand la nivel global sau regional se rebranduieste sau repozitioneaza, are nevoie de o aliniere locala sau (2) un brand vrea sa-si maximizeze toate punctele de contact pe lantul trofic sau (3) un brand doreste sa isi rafineze calatoria pe care o ofera unui client existent sau potential din momentul in care acesta aude de el pana in momentul in care il recomanda.
O alta directie strategica este constructia unui hub creativ de branding in Bucuresti. Demersul este sustinut prin seria de cursuri de tipul Effective Branding Fast Track, cu case study-uri reale de branding din piata locala. Primul modul se adreseaza practicienilor din departamentele de marketing si designerilor care lucreaza deja pentru branduri si care vor sa treaca la nivelul urmator in cariera lor invatand de la practicieni in branding. Designul cursului astazi arata astfel: curs fizic, in Bucuresti, timp de 8 saptamani, vineri, cu un assignment la final de modul si un Brand Safari in una din agentiile lectorilor de branding din Europa.
Obiective
Obiectivele sunt de suport in consolidarea brandurilor locale prin branding, suport in expansiunea acestora in afara teritoriului Romaniei, cresterea notorietatii brandingului in Romania prin Brand Talks si constructia unui hub creativ de specialist in branding (strategi de brand si brand designeri) prin cursuri de Effective Branding Fast Track.
Provocari
Proiectele de branding devin din ce in ce mai sofisticate. Ele vin si din educatia antreprenorilor de azi si din marketerii pe care acestia ii angajeaza si care deseori sunt persoane cu experient ain multinationale cu roluri locale (Romania), regionale si globale.
Proiectele merg mana in mana cu dezvoltarea businessurilor antrenoriale si cu ceea ce dezvolta anterprenorul roman care, daca are un partener de discutie adecvat pe zona de branding, miroase imediat avantajul brandingului. Desi 30 de ani nu a facut mare lucru pe tema asta in afara unui logo (da) si a branduirii de masini (daca e distribuitor chiar are sens).
Ce a facut bine insa in acesti ani a fost construirea echipe. Azi este deschis sa investeasca in brand engagement / branding concentrat pe angajat. Si am avut prilejul de a cunoaste, si-mi vin in minte 2 proiecte de anul trecut cu angajati – intraprenori – fully engaged cu misiunea brandului, cu viziunea antreprenorului. Si indiferent ca sunt in colturi diametral opuse ale tarii, Sibiu, Constanta, Suceava sau Timisoara, vorbesc aceeasi limba – aceea a brandului lor. Si e minunat sa descoperi cum poti contribui prin branding, mai precis prin workshopuri customizate pentru ei, astfel incat sa-si duca mai departe misiunea lor in pietele ultra-competitive in care activeaza.
Industria de branding in 2023
2023 a fost un an bun. Antreprenorii devin din ce in ce mai deschisi pentru branding, cel putin cei cu care stam noi de vorba… Traderi care vor sa devina producatori. Companii care se uita la expansiune locala sau regionala. Companii care vor sa-si alinieze imaginea la nivelul serviciului. Companii care se gandesc la family office-uri si la transferul businessului catre a doua generatie de antreprenori.
Ce le-a adus proiectul nou? Directie. Fundatie pentru obiectivele lor. Alinierea culturii organizationale.
Bilant de agentie
A fost un an foarte bun in care ne-am continuat focusul pe antreprenorii care constientizeaza nevoia de branding si avantajele pe care acesta le aduce.
Toate proiectele noastre sunt interesante. As putea mentiona cateva care ne-au adus satisfactii in mod deosebit, fie prin cazuistica pe care a adus-o proiectul, fie prin constructia culturii organizationale, fie prin entuziasmul echipei. Iata: Auto Total, Continental Hotels, Cometex, Medika TV, Fusion Romania, Brightmann, INFINEXA Restructuring, Enache Pirtea si Asociatii, Lyset, Alexandrion, Selectsoft, Envisia Business School.
Lucrul cu AI
Da, AI-ul l-am descoperit prin intermediul unui client care ne-a challenge-uit. Prima data am zis ca e o prostie si ca noi suntem creativi; ce ne trebuie noua AI? Si apoi, cu un pic de ragaz si putin curiozitate, am inteles ca putem fi creativi in continuare, ca nu ne ia nimeni creativitatea, ba dimpotriva putem fi, si creativi, si eficienti. Adica in anumite circumstante poti optimiza bugetele de implementare destul de mult.
De exemplu imageria poate fi lesne redata de AI; dar a fost nevoie de cateva saptamani sa ne imprietenim cu instrumentul, sa invatam cum sa scriem prompturile, cum sa integram diverse AI-uri astfel incat sa scoatem maximum din ele. Evident, galopul cu care acestea se dezvolta necesita o deschidere si timp investit in permanenta pentru a fi la zi cu aceste integrari. Nu ne e teama ca ne vom pierde joburile pentru ca brandingul e despre personalizare, despre identificarea relevantei si a diferentiatorului si trebuie sa auditezi brandul care necesita munca umana; insa in implementare, anumite lucruri le poti optimiza cu aceste noi instrumente.
Influenta AI in branding
In branding zic eu ca nu este atat de pregnanta ca in alte domenii, dar e bine sa fim atenti pentru ca ne poate usura destul de mult misiunea.
Nevoile clientilor in 2024
Vedem pe masura ce ne intalnim cu ei. Insa pricipala nevoie in Romania e sa se uite cum trebuie la brand si sa-l ajute, pentru ca el e de fapt businessul lor. Altfel vor munci dublu cat altii.
Razboi, inflatie, vremuri tulburi
Acesta este contextul propice pentru antreprenorii adevarati. Atunci forjeaza. Ma astept sa fie ca in 2020 cand clientii nostri ne-au cautat pentru noi proiecte sau clienti total noi ne-au accesat pentru proiectele pe care le aveau in derulare. Consider ca sunt suficienti factori de crestere (fonduri europene, indicele de crestere economica, evolutia bursei si noile sale instrumente) si nu trebuie sa ne facem griji.
Cum afecteaza industria?
In bine. Curata si ii lasa pe cei adevarati sa mearga mai departe. Noi trebuie doar sa ne facem foarte bine treaba.
Cum isi redefineste brandingul rolul in 2024
Brandingul este despre optimism si incredere si orice antreprenor cu un business de 30 de ani, de 10 ani sau start up simte azi mai mult ca oricand nevoia sa-i dea brandului atentie, pentru ca brandul este cel mai de pret activ. Brandul poate lucra pentru el cand el nu o face.