Fashion Trash / Behind FASHION - Apel pentru artiști pe tema impactului social și de mediu al modei

Fashion Trash / Behind FASHION - Apel pentru artiști pe tema impactului social și de mediu al modei

Asociația CRIES - Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare lansează un apel public pentru artiștii români interesați de problematica socială și de mediu generată de industria modei. Invităm artiștii să creeze o lucrare pe tema „Fashion Trash / Behind FASHION” – așteptăm propuneri de proiecte, iar un juriu specializat va selecta artistul câștigător, care va beneficia de un buget de 8.000 de lei pentru a-și pune în practică lucrarea.

„Cantitatea de haine produse și aruncate rapid a crescut exponențial începând cu anul 2000, potrivit datelor oficiale prezentate la nivel european, cu tot ceea ce generează moda de consum sau moda de tip Fast Fashion - apariția rapidă de stiluri vestimentare noi și la prețuri scăzute, cu o presiune uriașă asupra resurselor materiale și umane implicate. Vorbim despre un supraconsum de resurse naturale, poluarea apei, emisii de gaze cu efect de seră, cantități uriașe de deșeuri textile. De aceea, ne propunem să creștem vizibilitatea tematicii privind impactul social și de mediu al industriei vestimentare în rândul tinerilor, să atragem atenția asupra fenomenului și să motivăm publicul să opteze pentru soluții sustenabile”, spune Mihaela VEȚAN, președintele Asociației CRIES.

Apelul pentru producție artistică este organizat în cadrul unui program mai amplu al CRIES care urmărește dezvoltarea de comportamente de consum responsabil în rândul tinerilor. Ei reprezintă publicul-țintă al lucrării/ creației care va rezulta în urma acestui demers, care va fi expusă/ prezentată public în Timișoara.

Sunt așteptate propuneri artistice dintr-un spectru larg și nelimitativ: pictură, sculptură (inclusiv modelare 3D virtuală), arte decorative ori new media - artă digitală, animație, artă video, fotografie, performance, happening, artă non-obiectuală, artă conceptuală, instalație interdisciplinară. Toate detaliile și specificațiile tehnice sunt prezentate în Regulamentul de participare la apelul de producție artistică „Fashion Trash / Behind FASHION”.

Perioada de înscrieri este 20 februarie – 10 martie 2024. Aplicația va fi transmisă pe adresa [email protected] și va cuprinde o descriere a proiectului care urmează a fi realizat, o machetă / schiță desenată și scanată sau schiță 3D, în funcție de tipul de lucrare propus și un portofoliu al artistului, toate detaliate în regulament.

Artistul selectat va beneficia de un buget de 8.000 de lei, sumă brută, pentru a realiza și prezenta la Timișoara lucrarea propusă (remunerație, producție, transport și alte cheltuieli logistice).

Creația câștigătoare va fi selectată de un juriu specializat din care fac parte: Cristiana Bucureci – artist în arta colajului și coordonator campanii cu impact cultural și social, Cosmin Nasui - curator, istoric și critic de artă, manager cultural, evaluator acreditat de artă contemporană și de proiecte culturale, și Conf. Dr Eduard Jakabházi - designer grafic și prodecan al Facultății de Arte și Design din cadrul Universității de Vest Timișoara.

Jurizarea va avea loc în 11-13 martie 2024, în perioada 14 martie-15 aprilie 2024 este prevăzută realizarea lucrării câștigătoare, iar în 22-26 aprilie – prezentarea publică, la Timișoara, în cadrul unui eveniment dedicat.

Acest apel este parte a proiectului „Cultura sustenabilității în școlile din Timișoara”, dezvoltat de CRIES pe parcursul anului 2024, în continuarea Programului LA PAS / Slowing Down. Inițiativa se încadrează în preocupările asociației pentru promovarea dezvoltării durabile, a consumului responsabil și a modei sustenabile.

Prin același proiect, asociația va asigura formare pentru mai multe cadre didactice din Timișoara care vor implementa proiecte prin care atrag atenția asupra impactului de mediu și social al industriei vestimentare. Vor fi implementate opt astfel de proiecte educaționale, cu implicarea unui număr de 160 de elevi, alături de profesorii selectați de CRIES.

Proiectul „Cultura sustenabilității în școlile din Timișoara” face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este implementat prin Programul Power Station+ | Școli creative, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara cu finanțare de la bugetul de stat, prin Ministerul Culturii.

Proiectul este implementat în parteneriat cu Alimenterra, Creionetica, PostModernism și Școala Gimnazială nr. 12 Timișoara.

 

CONTEXT

Industria textilă reprezintă astăzi este unul dintre cei mai mari poluatori ai lumii.

„Producerea materialelor textile necesită un consum ridicat de apă, la care se adaugă terenurile pe care se cultivă bumbacul și restul fibrelor. Pentru a fabrica un singur tricou de bumbac, se estimează că sunt folosiți 2 700 de litri de apă dulce – necesarul de apă potabilă al unei persoane timp de 2,5 ani. Sectorul textil a fost a treia cea mai mare sursă de degradare a apei și de exploatare a terenurilor în 2020. Se estimează că industria modei generează 10% din emisiile de gaze cu efect de seră de la nivel mondial – mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc. (...) Între 2000 și 2015 producția de haine s-a dublat, iar durata medie de folosire a unei piese vestimentare a scăzut. Europenii consumă aproape 26 kg de textile și aruncă în jur de 11 kg de textile în fiecare an”, arată datele oficiale ale Parlamentului European.

Comisia Europeană a prezentat, în martie 2022, Strategia UE pentru textile sustenabile și circulare, care stabilește viziunea și acțiunile concrete pentru a asigura faptul că, până în 2030, produsele textile introduse pe piața UE au un ciclu de viață lung și sunt reciclabile, fabricate pe cât de mult posibil din fibre reciclate, fără substanțe periculoase și produse cu respectarea drepturilor sociale și a mediului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related